Hey Sandra,
Bij mijn mannetje zijn ook neusamandel, keelamandelen verwijderd en buisjes geplaatst. Het is best even balen dat alles moet, alleen buisjes steld niet zoveel voor maar die keelamandelen zijn natuurlijk wel naar… Ik kon mijn zoontje redelijk goed voorbereiden omdat hij 3,5 was toen de ingreep plaatsvond en we hadden een verhaal-voorlichtingsboekje van het ziekenhuis gekregen echt voor kinderen geschreven.
Ik ben zelf een vrij nuchter type en verpleegkundige, dus van het onder narcose brengen had ik totaal geen last, en Jasper liet dat ook heel prima en dapper toe, zat een beetje grapjes te maken met de narcotiseur en accepteerde het kapje zonder problemen (we hadden geoefend met het kapje van de inhaler die hij als dreumes nodig had).Maar ik zag heel erg op tegen het moment waarop hij wakker zou worden na de ingreep. En dat bleek ook inderdaad best pittig. Ook dat zal per kindje wel weer verschillend zijn en misschien maakt daarbij de leeftijd ook nog wel verschil, maar Jasper was in elk geval wel wat overstuur, dat vond ik moeilijk. Ik ben bij hem op bed gekropen en ben zijn favoriete verhaaltjesboek gaan voorlezen, hij moest na elke bladzijde lezen een slok drinken nemen. Die afspraak bleek wel heel handig. Ik ben niet meer van zn bed afgegaan tot we naar huis mochten. Een advies, neem je partner of iemand anders mee, zodat je niet alleen bent. Jij kan dan (ervanuit gaande dat een kindje toch het liefst zn mama bij zich heeft als ie pijn heeft) bij hem op bed kruipen en de ander kan voor drinken, regeldingen zorgen en jou ook af en toe weer even moet inspreken als je het moeilijk vind.
De nacht thuis ging beter dan ik verwacht had, papa en jasper hadden voor een nachtje geruild van bed zodat ik hem in de gaten kon houden. Hij is wel een paar keer huilend wakker geworden maar liet zich wel troosten en natuurlijk goed paracetamol geven!
En de dag erna is ook echt nog niet leuk te noemen. Slikken doet gewoon verrekte zeer dus dat geeft de nodige huilbuien en paniek, maar tussendoor zal je kindje ook veel slapen als nasleep van de narcose en dat is natuurlijk prettig want zolang ie slaapt heeft ie geen pijn. Zorg dan ook dat je de dag na de ingreep geen afspraken hebt, en als er nog een kindje in huis is kan je die misschien laten ophalen zodat je de hele dag kan besteden aan de zorg voor je kindje. Prioriteit is natuurlijk drinken (of waterijsjes) binnen zien te krijgen. De dag van de ingreep en dag erna zijn het pittigst maar daarna gaat het alweer snel beter.
En het aller belangrijkste, het is meer dan de moeite waard! We hebben zo lang zitten modderen met jaspers voortdurende verkoudheden, keelontstekingen, oorontstekingen, bloedneuzen, verslikpartijen en dat is allemaal weg! Jasper verslikte zich als baby al enorm veel, werd steeds op gulzigheid gegooid maar bleek achteraf allemaal door zn veel te grote amandelen te komen, als we het eerder hadden geweten hadden we jasper heel wat ellende kunnen besparen… uiteindelijk moest ik zelf de huisarts nog overtuigen naar de KNO-arts te gaan en die schrok gewoon van zn amandelen, het had al veel eerder gemoeten. Dus hoe vervelend het ook eventjes is, je kan er maar beter optijd bij zijn en na die paar dagen heb je een heel ander, gezonder en vrolijker kind!!!
Je kindje mag overigens een week niet naar buiten en niet naar de creche dus als je werkt is het handig zorgverlof te regelen!
Wanneer gaat het plaatsvinden?
Heel veel sterkte, verstand op nul en het kan er alleen maar beter van worden!
Groetjes Carolien