Doe ik dit nou goed? update: ARGH!

oh heel herkenbaar idd, hier ook laatst een topic over geopend. Je wil niet weten wat ik allemaal voor trucjes heb geprobeerd. Zat zelfs op een gegeven moment met dochterlief voor de tv hapjes naar binnen te werken. En dan at ze wel! Dacht toen: ja daaaag meisje! Dat gaat dus niet meer gebeuren he, die had mij dus gewoon zover zonder dat ik het doorhad dat ze aan tafel helemaal niks at zodat ze voor de tv mocht eten. En ik deed het nog ook omdat ze dat igg iets binnen kreeg. Nu dus echt niet meer. Aan tafel kan ze eten en anders niet. gevolg is dat ze nu ook al weken bijna niks eet s avonds, maar ik negeer het nu echt. Kon ik eerst ook niet en vind het nog moeilijk want je maakt je zorgen maar ik blijf stug volhouden dit keer! Succes ermee.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb moppie een diep bord gegeven en haar neefje en nichtje hebben hier twee dagen achter elkaar gegeten en tot nu toe zeg ik maar even niets als je begrijpt wat ik bedoel Ben hoopvol!
groetjes,
Wendy

Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…

Joehoe! (Doet een vreugdedansje)

Groetjes

ARGH!!! vanavond weer een weigerend moppie aan de eettafel. En zoals ik al voorspelde het “moet mama boos worden” levert een “ja” op. En ik ben er zo onzeker over of ik het nou goed doe zo.
Ik weet het ik moet negeren maar het ging een tijdje goed als ik zei eerst groentje en dan vleesje en als ze niet wilde eten en ik zei dan geen toetje maakte dat ook indruk. Zo heeft ze 1 x geen toetje gehad en dat was huilen, daarna at ze weer lekker mee, tot vanavond

Mijn vraag aan de “niet eten dan geen toetje mama’s,” eten jullie dan wel gewoon een toetje? Wij zijn namelijk niet zo van de toetjes maar vanavond had ik mijn neefje en nichtje te eten die wel smakelijk hadden meegegeten. Toen kwam er dus een grote monapudding op tafel en moppie mocht niet. Haar eten stond nog voor haar neus (een stukje verder op tafel) en ik zei dus dat ze wel mocht als ze een hapje nam. Nee, maar wel vreselijk huilen. Daarna toch twee hapjes gegeten en toen mocht ze toetje. Doe ik dat nou goed zo?
ARGH kwamen ze maar met een gebruiksaanwijzing!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 13 Mar 2012 20:21:41

Ja, de rest eet dan wel een toetje. Waarom zouden wij geen toetje mogen eten als er eentje aan tafel zit die weigert om haar avondeten te nemen?

Laat maar lekker confronterend zijn. Je hebt haar toch eten aangeboden waarvan je weet dat ze het lust? En dat nam ze toch niet? Dus wiens schuld is het dan dat zij geen toetje krijgt en de rest wel? Van haarzelf toch?! Ik zou me daar geen moment schuldig over voelen.

Na die 2 muizehapjes zou ze van mij alsnog geen toetje gekregen hebben. 2 muizehapjes heet bij mij geen “eten” hoor. Ze lacht zich suf dat het gelukt is om zo toch een toetje te krijgen.

En wat dat “moet mama boos worden” betreft: zou ik niet meer doen. Er valt niks boos te worden. Je kunt al die moet-ik-boos-worden-energie beter steken in het negeren van die kleine mop.

Klinkt allemaal heel hard en zakelijk maar het is het enige wat werkt. Je was goed bezig, ga daar gewoon mee door. Gewoon net doen of ze niet aan tafel zit. Ze zit alleen maar op aandacht te wachten. Zelf eten, gezellig wat kletsen met meneer moppiesmama en als jullie klaar zijn maar eens kijken of die kleine mop ook wat gegeten heeft.

Zoniet, dan eten jullie je toetje en daarna is het klaar met het avondeten. Opruimen en morgen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Groetekes, Sje

hier ook hoor nogsteesds. En het moeilijke vind ik ook dat ik soms niet weet of ze nu echt iets niet lust of dat het gewoon weigeren is. Bijvoorbeeld Risotto. Heeft ze meerdere keren smakelijk van gegeten en de afgelopen keren gaat ze zelfs kokhalzen als ik er na veel van de taferelen die jij beschrijft eindelijk een hapje inheb gekregen. Tja… lust ze het nou gewoon niet meer??? Vind dat het moeilijkste om te beoordelen. Hier voortaan ook geen toetje meer als ze niet eet. Heb de afspraak met haar dat ze van alles een paar hapjes moet proeven minimaal. Lust ze het echt niet hoeft ze het van mij niet te eten, maar zonder te preoberen al nee zeggen dat gaat er hier dus niet meer in. maarja, wanneer lust ze nu echt iets niet. Kokhalzen is toch wel een duidelijk teken, maar ze kan me ook voor de gek houden aangezien ze het tot een paar maanden geleden gewoon at.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

@Sje, geen toetje neig ik dus ook naar. Ik neem nu genoegen met een paar hapjes om haar het te leren. Na een paar keer snapt ze wat ik bedoel met geen toetje zonder eten en dan gaat ze hopelijk goed eten. Dan neem ik geen genoegen meer met een paar hapjes.

@Mama 1980: Errug he! Grrrr. Wel fijn dat we er niet alleen in staan en dat er veel meer mama’s zo zitten maar het is zo lastig. Wat is nou de juiste aanpak. Net wat je zegt, kokhalsen is ook weer een uiterste.
groetjes,
Wendy

Als ze iets altijd gewoon gelust hebben, lijkt het me stug dat ze het ineens echt niet meer lusten. Of ze moeten zich er ziek aan gegeten hebben.

Voorbeeld: vroeger at ik gewoon satésaus, maar ik heb me er een keer ziek aan gegeten en sindsdien kon ik het echt niet meer wegkrijgen. Inmiddels met veel proberen en langzaam wennen lust ik het wel weer, maar daar zijn heel wat jaartjes overheen gegaan.

Dus als ze zich ergens niet ziek aan gegeten hebben of er geen negatieve associaties mee heeft, kan het haast niet waar zijn dat ze het ineens niet meer lusten.

Onze jongste heeft eens een keer overgegeven op een avond dat we spinazie gegeten hadden en die associeert spinazie sindsdien met overgeven dus eet ze dat niet meer. Daar kan ik me iets bij voorstellen, dus hoeft ze dat niet te eten.

Dat kokhalzen kan er ook mee te maken hebben dat ze gewoon blijkbaar echt geen trek hebben. Als je zelf echt geen trek hebt en je moet eten, ga je ook kokhalzen.

Groetekes, Sje

Smaken kunnen op deze jonge leeftijd nog veranderen hoor, dus als ze eerder iets lustten en nu niet meer, dan kan dat best. Hier geldt ook: eerst proeven en als je het dan niet hoeft, prima. Maar meestal eet 'ie toch wel iets en wij bepalen wat hij op moet eten om een toetje te kunnen krijgen. En dan vooral als we iets eten waarover hij moeilijk doet, als hij het lekker vindt eet 'ie automatisch goed. Een toetje als beloning stellen werkt hier goed, dus dat doen we dan maar.

Ik zou het blijven negeren, hoe moeilijk ook. Met boos worden heeft ze je lekker bij de poot, da’s tenslotte ook aandacht.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Indd veranderen de smaken op deze leeftijd nog enorm, Hier moest hij eerst absoluut geen pasta en eet hij nu wel. Eerst werd met smaak erwtjes gegeten en is nu kokhalzen dus ja het kan veranderen.

Liefs Michelle

bedankt voor jullie reacties. Goed om te weten dat smaken kunnen veranderen, in ieder geval iets om rekening mee te houden. Ondertussen probeer ik het niet eten te negeren maar het blijft ontzettend moeilijk. Normaal gesproken neem ik een beslissing en sta ik erachter maar nu hink ik steeds op twee benen. GRR.
groetjes,
Wendy

Smaken kunnen zeker veranderen, de smaakpapillen zijn nog volop in ontwikkeling. Bij mijn oudste gaat het voornamelijk om structuur van eten (net als bij mij). Die vindt bijvoorbeeld de smaak van banaan heerlijk, maar de structuur kan ze niet verdragen in haar mond (wij zijn beiden hoogsensitief, zoals dat tegenwoordig met een mooi woord heet…).

quote:
Klinkt allemaal heel hard en zakelijk maar het is het enige wat werkt. Je was goed bezig, ga daar gewoon mee door. Gewoon net doen of ze niet aan tafel zit. Ze zit alleen maar op aandacht te wachten. Zelf eten, gezellig wat kletsen met meneer moppiesmama en als jullie klaar zijn maar eens kijken of die kleine mop ook wat gegeten heeft.

Groetekes, Sje

Of gewoon moppiespapa he grapjas

@Yavahn: Wat jij hebt, dat heb ik nou ook! Ik lust wel ananas, maar kan echt niet tegen de structuur! Zo ook met kers en druif (omdat er een velletje om zit) en appel lust ik echt niet met schil Haha

@Moppiesmama: Ja smaken kunnen zeker nog veranderen Hier is het bijvoorbeeld zo dat ze een poosje gek is op manderijn en dan ineens verzot op appel en wil ze van manderijn niks meer weten. En dat wisselt zich zo’n beetje om de 2/3 maanden
Verder kan ik nog steeds niet meepraten We hebben (nog) zo’n goede eter!

(En wat zal moppie zondag dan smullen!! )

Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 14 Mar 2012 11:27:36

quote:
Of gewoon moppiespapa he grapjas

Ja maar op de huishoudsite waar ik woon zetten we gewoon overal meneer voor. Zo heb ik een meneer Sje. En die gewoonte zit er zo ingebakken dat ik er geen moppiespapa van maak maar meneer moppiesmama.

Groetekes, Sje

@Sje en goudvisje; Ha ha ik vind het allebei goed hoor!

Enneh, niet alleen moppie zal smullen hoor

groetjes,
Wendy

En voor iedereen die denkt? Waarvan smullen? Zondag eten we bij Goudvisje en dan halen we patatjes!!
Goudvisje vroeg wat moppies lievelingseten was en toen zij ik patatjes, natuurlijk niet vermeld dat dat eigenlijk ook mama’s lievelingseten is! Ha ha.
groetjes,
Wendy

@Sje: Haha het klinkt wel leuk hoor, maar vond het zo’n omweg Maar alles is goed natuurlijk want we weten allemaal om wie het gaat

@Moppiesmama: Hihi dan komt het helemaaaaal goed Heb er nu al zin in!

Groetjes

zelfs kunnen smaken nog veranderen als je 25 bent, want ik luste 2 maanden terug nog sandwitchspread met de smaak: tomaat en lente uitjes, en als ik nu een hap neem kan ik er wel van kotsen zo vies vind ik het hahaha, apart of niet

overigens luste ik vroeger geen spruiten als kind…en ook geen witlof en rode kool en daar maak je me nu ook nog steeds niet blij mee en eet ik het gewoon niet.

quote:
zelfs kunnen smaken nog veranderen als je 25 bent, want ik luste 2 maanden terug nog sandwitchspread met de smaak: tomaat en lente uitjes, en als ik nu een hap neem kan ik er wel van kotsen zo vies vind ik het hahaha, apart of niet

In “Wie is de volgende meldplichtige” staat pas in september 2015 een bevalling gepland he?! Niet september 2012!

Groetekes, Sje

hahah, nee dit heeft niets met zwanger zijn te maken bij mij hoor, gewoon omdat ik nu eenmaal wispelturig ben. denk dat dat mn smaakpupillen ook aantast oid