Volgens mij zit Eva in een dikke vette sprong op dit moment. Ze was nooit dol op wassen en aan- en uitkleden, maar nu is het echt helemaal fout. Zodra ik haar op het waskussen leg, gaat ze keihard huilen. Niet jengelen, echt huilen met dikke tranen die dan haar nekje in lopen. Ze doet het sinds een dag of drie. Vooral
’s avonds als ze moe is en toch uitgekleed moet worden. Ze heeft er ook een handje van om zich continu om te willen draaien op het waskussen, want dan MOET mevrouw iets hebben wat achter haar ligt. Of ze trekt alle bildoekjes uit de doos. Als ik haar dan op haar rug draai wordt ze enorm boos! Dan kijkt ze me echt boos aan, zo van: stomme mama! En dan moet ik haar een keer of drie terugdraaien, met krijsen als gevolg. Ik probeer haar af te leiden met een speeltje, maar zodra ik haar arm pak, hoor ik al: eeeeeeeeeeee en dan moppert ze! Als het klaar is, is ze weer rustig. Ze kan na het huilen ook binnen een seconde lachen en andersom!
Naast dat huilen rommelt ze ook erg in bed. Niet op een vervelende manier, want als je haar alleen laat gaat ze lekker slapen. Maar soms leg ik haar in bed (nadat ze vier keer om is gerold en ik met moeite haar slaapzak aan heb gedaan) en dan grijpt ze weer achter zich om iets te pakken. Vanmiddag bleef ze maar spelen in bed en toen ik even met de was terug kwam, zat mevrouw gewoon te spelen. Ze keek ook echt zo achterom van: ja nou? Ik zei: Oh schatje, ben je niet moe? Ik dacht dat je zo moe was? en toen lachte ze. Ik ging toen weg en uiteindelijk sliep ze twee uur. Maar soms lijkt het alsof ze ons een beetje uitprobeert ofzo. Ze wil ook haar zin krijgen. Ze moppert dan als ik de autosleutel bijvoorbeeld af pak. Dan heeft ze dus pech, maar ik merk dat ze een beetje de baby-puberteit heeft ofzo!
Hebben jullie ook die jank- en gilbuien met aan- en uitkleden, dat gerommel met slapen (als ze eenmaal besluit te gaan slapen slaapt ze ook heel goed) en dat gemopper als ze hun zin niet krijgen? Is het een sprong? Ik blijf consequent en draai haar ook op een gegeven moment een beetje harder om hoor, ik ga er niet mee lopen soebatten. Aankleden is aankleden, slapen is slapen (en ok, even spelen dan, maar niet een half uur) en ik bepaal dat ze niet aan een snoer mag komen! Graag jullie reacties en wat je dan doet!
Groetjes Rainbow, trotse mama