Diaree, niet drinken

Jessey is nu voor de 4e dag niet helemaal lekker. Ze heeft twee avonden koorts (39.3) gehad, en heeft diaree. Haar eetlust is niks, maar ook drinken krijg ik er haast niet in!
Gisterochtend moest ik haar om 9 uur wakker maken en dat beviel me al niet, maar ze bleef ook zo rustig! Ze hing maar wat in de maxi cosie (drinkt ze altijd een flesje melk of pap in) en deed geen poging er uit te klimmen zoals normaal. Ik heb de HA gebeld en we konden even langskomen. Hij heeft haar helemaal nagekeken en concludeerde dat ze een buikgriepje had. Oren, longen, hartslag enzo was allemaal goed. Ik moest me geen zorgen maken om het niet eten, zolang ze maar dronk. Ik heb er alleen niet aan gedacht te vragen hoeveel ze dan moet drinken! Gisteren heeft ze totaal zo’n 150 cc ranja gedronken, en twee keer een toetje en een fruithapje. Ze plast haast niet, en alles was ik haar aan vocht aanbied weert ze af! Maak me er wel een beetje zorgen om nu… Vanmorgen wou ze ook geen brood, heeft alleen 100 cc melk gehad. Maar hoeveel moet ze nou minimaal hebben op een dag?

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Zoveel mogelijk inderdaad. Heb je OSR in huis?? Dan kun je dat zo ie zo voor de zekerheid geven. En lust ze ijsjes??? Wij gaven morgan ijsjes. Zo kreeg ze ook vocht binnen.

Groetjes,

Michèle

Probeer anders met toetjes en fruit om vocht bij haar naar binnen te krijgen.
Dat is een goed alternatief.

Alle beterschap voor de kleine meid.

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie tips. Ijsjes vind ze niks, en dan ben ik uren bezig voor twee slokjes zeg maar…
Toetjes en fruit gaan er wel in inderdaat, ik heb haar vanmorgen weer eens een fruitpotje gegeven, die is wat dunner dan zelfgemaakt. Bij het toetje doe ik een scheutje melk zodat dat ook wat dunner is, en verder hoop ik dat ze snel weer de oude is, tis niks waard zo… oh en thee ga ik nog proberen, misschien dat ze dat wil…

Groetjes Anouk

Kijk uit met te veel melk he dat kan ook weer laxeren.

Groetjes,

Michèle

jee meis wat sneu voor haar!
wat ik toen deed toen rico zo ziek was, was eeen grote spuit halen bij de apotheek. die vulde ik dan met water en dat gaf ik hem dan. hij wilde niet echt drinken maar zo dwing je haar min of meer toch wat in zich te nemen wat wel echt noodzakelijk is.
in dit geval zou ik het ook een paar keer per dag mengen met ORS.
Beterschap!
enne 3 dagen koorts betekend bellen naar de dokter he! Ik weet dat je er geweest bent maar als ze niet drinkt of te weinig dan moet je echt terug. want hoeveel een kind moet drinken zonder dat ze ziek zijn valt in het niets bij wat ze nu nodig heeft zeker als ze niet eet

Mijn dochter heeft met 9 maanden in het ziekenhuis gelegen met uitdroging. Ze krijgen dan een dag of wat een infuusje en daar knapte ze echt met het uur van op! Was ook ziek en wilde ook niet drinken. De arts daar zei toen dat ze minimaal 500cc vocht binnen moeten krijgen. Dit is inclusief het vocht wat in eten zit. Als ze niet of nauwelijks plast en suffig is zou ik niet meer afwachten en echt aan de bel trekken. Zeker in combinatie met diarree drogen die kleintjes zo uit! ALs je de huid in de lies tussen duim en wijsvinger pakt moet die soepel voelen en meteen terug zakken zodra je los laat. Gebeurt dit niet meteen dan is ze uitgedroogd. Ook een teken dat ze aan het uitdrogen zijn is diep liggende ogen en de huid van het buikje voelde bij mijn dochter een beetje sponsachtig aan. Niet een lekker soepel velletje zeg maar. ORS is idd erg goed, maar ik kreeg er dat hier toen ook niet in., ze wilde immers helemaal niks drinken. Is ook erg vies! Beterschap!

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 23 Feb 2011 12:57:55

Nou ze slaapt alweer ruim 2 uur nu, ik ga haar zo wakker maken. Als ze dan iets drinkt kijk ik het nog even aan, en zo niet ga ik de huisarts weer bellen. Ze heeft tot nu toen 300 cc vocht binnen, dus op zich valt het vandaag nog mee.
Ik zal ook even haar liezen en buikje checken zometeen, haar oogjes liggen wel al diep, of nou ja, ze heeft van die zielige oogjes zeg maar…
Gisterochtend heeft de HA dat allemaal gecheckt en toen had ze geen uitdrogingsverschijnselen. Koortes heeft ze niet meer gehad sinds zondagavond, dus dat valt gelukkig mee. Ik mocht haar daar ook gewoon pcm tegen geven, en die hebben die twee avonden wel geholpen. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Anouk

Nou… Het lijkt wel of ik dit geschreven heb!
Mijn dochter heeft precies hetzelfde!

We hebben gisteren nog bij de HAP gezeten en hebben O.R.S. meegekregen.
Dat mag je ook oplossen in het toetje.

Wij moeten morgen weer terug naar de huisarts omdat dit de 2e dag is dat ze nauwelijks of niet drinkt. Ze heeft vandaag 1 potje fruit op en een half kuipje yoghurt. Daarintegen heb ik haar al 3 keer moeten omkleden omdat de diarree tot aan haar nek zat.

Mijn dochter is overigens nog wel actief, kan alleen haar evenwicht niet zo goed bewaren, maar dat is logisch omdat ze zo weinig binnen krijgt.
De arts op de HAP zei nog dat je ook aan de mond kunt zien of er wel of geen sprake is van uitdroging. Als de mond nog goed nat is (kwijlt) dan zijn ze vaak nog niet aan het uitdrogen.

Maar goed, je moet het wel in de gaten houden natuurlijk!

Uitdroging kan bij zo’n kleintje ineens toeslaan he dus niet uitgaan van dat het gisteren wel goed was, volg je eigen gevoel.

Groetjes,

Michèle

volgens mijn dokter had rico ook geen uitdrogingsverschijnselen de dag voordat hij naar de spoed eisende hulp (SEH) werd gebracht.
het is niet altijd te zien aan de buitenkant
rico had een ernstige uitdroging toen hij werd opgenomen en dat weten dmv bloedprikken

Hoi,

altijd vervelend dat je kindje ziek is, en dan ook niet willen drinken.
Bij ons vinden de kinderen soep of bouillon ook altijd lekker, ik las dat je kindje al 1 jaar geweest is, dus mag het dat in principe gewoon hebben.
Ons oudste zoontje drinkt altijd erg weinig (nu 5 jaar maar drinkt nog zeker geen liter op een dag) en dan bied ik vaak bouillon of soep aan, dat is natuurlijk ook een en al vocht.
Ik zou ook niet te veel melk aanbieden, werkt vaak laxerend.
Roosvicee stop niet iets, of mag dat nog niet op die leeftijd?
Wens jullie heel veel beterschap, en idd als je het niet vertrouwt, gewoon h.a.
bellen, daar zijn ze voor!!
groetjes, Mama van 2 kids…( 3 en 5 jaar )

Nou het lijkt een beetje de goede kant op te gaan, al is ze nog niet helemaal top. Ze heeft vandaag maar een keer een diaree luier gehad (en broek en romper en trui en sokken… de wasmachine draait overuren!)
Ze heeft in totaal 560 cc vocht gehad, en daar zit dan 200 gram fruithap en 200 gram groentehap bij… daarnaast 100 cc melk, en zo’n 60 cc ranja. Thee wou ze niet, ijsthee ook niet, warme melk en koude melk niet, en ranja ook verder niet. Ze heeft nog wel een grote danoontje gehad na het eten, dus ik maak me nu niet echt zorgen. Morgen hopelijk weer een ietsjes meer dan vandaag!

Groetjes Anouk

uuuuhm…200 gram fruithap heeft ongeveer 100cc vocht en 200 gram groentehap heeft ook 100cc vocht. zo’n potje bestaat niet helemaal uit vocht alleen! totaal heeft ze dus niet 560 maar 360 aan vocht binnen. Hoe zijn haar plasluiers? Dat is je belangrijkste aanwijzing. Toch even in de gaten houden hoor!!!

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 23 Feb 2011 21:57:33

Twee weken geleden heb ik nog met Neeltje bij de ha gezeten omdat ik me zorgen maakte of ze niet uitdroogde, ze had ook dagen diarree en at en dronk slecht. Uiteindelijk ging ze die dag weer goed drinken ( … zul je altijd zien ) Maar wat de ha nog zei als signalen waarop je moet letten bij gevaar op uitdroging:

• minimaal drie plasluiers per dag is een minimum, als ze dit een dag niet hebben: bellen met je ha
  • kijk of de oogjes nog "nat"en glanzend zijn en of de mond goed vochtig is
  • een kind dat duf of suf wordt is (ook) een teken dat ze uitdrogen
    Ze gaf verder aan dat het grootste gevaar op uitdroging is als ze naast diarree ook overgeven. Dan moet je echt alert zijn.
    beterschap!

Nog iets waarmee je kunt checken of er sprake is van uitdroging:

Pak de huid bovenop het handje bij elkaar en laat weer los. Als de huid gewoon weer meteen plat gaat liggen dan is er niks aan de hand. Blijft de huid zo in een dakje staan, dan is er sprake van uitdroging.

Groetekes, Sje

nog beterschap anouk ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan. arm meisje

Even een vraagje: een kind dat koorts heeft en minder drinkt dan anders, maar geen diarree heeft en ook niet overgeeft, kan dat ook uitdrogen? Erik heeft dat nu namelijk.

Groetjes,
M

Mriek@ zolang hij( die drie) plasluiers heeft hoef je je ( volgens mijn ha dan he) geen zorgen om uitdroging te maken. Minke vindt waterijsjes altijd lekker ( ook als ze ziek is) misschien lust hij die ook?? Zit ook veel vocht in…
Zielig dat Erik ook ziekjes is! Beterschap ook.
groetjes

@Sje, als het al zover is dat de huid blijft staan dan ben je eigenlijk al veel te laat omdat de uitdroging dan al zo ernstig is dat deze levensbedrijgend is. Dit zei de arts in het ziekenhuis. Belangrijk is dus om bij eerdere signalen al aan de bel te trekken.

mama1980