Dilemma avondeten

Rens heeft tot nu toe altijd best wel goed warm gegeten en op spruiten en wortelen na lust hij ook alles.
Maar nu eet hij al een week niets 's avonds, hoogstens een paar hapjes vlees. Soms proeft hij wel iets om het vervolgens weer uit t spugen en keihard bah te gaan zitten roepen. Maar het is ook al wel gebeurd dat hij niet eens de moeite neemt om wat te proeven. Hij vraagt dan direct om z’n toetje.
Die krijgt hij pas als wij ook uitgegeten zijn dus dan moet hij wel even wachten.
Wij hebben eigenlijk nooit moeilijk gedaan met eten en hij hoeft van mij ook niet per se z’n bord leeg te eten. Hij heeft ook altijd gewoon z’n toetje gehad.
Volgens mij loopt hij ons nu echt flink uit te dagen.
Het is ook niet dat hij geen honger heeft want zijn toetje is binnen no time weggewerkt.
Vraag me nu af of we dit gewoon compleet moeten negeren of toch zijn toetje moeten ontzeggen als hij niet tenminste zijn eten proeft.

groetjes Ramona

Hier hebben we nooit een toetje gegeven als ze slecht aten. Ook niet in de babytijd.

Ik vind “ja maar ze hebben dat wel nodig” altijd zo’n onzin. Ze krijgen hun zuivel wel op een andere manier binnen. Dat hangt echt niet af van zo’n toetje.

Hier thuis kunnen toetjes verdiend worden. Niet eten, dan ook geen toetje. Op toetjes kun je niet leven.

Dus als Rens mijn kleine man was: dan kreeg-ie per direct geen toetje meer nu hij zo slecht eet.

Groetekes, Sje

Hier is toetje het enige dat Hylke aan zuivel binnen krijgt.
Dus niet eten? dan maar niet eten,
maar toetje krijgt hij wel.

Sinds het warm eten tussen de middag op het KDV,
EN de boterhammen die hij daar aan het eind van de middag
krijgt, eet hij thuis 's avonds niet zo veel meer.
Maar toetje krijgen ze daar niet, dus dat krijgt hij thuis
sowieso wel.

(per 1 mei naar een ander KDV, en dan weer normaal 's avonds thuis warm eten.)

M.

Klinkt me wel heel bekend in de oren dit
Hier over het algemeen een goede eter, inderdaad op een enkel ding na lust ze alles.
Toetjes krijgen ze hier ook altijd. Of het bord nu leeg is of niet.
Als ze er echt een potje van maakt, zoals bij jou nu gebeurt, leg ik van de aardappels en groente een paar stukjes apart, en als ze die op heeft krijgt ze haar toetje.
Dit weet ze ook, en het is nog niet gebeurt dat ze dit niet at.
Hier zelfs zo’n lolbroek dat ze zelf al wat apart legt, voordat ze ‘klaar’ is.
Toetje is hier ook het weinige zuivel wat ze krijgt.

Ik ben zelf gek op mijn toetje. Al is het maar Yoghurt of vla, dus dat word hier dan ook niet gebruikt om eventueel te straffen.

Doen wat jij denkt dat het beste is. Voor je het weet is de periode om, en eet ie weer de oren van je hoofd, zo gaat het hier tenminste

Ik gebruik het toetje ook niet om te straffen.
Ik keer het om. Een toetje kan verdiend worden. Da’s heel wat anders dan straf!

Mijn ouders deden het destijds ook al zo toen wij klein waren en ik heb daar geen trauma aan overgehouden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 11 Apr 2011 22:05:16

Ach nee zal ook wel niet, een trauma om een toetje.
Nee ik vind het gewoon niet nodig.
Ik eet mijn bord ook niet altijd leeg, maar neem wel altijd een toetje, dus hoe verklaar ik dat?
En als je kleine broertje zijn bord niet leeg heeft, maar wel een toetje krijgt? Tsjah, geen idee hoe ik dat moet verkopen.

Gelukkig is het over het algemeen een hele flinke eter, dus hebben we er ook al niet zoveel mee te maken, gelukkig.

Hier zijn het nooit hele goede eters geweest en met het verdienen van een toetje is het ons gelukt dat ze toch wat beter hebben leren eten.

Ik leg 1 flinke eetlepel op hun bord (en dan praten we over gewoon een lepel waar je soep mee eet! Zo groot is die niet) en nog wordt daar moeilijk over gedaan. Vaak gaat het er met veel moeite in.

Ze hoeven van mij hun bord niet leeg te eten (alsnog belachelijk eigenlijk als je ziet wat erop ligt! Het is echt 1 hap voor een volwassene!), maar mooi dat er hier niet gezegd wordt “ik lust dat niet” terwijl ze het nog nooit geproefd hebben!

Als ze iets echt niet lusten, dan hoeven ze het van mij echt niet te eten, maar ze hebben nog nooit ergens van gekokhalst, dus ik vraag me af wat er zo moeilijk aan is om die ene eetlepel op te eten.

En als ik dat dan wel voor elkaar krijg met een toetje als beloning, dan vind ik dat een prima manier. Overigens zitten ze de laatste tijd weer zo extra moeilijk te doen met bepaalde dingen, dat ik al maanden geen toetjes meer gekocht heb. Stonden toch maar te bederven.

En als ik zelf mijn bord een keer niet leeg eet en de dames geven daar commentaar op, dan zeg ik dat ik normaal gezien altijd goed eet en dat het dan niet erg is om een keer het bord niet leeg te eten. Dat zij ook hun bord niet altijd leeg zouden hoeven eten als ze gewoon goed zouden eten elke avond. En dan is het stil. Want ze weten heel goed dat zij geen recht van spreken hebben met hoe slecht zij zelf eten.

Nou zijn ze hier al 6 en 7 dus dat communiceert anders dan met een dreumes of peuter natuurlijk.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 11 Apr 2011 22:34:23

In het boekje van het cb staat dat je altijd het toetje moet geven. Ik weet even niet waar het ligt dus kan niet opzoeken wat er precies staat. Maar ik heb het vaker gelezen, dat je het beste het toetje wel kunt geven. Maar ik snap dat je vanalles wil uitproberen.

Wij hebben dat probleem nog niet bij het avondeten, maar soms lust hij iets niet. Dat komt echt bijna niet voor maar als dat zo is en ik kan niks anders in elkaar flansen, dan krijgt hij een toetje en evt nog een flesje melk voor het slapen gaan. Anders ben ik bang dat hij middenin de nacht wakker wordt van de honger.

Kindje van een vriendin van mij eet al een jaar bijna niks, geen fruit, geen groenten. Bijna alleen maar brood zonder beleg en snoep. Dat zou ik dus ook niet pikken. Dan zou er sowieso al geen snoep meer ingaan. Maar die vriendin heeft geen zin in moeilijk gedoe…

Succes ermee, zal vast snel weer over zijn.

22-12-2009 colin geboren

Ik ben het helemaal met Sje eens en zo doen wij het hier ook.
Dat ging bij ons thuis precies zo, als we niet wilden eten kregen we ook geen toetje. En dan is het toetje inderdaad geen straf maar een beloning. Het heeft altijd goed gewerkt, dus wij doen het ook zo.

Ik snap niet dat mensen het excuus gebruiken het is het enige zuivel dat ze hier binnen krijgen… Zo gezond is een toetje echt niet en er zit lang niet zo veel vitamines in als gewoon in melk.
Als je wil dat je kindje sterke botten en tanden krijgt kan je beter de hele dag met je kindje in de zon dan elke dag een toetje geven.
En toetje geven alleen maar zodat ze hun zuivel binnen krijgen… dan kan je beter vitamientjes geven, die zijn ten minste echt gezond.

Wij geven Sylvie geen toetje omdat ze dan zuivel binnen krijgt, maar gewoon puur omdat ze het lekker vind en ook wel eens verwend mag worden. Maar wel alleen als ze haar eten eet. En ze hoeft echt niet alles op te eten, zo lang ze maar wat eet. Gelukkig hebben we een goede eter.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@Goudvisje, naar mijn idee is er weinig mis mee met het geven van yoghurt/kwark en eventueel vla!
Het klinkt nu alsof het juist heel ongezond is? En je kind maar melk geven is wel heel makkelijk gezegd.
Mijn dochter is geen drinker, ook nooit geweest, wie weet word ze het ooit nog.
En dan bedoel ik al het drinken, ranja/thee/water/melk, niks krijg ik er makkelijk in. Dus waar haal je het nodige dan vandaan?

Zal toch een kwestie zijn van hoe je zelf opgevoed bent. Wij kregen altijd een toetje, maar aten allemaal ook goed. Ik neem mijn kinderen het toetje niet af, al was het maar voor de lekker!
Zelf heb ik ook niet alle dagen even veel zin in warm eten, dat kan met kinderen ook lijkt me.

@Mandarijn: Ik zeg toch niet dat er iets mis is met toetje geven, dat doen wij toch ook gewoon
Maar ja natuurlijk is het niet gezond, dat is toch logisch. Er zit toch suiker in
Maar ik zeg ook niet dat het hartstikke slecht is ofzo Er zit alleen echt niet zoveel vitamines en benodigdheden in als in melk zeg ik gewoon
Yoghurt valt wel mee, maar dat is logisch daar zit geen suiker in
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het er aan ligt hoe je zelf bent opgevoed. Dat is met veel dingen zo en ieder zo zn eigen keus Maakt ook verder helemaal niet uit

• gezellig eten op tafel
  • samen met je kind het op z’n bord scheppen
  • mama even ‘prakje’ maken
  • Jurian eten
  • mama helpt Levi en eet zelf ook wat tussendoor…
  • Jurian wil ook geholpen worden omdat mama Levi helpt
  • mama zegt dat hij al grote jongen is en Levi nog beetje klein is
  • Gelukkig eet hij weer verder …
  • Mama eet niet snel want moet ondertussen alles in de gaten houden/Levi helpen blablabla …
  • Maar als mama en Levi klaar zijn dan is het ook voor Jurian tijd om klaar te zijn… dus zeg ik als we bijna klaar zijn… Kom lieverd even doorgaan nu, want mama en Levi zijn ook bijna klaar.
  • dan neemt hij weer paar happen
  • zo niet dan is het weghalen en … KLAAR
    (soms als hij het niet zo lekker vind dan is het mama hapje / Jurian hapje…)
  • bord niet leeg/geen toetje … bord bijna leeg/klein toetje

Vind zelf het nadeel dat ik altijd alleen ben met de boys… Ze beide hun aandacht moeten hebben en ik vind dat ik zelf ook moet eten. Anders ben ik geen voorbeeld voor ze… want mama eet ook niet (snap?) … Dus soms is het wel stressen hier hoor en dat merk ik gelijk bij beide boys!!

Woow miniboy dat klinkt best pittig zeg… Vervelend dat je elke avond alleen moet eten… Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten hebben met 2 kids straks Hihi

@mini-boy pfoe ik eet ook vaak alleen en vind dat met een kind al lastig. Knap dat jij dat gewoon doet iedere dag… Mijn eten is koud voordat het op is… Ik eet daarom bijna nooit samen met Colin. Ik maak als ik alleen ben 's middags het eten klaar en warm het dan voor hem op en later voor mezelf. Soms eten we wel samen, maar meestal niet. Als papa thuis is, dan eten we meestal pas als Colin in bed ligt omdat we het liefst voor de tv eten en dat natuurlijk niet zo’n goed voorbeeld is

22-12-2009 colin geboren

Ik eet tijdelijk 1 keer in de week alleen met Sylvie en dan eten we gewoon soep Sylvie is er gek op en het is zoooooooo makkelijk Sylvie hapje mama hapje hihi

nou it ik zo leuk op te scheppen dat Colin zo goed eet is het vanavond drama. Ik tussen de middag al een ovenschotel klaargemaakt en hij wilde niet echt. Maar of het er nou aan ligt dat hij niet helemaal in orde is of dat hij het niet lustte. Maar was weinig niet aan te lusten, was gewoon gehakt met aardappels en gehakt met een beetje kaas erover.

Ik heb hem dus toch maar een pyamapapje gegeven voordat hij naar bed ging. Hij kan ook nog niet praten dus ik weet niet waarom hij niet eet. Ik kan ook nog niet echt afspraken met hem maken ofzo… Is hij nog wat klein voor. Morgen weer een dag.

22-12-2009 colin geboren

Onze kleine man heeft nu al een Italiaanse voorkeur! Allerlei pasta’s (rode-, room-, mosterdsaus etc.) lust die of rijst met tomatensaus maar zodra er een prak met aardappels, hollandse groente en gehaktbal staat hoeft die 't niet. Hij neemt 1 hap, je ziet hem proeven en dan spuugt die 't uit en schud nee!
De fijnproever, terwijl die voorheen alleen maar broccoli, sperziebonen etc. at. Ik mag hopen dat dit nog wel veranderd, iemand een idee?

Hij kan nog niet zelf eten maar wil het wel graag, hij 'n lepel en ik en dan geef ik hem hapjes. Anders wordt het echt een zooitje.

Daarna een bakje yoghurt met een klein beetje jam of limonade. Heel af en toe een danoontje.

Lilypie Second Birthday tickersLilypie Pregnancy tickers

psst jullie kunnen het wel knap vinden … ik vind er niks aan en baal er elke dag van. Nu voorgenomen om er niet meer van te balen en het beste ervan te maken… Maar vind juist altijd dat eten een belangrijk onderdeel van de dag als gezin moet gedaan worden (lekker ouderwets hé)…

@Mini-boy: Het kan misschien ouderwets zijn, maar ik vind ook dat het een rustig gezinding is.
Kan me je frustratie wel voorstellen, ik vind het ook altijd heel fijn als mijn vriend weer thuiskomt als ik sta te koken.

Liefs, Anne

Mini-boy, vind je het alleen vervelend met het avondeten? Ik vind het 's ochtends en 's middags soms net zo vervelend om alleen met de kinderen te eten. Voordat ik aan mijn eigen boterham toe ben, zijn de kindere praktisch klaar.
Wel is eten bij ons een gezellig moment aan tafel, of ik nu alleen met de kinderen eet, of samen met pappa! Weekenden hebben hier toch de voorkeur