Buisjes


#1

Hoi hoi,

Mijn zoontje (1) krijgt waarschijnlijk buisjes.
Heeft nu al 4 weken oorpijn en ze blijven ontstoken.
Iemand ervaring mee? Ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Merken kinderen na het inbrengen van de buisjes er wat van? Hebben ze er last van? Hoe snel gaat de ontsteking dan weg?

Moet de 13e met hem naar de kno arts.

Alvast bedankt.

Groetjes Sandra


#2

Onze oudste heeft buisjes gekregen toen ze ongeveer 4 was. Een verademing! Ingreep stelt niks voor (al is het heel raar om je kind onder narcose te zien gaan).

Wij kregen een kop koffie toen we uit de operatiekamer kwamen en we werden naar een wachtruimte gebracht. We hadden onze koffie nog niet op en we werden al naar zaal geroepen dat onze dochter terug was! Echt een ingreep van niks!

Daarna nooit meer oorontstekingen gehad! Echt super die buisjes!

Kan me voorstellen dat je er wat tegenop ziet dat je kindje onder narcose moet en sowieso heel dat ziekenhuisgedoe, maar meid, nergens voor nodig! Het is voor een heel goed doel want je kind gaat daarna zonder oorontstekingen door het leven!

Onze oudste heeft er na de ingreep verder ook geen last meer van gehad ofzo wat pijn betreft.
Dus als je de kans krijgt om buisjes te laten plaatsen, niet meer twijfelen: doen!

Overigens zullen ze geen buisjes plaatsen zolang er nog een ontsteking zit denk ik. Die ontsteking moet eerst weg zijn voordat ze de ingreep kunnen laten plaatsvinden dus grote kans dat je eerst antibiotica meekrijgt en dan voor een vervolgafspraak moet.
Ze plaatsen bijv. ook geen buisjes als een kind verkouden is of koorts heeft. Het niks onder de leden hebben op het moment van de ingreep.

Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje


#3

Dank je voor je reactie…
Stelt me echt gerust!!!

Mn mannetje heeft nu wel koorts en is verkouden.
Kuur heeft hij al gehad en krijgt hij vd huisarts niet nog een keer.
Ben benieuwd. Moet het nog een week volhouden met een mannetje met oorpijn. En dochterlief heeft ook oorontsteking, maar die reageert goed op de kuur gelukkig .

Drukke ziekenboeg hier dus.
Houdt jullie zeker op de hoogte.

Liefs Sandra


#4

Vervelend hoor, kindjes met oorontsteking… zo pijnlijk en je kan niet zoveel voor ze doen. Ons zoontje heeft ook buisjes, hij was 3,5 toen die geplaatst zijn. Van zn oren heeft ie volgens mij helemaal geen last gehad na de ingreep (zijn keel en neusamandelen werden tegelijkertijd ook verwijderd, dat was iets minder grappig…maar de kindjes bij hem op de kamer die alleen voor buisjes gingen stonden binnen de kortste keren weer naast hun bed te grappen en spelen).
Het kan er echt alleen maar beter van worden, dus niet tegenop zien! Het is een relatief kleine en veelvoorkomende ingreep en daarna geen nachten meer in de weer met een huilend zielig kind!

Groetjes Carolien.


#5

Hier ook een met buisjes vanaf dat ze 1 is. Daarna geen ontstekingen meer gehad.
Geen probleem en als ze zo jong zijn mogen ze meestal als eerst naar binnen voor de ingreep.

Succes


#6

Jesse heeft een maand geleden buisjes gekregen aan beide oren. Hij was toen 11 maanden. Het is idd een ingreep van niks. Buisjes plaatsen doen ze wel als het ontstoken is. Zijn ene oor was wel ontstoken, de ander niet. Buisje plaatsen was alleen iets lastiger. Na operatie Sofradex oordruppels meegekregen en daar is ontsteking mee weggegaan. Jesse kreeg de buisjes vanwege vocht achter zijn trommelvlies. Dit heeft hij al vanaf geboorte achter beide oren.

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#7

Vanmorgen met mn mannetje bij de kno arts geweest. Wat blijkt:
Het probleem zit niet in de oren maar bij de amandelen.
7 april worden zijn keel en neus amandelen eruit gehaald.
Vind het erg spannend en sneu, maar het schijnt dat hij daarna overal vanaf is.

Iemand ervaring mee?

Liefs Sandra


#8

Alleen ervaring met de jongste met neusamandelen. Dat was net als de oorbuisjes van de oudste een ingreep van niks!

Keelamandelen is pijnlijker en daar kunnen ze nog wel langer last van houden. Bij onze meiden geen keelamandelen verwijderd dus die ervaring heb ik niet. Bij mezelf wel keelamandelen verwijderd toen ik kleuter was. Ik kom nog uit de generatie bij wie de keelamandelen er standaard uitgetjoept werden. Het heftigste wat ik me kan herinneren is dat ik een nachtje in het ziekenhuis moest blijven. Op zich hoeft dat niet erg te zijn als je een kind goed voorbereidt, maar zoals ik al schreef, ik kom uit een andere generatie en in die tijd werden kinderen niet voorbereid. Dat was beter, zeiden ze. Mafkezen…

Maar goed, terug naar de keelamandelen. Ik heb destijds wat dagen keelpijn gehad en ik mocht zoveel ijsjes eten als ik wilde. Dus dat was wel een lekker goedmakertje!

Sterkte met je kleine man!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 Mar 2014 09:50:49


#9

Goedemorgen,

T ventje voorbereiden wordt een beetje lastig gezien hij 1 is.
Hij zal er weinig van begrijpen. Maar ga het tegen die tijd wel benoemen.
De arts zegt dat we moeten rekenen op 1 week pijn, germ.

Ik moet er maar even niet teveel over nadenken .

Liefs Sandra


#10

Hey Sandra,

Bij mijn mannetje zijn ook neusamandel, keelamandelen verwijderd en buisjes geplaatst. Het is best even balen dat alles moet, alleen buisjes steld niet zoveel voor maar die keelamandelen zijn natuurlijk wel naar… Ik kon mijn zoontje redelijk goed voorbereiden omdat hij 3,5 was toen de ingreep plaatsvond en we hadden een verhaal-voorlichtingsboekje van het ziekenhuis gekregen echt voor kinderen geschreven.

Ik ben zelf een vrij nuchter type en verpleegkundige, dus van het onder narcose brengen had ik totaal geen last, en Jasper liet dat ook heel prima en dapper toe, zat een beetje grapjes te maken met de narcotiseur en accepteerde het kapje zonder problemen (we hadden geoefend met het kapje van de inhaler die hij als dreumes nodig had).Maar ik zag heel erg op tegen het moment waarop hij wakker zou worden na de ingreep. En dat bleek ook inderdaad best pittig. Ook dat zal per kindje wel weer verschillend zijn en misschien maakt daarbij de leeftijd ook nog wel verschil, maar Jasper was in elk geval wel wat overstuur, dat vond ik moeilijk. Ik ben bij hem op bed gekropen en ben zijn favoriete verhaaltjesboek gaan voorlezen, hij moest na elke bladzijde lezen een slok drinken nemen. Die afspraak bleek wel heel handig. Ik ben niet meer van zn bed afgegaan tot we naar huis mochten. Een advies, neem je partner of iemand anders mee, zodat je niet alleen bent. Jij kan dan (ervanuit gaande dat een kindje toch het liefst zn mama bij zich heeft als ie pijn heeft) bij hem op bed kruipen en de ander kan voor drinken, regeldingen zorgen en jou ook af en toe weer even moet inspreken als je het moeilijk vind.

De nacht thuis ging beter dan ik verwacht had, papa en jasper hadden voor een nachtje geruild van bed zodat ik hem in de gaten kon houden. Hij is wel een paar keer huilend wakker geworden maar liet zich wel troosten en natuurlijk goed paracetamol geven!
En de dag erna is ook echt nog niet leuk te noemen. Slikken doet gewoon verrekte zeer dus dat geeft de nodige huilbuien en paniek, maar tussendoor zal je kindje ook veel slapen als nasleep van de narcose en dat is natuurlijk prettig want zolang ie slaapt heeft ie geen pijn. Zorg dan ook dat je de dag na de ingreep geen afspraken hebt, en als er nog een kindje in huis is kan je die misschien laten ophalen zodat je de hele dag kan besteden aan de zorg voor je kindje. Prioriteit is natuurlijk drinken (of waterijsjes) binnen zien te krijgen. De dag van de ingreep en dag erna zijn het pittigst maar daarna gaat het alweer snel beter.

En het aller belangrijkste, het is meer dan de moeite waard! We hebben zo lang zitten modderen met jaspers voortdurende verkoudheden, keelontstekingen, oorontstekingen, bloedneuzen, verslikpartijen en dat is allemaal weg! Jasper verslikte zich als baby al enorm veel, werd steeds op gulzigheid gegooid maar bleek achteraf allemaal door zn veel te grote amandelen te komen, als we het eerder hadden geweten hadden we jasper heel wat ellende kunnen besparen… uiteindelijk moest ik zelf de huisarts nog overtuigen naar de KNO-arts te gaan en die schrok gewoon van zn amandelen, het had al veel eerder gemoeten. Dus hoe vervelend het ook eventjes is, je kan er maar beter optijd bij zijn en na die paar dagen heb je een heel ander, gezonder en vrolijker kind!!!

Je kindje mag overigens een week niet naar buiten en niet naar de creche dus als je werkt is het handig zorgverlof te regelen!

Wanneer gaat het plaatsvinden?

Heel veel sterkte, verstand op nul en het kan er alleen maar beter van worden!
Groetjes Carolien

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#11

Hey Carolien,

Bedankt voor je verhaal. Hierdoor kan ik mezelf wat beter voorbereiden.
Ons ventje wordt 7 april geholpen.
Gisteren bij de pre operatieve screening geweest en hier heb ik wat info over de narcose gekregen. Ze vertelde dat het onder narcose brengen niet altijd een leuk gezicht is omdat vooral kleintjes vaak tegenstribbelen. Ze zei ook dat ik er iemand bij mag laten zijn als ik het zelf niet durf, maar natuurlijk ga ik dit zelf doen!
Ik heb voor de dagen erna al van alles geregeld zodat mn ventje lekker thuis kan zijn.

Ik vind het erg spannend maar probeer er niet teveel over na te denken. Aan de ene kant ben ik blij dat hij nog zo jong is en t snel zal vergeten. Aan de andere kant kan ik hem totaal niet voorbereiden wat ik dan ook weer zielig vindt. Het gaat hem gewoon overkomen.

Maar ik krijg er een nog vrolijker (is als hij wakker is wel vrolijk nu) ventje zonder oorpijn en verkoudheid voor terug… Dat is het wel waard denk ik.

Wordt vervolgd.

Liefs Sandra


#12

Sterkte Sandra! Laat ons na 7 april nog even weten hoe het gegaan is he?!

Groetekes, Sje


#13

Doe ik zeker…


#14

Moet 7 april om 7.00 uur in het ziekenhuis zijn.
Ook moeten we 2 april naar het ziekenhuis voor een groepsbijeenkomst ter voorbereiding.
Vraag me alleen sterk af of mn ventje mee moet. Er staat dat het voor de kids goed is maat hij is pas 1 en snapt er niets van.
Maar eens bellen van de week.

Wordt vervolgd.

Liefs Sandra


#15

Ik denk dat het inderdaad niet echt zinvol is dat die kleine man meegaat naar die voorbereidende bijeenkomst.

Sterkte met aftellen naar 7 april!

Groetekes, Sje


#16

Hoi hoi

Hoef inderdaad niet naar de bijeenkomst morgen.
Ben blij als het gebeurd is, vind het wel spannend.

Liefs Sandra


#17

Dat kan ik me voorstellen!
Heel veel sterkte volgende week en herhaal maar voor jezelf dat het echt alleen maar beter kan worden… jullie moeten hier even doorheen, niet leuk maar uiteindelijk voor jullie ventje veel beter!

Zet m op!
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#18

Hey…

Overmorgen is het zover…

Iemand nog tips over wat ik absoluut niet moet vergeten mee te nemen naar het ziekenhuis? Ik heb eigenlijk geen idee, behalve natuurlijk zn knuf en favo speeltje.
Heb ook geen bericht gehad over wat ik mee moet nemen.

Alvast vedankt…

Liefs Sandra


#19

Raar dat je geen bericht hebt gehad wat je in elk geval mee moet nemen en waar je aan moet denken. Zorg in elk geval dat je zoontje makkelijke kleding aan heeft. Wij moesten voor onze oudste volgens mij ook iets van een pyjama meenemen zodat dat lekkerder lag in dat ziekenhuisbed. Dus stop die voor de zekerheid ook in de tas.

Sterkte maandag! Ik zal aan jullie denken!

Groetekes, Sje


#20

Hoe is het gegaan vandaag?

Groetekes, Sje