@Linette, dank je. Dan houden we dat even goed in de gaten.
Groetjes,
M
ja dat kan Mriek. in het ziekenhuis zeiden ze toen dat als rico’s diarree stopte maar zijn koorts bleef aanhouden we goed alert moesten zijn.
het komt namelijk hierdoor: door koorts ga je zweten (logisch) het vocht in je lijf “verbrand” als het ware ook veel sneller. Als ze dan minder gaan drinken terwijl het lichaam juist behoefte heeft aan MEER vocht kunnen ze uitdrogen.
koorts heeft een goede functie kwade bacterieen enzo te verslaan maar daar heeft koorts wel vocht bij nodig.
heeft een lichaam daar een tekort aan kan een kind uitdrogen of een koortsstuip krijgen omdat de warmte niet weg kan omdat er niks uit valt te zweten.
dit gaat overigens minder snel dan als een kind wel diarree heeft maar dat is logisch.
Duidelijke uitleg, Inge. Klinkt logisch. Thanks! Hij heeft nog wel verhoging, maar drinkt op zich redelijk goed. Ik hoop dat het morgen alweer een stuk beter gaat.
Groetjes,
M
@ Mriek, een kindje kan idd uitdrogen zonder dat het diarree heeft of overgeeft, al gaat dat natuurlijk minder snel, dan wanneer dat wel het geval zou zijn. Geen vocht= kans op uitdroging omdat je idd door zweten van koorts etc wel meer vocht verliest dan normaal. Het lastige in die situaties is dat je een volwassene dit nog kan uitleggen, waarom hij toch moet drinken ondanks dat ie zich beroerd voelt, maar een kind kan je dat niet. Die denkt: Ik voel me niet lekker, ga weg met je drinken! Beterschap!
mama1980
Dank je mama1980, achteraf gezien had ik m’n vraag ook wel zelf kunnen beantwoorden. Haha. Heel logisch wat jullie schrijven namelijk. Maar goed, je kan niet altijd helder van geest zijn
Groetjes,
M
@Mriek: geen dank… maar ik zou bij hoge koorts dan eerder bang zijn voor een stuip dan voor uitdroging. “gelukkig” (ik zet het tussen haakjes omdat het natuurlijk niet gelukkig is maar je snapt me wel) heeft ie alleen maar verhoging en drinkt minder ipv dat hij ook nog is hoge koorts heeft.
goed in de gaten houden en weet je wat bij rico helpt als hij ziek is? verwennen ik haal flesjes nestle sapjes. zit wortel in en appel. of wortel en banaan. of beide.
hij mag lekker kaasjes eten enzo alles wat hij lekker vind
ook het toetje is extra lekker. ook klappen wij de hoekbank uit tot een bedbank en pakken we een dekbed. Daar ga ik dan samen met hem onder liggen en zet een dvd’tje op.
inclusief sapjes en lekkere dingen.
wil ie niet eten ook prima. maar je ziet echt aan zn gzichtje dat het hem onwijs goed doet.
Hoi ANouk,
en hoe is het vandaag gegaan met de kleine, hopelijk weer wat beter!
Groetjes, mama van 2 kids
Goede ideeën Inge, ik zal eens in de winkel kijken. Maar het gaat tot nu toe al wel een stuk beter, nog een klein beetje verhoging. Goed te spreken, danst mee met K3 op Z@ppelin, etc. Hij kieperde net al z’n bord met restjes hagelslag expres om op het kleed, dus de boevenstreken zijn er ook weer
We doen het vandaag lekker rustig aan thuis.
Groetjes,
M
Met Jessey gaat het weer de goede kant op, al is ze nog wel wat slapjes… Ze plast wel drie keer per dag, en gisteren had ze ook maar 1 keer gepoept (helaas wel diaree tot in de nek…)
Vanmorgen moest ze voor een inenting naar het CB, ik heb extra gebeld van te voren of ze die wel kan krijgen als ze zo ‘‘ziek’’ is, maar dat was geen probleem aldus de verpleegkundige. Ik ben er dus naar toe gegaan. (als ze aan de telefoon hadden gezegd dat ze niet ingeent zou worden was ik niet gegaan, zo’n onderneming met twee kids in die duowagen in twee bussen daar naar toe… pfff!)
Eenmaal daar vroeg de arts een aantal dingen en besloot alsnog om de inentingen uit te stellen… grrrr! Ze vonden het toch niet verstandig, omdat ze nu te zwak is om aan te sterken na die spuit, omdat ze al een paar dagen niet fatsoenljk heeft gegeten.
Vandaag heeft ze 400 cc melk, een fruithapje en een paar slokjes ranja gedronken, dus daar zit al verbetering in!
Groetjes Anouk