Brutaal

hallo
ik ben benieuwd of meer moeders/vaders het probleem hebben dat hun kind van 3,5 zo brutaal kan zijn en wat zij hier aan doen?
Sam kan bij vlagen heel brutaal zijn en hem in de hoek zetten heeft geen zin hij gaat dan gewoon door of het word dan zelfs soms nog erger.
En ik vind dat ik het ook niet altijd kan negeren want dan ben ik bang dat hij het normaal gaat vinden om zo te praten.
Ik vind dit echt een groot probleem en hoop dat iemand misschien tips heeft om hier mee om te gaan.

groetjes karin, mama van sam 11-11-2003
anna 27-12-2007

Evianne is ( nog) niet zo vaak brutaal eigenlijk. Maar als dit onverhoopt wel zo is, krijgt ze een waarschuwing en als dit niet baat naar de gang. Soms heeft ze wel eens van die dingetjes die ze ergens opgepikt heeft en ze gewoon interessant vind ( woorden ), hoe meer aandacht dat wij daar aan besteden, des te meer werd zo`n woord door dr gebruikt. Hiervoor negeren we dr gewoon en dat werkt bij haar het beste. Maar ik denk dat het voor elk kind anders zit. Brutaal zijn word hier niet getollereerd, ik ben erg gek met me kinders maar als ik dit nu al zou toestaan, waar eindigd het dan ? Het is voor ons ook een kwestie van respect. Ik denk wel dat je hier heel consequent in moet zijn.

Hou op schei uit, wij hebben er hier ook een van 3,5.

Het is inderdaad met vlagen. Meestal is het een hartstikke lieve meid, maar soms heeft ze van die dagen dat er geen land mee te bezeilen is.

Als ze brutaal is en ze is op precies diezelfde manier al eerder brutaal geweest, dan gaat ze onherroepelijk de trap op. Laten we haar een tijdje zitten en dan gaan we daar met haar praten. Eindigt altijd met dat ze sorry zegt en dat ze het niet meer zal doen (wassen neus natuurlijk want we weten dat het morgen net zo makkelijk weer gebeurt, maar goed, we blijven consequent).

Blijft ze op de trap zitten blèren, riepen en stampen dan negeren we dat. Ze weet dat we pas komen praten als ze een poosje stil is. Dus die herriemomenten op de trap duren tegenwoordig steeds korter omdat ze weet dat het geen zin heeft om herrie te maken. Desnoods zit ze dan uren achtereen op de trap als ze niet stil is. Is nog nooit voorgekomen overigens, maar ze weet in elk geval waar ze met ons aan toe is.

Als ze brutaal is en ze is nog niet op precies diezelfde manier brutaal geweest dan leggen we rustig uit wat er nou zo brutaal was en dan mag ze na een sorry door met spelen. Een keer moet de eerste keer zijn met alles, dus op dat soort momenten geven we haar na die uitleg het voordeel van de twijfel.

Als ze echt een hele erge dag heeft en maar niet stopt met brutaal zijn dan volgen er andere sancties in de richting van geen snoep/koek meer die dag, geen tv meer, geen verhaaltje voor het slapengaan, niet ergens mee naar toe wat die dag nog op de planning stond, geen rokken meer aan de rest van de week (dat is pas een straf voor haar!).

En verder, als het niet gaat om brutaal zijn, maar als ze gewoon een peuterpuberteitsdag heeft dan negeren we heel veel. Dat heeft het meeste effect. Negatieve aandacht is ook aandacht, dus als je wel reageert hebben ze alleen maar lol.

Succes met de kleine mop!

Groetekes, Sje

hallo

zien jullie onder deze vlagen ook dat je kind midden in de winkel je uitscheld voor stomme trut(sorrie voor mijn taal geberuik)
en dat zo de hele dag door pffffffff
i ben er een beetje radeloos van en weeet niet meer wat ik moet ze luistert gewoon helemaal niet hier ,straffen en negeren heb ik al geprobeerd maar helaas,

anouk nelissen

pardon hoe oud is je dochter en hoe komt ze aan de uitdrukking stomme trut?? als ze dat hier een keer doen kunnen ze hun mond gaan spoelen met zeep. kom op zeg dat tolereer ik echt niet.

groetjes Kim, mama van Sofie en Victor & ??

Inderdaad, dat hoeven ze hier ook maar 1x te proberen.

Groetekes, Sje

ik begrijp jullie reacties benita is nu vier en een half en als ik vraag hoe ze aan de woorden komt zegt ze op school,
ik schaam me der voor want ik word er op aan gekeken ,erg genoeg,
gisteren ging ik haar bij mijn moeder halen na mij werk,en toen zei ze ohhh moet ik weer met die mee,nou gezellig,(heel arrogant )eerlijk gezegd
gister avond heb ik als een klein kind in bad liggen huilen ,want ik speel met haar en doe dingen alleen met haar en zonder delano,maar het werrkt allemaal niet wat ik ook doe,heb al in alle redelijkheid met haar willen praten waarom ze zo doet ,mijn vriendd straft haar ook maar zegt dan tegen mij daarna het is een fase gaat wel over,maar ik voel me zo gekrenkt op die momenten al laat ik dit niet haat merken.

anouk nelissen

Beroerd Anouk. Kan me je verdriet voorstellen. Hou je vast aan het feit dat ze geen idee heeft wat ze zegt en hoe ze je kwetst. Ooit, als ze zelf moeder is, zal ze erop terugkomen, dat weet ik zeker.

Groetekes, Sje

weet je he ze kan ook zo lief zijn en dan vraagt ze mamma ben ik vervelend ,nee benita je bent heel lief ,oh dan ga ik nu weer vervelend doen en begint ze weer van voor af aan,ik weet wel dat ze mij ook uitrpobeert en ik reageer er heel fel op ,maar goed ik weet ook niet meer wat ik moet doen,en als haar broertje dan in bed ligt komt ze knuffelen met me op de bank en bij me liggen,en als ze in bed ligt zeg ik ik hou van jou en dan zegt ze ik ook van jou,dan denk ik waarom dan doe je dan zo tegen me de hele dag ,heb het gevoel dat ik de hele dag alleen maar moet straffen en ngeren ,durf nog bijna niks meer te zeggen,en voor vier en een half vind ik dit wel heel erg .

anouk nelissen

Zorg dat je dit op tijd doorbreekt Anouk, want anders kan het nog veel erger worden. Laat heel duidelijk merken waar je grens is. Probeer desnoods straffen te bedenken waar je haar echt mee straft. Heeft ze een lievelingsrok? Niet meer aan totdat er verbetering in haar gedrag zit! Iets in die richting.

Echt, wees er op tijd bij om dit gedrag te stoppen, want ze blijft grenzen verleggen.

Groetekes, Sje

en dat is net het moeilijke i zou haar met 1 ding echt kunnen straffen
en da is niet naar mijn moeder gaan .maar helaas die heb ik nodig anders kan ik niet gaan werken .en dat weet ze donders goed ,en daar is ze dan natuurlijk weer spuper lief,mijn ouders hadden al gezegd dat ze anders niet mee mag naar de dieren tuin van de zomer en een weekje naar de zee ,als ze niet braaf was tegen mij ,want veder doet ze het bij niemand eigenlijk.
ze zegt ook altijd wel sorrie en weet donders goed wanneer ze fout is ,en als mischa tegen haar uit pakt heeft dat wel effect maar niet als ik het doe terwijl ik toch echt wel consequenter ben,

anouk nelissen

er valt me net iets in nou je het zegt
kan haar meschien wel straffen
met haar haar speen ook snachts af te pakken want daar zijn we momenteel mee bezig om dat te stoppen (lees ander topic )hih
maar goed dan heb ik een schelden kind uren zo in bed liggen en die geeft niet op hoor savonds

anouk nelissen

dat is inderdaad DE kunst een goeie straf verzinnen
ik had een driftkop die dus de boel sloopte pfffff vreselijk
nou je kan boos worden , je kan gaan gillen nee zeiden ze tegen mij
je moet het negeren , ja daaaag nou meneer ging net zo lang door tot ik echt wel moest reageren hoor
toen ben ik heel resoluut ook gaan slopen, zodra hij dus een deuk in me deur trapte , pakte ik speelgoed van hem , en maakte het voor zijn ogen kapot
klinkt echt heel gemeen , maar het werkte wel
kom op laat me zooite niet vernachelen
hij had gerust driftbuien van twee drie uur hoor (niet te doen)
kop onder de koude kraan , ja zelfs onder de kauwe does gezet
uit eindelijk mog hij op zijn eigen kamer razen en dat werkte wel , alleen sloopte hij dan daar de boel , koste me een lattebodum , een deur , een raam
maar goed hij is nu 10 en het is echt stukke minder , hij is nog snel boos , maar kan het nu onder controle houden
maar goed , dan komt strakst de pubertijd…
heluuuuuup!!!

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 4 mnd

ik doe dat als benita niet wilt opruimen ,dan zeg ik wil jij niet opruimen huh nee zegt ze dan dan zeg oke dan gaat mamma opruimen 123 de prullenbak in ook heel gemeen vonden mijn ouders maar dat werkte wel opruimen doet ze wel.

anouk nelissen

ja kijk uit voor opa’s en oma’s hoor die vinden alles zielig
kon jij vroeger een knal voor je harses krijgen (bij wijze van spreke)
en moet je ze nu horen, nou kan je wel vertellen , de kinderen van vroeger, of de kinderen van nu , dag en nacht verschil hoor
mijn moeder zegt het zelf , en ik heb best een ouderwetse instelling kwa opvoeden
maar sta soms met me bek vol tanden , dan doen ze dingen nou dat had ik vroeger niet gedurft en waarom niet , kreeg echt geen knal voor me kop hoor , maar respect gewoon respect voor je ouders , en dat mis ik hier en daar nog wel eens hoor

wat je ook zou kunnen proberen om je kind af te leiden met dat gene waar het mee bezig is,dat heeft mij erg geholpen,en dan wat anders met je kind gaan doen.

brie

heb net nog eens met haar gepraat
en gevraagd waarom ze zo tegn mij doet ,dan zegt ze omdat ik mijn speen wil hebben overdag .(ik denk hebbes)
vervolgens zegt ze kijk hier in dit boekje dit wil ik graag hebben ,ik zeg als jij zo tegen mamma doet dan koopt mamma jou geen spulletjes meer ,eerst wil ik zien dat je lief tegen mamma kan doen,ja dan laat maar dan vraag ik het wel aan iemand anders ,ja daar sta je dan met je mond vol tanden he ,nu hangt ze aan me te hangen en te knuffelen pfffff,word hier gek van onder tussen,

anouk nelissen

Ik zeg nooit dat ze vervelend zijn als er serieus om gevraagd woord, maaaaaaaaaaaar ik zeg, je bent wel lief alleen doe je even stoute dingen en dat vind ik niet tof. Ik wil nl niet dat ze denken dat ik ze altijd wel lief vind ( doe ik wel ), maar ook niet dat ze denken dat ik ze vervelende kinderen vind, dat is ook niet zo. Met mijn antwoord zie ik meestal dat hier even over nagedacht moet worden en dat vind ik een prima iets. Zo kunnen we dan eventueel ook doorgaan en op een oorzaak uitkomen.
Tja en als wij gaan stofzuigen, is al het speelgoed altijd heel snel weg, ooit zomaar ineens ontstaan en dat wert nu prima tegen anti-opruimers. Hahaha ze snappen ook niet dat een hele rugzak bv niet in de stofzuiger past, geweldig gewoon !

hihihi ja goed is dat zeg
jammer dat die van mij niet meer zo zijn te foppen
ik stel tegenwoordig een lemiet
s’avonds na het eten al het speelgoed uit de kamer
en wat er nog ligt als ze naar bed zijn gooi ik weg’
kijk en dat is nou zo jammer van mij IK DOE HET NOOIT hihi
is niet om te lachen natuurlijk
maar het valt niet mee hoor met drie mannen onder 1 dak
ben blij dat ik nu een meid erbij heb, maar die is nog niet aan opruimen toe
en dan komt mijn middelste uit school ’ hoi mam’ hee moppie wat zie ik nu voor mooie sticker op je hand?? ’ ja heb ik gekregen van de juf ’ oh wat leuk zeg ik dan waarom kreeg je die’
OMDAT IK ZO GOED HAD OPGERUIMD!!!
nou ik kan hele posters beloven pffffffffffff onbegonnen werk

quote:
ja kijk uit voor opa's en oma's hoor die vinden alles zielig

Hou op, schei uit, Ik zit op het moment in zo’n situatie met mijn oudste dochtertje en mijn ouders. Toen ik vorige week de oudste (3,5 jaar) corrigeerde, begon ze te huilen (want ze weet dat opa en oma daarvoor vallen) en wat deden mijn ouders allebei “Ah, niet doen, nou gaat ze huilen”. ZUCHT!!!

Ja, dat moet je vooral zeggen waar het kind bij is, dan wordt het alleen nog maar erger. Oh, ik klapte bijna uit mijn vel maar ik heb me in weten te houden.

En inmiddels is de grote kleine dame dus zover dat ze al bij voorbaat zielig gaat kijken zodra ze gecorrigeerd wordt als opa en oma erbij zijn. Stoor ik me mateloos aan!

Dit is al een paar maanden zo aan de gang en nu ben ik het zat. Heb deze week een gesprek met die kleine dame gehad dat ik haar niet meer zo gemaakt zielig wil zien doen en dat ze ook niet meer voor elk wissewasje opa en oma op moet laten draven (schoenen aan doen, jas aan doen, ze laat haar stukjes appel nog door oma voeren!, etc. Thuis doet ze al dat soort dingen zelf want je denkt toch niet dat ik heel meelevend een kind van 3,5 nog stukjes appel in de mond ga zitten steken! Maar mijn moeder gaat daar helemaal in mee. Bah! Ik kan niet tegen dat softe gedoe hoor!).

En aanstaande donderdag als ik mijn meiden weer voor de wekelijkse oppasdag naar mijn ouders breng, ga ik het probleem aankaarten. Ben helemaal trots op mezelf, want mijn ouders pakken dit soort dingen over het algemeen veel te zwaar op waardoor wij geremd worden om dingen eerlijk en open aan te kaarten, maar nu gaat het toch echt gebeuren en het kan me niet schelen dat ik de weken daarna alleen maar beeld en geen geluid van ze krijg. Ik moet zorgen dat ik het nu nog rustig aan kan kaarten voordat over een poosje ontzettend de bom barst.

Groetekes, Sje