Doorslapen op verkeerde tijd

Hoi,

Ik zit zit met een ‘probleempje’. Niet echt een probleem maar wilde weten of iemand dit herkent en misschien weet wat ik eraan kan doen.

Tot een paar dagen geleden maakten we Sem altijd wakker voor een late fles, meestal tussen 23.00 en 24.00. Hij slaapt dan tot ergens tussen 5 en half 7. Ik had het idee dat die late fles hem niet langer doet slapen ;s nachts en dat klopt. Ik heb hem nou een paar keer niet gegeven en nu slaapt hij nog tot een uur of 4-5. Hij slaapt dus eigenlijk al prima door maar niet op de tijden die wij graag zouden willen… Liever van 22.00 tot 7.00…

Zou ik dit kunnen beinvloeden en zo ja hoe??
Er zit nog geen regelmaat in, de ene nacht slaapt hij langer dan de andere waardoor de dag ook altijd op een ander tijdstip begint… Lastig!

Als jullie tips hebben… Heel graag!!

Hoi Mamadelon,

Hoe oud is Sem?

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Sem is morgen 11 weken…

Sem is denk nu ongeveer 11 weken oud. De meeste kindjes slapen dan ook (nog) niet door. Ik zou persoonlijk (doe ik hier ook) Sem 5 voedingen van 150 water + 5 schepjes geven. En hem dus nog wel voor die laatste voeding wakker maken.

Hier gaat het als volgt:
7.30 (dan is hij vroeg meestal uur later)
12.00
16.30
20.00
23.30

Overal zit er dus 4 1/2 a 5 uur tussen… alleen voor de laatste voeding maak ik hem altijd wakker bij de andere voedingen komt hij zelf. Levi komt heel soms nog snachts. Dan geef ik hem gewoon een flesje van 90 water + 3 schepjes. Volgens het cb krijgt hij dan meer dan hij mag… maar daar heeft deze mama lak aan!

Gewijzigd door - mini-boy op 20 Sep 2010 21:57:25

Hey mini boy,

Hoe doe jij dat met slaapjes overdag? Ik bedoel eigenlijk, hoe doet Levi dat?
Sem slaapt vaak 's morgens een uurtje of anderhalf, 's middags 2 of 3 uur en 's avonds nog een half uur tot een uur. Maar dan wordt hij op een gegeven moment wel echt moe en wat onrustig dus geven we hem meestal na 3 uur weer een fles.

De dag ziet er meestal zo uit:
8.00 fles
12.00 fles
16.00 fles
19.00 fles
(23.00 fles)
nachtfles

Hij krijgt 180 met 6 scheppen, dit drinkt hij ook makkelijk op. Maar als ik dus de avondfles geef en hij komt 's nachts nog een keer… Dan wordt het wel heel veel! Heb soms ook het idee dat hij 's nachts te volzot waardoor hij wakker wordt of onrustiger slaapt… Misschien een klein flesje als hij 's nachts komt…

Hij is enorm dus hij mag 5 keer 180 hebben trouwens.

ik zou idd die late fles er nog wel in houden. in principe is 11 weken nog wel te vroeg om door te slapen maar vind het eerlijk gezegd ook wel knap van Sem dat hij tot 4 of 5 uur trekt. dat ging hier wel eens anders wij lieten pas met 4 maanden de late fles vallen en dat ging dan van 7 tot 7 maar goed je kunt babys niet instellen dat moet allemaal vanzelf gaan…

meestal geven ze het vanzelf aan en anders wacht je tot een leeftijd waarop dat mogelijk is. succes en sterkte ermee…

idd, veel te vroeg, hier ging die laatste fles er af toen ze ongeveer 5 maanden was. De een is daar wat vlugger mee dan de ander, maar 11 weken is echt te jong! Je merkt het vanzelf wanneer hij het niet meer nodig heeft. Hier dronk ze hem of een gegeven moment gewoon niet meer leeg en was echt een beeje chagrijnig als ik haar wakker maakte, ja, dat zijn duidelijke tekenen van: mama, ik heb hem niet meer nodig die fles. Zolang je kleintje hem op drinkt, lekker even wakker maken voor die fles. dan kan je zelf ook wat langer slapen in de nacht

mama1980

Het gaat mij erom, dat hij met avondfles eigenlijk een fles extra op de dag krijgt. En hij wordt zonder die avondfles even laat wakker 's nachts. Snappen jullie wat ik bedoel?

Ja ik snap je … het kan nl zijn dat Sem al in zijn diepe slaap zit en jullie hem hier weer uit halen. Daardoor slaapt hij ws de nacht dan onrustiger. Boert hij goed als je hem de laatste fles geef? Levi is van 18.00 uur - 20.00 uur aan het huilen/piepen/jammeren. Is echt zijn huilmoment. Eerst legde ik hem dan niet op bed … nu heb ik zoiets van ga maar op bed liggen huilen want niks helpt. Levi slaapt overdag van 9,30 -12.00 & van 14.00-16.00 of langer… en dan gaat hij dus daarna miepen en dan gaat hij na de fles van 20.00 uur nog even in de box om rond 21.00 naar bed te gaan. Ook maak ik hem dan om 23.00 uur weer wakker…

Ik zou hem persoonlijk dus wel wakker maken en dan als hij de nacht komt gewoon een klein flesje geven.

@mamadelon: Hoezo een fles extra? Hoe ziet je schema er ongeveer uit dan? Het tijdstip waarop je nu de laatste fles geeft (tussen 23:00 en 24:00 uur) is nl heel normaal op die leeftijd en is meestal de 5e fles op een dag. Bedoel je dat dat bij jou een 6e fles is?

mama1980

aaaah sorry, ik zie nu dat je je schema al hebt vermeld. Ik snap nu ook wat je bedoelt. Ik zou persoonlijk proberen om niet de fles van 23:00 uur, maar de nachtfles te laten vervallen. Dan de ochtendfles iets vroeger geven evt. Bijv:

7:00 fles,11.30 fles, 16:00 fles, 20:00 fles, 23.30 fles. ALs hij dan toch om 5.00 uur komt, maar een beetje aanbieden en dit steeds afbouwen tot hij niks meer krijgt. Zo is dat hier toen igg gegaan.

mama1980

23.00 is de 5e fles, maar die nachtfles is dus nummer 6…

Miniboy, Sem heeft ook zijn onrustige moment tussen die tijd! Hij huilt alleen bijna nooit, maar ligt dan te kreunen en spartelen. Wij lopen om beurten met hem, ff in de wipstoel, box, enz. Zo rekken we de fles nog wat.
Maar Levi is ooklang wakker dan, van 16.00 tot 21.00? Das echt lang!! Dat trekt Sem echt niet…

denk dat onze reacties elkaar kruisten Snap idd wat je bedoelt nu. Wat hier hielp tegen het huilen en spartele (=krampjes) was fietsen met de beentjes. misschien helpt het bij jou ook

mama1980

ik pakte dim altijd op dezelfde tijd smorgens dus 7.00 uur, zodat de nacht ook niet te lang was, nadeel is dat dit nu zijn ritme is gelukkig moet ik er dan ook de hele week rond kwart over zes half zeven eruit maar sweekends gromm

Dus het was:
7.00
11.00
15.00
19.00
23.00
en dan snachts nog een klein flesje à 90 idd als hij kwam, kwam hij naar vijf uur wou ik hem nog weleens bezig houden en anders gewoon de volle fles en om elf uur weer proberen te pakken.

Pas als de nacht fles eraf is en het schema gaat goed, dan kun je gaan afbouwen dus de laatste fles al om 22.00 geven ofzo, en als hij halve flessen laat staan kun je proberen hem te laten vallen. Idd 11 weken is wel erg vroeg! Aangezien je eerst opbouwd naar 5x200 rond 3/4 maand, rond 5 maand kan je terug naar 4, bij 6 maand naar 3 en vanaf 7 maand 2x 200 minimaal.

Owja hij kreeg al 5x 200 he ! Super zou dat zo houden totdat hij vijf maand is. Pas als je bijvoeding gaat geven gaan de flessen eraf.

Nou vannacht was dus niet best…
Heb hem om 23 uur een fles gegeven, helemaal leeg. Maar hij kwam om 3 uur opeens weer. Weer de hele fles leeg! Eerst 90 cc geprobeerd maar dat had meneer niet genoeg aan…
Uiteindelijk heeft hij gister dus 6 flessen van 180 gehad, teveel!
Snappen jullie nu waaromikdie avondfles liever niet geef. Dan krijgt hij gewoon teveel binnen. Als hij nou langer zou slapen door die avondfles… Maar dat doet hij dus niet…

Misschien heeft het ene kindje meer honger dan de ander?? Het CB geeft maar richtlijnen. Kijk als hij echt moet spugen van teveel voeding dus echt overladen wordt tjaa dan zou ik dat ook niet doen. Maar als jou kleine een hele fles nodig heeft om door te slapen, zou ik persoonlijk hem die gewoon geven. Op een gegeven moment geven die kleine vanzelf aan dat het genoeg is en laten ze de fles staan of drinken hem niet meer leeg. Zo was het hier in ieder geval. Maar hier altijd de laatste fles rond 23/24 uur gegeven en eigenlijk nooit midden in de nacht eruit gehoeven om te voeden maar meer om te troosten. (behalve de eerste weken dan natuurlijk). Speentje al een geprobeert, worden ze ook vaak rustig van.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hoi Mamadelon,

Joaquin sliep met 10 weken al heel de nacht door van rond 22:00-22:30u tot 7:30u s ochtends zonder nachtvoeding, maar het ligt er denk ik aan hoe zwaar je kindje is of hijs nachts dan nog komt plus ik heb hem omdat hij ook zo gulzig was een tijdje voor het slapen gaan een fles (180-6) melk voor HONGERIGE baby`s gegeven dat werkte fantastisch (lees:sliep heel de nacht door).
Joaquin was lang en vrij zwaar, hij woog met 10/11 weken al ruim 7 kilo kan ik me nog herinneren dat scheelt misschien, ik weet niet hoe zwaar jouw kleintje is…

Maarre volgensmij is het wel een uitzondering dat Joaquin zo vroeg al door sliep.
Toen hij een maand of 3,4 was ben ik de flessen gaan afbouwen en de tijd ertussen gaan rekken, maar dan mag je ook al vaste voeding gaan geven dus das makkelijk. Zodoende word dadelijk de tijd dat jouw kleine naar bedje gaat ook steeds vroeger en dan hebben ze `s nachts geen voeding meer nodig (meestal). Nog even zo doorgaan lijkt me en volgensmij ziet jouw voedingsschema er wel goed uit… Je voelt het zelf wel aan wanneer je meer tijd tussen de flessen kunt laten en dan worden de nachten ook vanzelf wat langer (joepieieie!).

P.S. En als jij ook zon stevige boy hebt mogen het best 6 flessen 180 water 6 scheppen zijn, toch?! Anders zou ik ook een halve nachtfles hebben gegeven net zoals jij dat nu wil gaan doen. Misschien kun je lekker voor het slapen een papje geven of inderdaad Nutrilon voor hongerige babys… Succes, groetjes x Ghis

Joaquin nu 10 mnd, 3w

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 21 Sep 2010 12:28:32

Haha, Sem woog bij de geboorte al ruim 4 kilo! Nu al ruim 6…
Wij geven al 2 scheppen rijstebloem door zijn laatste fles, de eerste paar nachten sliep hij ook meteen door tot half 7, alleen daarna niet meer…

Ik ga vanavond proberen of ik zijn fles om 9 uur ipv 8 uur kan geven. En dan geen late fles meer…

Ik krijg opeens een ingeving… De nachten dat Sem doorsliep, sliep hij overdag nog in de wandelwagen beneden. Dan gaven we hem om 23 uur een fles en ging hij daarna zijn bed in. Misschien dat hij toen nog niet in zijn diepe slaap lag als we hem beneden hadden.Dat hij daarna in zijn bed pas in zijn diepe slaap kwam…
Maar… Ik ben eigenlijk wel blij dat hij nu eindelijk gewoon lekker in zijn bedje slaapt. Hmmm, lastig!!

quote:
Haha, Sem woog bij de geboorte al ruim 4 kilo! Nu al ruim 6... Wij geven al 2 scheppen rijstebloem door zijn laatste fles, de eerste paar nachten sliep hij ook meteen door tot half 7, alleen daarna niet meer...

Klopt ook niet Joaquin was ook ong. 4 kilo bij de geboorte (3710 gram, 53,5 cm) en groeide daarna erg hard omdat hij zo hongerig was/is (nu nog steeds)! Hij woog 7 à 8 kilo met 10 weken. My bad, foutje bedankt! Het is ook inmiddels alweer best lang geleden en heb niet terug gekeken in zijn groeiboek want ik ben op m`n werk!

Maar misschien toch goede tip om voor het slapen voeding voor hongerige baby`s te geven en voor de rest van de dag gewone voeding… Groetjes!

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 21 Sep 2010 12:23:26

@mamadelon, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar wat je wil bereiken is dat hij de nacht doorslaapt. Je wil dus niet die avondfles van 23:00 uur eraf,maar juist de nachtfles. Ok, je geeft aan dat hij wakker wordt en dan met bijv 90 geen genoegen neemt, maar daar zul je aan moeten werken. Dat kost tijd. Wanneer je nu die fles van 23:00 gaat laten vallen, zodat hij een fles over heeft voor de nacht, dan wen je hem aan dat hij dus idd s nachts wakker mag worden voor zijn laatste fles en wordt dat zijn vaste ritme. dat wil je niet lijkt me… Je kan dan nog beter bijvoorbeeld 6 flessen van 150 geven , zodat hij niet te veel krijgt zolang hij snachts blijft komen en niet genoeg heeft aan een ‘troostflesje’ nogmaals, het is jouw kindje en jouw beslissing, maar het is maar een advies…

mama1980