Doorslapen/hoeveelheid voeding

Hoi allemaal,

Vandaag nieuw op dit forum, omdat ik graag ervaringen van anderen wil horen. Waarschijnlijk staat het hier vast al ergens vermeld op dit forum, maar heb weinig tijd (tja…wat wil je met een kleintje) om het heeeeeele forum door te spitten.

Het zit zo: wij hebben een zoon van 14 weken, zit op 6 voedingen per 24 uur (slaapt namelijk niet door). Zijn schema is als volgt: 7, 11, 15, 19, 22.30 uur (zo gemiddeld genomen) en dan ergens in de nacht komt hij nog een keer (vaak tussen 4 en 5 uur). Overdag krijgt hij flessen van 180 ml (met 6 scheppen), dus eigenlijk mag hij die nachtvoeding niet meer hebben volgens de “regels” (want dan krijgt hij meer dan 1 liter per 24 uur). Nu krijgt hij 's nachts wat meer water met minder schepjes (vannacht kreeg hij bijvoorbeeld 120 ml water met 3 schepjes). Ben toch erg onzeker over alles, doen we hier goed aan? Moet ik overdag minder geven om 's nachts te kunnen compenseren? Speen hebben we 's nachts ook al geprobeerd, maar vaak komt het er toch op neer dat we hem een voeding geven (ook al is het een kleine voeding).

En is het echt waar dat nachtvoedingen ineens verdwijnen? Ik hoor iedereen in mijn omgeving dat zeggen, maar kan me er zo weinig bij voorstellen.

Ook lees ik dat kindertjes 's nachts gewoon laten huilen de beste oplossing is en dat je er binnen een paar nachten vanaf bent. Het probleem is dat wij dat gewoon niet kunnen, ons kindje laten huilen, en zeker niet in de nacht!

Gewoon maar afwachten totdat we hij doorgeslapen heeft en wij de vlag kunnen uithangen? En dus per 24 uur over de liter uitkomen? Of toch iets gaan forceren?

Nou, het is misschien een beetje een hak op de tak verhaal (hoor m’n zoontje alweer door de babyfoon, dus even snel), maar hoop op jullie reacties!

O ja, voeding voor hongerige babies in de laatste flessen (van 19 en 22.30 uur) hebben we al geprobeerd (doen we nog, maar helpt dus niet echt) en sinds twee dagen doen we al rijstebloem in de fles (eerst 1 schepje, vannacht 2 schepjes en wie weet vanavond wel 3…).

Groetjes,
Iris

Vergeet te vermelden dat hij na de fles van 19 uur in slaap valt en we hem om 22.30 uur wakker maken voor de fles. Misschien moeten we dat anders doen om doorslapen te bevorderen?

Hoi Iris

Ons zoontje is nu bijna 4 maanden en zit bijna op hetzelfde schema, maar wij zien de voeding van 4.30/5.00 (want vaak wordt hij dan nog wakker) als 1e voeding. De volgende krijgt hij om 9.30/10.00. Vaak is hij wel al eerder wakker (rond 8.30), maar dan gaat ie in bad, aankleden enz. Dus rekken we het een beetje. Daarna krijgt hij om de 4 uur voeding ongeveer (14.00-18.00-22.30). Dan kom je wel op 4 voedingen. Bij ons is het nu juist zo dat we dat terug moeten zien te brengen naar 4… Hoe? Dat weet ik niet, hij heeft echt honger op deze tijden…

Succes ermee!

Groetjes Nicole

[img]http://lb1m.lilypie.com/AjUkp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Herkenbaar. Neeltje is 13 weken en kreeg tot 3 dagen geleden ook nog 6 voedingen ( wel van 165 dus 150 + 5) incl 1 om een uur of vier 's nachts. Ik heb het cb gebeld om te overleggen en zij zeiden kom maar even langs met haar dan wegen we haar en kijken we of ze misschien wat grotere flessen overdag mag. Maar ik mocht haar wel alvast overdag 180+ 6 aanbieden. Nou is het grappige dat ik morgen die afspraak heb staan bij het CB en Neeltje nou net opeens twee nachten heeft doorgeslapen tot 0700 uur! Dus ja hoor ze kunnen 'opeens"doorslapen Nu hoop ik natuurlijk dat het zo blijft…!
Maar goed, ik ga morgen wel even naar het cb want als ze vannacht wel weer wakker wordt en wil eten ga ik haar toch echt wel een klein flesje geven hoor ( en ik zou dan net als jij eigenlijk dus teveel geven). Maar wat ik morgen ga vragen is of ik dan ( als ze dus wel weer voor een nachtvoeding zou komen) overdag 5 x 165 moet geven of wel gewoon die 180. Nou ik zal je laten weten wat het CB mij morgen verteld heeft, misschien heb jij er ook wat aan.
@Nikki; naar 4 voedingen lijkt mij echt veel te weinig hoor voor zo’n uk!! Ik heb Minke destijds tot ze aan de fruit- en avondhap ging 5 flessen gegeven en die gingen schoon op…

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/KuQfp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Linette1 op 18 Mar 2010 14:38:32

Bij 14 weken zou ik nog niet laten huilen 's nachts. Blijkbaar heeft-ie nog nachtvoedingen nodig en die moet je hem dan ook geven.

Doorslapen of afbouwen van nachtvoeding niet forceren. Dat komt vanzelf. Het ene kindje is daar eerder aan toe dan het andere kindje.

Groetekes, Sje

Jessey slaapt nu een paar weken door, en dat is hier zo gekomen sinds we haar niet wakker maken voor de laatste fles! Want als ik haar tegen 00.00 uur wakker maakte voor de fles kwam ze daarna om de 3 uur, en als ik haar liet liggen werd ze eerst om 02.00 uur wakker, en dat schoof telkens na een paar dagen weer een uurtje op. Nu komt ze pas om 7 uur voor de eerste voeding, terwijl ze er 's avond rond 20.00 uur in ligt!
Misschien dus eens proberen niet wakker te maken, en dan maar kijken hoe laat hij komt, in de hoop dat dat steeds ietsje later gaat worden! Succes!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Hoi,

Onze dochter Lenna is morgen 16 weken en slaapt sinds kort tot een uur of 7 (meestal) maar ze kwam ook weken tussen half 5 en half 6 voor een voeding. Zoals ik al eerder las hier deed ik het ook, het was gewoon haar eerste voeding, en dan de rest vd dag ongeveer om de 4 uur.

En dat het volgens de regels op verpakking niet mag; tja, als ze honger hebben kun je ze moeilijk laten huilen… het gaat vanzelf over toch…

Succes,

Groetjes Elly

O ja, je schrijft dat je hem voor de laatste voeding moet wakker maken. Zou eens met het CB overleggen of je die voeding er niet af mag laten. En dan kijken wat ie doet. Zou best kunnen dat ie dan wel wat langer slaapt? Dat was hier namelijk wel zo (vreem maar waar).

En als Lenna eerder dan normaal begint te huilen, probeer ik eerst door ff naar haar toe te gaan, aai over de bol, “ga je nog even lekker slapen, mama wil ook nog even slapen” en eventueel speentje geven, haar te troosten. Als ze huilen hebben ze niet altijd honger. Als hij blijft huilen wel geven maar dan merk je vanzelf of hij echt honger heeft.

Thanks voor jullie reacties!

Linette, wat fijn dat ze ineens doorslaapt. Dus het bestaat echt!!! Ik ben heel benieuwd wat het CB jou gaat zeggen morgen! Bij mij vroegen ze vorige week niet eens hoeveel ik geef. Vertelde wel dat het 6 voedingen waren. Hoeveel weegt jouw kindje eigenlijk? Onze spruit woog 6,675 kg met 61 cm. En hij drinkt zijn 180 ml (6 scheppen) flessen gewoon allemaal leeg, hoor! 's Nachts dus eigenlijk 3 scheppen teveel, vraag me af of dat echt een zonde is!

Niet wakker maken om 22.30 uur hebben we een paar weken geleden geprobeerd, toen kwam hij rond 1 uur en rond 5 uur, dus daar werden we helemaal niet gelukkig van.

En inderdaad, speentje en over de bol aaien, allemaal al geprobeerd. Hij is vaak zo druk als hij wakker is, vooral met hoofd schudden, waardoor de speen ook niet blijft zitten.

Ik kijk vol verwachting weer naar andere reacties!

Groetjes,
Iris

Met 14 weken gewoon nog nachtvoeding geven als 'ie erom vraagt, is mijn mening. Hij is nog zo jong. En als de flesjes overdag helemaal opgaan, dan niet gaan minderen om te compenseren. Wij gaven 's nachts altijd een kleiner flesje en dat ging prima, eigenlijk net zoals jullie het nu doen. En geloof me, ze gaan ooit doorslapen. Mijn zoontje was ruim vier maanden toen 'ie (met een beetje ‘hulp’ van onze kant) doorsliep. Onze ervaring was dat noodgrepen zoals rijstebloem in de fles niets hielp bij het doorslapen. Kijk uit met rijstebloem als je zoontje al moeite heeft met z’n ontlasting. Rijstebloem heeft een stoppende werking.

Hopelijk slaapt 'ie snel door!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ha Mriek,

Ben nieuwsgierig, wat was de hulp van jullie kant om jullie zoontje te laten doorslapen?

Tja, rijstebloem gaan we vanavond toch maar weer proberen (we doen van alles). Gisteren en eergisteren kwam hij toch iets later dan anders (4 uur en half 5). Misschien was het toeval, maar toch nog maar een keer proberen vanavond. Als het na een week niet werkt, stoppen we daar ook gewoon mee. Ook de voeding voor hongerige babies maken we op en kopen geen nieuwe meer, want dat helpt volgens ons zeker niet! Onze zoon heeft trouwens geen last van zijn ontlasting, zou misschien wel beter zijn als het wat stopte!

Groetjes,
Iris

In dat geval, lekker die rijstebloem blijven geven…

Wij dachten op een gegeven moment dat 'ie 's nachts niet meer kwam vanwege honger, maar uit gewenning. Qua gewicht zou 'ie toen allang zonder nachtvoeding moeten kunnen (bij geboorte was 'ie al bijna 4100 gram) en hij kreeg ook al bijvoeding. Dus we hebben getest door hem een keer geen voeding te geven, maar gewoon een speentje en te zeggen dat 'ie weer moest gaan slapen. Dat stuitte wel heel even op protest, maar vervolgens sliep 'ie weer en bleek het dus toch geen honger te zijn (want dan vallen ze echt niet meer in slaap, of hooguit voor eventjes, omdat ze toch honger hebben). Sindsdien gaven we dus geen voeding meer 's nachts.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

hoi hoi

onze zoon had plots ook zin in 's nachts wakker te gaan liggen rond 3.00 uur… na dag twee was ik het al zat, dus knap dat je het toch langer hebt volgehouden respect hihi
wat ik heb gedaan na dag 2 is zijn dag dan maar anders indelen, zodat de avond gunstiger uit kwam voor ons… en wij meer slaap konden pakken. Op die manier hoefden we zijn voeding ook niet aan te passen…
uiteindelijk kwam hij de ‘belangrijke omdraai nacht’ om 4.00 uur.
Daarna om 9.15 /13.15 / 17.00 en dan daarna pakken we hem tegen 21.00 uur. Zo zit hij ook op vijf voedingen… en dat nu 3 nachten te hebben gedaan komt hij in de ochtend nu al om 5.00 ipv 4.00
Plus zelf heb je eventueel een mogelijkheid om er vroeger in te duiken om meer slaap te krijgen.

de afgelopen nacht sliep hij zelfs na 2 minuten door de voeding van 5.00 uur heen, dus heb het idee en de hoop dat het inderdaad met de tijd een uurtje langer wordt.

Maybe ook nog een andere manier om te proberen of hij daar misschien goed op reageert…

succes!

liefs.

Ook van deze kant heel herkenbaar. Coen en Evie zijn nu ruim 3 maanden, krijgen rond 23.00 uur laatste voeding en komen dan tussen 05.00 en 06.00 uur.

Volgens het CB was dit nog nachtvoeding, maar ik vind dat dit al de ochtendvoeding is. Als ze naar het KDV gaan, moet ik ze ook rond 06.00 uur wakker maken om op tijd op mijn werk te kunnen verschijnen.

Ik mocht nog niet met rijstebloem beginnen van het CB overigens, waarom weet ik ook niet.

Ook ik vind het moeilijk om te geloven dat ze straks zomaar van 19.00 tot 07.00 uur kunnen slapen. Maar dat zal toch echt eens gaan gebeuren.

We wachten in spanning af zullen we maar zeggen en tot die tijd, de slaap pakken die je pakken kan om enigzins fris voor de dag te komen…

Groetjes,

Gewijzigd door - Marvri op 19 Mar 2010 23:08:39

Nou, vannacht was het weer 3 uur (hij is niet echt constant). En dat terwijl wij er pas om half 1 inlagen wegens een etentje, zucht… De oppas heeft hem voeding gegeven om half 11, zonder rijstebloem deze keer (hebben na drie dagen ook niet echt het gevoel dat dat DE oplossing zou zijn). Ik had wel het gevoel dat het geen honger was, maar dat het gewenning wordt. Maar we kozen toch voor de weg van de minste weerstand en hebben hem een flesje gegeven (anders kunnen we onze ogen helemaal niet openhouden vandaag). Vanavond ga ik maar vroeg naar bed en eens kijken of ik vannacht toch wat kan doen met een speen.

Linette, wat heeft het CB nou tegen je gezegd? Ben benieuwd…

Groetjes,
Iris

Hoi allemaal,

Vannacht weer een andere aanpak geprobeerd, namelijk de voeding van 22.30 uur niet gegeven (zoals hier werd voorgesteld). De laatste voeding was dan om 19.30. Hij sliep gewoon door tot…5.45 uur! Een wondertje! We hebben hem toen een klein flesje gegeven (iets van 2 schepjes met meer water) en tussen ons in gelegd. Hij sliep erna gelijk weer in. Rond half 8 heb ik hem een klein beetje soort van wakker gemaakt, omdat hij vanaf morgen ook elke dag om 7 uur wakker zal moeten worden (ga weer werken en rond die tijd kan ik hem de fles geven). Nou, hopelijk is het niet eenmalig, deze actie! Gisteravond om 20.15 uur naar bed gegaan (nacht ervoor slecht geslapen), dus dat was een lange nacht!

Alleen zit ik nu dan weer met de hoeveelheid voeding (mocht dit gaan doorzetten). Dan weer om 7, 11, 15, 19 uur, dus dat zijn dan 4 voedingen (met een kleine ochtendvoeding). Is dat dan wel weer goed? Vanmorgen om half 8 een voeding van 210 aangeboden, maar die dronk hij niet helemaal leeg. Gewoon maar doorgaan met 180, denk ik dan maar? En vannacht maar weer zien wanneer hij wakker wordt?

Groetjes,
Iris

Ik zou inderdaad voedingen van 180 cc aanbieden.
Seth heeft nog nooit meer gehad per fles dan 180, dus ik zou ook nog niet aan 210 beginnen.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Wat fijn! Hopelijk gaat het de komende nacht weer werken. Misschien stoorde je hem in z’n slaapritme door hem wakker te maken voor de laatste fles en sliep 'ie daardoor niet zo goed door. Lekker bij vier flessen houden dan en niet langer dan 12 uur tussen de laatste fles en de eerste fles. Maar dat zal ook niet gebeuren als 'ie om 19.00 uur de laatste krijgt en je hem uiterlijk om 7.00 uur de eerste gaat geven (mocht 'ie echt helemaal gaan doorslapen).

Erik kreeg de 1e en de laatste fles altijd 210, de overige flessen 180. Even uitproberen wat bij jouw zoontje werkt.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hi allemaal,

Vannacht hetzelfde verhaal, half 8 laatste fles, meneer werd om 5 uur wakker, maar sliep weer in met de speen, tot half 7. Toen had hij wel echt honger!

Vanmorgen maar even de informatielijn gebeld om te vragen of dit wel “mag”. Neeeeee, dit mag dus niet! Een kind heeft 5 voedingen nodig, dus we moeten hem om half 11 gewoon blijven wakker maken. Hij zou nog te jong zijn, omdat zijn bloedsuikerspiegel zou gaan dalen. Een kind van 3,5 maand mag niet langer dan 8/9 uur doorslapen. Kortom, we moeten hem 's nachts toch gaan sussen met een speentje. Vannacht lukte het om 5 uur prima, maar de afgelopen maanden rond 3/4 uur lukte dat echt niet (dan was hij veel onrustiger).

Wat nuuuuuuu? Ik ben gelijk weer helemaal onzeker hierover…

Groetjes,
Iris

Als je zoontje gewoon alert en niet suf is 's ochtends, dan zie ik niet in waarom het niet zou kunnen. Maar goed, misschien ben ik daar te makkelijk in.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker