DKTP-prik

Over twee weken moet Sanne haar derde prik hebben en nu komt er ineens in het nieuws dat de de K (kinkhoest) in deze prik schade kan toebrengen aan kinderen. De gezondheidsraad heeft al een tijd geleden gezegd dat de prik aangepast dient te worden maar dat hebben ze nog niet gedaan. Ik snap best wel dat het erg belangrijk is om je kind te enten, maar toch vind ik het erg moeilijk om die beslissing te maken.

Liefs Kristel

Hoi Kristel,

Zeker moeilijk, zeker als je bedenkt dat je kind het zou kunnen treffen net als die kinderen op de tv.

Liefst wil je niet aan denken dat het gebeurd het gaat zo vaak goed maar aan je gewten blijft het toch knagen,

Groetjes
Monique

-Om je vleugels uit te kunnen slaan, heb je een nest nodig.-

Dan heb ik denk ik toch iets gemist.
Wat is er dan met de K?

Groetjes Mim

Hoi,

Hier volgt verslag van vereniging kritisch prikken;

Vaccinatiegevolgen (acuut tot enkele weken na de prik)

• Zwelling en ontsteking, op de insteekplek of ook wel het hele ledemaat
  • Matige tot hoge koorts. In de VS is een temperatuur van 39.5ºC na een DKTP een tegenindicatie voor een volgende inenting met kinkhoestvaccin. (Koorts is op zich een goede reactie van het immuunsysteem. Geef pas in nood koortswerende middelen.)
  • Sinds in 1998 door een verbeterde productiemethode een vaccin ingevoerd is met een ‘betere werking’ (in muisproeven) door een (over het geheel genomen) toegenomen hoeveelheid van de kinkhoestbacterieproducten, treedt er meer en hogere koorts op (en ook andere bijwerkingen?). Dit feit is uit de openbaarheid gehouden.
  • Heftig braken.
  • Diarree.
  • Extreme slaperigheid of juist heel erg wakker. I.e.g. een verstoring van het slaappatroon of van het dag en nachtritme.
  • Stuipen, collaps.
  • Hersenhuilen, ontroostbaar huilen gedurende uren. Als het kind huilt op een schrille hoge toon wijst het op een hersenprikkeling , alsof er vreselijke hoofdpijn is.
  • Shock, ademhalingsproblemen, zoals astma.
  • Hersenbeschadiging, hersenvliesontsteking of hersenbloeding (ten onrechte diagnose Shaken Baby Syndroom?). Veranderingen in het gedrag.
  • Overlijden (wiegendood).

Vaccinatiegevolgen op langere termijn

Er kunnen gevolgen van de DKTP vaccinatie optreden, afhankelijk van de aanleg van het kind zelf of de familie. De aanleg kan niet meer beheerst worden vanwege de, door de heftige stress voor het immuunsysteem door de prikken, veroorzaakte verlaagde algemene weerstand. De verhoogde productie van stresshormonen verlaagt de algemene weerstand. Dit wordt het non-specifieke stress-syndroom genoemd.

Gevolg is het ontstaan of verergeren van: allergieën, CARA, eczeem, epilepsie, hyperactiviteit, gedragsstoornissen, achterstand in motorische ontwikkeling, chronische infecties vooral keel-, neus-, en oorproblemen, slechte algemene weerstand. Het ‘never well since’ ziektepatroon. De meeste bijwerkingen van de vaccinaties worden op het conto van de K geschreven. In het buitenland worden veel meer bijwerkingen op de bijsluiter vermeld dan in Nederland. In Duitsland is een mono-vaccin van K verkrijgbaar, anno1999, alleen van de a-cellulaire component(en).

Groetjes
Monique

Pfffffffffff…
Nou, dat ziet er gezellig uit maar niet heus.
Ik heb dit nooit geweten joh!
Stephan heeft die DKTP inentingen natuurlijk al gehad nu, maarre…als ik dit geweten had zou ik een stuk onrustiger zijn geweest.
Waarom vertellen ze je dit niet???
Vind het maar eng klinken hoor.

Groetjes, Bianca

Hoi,

ook ik heb gewoon mijn beide zoontjes laten inenten. Bij ons in de familie is wel een geschiedenis van astma en allergieen.
Ik ben er ook gewoon maar vanuit gegaan dat het in Nederland zo goed gegegeld is. nu heb ik zo mijn twijfels ook omdat het advies van de europese gezondheidsraad is om een beter vaccin met minder bijwerkingen te gebruiken, wat al in diverse europese landen gebruikt wordt.

Maar ja als je kind kinkhoest krijgt is ook niet alles .

Tja moeilijk

Groetjes
Monique

ik heb ze beide laten enten en niet bij stil gestaan dat er wat fout gaat eigenlijk

alleen kaitlyn kreeg wel kinkhoest 1 op de zoveel ja presies de mijne dus

Het probleem die ik zelf ermee heb is, dat ik ook de eerste entingen niets gevraagd heb over de bijwerkingen. Ik ging er van uit dat het wel goed zat en dat het erbij hoorde. Maar dit dwingt echt tot nadenken. Bedankt monique voor de verschijnselen. Mochten we beslissen haar toch te enten dan weet ik waar ik op moet letten als het mis gaat. Ik probeer al een paar dagen de wijkverpleegkundige te bereiken voor meer info. en als ik nieuws heb over de vaccinatie meld ik het even.

Liefs Kristel

Lekker consultatiebureau!
Als ze dan zo kwaad zijn, laat ze dan ook duidelijk zijn. Laten ze het dan gewoon vertellen zoals het is.
Weet niet hoe het CB bij jullie is, maar hier zijn ze er in iedergeval heel goed in om praatjes rond te strooien en jou als ouder heel bang te maken. Vooral ook individueel.
Toen Lucas nog maar een baby was en huilde van de honger (ik ben zijn moeder, ik ken zijn huilen) werd mij gewoon verteld…
Schrijf maar op wanneer hij huilt, hij zal wel wat mankeren… Is dat dan normaal?

Maarja, ff terug naar het inenten.
Heb het al een keer vaker gezegd in een topic, maar waarom laten wij onze kinderen overal tegen inenten.
Bof is voor een jongen gevaarlijk maar voor een meisje veel minder en voor de rode hond geldt het omgekeerde.
Meningokokken is fijn dat ze het doen, maar ik hoor nog steeds mensen zeggen, nu overkomt ze niets meer! (mag hopen dat we hier allemaal weten dat je nog steeds heel erg op je hoede moet zijn).
Het blijft gewoon heel moeilijk. En door al die verhalen wordt het je als ouder echt niet makkelijker gemaakt.

Groetjes Mim

Hallo,

Kristel had gevraagd of ik op dit topic wilde reageren omdat ik in een huisartsenpraktijk werk. Nu moet ik eerlijk zeggen dat wij weinig met inenten van kinderen te maken hebben en wij verwijzen mensen dan bijna ook altijd door naar het consultatiebureau.

Ik heb het toevallig wel heel even met 1 van de huisartsen over gehad maar hij had er ook niet echt een verklaring voor waarom kinkhoest nu wel of niet gegeven moet worden aan kinderen onder de 1 jaar. Hij zei dat als je het niet wilt dat je het dan het beste aan kan geven bij het bureau en dan halen ze de kinkhoest eruit.

Helaas kan ik dus niet echt verder helpen. Als ik er toevallig iets over hoor, dan laat ik jullie het natuurlijk zo snel mogelijk eten.

Mijn dochter is ook gewoon ingeënt tegen kinkhoest, zij heeft er geen bijwerkingen van gekregen.

Groetjes Jolanda.

Ik wist niet dat je de kinkhoest eruit kan laten halen. Weer wat geleerd.

Liefs Kristel

Volgens mijn baas kan je de k er gewoon uit laten halen, maar of je kindje de andere (D,T,P) dan ook in een coctail krijgt, dat weet ik verder niet.

Groetjes Jolanda.

Vind ik een fijn idee, heb je als ouder tenminste ook nog wat te kiezen. Ik ben bij je op de homepage geweest. Ziet er gezellig uit. Leuke foto’s, alleen het gastenboek kreeg ik niet geladen dus bij deze…

Liefs Kristel

Leuk dat je bent wezen kijken op Lisa haar site, het gastenboek heeft wel vaker kuren.

Groetjes Jolanda.

Was natuurlijk nieuwsgierig geworden en ben ook even een kijkje gaan nemen op de site van Lisa.
Leuk gedaan hoor!
En heel overzichtelijk.
Alleen had ik helaas ook problemen met het gastenboek.

Groetjes, Bianca

Nou dan heb ik geluk gehad, want het gastenboek was zomaar geladen…
Leuke site moet ik zeggen trouwens.
Maar nog over de DKTP prik, wij hoorden ook zoiets, maar gelukkig hebben we met Shakira er geen last van gehad.
We zullen van de week eens horen wat ze bij ons op het consultatiebureau te zeggen hebben.

Een knuffel van een trotse vader!!

iemand een idee waar ik dit kan na lezen? welk net was dit?

Liefs Tries

Ja, daar ben ik inmiddels ook wel erg nieuwsgierig naar geworden!

ach ja consultatie buro’s…

laat maar praat er niet meer over, mijn kids hebben wel de standaard vaccinaties gehadmaar niet de extra zoals het cb wel graag zou willen, soms zou ik ze wel wat aan willen doen daar op het cb maar ach , dat ik niet meer welkom ben zegt genoeg toch

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

Huh? Ben je niet meer welkom op het CB Kim ???
Hoezo dat dan?

Bianca xxx