Darmkrampjes?! update: help!

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug op dit forum met mijn zoontje van net 3 weken en heb meteen een vraag
Sinds twee dagen of eigenlijk avond/nachten heeft ons zoontje zo’n last van darmkrampjes. Althans dat denken wij, hij slaapt en wordt dan hard huilend wakker. Nu ligt hij een groot gedeelte van de nacht bij mij maar dat vind ik best gevaarlijk met het dekbed enzo.
Onze dochter had het ook dachten wij en wij hebben haar toen infacol en cinebaby gegeven wat helemaal niet hielp. Achteraf denk ik dat zij eerder oververmoeid was dan dat het kramp was. Bij mijn zoon is het anders Die gaat wel lekker slapen, of probeert dat maar wordt dan wakker met echt een pijngilletje en bolt zijn rug. Hij wil dan meteen aan de borst of op mijn vinger zuigen. Ik heb een speen maar ben eigenlijk niet zo’n fan van die dingen, mijn dochter heeft er nooit en gehad.
Nu mijn vraag, denken jullie ook krampjes? En zo ja, met welk middel hebben jullie de beste ervaring?
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 05 Oct 2011 08:38:44

Gewijzigd door - moppiesmama op 05 Oct 2011 08:39:59

Gewijzigd door - moppiesmama op 21 Oct 2011 08:42:49

Hoi Wendy,
Het zouden idd darmkrampjes kunnen zijn, ik denk dat je dat niet helemaal kunt voorkomen als je zoontje er gevoelig voor is. Kun je hem troosten? (als dit moeilijk is dan meer waarschijnlijk darmkrampjes)
Hier goede ervaringen met Sab Simplex, zelfde werking als Infacol maar dan net anders (infacol werkte hier ook niet).
En tja, hier toch aan de speen gegaan, hij kon dan zijn krampjes toch wat weg zuigen. Onze zoon heeft een enorme zuigbehoefte (nog steeds) terwijl onze dochter de speen ook niet wilde.
Heeft hij het alleen als hij ligt toevallig? Wij hebben hier het bedje aan 1 kant telefoonboek hoog omhoog gezet ivm terugvloeien van voeding. Misschien dat hij daar last van heeft (onze zoon bleek naast de krampen ook verborgen reflux te hebben)?
Succes!
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 05 Oct 2011 09:08:27

He wat vervelend. Wij hebben Infacol gebruikt voor de krampjes, en dat hielp heel goed. Hoofdeinde dmv een telefoonboek omhoog is ook een goede oplossing. En heel langzaam laten drinken. Deze tip heb ik van een verpleegkundige van een kinderafdeling. Kramp wordt ook vaak veroorzaakt door veel te snel drinken. Na de voeding een tijdje op een speen laten zuigen helpt ook tegen krampjes. Bij ons zijn inloop spreekuren op het cb, bij de verpleegkundige en de arts. Als dat bij jou in de buurt ook zo is, dan waai je daar toch eens langs! Daar zijn ze voor hoor.
Succes!

Hoi zwelgje en leonie.R, bedankt voor jullie reacties. Pfff. hij slaapt nu eindelijk. Ik ben ruim een uur bezig geweest met hem boven terwijl moppie ook rondloopt en speelt en af en toe mee naar boven moet maar daar weer zo’n lawaai maakt dat binkie niet in slaap valt. En dat met een keizersnede valt niet mee. Beneden laten slapen lukt ook niet echt, hij blijft dan gewoon wakker.
Ik heb nog niet helemaal door of het alleen liggend is maar volgens mij niet. Als ik hem rechtop tegen mijn borst heb in bed dan trekt hij ook zijn beentjes onder zich en huilt. We hebben het bed al verhoogd omdat hij veel mondjes terug geeft.
Ik heb veel voeding dus dat zou best de oorzaak kunnen zijn. Maar hoe laat je ze langzamer drinken aan de borst?
Net speen weer gegeven, hij zuigt er wel op (moppie moest er net als jouw dochter zwelgje niets van hebben) maar hij valt er niet mee in slaap. Hij gaat keihard huilen en goit hem eruit.
Pfff. Ik weet dat het beter wordt uit ervaring gelukkig maar het is best even pittig zo in mijn eentje!
groetjes,
Wendy

Wendy, kolf je al voeding af? Misschien een keer proberen om dit te doen en het dan met de fles te geven. Dan kun je een speen/fles kiezen waardoor hij niet te snel kan drinken en minder lucht hapt.
Ik wilde ook nog zeggen dat de drBrown fles hier goed werkte…
Succes, tis ff zoeken naar een ritme voor jezelf maar komt goed!
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 05 Oct 2011 10:48:40

@Nancy,
Nee ik heb nog niet gekolfd. Ook geen zin in . Maar het is wel een idee om te kijken of hij dan geen krampjes heeft natuurlijk.
Ik had al wel gehoord van de Dr. Brown flessen. Zelf heb ik voor moppie altijd medela gebruikt, daar heb ik nog een flinke voorraad van liggen
Waar koop je die Sab simplex?
groetjes,
Wendy

Ik heb sab simplex via internet besteld (kan alleen in duitsland). Kzal ff kijken of ik het linkje nog kan vinden dan mail ik het wel even naar je door. Kan je nog altijd zien of je het wilt bestellen…
En dat je geen zin in kolven hebt snap ik ook goed!
Groetjes Nancy

Wij gebruikten de flessen van dr. Brown’s en gaven hem bij elke voeding een mespuntje ABC Dophilus bij de melk. Een soort probiotica, te koop bij de natuurwinkel. Dat hielp goed. Helemaal over gaat het niet, want die darmpjes moeten zich gewoon ontwikkelen, maar het haalde wel het scherpe randje van de pijn af, had ik het idee.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@Mriek, bedankt voor je tips! Ik zal die ABC onthouden. Mijn zus heeft net Infacol meegenomen uit de winkel dus die gaan we eerst maar proberen. Hij heeft net wel geslapen. En zelfs zijn speentje even ingehad. Later werd hij wakker en toen was mijn zus er dus nog en die heeft hem weer in slaap gesust.

Je had me moeten zien vanmiddag. Moppie naar bed, Binkie wakker, Moppie huilen, Binkie huilen want honger. Met Binkie naar moppie, moppie wilde knuffel, ging niet want binkie op de arm. Moppie hysterisch huilen. (die moet nog wennen aan het delen van mama ) Binkie in ledikant gelegd, binkie niet mee eens, hysterisch krijsen, ik gauw naar moppie, knuffel en die kalmeerde eindelijk, terug naar binkie, aan de borst, pffff rust…
groetjes,
Wendy

Hoi Wendy,

Mijn zoontje had ook heel veel last van krampen. 14 uur huilen op een dag van de pijn. Hij oversterkte zich ook enorm. Bij ons hielp infacol in combinatie met Nutrilon Omneo en dr. Brown flessen. Ik gaf geen bortsvoeding maar misschien mengen. Wat ook hielp was bij ons op de borst laten liggen want dan werd zijn buikje lekker warm. Nu heb jij er nog een rondlopen dus dat wordt dan wat lastiger denk ik maar misschien een draagzak? Ik liet hem ook zuigen op mijn pink. Daar werd hij ook rustiger van en wandelen.
Vreselijk he als ze pijn hebben. Ik kon er niet zo goed tegen. Begon zelf soms mee te huilen.

Groetjes Daniëlle

Lilypie First Birthday tickers

Wat een druk leven meis, pff…

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Vervelend he die darmkrampjes. Tja, uit je verhaal kan ik nog niet helemaal opmaken of het wel of geen darmkrampjes zijn. Vaak huilen ze bij darmkrampjes vanuit het niets heel hard en overstrekken ze zichzelf en spannen de buik heel erg aan.

Zowel Tim als Daan hebben beide last gehad van darmpkrampjes. Ik hield ze dan altijd op hun zij vast en vaak werden ze dan rustig en kwamen er poepjes vrij. Op de zij krijgen de darmen meer lucht dan dat de baby op zijn rug ligt. Om te kijken of het krampjes zijn kun je dit proberen. Of op de rug laten liggen en fiets bewegingen met de beentjes maken. Maar dit laatste deed ik niet echt, ik hield ze op de zij op mijn arm en dat werkte goed.

Bij Daan hebben we infacol gebruikt en dat werkte goed. Gewoon voor iedere voeding gebruiken en dat ging prima. Nam niet alle krampjes weg, maar werd wel minder.

Sterkte met de drukte!

Groetjes,
Sandra

@Sandra1980, Ik weet inmiddels bijna zeker dat het krampjes zijn want ik heb infacol gegeven en nu slaapt hij al vanaf 17:00 uur. En het klopt precies, lekker slapen en opeens gillend wakker worden en overstrekken, ook die harde buikjes.

Grappig wat je zegt over op je zij liggen want dat deed ik af en toe en inderdaad nu je het zegt werd het dan weer minder!

@Jesper: 14 uur huilen?? Meid toch, pfff. hoor mij klagen zeg. Ik heb hem wel op mij liggen vooral 's nachts alleen dan worden we samen helemaal bezweet wakker. Ook naast mij wil hij wel lekker liggen en drinken maar ik ben zooo bang dat ik het dekbed over hem heen trek of zo dus ik heb hem het liefst in zijn bedje liggen. Maar soms val ik gewoon in slaap, zo moe ben ik dan. En dan slaap je toch nog even.

@Mriek: ja druk he. En daarvoor wilde hij ook niet slapen toen liep moppie ook nog rond. Dan ging ik binkie troosten, moppie mee, moppie mijn la uitgraven of binkie “aaien” of zijn speen willen hebben , binkie natuurlijk niet slapen. En zo ging ik een uur lang van zolder (de was) naar beneden met moppie. Grrr. Het wordt beter!!! toch? ja toch? Ja?
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 05 Oct 2011 19:38:14

Je moet niet aan mij vragen of het beter wordt, want ik heb er geen ervaring mee Ik begin er niet eens aan

Groetjes,
M

@Wendy, ik zit hier precies in hetzelfde schuitje. Ik een super lief zoontje van van 22 maanden en een dochtertje van 11 weken. Dus ik herken wat die drukte betreft precies. Ook mijn zoontje moet steeds mee de trap op als mijn dochtertje huilt, in bad moet of naar bed gebracht moet worden. Tja, hij doet dat gewoon, maar heeft er na 5 x ook niet altijd zin meer in. De la leegruimen, speen afpakken kastjes openmaken, herken het helemaal. Lijkt wel dat ze dan voelen dat jij dan even “niets” kunt omdat je met de baby bezig bent. Soms pittig ja, maar ook superleuk en je hoeft je noooooit meer te vervelen!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Herkenbaar topic. Het is idd echt mega druk met twee van die kleine hummels. Minder druk word het niet maar handiger word je er wel in vind ik.
Infacol werkte hier heel goed bij Noa, bij Rens niet nodig geweest die had nooit ergens last van.
Persoonlijk zou ik niet nu al met een fles in de weer gaan, mij is altijd verteld om de eerste 6 weken nog niet aan een flesje te beginnen als je bv wilt blijven geven. Ik heb wel een aantal tips voor je wat hier goed hielp.
Je kunt voordat je gaat voeden eerst een klein beetje kolven, alleen de druk eraf zodat binkie niet de hele lading tegelijk binnenkrijgt.
Probeer zoveel mogelijk liggend te voeden, zo krijgen ze het minste lucht binnen.
Laat zelf alle voedingsmiddelen die kramp kunnen veroorzaken even staan(koolsoorten,uien,prei, erg gekruid eten, cafeine)
Het is erg verleidelijk om je kleintje aan de borst te leggen als het zo overstuur is maar probeer dat toch niet teveel te doen. Doorconstant te blijven voeden kun je de kramp ook in stand houden. Probeer er bv toch minimaal 2 uur tussen te laten zitten voordat je weer aanlegt. En na het voeden even een kwartiertje rechtop tegen je aanhouden.
Hier hielp een warme douche ook erg goed tegen de krampjes dat ontspande haar heel erg.
Ik zou denk ik toch ook geen speen geven(heb er zelf ook wel aan getwijfeld met die krampen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb) dan heb je nl ook kans op tepel/speen verwarring. Wat ik me tenminste kan herinneren van je topics met moppie is dat jij bv toch wel heel belangrijk vind, dus dan zou ik dat niet willen riskeren.
Hier is het allemaal vanzelf weer beter gegaan. Met een week of 8 was het helemaal over.

Groetjes Ramona

[img]http://lb1m.lilypie.com/TikiPic.php/WMdZJqM.jpg" width=“91” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/WMdZp2.png" width

@Wendy
Ja echt 14 uur op een dag. Twee uur achter elkaar en dan weer een uur niet weer twee uur en zo verder. Dat was pittig. Gelukkig had ik veel steun aan mijn partner. Die nam hem over als hij uit zijn werk kwam. Zo wisselde we elkaar af. Ik snap dat je daar bang voor bent, maar dat doe je echt niet. Dat is je gevoel dat je dit niet doet volgens mij. Je onbewuste zeg maar. Zo sliep ik ook 's nachts. Het dekbed lag nog steeds zoals ik eronder in slaap was gevallen. Ook ik zelf lag nog precies hetzelfde.

Groetjes

Eerst even het goede nieuws! Binkie heeft vannacht van 23:30 uur tot 05:00 uur geslapen, en dat in zijn eigen bedje! Rond 22:00 uur hebben we geprobeerd hem in zijn bedje te laten slapen maar dat wilde niet echt. Hij viel steeds bijna in slaap en was dan weer wakker. Na een half uurtje max. liet hij toch een enorme winden zeg! Die infacol werkt dus echt want ik hoorde tijdens de voeding van 22:00 uur zich een paar keer erg verslikken en die lucht kwam er nu dus uit. Nu hadden wij hem niet verschoond want het klonk alleen als lucht. Om 23;00 uur heeft papa toch zijn luier maar even gedaan en toen nog even een paar slokjes tegen mama aan en in zijn bedje. En hij sliep!! En wij ook!! Heerlijk zeg.

@Mriek:

@Leony: wat een herkenning he dan. Leuk om te lezen dat jouw boefje dat dus ook doet. Het blijft wel lastig vind je niet? Is het nu al wel beter of niet? Het lastigste vind ik als binkie dus niet gaat slapen en ik dus steeds weer naar boven moet, hoe ik dat dan doe met moppie. Maar ik hoop natuurlijk dat we binnenkort een ritme hebben en regelmaat waardoor hij gewoon lekker gaat slapen als ik hem in bed leg.

@Ramona, Ja een beetje handigheid zou fijn zijn hihi. Het is nog zo nieuw dat ik nog erg aan het zoeken ben naar een ritme. Gisteren ging binkie pas om 20:00 uur s avonds in bad nadat moppie in bed lag, eerder kwam mama er niet aan toe. Klopt bv is belangrijk voor mij omdat ik zelf exceem, astma en hooikoorts heb wil ik mijn kindjes zoveel mogelijk bescherming meegeven. Ik laat al heel veel staan. Nu heb ik weer gelezen dat het niet gaat om wat we eten maar om de hoeveelheid melk en de gulzigheid waarmee gedronken wordt wat problemen kan geven. En de ontwikkeling van de darmen. Vooral als jij zegt tot 8 weken klinkt dat wel aannemelijk he?

@Jesper: jeetje meid wat een uitputting moet dat zijn geweest. Enig idee waarom hij zo huilde of echt alleen maar van de krampen?
Ik doe het ook wel want ik val gewoon in slaap maar ik heb een man naast mij liggen die dus ook beweegt en hij is zich minder bewust van die kleine volgens mij. Ik werd wel wakker toen het dekbed omhoog was gegaan maar ik durf er niet echt op te vertrouwen dat dat altijd goed gaat…En binkie slaapt toch het langst in zijn eigen bedje. Volgens mij wordt hij sneller wakker zo dicht bij mama’s borsten hoor
groetjes,
Wendy

Wat fijn dat infacol nu wel helpt en dat hij lekker heeft geslapen vannacht.
Ja het waren pure krampen. Je voelde ook dat de darmen bezig waren.
Tussendoor kreeg hij ook weer de fles dus wakkerde alles ook weer aan.
Spugen deed hij namelijk bijna helemaal niet. Soms een speentje.
Ja het was pittig in het begin maar overleefd. Nu nergens last meer van.
Mijn partner sliep in het begin ook op een andere kamer want die moest
wel gewoon werken de volgende dag dus die kon niet het dekbed
over jesper heen doen. Zo kregen we allemaal toch onze rust. Jesper sliep
dan ook niet veel in zijn bedje in het begin. Met twee maanden had hij ze alleen
nog overdag veel en niet meer 's nachts. Na vier maanden werd het beter
en met zes maanden niks meer.

groetjes

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/f77Fp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Jesper08 op 06 Oct 2011 21:26:54

Nog even om misverstanden te voorkomen Hij huilde niet twee maanden 14 uur per dag hoor. Vanaf 1,5 week begon het zo ongeveer met de krampen en dat werd steeds erger. Het hoogtepunt was tussen de 2 en 6 weken oud. Toen werd het op een gegeven moment echt 14 uur op een dag. Uiteindelijk de huisarts gebeld want CB zei telkens hoort erbij. Die vertelde over infacol. En met het eerste bezoek met 4 weken dus aan het CB werd ik zo boos dat ik zei 14 uur pijn op een dag hoort niet lijkt mij. Toen zeiden ze er bestaat ook speciale voeding voor krampen. Omneo zijn we toen gaan gebruiken we toen. Dit begon te werken na twee weken. Toen werd het huilen van de pijn elke dag minder. Met twee maanden nog 4 uur overdag en met 4 maanden nog een uur.

Groetjes