Diëtist geweest!

Een half jaar geleden ofzo had ik al eens een topic geplaatst over dat mijn zoontje zo mager was… Hij was toen een jaar lang niet gegroeid.
Hij is niet klein hoor, maar was als baby en peuter altijd erg lang, en nu dus gemiddeld.
Toen was hij 110cm en 17kilo, at ontzettend weinig…
Toen hebben we het eten aangepast, ik kook voor hem apart, alleen wat hij lekker vind zodat hij toch wat eet. (hij heeft geen hongergevoel ofzo… eet dus gerust dagenlang niks als het hem niet aanstaat. Negeren werkt dus niet)

Dat heeft gewerkt, 6 weken geleden moesten we op controle voor zijn medicijnen bij de kinderpsychiater, en dan houden ze ook zijn groei in de gaten.
Toen was hij 117cm en 20kilo, nog steeds erg slank, maar eigenlijk hardstikke netjes dus!
Toen hebben we zijn medicatie veranderd… (medicatie kan als bijwerking groeiproblemen hebben)
Vandaag moesten we terug op controle, en nu blijkt hij 1,5 kilo afgevallen te zijn

Morgen ga ik een afspraak maken met een diëtist om te kijken of we toch nog wat kunnen veranderen in zijn eetpatroon… over 4 weken moeten we terug op controle, als hij dan nog meer is afgevallen moeten we wéér veranderen van medicijnen terwijl deze voor de rest dus zo goed werken.

Bah wat baal ik hier van!!

Misschien toch maar zo’n leefpatroon beginnen als bij De Afvallers XXL?
Hahaha grapje natuurlijk

Gewijzigd door - Suzsje op 13 Jan 2011 20:02:46

Heeft jou zoontje van nature geen eetlust of is het een bijwerking van zijn medicijnen?? Want dit klinkt als inderdaad best stressvol bij jullie. En hij eet rustig een dag niks of eet ie wel lekkere dingen??

Groetjes,

Michèle

Wat balen dat hij is afgevallen, terwijl het zo goed ging. Ik kan me voorstellen hoe ongerust je bent als hij van nature zo weinig eet. Ik kan me soms al druk maken als Erik een paar dagen minder eet, terwijl ik weet dat het ook wel weer bijtrekt. Ik hoop voor jullie dat de diëtist iets kan betekenen!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hij is altijd een slechte eter geweest, heeft heel specifieke eetgewoontes, en als je daar niet aan voldoet eet hij het gewoon niet.
At altijd al minimaal, en door die medicijnen is het dus nog eens versterkt dat hij ook gewoon geen hongergevoel heeft. Kan dus heel makkelijk een maaltijd overslaan…
Het is gelukkig niet zo dat hij een hele dag helemaal niets eet, maar alles heel minimaal.

Tussendoortjes wil hij meestal wel, maar veel meer dan biskwietjes of spekulaasjes eet hij dan ook niet. Soms weet ik er een stuk ontbijtkoek ofzo in te stoppen
Snoepen doet hij eigenlijk helemaal niet.
Hij drinkt wel heel veel melk op een dag, dat kan natuurlijk ook de eetlust wegnemen… maar verder drinkt hij ook bijna niks (max. 1x per dag een bekertje sap). En drinken is toch nog altijd belangrijker dan eten…

Ik maakte me er tot nu toe eigenlijk nooit heel druk om, wel over het slechte eten, maar niet zozeer over zijn gewicht. Ik ben zelf ook nooit dik geweest, en mijn broer ook niet (hahah hij vertelde met oudjaar heel trots dat hij een grotere maat broek moest hebben, en sinds hij bij deze baas werkt aangekomen is, hij weegt nu wel 75 kilo! (bij 1,95m )
Als hij dus qua bouw op mij lijkt, is het ook niet zo gek dat hij niet dik is. Maar dat hij nu dus 1,5 kilo in korte tijd is afgevallen schrok ik wel van…

Is hij drukker geweest dan normaal?? Misschien dat het koude weer ook niet geholpen heeft. Ik bedoel kou vraagt energie om warm te houden en als je al weinig eet kan het dan misschien de reden zijn dat hij afgevallen is.

Groetjes,

Michèle

Hij is altijd erg druk dus wat dat betreft geen verschil

Die kou had ik nog niet aan gedacht… kan je daar serieus van afvallen??? Hij kan heel erg slecht tegen kou!

@bakmama, extra smeren werkt ook niet dan eet hij het helemaal niet meer… dan is het ‘te nat’. Zucht!
Als hij keuze krijgt, of het zelf klaar maakt wil hij geen boter. Hier krijgt hij dan ook geen keuze, en IK maak zn brood klaar. Enne het helpt als ik zeg “het heet niet voor niks BOTERham, er moet dus boter op”
Maar echt maar een heel dun laagje, en ook maar een dun laagje pasta of jam.

Ik probeer wel minimaal 1x per week wat extra’s te doen, pannekoeken of wentelteefjes ofzo, dat gaat er vaak wel goed in.

Nee soep werkt ook niet. Hahaha ben ook erg benieuwd of diëtist ons kan helpen… naar mijn idee hebben we alles al geprobeert!

Als hij soep eet is het heldere tomatensoep met ballen. De ballen is dan nog wat maar voor de rest valt er weinig in te verstoppen… er mogen geen ‘dingetjes’ in zitten.
Zo ook met brood… alleen maar het goedkoopste bruine brood van de lidl. GEEN pitjes, extra donker o.i.d.
Warm eten gaat nu op zich redelijk, maar alles droog, absoluut geen jus of sausjes… (whahaha nu ik dit zo typ denk ik dat hij maar eens bij mijn schoonmoeder moet gaan eten manlief heeft daar trauma’s van al die droge troep!!)
Van vlees lust hij alleen een plakje ham of een gehaktballetje

O gatver wat herkenbaar.
Hier ook van die eetprobleem kinderen.

Wat heeft je zoontje dat jullie bij een kinderpsych lopen? Hoef het trouwens niet eens te weten hoor, gaat me ook helemaal niet aan, puur nieuwsgierigheid.

Job is de laatste tijd bekeken op het mkd vanwege eventueel autisme en dat is het gelukkig niet.
Maar die eetproblemen, hij heeft ook weinig hongergevoel en veel moeite met bepaalde structuren voedsel.

Sterkte en ik hoop dat de dietist uitkomst bied

Gr Maaike

O gatver wat herkenbaar.
Hier ook van die eetprobleem kinderen.

Wat heeft je zoontje dat jullie bij een kinderpsych lopen? Hoef het trouwens niet eens te weten hoor, gaat me ook helemaal niet aan, puur nieuwsgierigheid.

Job is de laatste tijd bekeken op het mkd vanwege eventueel autisme en dat is het gelukkig niet.
Maar die eetproblemen, hij heeft ook weinig hongergevoel en veel moeite met bepaalde structuren voedsel.

Sterkte en ik hoop dat de dietist uitkomst bied

Gr Maaike

Hij heeft pdd-nos en adhd, ik denk dat je me nog wel kent, voorheen was ik hier bekend onder de naam Sann

Wat fijn dat Job toch geen autisme bleek te hebben!
Is er nog wel iets anders uitgekomen? Ik neem aan dat hij niet voor niets onderzocht is… er speelden dus wel problemen toch? Hoe gaat dat nu bij jullie?

@ Suzsje Ja daar kun je van afvallen. Het is natuurlijk geen goed iets maar als jij al weinig eet en je lichaam heeft alle energie nodig om warm te blijven maar er komt maar mondjesmaat bij dan van je inderdaad af.

Groetjes,

Michèle

@Suzsje: wat naar voor jullie… ik weet dat hij altijd al een slechte eter is geweest toch? ik bedoel ik heb het verhaal in het begin ook al wel gevolgd… en je had al zoveel geprobeerd. Lieverd ik weet dat je je naar voelt hierover, heel logisch maar jij hebt alles geprobeerd om de kleine boef aan het eten te krijgen.
meer kon je niet doen, soms moet je iets uit handen geven want je kunt nu eenmaal niet op de hoogte zijn van alle "foefjes"
sterkte meisie en ik hoop dat de dietiste de juiste hulp kan bieden. heel veel sterkte nogmaals!kus!

@Suzsje: heb je nou de dietist nog gebeld met de vraag of er nog wat te veranderen is in die 4 weken?

Haha, nee. Ik schreef gisteren dat ik vandaag zou bellen… maar toen bedacht ik me dat t zaterdag is vandaag!
Dus waarschijnlijk toch niet bereikbaar.

Maandag gaan we in de herkansing

ohja natuurlijk, haha ook lekker dom van mij

O haai Suszje, haha nou weet ik wie je bent.

Wat Job betreft, daar is idd geen autisme uitgekomen.
Wat er dan wel is, sja ik weet het niet, hij gedroeg zich daar ook voorbeeldig.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat hij weer een sprong in zn ontwikkeling heeft gemaakt en erg vooruit is gegaan.
Ik laat hem nu alleen nog bekijken op een sensorische integratiestoornis, issie al eens op bekeken, maar toen sloegen de therapieen niet aan omdat ie er niks van wilde weten.

Maar goed dat is off-topic.
Wel goed dat je naar een dietist gaat, hoop dat het uitkomst bied.
En een logopedist? Krijgt ie het eten wel goed weg etc?
Job kan bv bepaalde structuren niet goed wegkrijgen, is bang voor nieuw eten etc etc.
Of had ik dit al getypt?

Gr Maaike

Nou… we hebben een afspraak staan voor donderdagmiddag!!
Moet dan wel wat verder rijden, want in de dichtstbijzijnde locatie zat alles voorlopig vol (kon over 3 weken terecht… tja dan is ie natuurijk nooit op gewicht over 4 weken als we weer op controle moeten )
Maar goed, 10km verder kon het wel deze week, dus dan rijden we maar even.

Ik ben zo benieuwd of ze kan helpen…

Ik had dit weekend zelf al bedacht dat ik hem tussendoor eens een lekkere volle milkshake ging geven, samen maken, met banaan, sinaasappel en appel, en dan met volle yoghurt en een heel pakje slagroom!
Hij vond het heerlijk … alleen kon 'smiddags z’n boterham weer niet op dus erg succesvol was het niet.

Ik kan me je topic idd nog wel herinneren over het feit dat hij zo weinig at. En idd dat jullie begonnen waren met het geven van dingen die hij zeker weten lekker vond.

Goed van je dat je de stap neemt om naar een dieetiste te gaan. Dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat hij weer wat gaat aankomen.

Succes donderdag en ik hoop dat ze jullie verder kan helpen.

Groetjes,
Sandra

Nou, we zijn geweest vanmiddag!

Op zich heeft ze niet heel veel nieuws verteld, maar wel goed om te weten dat het geen kwaad kan om ‘overmatig’ vet te gebruiken. Hahah. Maar goed, de volgende tips gaf ze:

• Om te beginnen in ieder geval iets nieuws voor ons: Fantomalt van nutricia. Daar zitten extra caloriën in, zo’n 5á6x per dag een schepje door bijv. zijn drinken of toetje.
  • Alleen maar volle melkproducten
  • Extra dikke laag margarine op zn boterham (tja… denk niet dat dat gaat werken… maar misschien wel nu hij van de ‘eet-dokter’ heeft gehoord dat het moet )
  • Klontje boter door de groente
  • Elke dag een schaaltje (volle)yoghurt, vla of pudding na de maaltijd (doen we nu eigenlijk nooit, alleen af en toe in het weekend)
  • Tussendoor stukjes kaas
  • chocolademelk mee naar school (maar dat wil hij pertinent niet )
  • Tussen de middag lekker vaak tosti’s, pannekoeken, poffertjes etc. (doen we al minimaal 1x per week)

Duss… gewoon veel vette dingen geven. Hahaha
Maar goed, de meeste dingen hebben we dus al geprobeerd, maar zonder succes. Maar we gaan er gewoon maar weer mee door, + vanaf vandaag elke dag een toetje ingevoerd. (hmm nu maar wel verder goed op papa’s gewicht gaan letten, haha!).

Maar ben erg benieuwd of die fantomalt wat gaat doen