Meiden sorry hoor dit onderwerp is al vaak langsgekomen maar jouw eigen situatie is altijd net even anders en ik zit hier echt over te piekeren. Ik hoop dat jullie even mee willen denken.
Moppie is nu ruim twee en sinds een week of 2 a 3 weigert zij 's avonds te eten. Join the club hoor ik jullie denken . Uit jullie tips heb ik de volgende wijsheid meegenomen; negeer het! Dat heb ik geprobeerd maar het lukt mij gewoon niet. Ik ben bezig geweest met dan maar geen toetje (is bij ons heel soms zuivel maar kan ook fruit, paaseitje of koekje zijn of zo). Gisteren hield zij haar kaken stijf op elkaar dus geen toetje, en dat was huilen. Voet bij stuk gehouden. Vandaag at ons nichtje mee. Manlief en ik hadden afgesproken dat wij het zouden negeren. Dan gaat zij dus alleen haar vlees opeten en dat vind ik dan weer niets. Dus dan gaat het toch weer over eten. “eerst groentje dan vlees moppie” enzo. Maar dat werkt niet meer (2 maanden terug nog wel). Toen was ik het opeens zat. Net als met tandenpoetsen moet ik op een bepaald moment dreigen met “moet mama boos worden?” en omdat ik dat nooit word en bijna nooit zeg maakt dat blijkbaar indruk. Dit deed ik dus ook met eten en warempel haar giegeltje ging open. Toen moest nichtje nog 2 happen dan een toetje en moppie ook. Daar ging ze in mee dus ook zij twee happen.
Op zich is dit fijn maar nu dus mijn twijfel. Wat doe ik nou als ze over een tijdje denkt wordt dan maar lekker boos? Want het is een loos dreigement, want ja dan word ik boos en dan? Straf? Op de trap? Dan is tot nu toe nooit nodig geweest. Haar omdraaien aan tafel? Alleen als ze slaat moet ze op het stoeltje en dat is op 1 hand te tellen tot nu toe. Mijn vrees is dat eten daarna altijd vervelend zal zijn. Dat we moeten blijven dwingen. Tot een paar maanden geleden at ze zo smakelijk.
En mijn vrees bij negeren is dat ze helemaal niet meer zal eten en ook daarna niet meer wil omdat ze al zo gewend is om niet te eten. Wat is dus wijsheid?
Heeft iemand ervaring met gedwongen een aantal happen eten? Is het daarna goed gekomen? Heeft er iemand ervaring met negeren? En hoe is dat gegaan?
groetjes,
Wendy
Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…
Gewijzigd door - moppiesmama op 13 Mar 2012 20:17:15