Doorslapen

Ha allemaal,

ik zit met een probleempje. Mijn zoontje van ruim 3 maanden slaapt nog niet door. Op zich is dit natuurlijk helemaal niet erg, alleen zitten we met het volgende.
Overdag krijgt hij 5 flessen van 200cc (180+6schepjes). Hij wordt altijd tussen 3.30 - 4.30 wakker. In het begin gaven we hem dan nog een klein flesje (50cc) en vervolgens de speen. Hierna sliep hij, soms met een beetje moeite, weer verder. Dan moesten we hem 's ochtends weer wakker maken voor zijn voeding en had hij niet echt honger. Hij had dat nachtflesje dus echt niet meer nodig, maar vond het gewoon lekker. Snap ik ook wel
Nu zijn we op aanraden van het cb met dat flesje gestopt en geven we hem alleen de speen. Ze voorspelden dat hij dan na 1 à 2 nachten wel door zou slapen. De eerste nacht was drama, hij sliep daarna erg slecht, maar viel uiteindelijk wel in slaap. En weer moesten we hem om 7.00 wakker maken voor zijn voeding, hij had nog steeds niet echt honger :S. De volgende nacht accepteerde hij de speen al makkelijker, en wéér moesten we hem 's ochtends wakker maken voor zijn voeding. Als we hem dan even in de box leggen om de fles klaar te maken, ligt hij lief te wachten, terwijl hij normaal gesproken brult alsof hij vermoord wordt X(.
Ik had dus een hoopje dat hij vannacht door zou slapen, maar nee hoor, hij werd gewoon weer rond dezelfde tijd wakker, had nu weer meer moeite met de speen, maar sliep uiteindelijk tot wij hem weer wakker maakten.
Nu vraag ik mij af waarom hij steeds wakker wordt. Van de honger is het dus duidelijk niet, waarschijnlijk een gewoonte. Maar dat het maar 1 à 2 nachten zou duren klopt dus niet.
Wat kan ik verwachten??? Ik weet wel dat ieder kind anders is, maar zijn er meer mensen die op deze manier geprobeerd hebben hun kindje door te laten slapen en wat zijn jullie ervaringen?? 's Nachts ben ik af en toe echt een beetje radeloos en bang dat hij nooit zal gaan doorslapen. Weet dat dat onzin is, maar ben nogal een zenuwpeesje .

Sorry voor het lange verhaal, maar hoop van jullie wat ervaringen te horen en tips te krijgen.
Alvast bedankt!!!

Groetjes, Annelies

Heel simpel: ieder kind is anders. De één heeft een pittig temperament en zal zich niet zo snel gewonnen geven als een ander kindje dat wat bedeesder is. Het klinkt inderdaad alsof je zoontje 's nachts nog komt uit gewenning. Gewoon zo doorgaan met jullie aanpak en hij zal het uiteindelijk heus begrijpen. Dat zal heus geen weken meer duren lijkt me, maar pin jezelf niet vast op die 1 à 2 dagen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Idd wat Mriek al zegt pin je niet vast op die 1 a 2 dagen. Want het kan best zijn dat het nu een paar nachten goed gaat en dat het daarna een paar nachten mis is.
Ik zou idd met jullie aanpak verder gaan. Al hoe vermoeiend het ook is.
Ik heb wel eens tegen mijn vriend gezegd, ik kreeg meer slaap op een nacht toen onze kleine meid nog wel voeding kreeg…dan dat ik nu krijg nu ze dat niet meer krijgt.
En elk kindje is anders. De ene slaapt na 4 a 5 weekjes al door en hoor je s’nachts helemaal niet en de ander is 4 maand.

Gr

Hoi hoi,
Ook hier zijn de ukkies nu zo’n 3,5 maand en slapen niet door.
Annelies, ik las dat je overdag 5 flesjes geeft. Hoe laat geef jij je eerste en laatste flesje??

Wij zijn nl nu aan het proberen om rond 19.00 uur een laatste papfles te geven en daarna kijken we hoe laat ze komen.
De afgelopen dagen bleek dat als ze om 19.00 uur een flesje kregen (gewoon flesje) ze tussen 01.00 uur en 03.00 uur kwamen. Als we ze om 23.00 uur wakker maken voor de laatste fles, kwamen ze ook rond 03.00 uur. Dus nu proberen we het papflesje en hopen dat ze langzamerhand steeds langer blijven slapen. En ik vind het ook zo sneu om ze dan wakker te maken, ze liggen dan zo lekker te tukken.

Ik zit alleen te twijfelen of ik dan die 5 flesjes die ze normaal krijgen dichter op elkaar moet proppen om ze tussen 07.00 en 19.00 uur te krijgen of dat ik gewoon op 4 flesjes blijf hangen. De laatste tijd geven ze nl wel wat vaker terug. Maar misschien ligt dit ook aan het snotverkouden zijn (weet iemand of dit kan??)

Succes met de nachtrust in ieder geval.

Groetjes, Marieke

quote:
De laatste tijd geven ze nl wel wat vaker terug. Maar misschien ligt dit ook aan het snotverkouden zijn (weet iemand of dit kan??)
@marvi, het kan idd door de verkoudheid komen dat ze wat terug geven. Ga maar eens van je zelf uit, als je snotverkouden bent, welke drank drink je dan liever niet. Idd MELK, want dit slijmt. Onze meid is nu bijna een jaar en nu pas kan ik zeggen dat ze van haar verkoudheid af is. Het eerste jaar moeten ze nog weerstand opbouwen. Jou kleintjes zullen (helaas) misschien nog wel vaak verkouden zijn.

Wel leuk trouwens een tweeling, wel druk lijkt mij. Maar wel dubbel schattig.
Hoe doe je het s’nachts? Als ik zo vrij mag zijn om te vragen. Worden ze op de zelfde tijden wakker? Of kan het zo zijn dat als je net weer in bed ligt de ander honger heeft.

Geniet ervan!

Gr

Ha Marieke,

wij zitten ook te twijfelen of we niet om 19.00 uur de laatste fles moeten geven.
Wij beginnen nu om 7.30 uur en de laatste fles geven we tussen 22.30 en 23.00 uur. Dan moeten we Jip echt uit een diepe slaap halen, wat ik inderdaad ook zielig vind.
Maar ik lees dat jij een papfles geeft? Wat doe je er dan doorheen? Rijstebloem mag officieel pas vanaf 4 maanden, maar weet ook niet zo goed hoe serieus je dat moet nemen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen

Groetjes, Annelies

Hoi hoi,
Ja inderdaad geef ik nu rijstebloempap. Mag officieel vanaf 4 maanden, maarja die twee weekjes lijken mij ook niet uit te maken. Ik begreep dat het er voornamelijk om gaat dat ze geen verstopping krijgen. Volgens de verpakking doe je 2 tot 3 schepjes per fles, wij doen nu 1 schepje door de fles heen en dat poepen gaat gewoon door hoor hihi. De schepjes wil ik dan per week een beetje op gaan bouwen, elke week een schepje erbij ofzo.

Inmiddels doen we het hele weekend al een papfles, rond 19.00 uur en dan wachten we tot ze weer komen. Tot nu toe is dit gewoon rond 23.00 uur hihi. Dan krijgen ze toch maar weer de 5e fles gewoon friso en tukken ze door tot zo’n 06.00 uur.

Dus eigenlijk snap ik er niks meer van… Ik denk dat ik gewoon door blijf gaan met 19.00 uur papfles en dan maar wachten tot ze komen. Ik ga ervan uit dat dit hoe ouder ze worden hoe later dit dan gaat worden… Misschien kijk ik als de verkoudheid wat over is om de flessen wat meer op elkaar te zetten zodat de 5e fles om 19.00 uur is. Maar dat zie ik nu nog niet zitten.

En Pjukje, als er een wakker wordt van de honger, maak ik de ander ook wakker voor het eten. Ik zorg eerst dat de degene die huilt te eten krijgt en lekker weer in bedje ligt en dan maak ik de ander wakker. Dit is overigens steeds verschillend hoor, het is niet zo dat altijd dezelfde als eerste wakker wordt. Dit advies kreeg ik trouwens in het ziekenhuis, van de kraamzorg en van het CB.
Ik heb weleens gewacht totdat nummer 2 zich meldde nadat ik klaar was met nummer 1, maar dat duurde vaak niet meer dan 10 minuten tot kwartier, dus dan maar wakker maken.

Groetjes, Marieke

Leeftijd maakt niet uit als het gaat om verstopt raken door rijstebloem. Dus altijd uit blijven kijken met rijstebloem als je kindje problemen heeft met de ontlasting.

Groetekes, Sje

Hoi!

Ik zit met hetzelfde probleem en heb daar ook een topic over geopend (doorslapen/hoeveelheid voeding).

Onze zoon (9 april 4 maanden, 7 kilo) wordt ook nog 's nachts wakker rond 4 uur. We vinden het nog steeds lastig om te zien of het echt superhonger is of niet. Hij krijgt overdag ook 5 flessen met 180 ml en 6 schepjes. Ook wij hebben geprobeerd om de laatste voeding van half 11 weg te laten en dan te zien hoe laat hij wakker zou worden. De eerste twee nachten was dat iets van 6 uur en kwart voor 5, wij helemaal blij! Maar daarna was het toch echt weer gewoon normale tijd, rond 4 uur. Daarom hebben we maar besloten om de avondvoeding wel te geven, want als hij dan wakker wordt zonder avondvoeding heeft hij echt honger en zaten we een grote fles te geven op een tijdstip dat niet normaal is (vinden wij). Na wat gedoe met het CB (gebeld en kreeg daar tegenstrijdig advies), uiteindelijk toch maar besloten om de laatste fles wel te geven en 's nachts inderdaad te rekken met speentje of desnoods klein beetje drinken (en dat af te bouwen door steeds meer water en steeds minder poeder te gebruiken). Dit advies kreeg ik uiteindelijk ook op het inloopspreekuur van het CB. Wel beetje jammer dat er werd gereageerd met “Heeft hij nog noooooit doorgeslapen?!?!”. Neeeeeeee, dat heeft hij inderdaad niet.

Vannacht was het hier weer 4 uur, half uurtje weten te rekken met een speentje, toen maar 90 ml water met 1 schepje gegeven (wat hij gulzig opdronk en erna zich volgens mij afvroeg waar de rest bleef), geslapen tot kwart over 6, toen ineens een harde huil (denk een droom?), hem uit bedje gehaald (zal vast slecht zijn, maar we moesten er toch bijna uit) en bij ons in bed gelegd, waar hij heeft geslapen tot iets na 7 uur.

O ja, ik hoor ook verhalen over het laten huilen van kinderen die niet willen doorslapen en dat een paar nachten achter elkaar, zodat ze wel snappen dat ze geen eten krijgen. Nou, dat is dus niet aan ons besteed en dat zullen wij zeker ook nooit gaan doen! Ook het CB vond dit niet nodig.

Kortom, ook wij zijn 's nachts nog bezig met onze zoon van bijna 4 maanden en ook ik kan alle moeders van kids die doorslapen vanaf dag 1 en nog “zeuren” wel wat aandoen! Grrrrrr!

Hallo,

Ook hier een baby van ruim 4 maanden die weer wakker wordt s’ nachts! Hij sliep altijd netjes door en sinds twee weken ho maar! Ook hier proberen we te rekken met een speentje en een muziekje! Soms lukt het maar vaak ook niet. Eerst werd hij alleen midden in de nacht wakker, maar tegenwoordig ook weer om 2330u! Het lijkt alsof hij dan aan het dromen is, maar later wordt hij toch echt wakker. Wat me ook opvalt is dat hij zich zelf wakker houdt met twee maaiende armpjes, niet normaal hoe beweegelijk hij dan is. Dit liet hij overdag wel eens zien, maar nooit s’ nachts. Wij worden er soms zo moedeloos van en ik denk wel eens dat het nooit meer goed komt. Want hij wordt steeds vaker wakker, in plaats van langer te gaan slapen. Wel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn! Nu maar wachten op de gouden tip, maar denk eigenlijk dat die er niet is en dat we maar gewoon moeten afwachten…

Groetjes Sandra

Rond 4 maanden zit weer een sprongetje, dat zou het onrustige en slechtere slapen ook kunnen verklaren.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@ Sandra,

ons zoontje is ook zo beweeglijk, die bakeren we al vanaf dag 1 in, werkt super. Werd ons in het ziekenhuis (daar ben ik bevallen) zelfs aangeraden.
Ons eerste zoontje,nu net 2, hebben we ook ingebakerd, hij had daar ook erg veel baat bij. Allebei waren/zijn het erg beweeglijke mannetjes, niet druk, maar gewoon wapperig met de armpjes.
Misschien de gouden tip ?

@ Annelies,

Wij hadden onze zoon overdag al in een puckababy liggen, maar s’ nachts was dat absoluut niet nodig. Nu sinds twee nachten ligt hij er s’ nachts ook maar in. Hij past alleen niet meer zo goed in de piep (de kleinste zak), dus moesten we over naar de mini. Deze is alleen een stuk ruimer… en werkt daardoor wat minder vinden wij. We hebben het op het CB nog gehad over het echte inbakeren, maar daar vonden ze hem eigenlijk al wat te oud om er nog mee te beginnen (nu 19 wkn). Tot hoeveel weken heb jij je oudste zoon ingebakerd gehad? Want onze begint al te draaien naar zijn buik toe en dan wordt het inbakeren toch min of meer afgeraden? Als je dan gaat afbouwen, is het dan gewoon af en toe proberen of ze weer zonder kunnen slapen? Afgelopen nacht gelukkig maar 1 x voor de speen, laten we hopen dat het doorzet

Groetjes Sandra

Groetjes Sandra

Hoi dames,
Even een opstekertje van deze kant. Gisteravond rond 19.00 uur kregen Coen & Evie hun papflesje. Daarna lekker te bed. Rond 04.00 uur kwam Coen even voor zijn speentje, maar vervolgens hebben beide doorgetukt tot 05.30!!!

Ben bang dat dit even een eenmalig doorschietertje was, maar goed. Het is dus mogelijk… hihi. Nou kwamen ze ook van het KDV, dus dan zijn ze altijd extra moe.

Vanavond maar lekker eerst in het badje, dan een lekkere papfles en keep my fingers crossed…

Heeft er iemand overigens al ervaring met Nestlé fruithapje?? Ik kreeg via de babydoos twee kuipjes en las dat dit vanaf 4 maanden is. Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden. Gaat dit overigens na overleg met CB, of kan je er na 4 maanden mee beginnen???

Groetjes,
Marieke

Hier vannacht ook iets wonderlijks gebeurd…onze zoon twee keer gehoord, maar sliep gewoon verder! We hebben hem dus voor het eerst in zijn hele leven een keer een nacht niet uit zijn bed gehaald! Dus geen voeding, geen speen, NIETS! Om 6.30 uur werd hij wakker, mooie tijd! WIJ HELEMAAL BLIJ NATUURLIJK!

(vrees alleen dat het een eenmalige actie was…)

Wij hebben ook geprobeerd om de laatste fles van 22.30 uur weg te laten en te kijken hoe laat hij dan kwam. Dat ging twee dagen goed, maar de derde dag werd hij toch gewoon om 4 uur wakker en had toen toch echt wel honger (wat logisch is, want hij miste de voeding van 22.30 uur).

Succes weer vannacht aan iedereen hier!

@Sandra,

wij hebben Senne (onze oudste) tot 6 maanden ingebakerd en daarna steeds met 1 armpje los, uiteindelijk met allbei zijn armpjes los, maar dan nog wel de doek over zijn buikje (puur voor het idee) en uiteindelijk in een gewone slaapzak. Hij heeft daar gelukkig helemaal geen moeite mee gehad.

@ SugerS,

blij je verhaal te lezen. Ik vraag met 's nachts echt weleens af of we goed bezig zijn. Het is echt gewenning, daar ben ik van overtuigd, want ondanks dat hij nu dus 's nachst geen flesje meer krijgt, moet ik hem toch gewoon om 7.00 wakker maken voor de voeding…
Het lastige is alleen dat hij nu de speen niet meer wilt. Dus dat is een flink geworstel. Twijfel dan dus ook of ik hem maar moet laten huilen (liever niet, maar als het niet anders kan…) Vind dat huilen trouwens ook wel vervelend voor de buren, die horen dat namelijk wel.
Gisteren hebben we voor het eerst rijstebloem (1 schepje) door de fles gedaan en nou kwam Jip om 5.00 uur! Dus wie weet als we er wat meer in doen, dat hij het redt tot 6.30!

dag dames. het is niet om jullie te ontmoedigen maar wij zijn hier al iets langer mee bezig…mijn kleine was 2 en half maand toen hij overging op 4 flessen (op aanraden van de cb) dus kreeg de laatste fles van 180cc om 18.00 uur en sliep elke dag door tot 03.00 uur snachts. hierna gaf ik hem de speen en sliep hij nog eens een uur of anderhalf uur door en dan gaf ik weer de speen tot hij doorsliep tot 06.00 uur. dus dit gaat verder wel goed maar hij is nu inmiddels 4 maanden oud en hij doet het nog steeds. nog steeds geef ik hem de fles om 18.00 uur en wordt standaard elke nacht wakker om 03.00 uur. dit is nooit later of vroeger geworden. het is gewoon een gewoonte geworden en ik wordt ontzettend moe van die gebroken nachten. verder klaag ik niet hoor weet heus wel dat er een dag komt dat hij wel doorslaapt maar zo zie je maar dat het veel langer kan duren dan een week of een maand. ook rijstebloem was geen oplossing hij trok het gewoon niet al die krampen…maar ontlasting was verder goed. dus misschien dat we het van de week weer proberen maar dan idd eerst met 1 schepje dan elke keer ophogen. ik ben erg benieuwd hoe lang dit nog gaat duren ben blij dat ik momenteel niet werk dus nog meer sterkte gewenst hier aan de dames die de volgende dag ook nog moeten werken echt! heel veel sterkte ooit komt het goed

@ mama Selma waarom geef je niet om 22:00 of 23:00 nog een fles. Ik verwacht eigenlijk dat je gebroken nachten dan wel voorbij zijn. Ik vind zelf voor een kindje van 4 maanden van 18:00 tot de volgende morgen ook wel heeeeeeel erg lang.

muriliesblij, omdat hij dan in een diepe slaap is en niet wilt drinken als je hem wakker maakt. hier hebben we ook ongeveer een maand lang mee geworsteld vandaar dat we groene licht kregen van de cb om over te stappen naar 4 flessen. heb echt een paar keer geprobeerd nog om zo laat een voeding te geven met de hoop dat hij dan de nacht doorslaapt maar dan was het zo dat hij over ging naar een dagritme dus werd om de 2 uur slapen wakker en dacht jippie mag weer de box in na de fles want het is weer ochtend! dus dat is de reden en hij slaapt prima door van 19.00 uur tot 03.00 uur kan ook geen kwaad elk kind is anders dat weet ik overdag slaapt hij ook ontzettend veel…en volgens de cb kan het ook absoluut geen kwaad ongeacht hoe oud hij is…voor mij geen probleem om hem om 22.00 uur te voeden mij best als ie doorslaapt maar we hebben daar echt lang mee geworsteld en heb me erbij neergelegd en toen dacht ik dat ik het ook niet zo fijn zou vinden dat ik wakker werd gemaakt voor een voeding waar ik geen behoefte aan heb…het is een slaapkop niets aan te doen maar om 03.00 uur is het feest dan is hij waarschinjlijk uitgeslapen maar goed dat komt ook doordat hij overdag nog zoveel slaapt maar daar hebben we ook van alles mee geprobeerd maar het lukt niet! mijn ventje begint na de voeding van 10.00 uur smorgens na ongeveer een uur spelen al in zijn oogjes te wrijven!!! dat is echt kort! dus dan ligt ie om 11.30 uur alweer in zijn nest omdat ie zo hard moet huilen denk ik tja het is niet anders…dus dat is ook geen optie overdag wakker houden bedoel ik…ik weet het ook niet zo goed meer…