Brood en melk vraagjes vanaf 1 jaar

Rico wordt bijna 1.
ik ben nu voorzichtig begonnen met normale melk geven bij zijn boterham.
ik wil even weten wat jullie vinden van hoeveel hij eet en of het halfvolle of volle melk moet zijn want ik geef nu volle melk.

hij eet s’ochtends ontbijtpap met appel en peer 170 cc
om 10 uur of een klein potje fruit of een heel potje fruit of gewoon 1 stuk fruit.
tussen 12 en 1 krijgt hij 2 sneetjes brood zonder korstjes (wil binnenkort met proberen maar dan worden 2 sneetjes misschien erg veel?0 en een beker volle melk. ik weet niet precies hoeveel het is ik schat zo’n 190 cc wat hij niet helemaal opdrinkt.
om 3 uur 1 of 2 bekers water of roosvicee net hoe warm het is want hij heeft erg veel dorst dan. ik merk dat als ik hem meer vocht geef hij beter gehumeurd is.
hij krijgt dan zo’n koekje van nijntje die per 2 kleine koekjes verpakt zitten. net hoeveel honger hij heeft krijgt hij het.
s’avonds anderhalve aardappel. een eetlepel vlees en 5 eetlepels groente.
pudding wil ik weer gaan starten maar is niet echt een succes geweest. en s’avonds krijgt hij een avond papje van bambix die ik er tevens ook op laat zitten want als hij het lekker vind om nog wat na te keuvelen met een fles pap s’avonds heb ik daar totaal geen moeite mee. maar zoals ik al eerder zei daar zijn de meningen nogal over verdeelt maar dit is het mijne.

de aparte vragen zijn dus volle of halfvolle melk? en zijn 2 boterhammen MET korstjes niet teveel? ikzelf kan amper 2 sneeen op s’middags

Waahh bijna groot feest!! Alles al klaar??

Je doet het prima met je ‘schema’ hoor. Enne het is echt niet meer zo belangrijk als toen ze heel klein waren… Kijk gewoon wat meneer nodig heeft.

Bijv. keer smiddags ipv smorgens fruit is geen probleem. Ook meet ik het avond eten niet af… ik schep gewoon op. En kijk wat hij op lust (en dat is veel …).

Hier ‘schema’:
8 uur pap of boterham met melk
10 uur fruit of drinken met ontbijt koekje (ook in winkel mini verpakking)
11.30 2 boterhammen (met korst) en melk 120
16.00 sap + koekje of fruit als hij dat smorgens niet heeft gehad
18.00 warm eten met toetje
20.00 water (bijna nooit pakt hij het) en naar bed

oh ja je vragen … ik geef halfvolle melk omdat wij dat zelf ook drinken. Soms krijgt hij al volle yoghurt/kwark dus denk dat dit wel goed is. Veel light is niet goed … maar verder maakt het denk niet uit (weet ik eigenlijk niet). En meneer eet met gemak 2 boterhammen ze bewegen veel en ontdekken veel daardoor veel honger denk Of mama moet beter voor zichzelf zorgen want 2 boterhammetjes voor een volwassen moeder is wel weinig hoor …

Gewijzigd door - mini-boy op 19 Sep 2009 13:19:51

Hoi hoi

Volle melk of halfvolle melk maakt niet zoveel uit. In beide zitten goede vetten die ze nodig hebben voor het groeien. Alleen heeft volle melk daar meer van en is dus ook romiger van smaak (maakt de overstap van poedermelk misschien makkelijker).
2 Boterhammen met korstjes veel? Hangt er van af hoeveel hij op kan. Als ze genoeg hebben, stoppen ze vanzelf, simpelzat. Jens at soms (na bijv. een groeispurt) wel 3!! boterhammen. En altijd met korstjes. Nu heeft hij van andere kindjes gezien dat ze korstjes laten liggen, dus doet hij 't ook . En momenteel eet hij weer 1 boterham tussendemiddag… hij zal het wel even niet nodig hebben denk ik dan.
Ze nemen zoveel als ze zelf nodig hebben.

Met 1 jaar kreeg Jens 's ochtends een papfles, tussendoor drinken en fruit (hoeveelheden hield ik nooit zo bij, sowieso wel 2 stuks fruit per dag; vind ie lekker), tussendemiddag ongeveer 2 boterhammen met gewone melk (dronk ie nauwelijks; is slechte drinker), na z’n slaapje weer fruit en drinken en later evt. een koekje, maar niet te dicht op het avondeten, en ja, 's avonds dus gewoon lekker met de pot mee eten en toetje toe.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

hoi
wat een mooi “schema”.
2 boterhammen is volgens mij niet te veel, zeker als hij het gewoon opeet. Ik geloof wel dat je moet opletten op de maximale hoeveelheid melk(producten) diehij binnen mag krijgen, dacht dat dat 300cc-500cc per dag is max. verder lekker geven wat hij opkan, 5scheppen groente!?!?! mag Emma eens bij jullie op les komen? misschien leert ze er wat van!.

succes groetjes Gidget

[img]http://lilypie.com/pic/2009/09/08/GJ4Q.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/Mmgfp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Bij ons cb wordt halfvolle melk aangeraden en dat krijgt Dylano dus ook, maar indd ook omdat wij dat ook zelf drinken,

Dylano zit nu op anderhalve boterham 's middags met korstjes dus 2 prima toch als hij vol zit stopt hij echt wel. En ze gaan echt een stuk minder eten hoor.

Had bij Madelon echt vaak dat ik dacht pf hoe kan die groeien en toch deed ze het

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Morgan krijgt ook half volle melk, ook omdat ik half vol drink. En thuis 2 boterhammen zonder korst maar das mamma’s verwennerij. Ik hou ook niet van korstjes. Op het kdv eet de overigens met korst alleen als ze heel erg last van der tanden heeft ook zonder daar.

En 's avonds eet ze wat ik opschep en das aardig wat. Als ze er mee gaat spelen weet ik dat ze genoeg heeft en haal ik het weg.

En het is 300 gewone melke of 500 baby melk zeg maar.

Groetjes,

Michèle

ja ik ben met volle melk begonnen omdat ik dacht dat die overstap wat makkelijker was.

enne michele idd haha ik geef dus ook zonder korst en dat gaat met smaak op.
ik moet mezelf er echt toe zetten om wat minder buitenlands te koken zodat rico vaker met ons kan mee eten maar ik gruwel echt van de meeste hollandse kost. bloemkool broccoli en erwten en wortelen gaan er wel in, ohja en hutspot. maar net als gekookte aardappelen yek, hou meer van of krieltjes of rijst
heel zelden eet ik dan aardappel puree als we dan bloemkool of broccoli eten.
wat moet ik hier nou mee??
kan wel speciaal voor hem verse groenten gaan kopen maarja… of is dat juist wel een goed idee hahaha

Ha ha ha ja dat is een goed idee, maar als jullie niet te pittig eten dan kan hij meeeten hoor. Ook de kruiden en anders als je het heet maakt dan schep je voor hem er wat af, dan heeft hij de niet pittige versie.

Groetjes,

Michèle

vanaf een jaar deed ik gewoon hetzelfde als wat wij eten drinken!
dus een beker bij de boterham smorgens en smiddags
Smorgens als wij koffie drinken een beker ranja! smiddags ook zo.
En savond’s weer een beker.

Ik vondt het zo fijn toen ze een jaar werd heerlijk geen schema gewoon alles met de ons mee eten! heerlijk!

Groetjes Gytha

quote:
de aparte vragen zijn dus volle of halfvolle melk? en zijn 2 boterhammen MET korstjes niet teveel? ikzelf kan amper 2 sneeen op s'middags
  1. Wij hebben alleen halfvolle melk in huis, dus krijgt hij dat, de nodige vetten zitten wel in de overige eten en drinken.

2. Nee dat is niet te veel.
    En daarbij: dan liever 1 boterham MET korst dan 2 zonder.
    Anders eet hij die korsten nooit meer.
    Hylke zat zo rond het jaar ook op 2 boterhammen,
    en dat wordt op een gegeven moment wel weer 1, of 1 en een cracker
    bijvoorbeeld.
    Anderhalve boterham kan natuurlijk ook he

M.

ja weet je ik heb echt een nare ervaring met die korstjes, en ik vind het zo eng om te geven. hoe kan ik dit het beste aanpakken?
ik wil wel heel graag maar de vorige keer was hij er bijna in gestikt en kreeg geen zuurstof meer, totdat het eruit schoot na veel moeite en hij al paars aangelopen was en zn keel vastgreep (ja ik wist ook niet dat hij dat kon naar zn keel grijpen zal wel een reflex zijn ofzo?) maar toen het er uiteindelijk uit was krees hij de hele boel bij elkaar. toen wist ik: hij krijgt weer lucht
maar wat vond ik het ontzettend kaa uu tee!!
en zooo zielig voor hem hij was gewoon doodsbang geweest vind je het gek?! vandaar dat hij de boel bij elkaar huilde

trouwens, hij heeft vandaag voor het eerst een bob de bouwer worstje uit het knuistje gegeten:-d hij vond het heeeerlijk en hij kreeg het na zn avond eten ahhaha
hij had ook nog vanille vla gehad en dan dat worstje omdat papa trots thuis kwam van: kijk! BDB worst! even kijken hoe dat gaat
tjah af en toe kun je je enthousiastme niet uitstellen.
en hij at het zo leuk op en hij heeft niks gespuugd!

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 19 Sep 2009 19:10:21

Met je schema is niks mis Inge. Gewoon lekker aankijken wat hij wil eten. Stopt hij met 1 boterham is het prima en wil hij meer gewoon meer geven. Niet opdringen ofzo, ze mogen 1 a 2 boterhammen eten. Dus gewoon aankijken wat hij aangeeft. En ik weet dat je een paar maanden geleden een vervelende ervaring hebt gehad met korsten. Maar hoe vervelend dat ook is, hij zal het toch met korst moeten leren eten. En hij heeft echt wel de leeftijd dat hij die makkelijk kan eten. Gewoon de korst eraan laten zitten en het brood in stukjes snijden.

Ik werk trouwens nu al een tijdje niet meer met schema’s. Dit vond ik makkelijk toen hij alleen nog flessen dronk enzo. En natuurlijk krijgt hij de meeste dingen zoals ontbijt, lunch en avondeten wel rond dezelfde tijd. Maar drinken krijgt hij niet meer iedere dag stipt om 15.00 uur ofzo. Wij drinken tenslotte ook de hele dag door en niet iedere keer op het zelfde tijdstip.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Ja daar ben ik ook makkelijker in geworden. Alleen een koekje zit nog wel een tijd aan

Overigens was ik gister bij me broertje. Denken jullie. Morgan was ineens heel stil en heel lief. Had ze een suikerklontje gepikt en dat smaakte haar best. Over op suikers letten gesproken…

Groetjes,

Michèle

Gweldig michèle hahahahaha. Ik moet er toch niet aan denken dat ik dat zo op moet eten, al deed ik het toen ik kind was ook als ik de kans kreeg

Liefs Michelle

Ha ha ha ja pappa vroeg wel alleen aan mij waarom ze zo hyper was. Ze had er namelijk 3 in der handen gekregen alleen 2 heb ik er helemaal af kunnen pakken daar had ze alleen aan gelikt de eerste was voor de helft al op.

Groetjes,

Michèle

nee echt heel stipt ben ik niet ofzo maar rond die tijd krijgt hij het meestal gewoon.
het koekje wat michele zegt zit zeker wel een tijd aan, want net als gisteren werd ie pas om 10 over 4 wakker en ik vind 3 uur gewoon een mooie tijd voor een koekje of half 3 maakt niet uit, maar toen om 10 over 4 gaf ik hem alleen roosvicee en geen koekje aangezien wij rond 5 uur eten.

zn laatste fles krijgt hij ook gewoon rond half 8, soms als we bij mijn moeder op bezoek zijn geweest (dat is de laatste weken nogal vaak voorgekomen wegens haar gezondheid) dan krijgt ie ook die fles soms pas om half 9 of 9 uur en dan gaat ie ook pas om half 10 te bed. meestal slaapt hij op de terug weg naar huis in de auto dan alvast.
nee ik ben kwa dat betreft ook wat soepeler geworden maar hij is zelf aan bepaalde tijden gewend, dus dan krijgt ie ook echt honger al dus is dan toevallig dat hij dan toch om bepaalde tijden eet.
drinken krijgt ie idd door de dag door. ik geef meestal 2 bekers roosvicee
waar hij dan totaal aan 400 aan vocht zit met roosvicee dan. en dan krijgt hij nog 200 melk s’avonds en s’ochtends 170. verder zit er geloof ik wel genoeg vocht in het fruit voor erbij en het avond eten.

quote:
ja weet je ik heb echt een nare ervaring met die korstjes, en ik vind het zo eng om te geven. hoe kan ik dit het beste aanpakken? ...

Dat broodkorst-avontuur is alweer even geleden toch?
Dan moet je het toch maar weer opnieuw proberen.
Geef eerst maar eens een lang stuk korst.
De hele onderrand van een boterham bijvoorbeeld.
Dan heeft hij goed houvast. En mocht ie weer
in z’n keel verdwijnen, dan kun je er makkelijker bij

Maar ik denk echt dat het nu wel goed gaat.
Wat stukjes brood betreft: niet te klein maken.
Want kleine stukjes schieten nou eenmaal makkelijker in de keel
dan grotere stukjes, waarop hij wel moet kauwen.

Bob de Bouwer worstjes? Die ken ik nog niet.
Maar als die goed naar binnen gaan, moet brood toch ook lukken.

M.

ja brood opzich gaat heel goed alleen dan zonder korst, en bob de bouwer worst haha ja het is zacht weet je wel en korsten van brood en dan vooral het donkere gedeelte vind ik zelf altijd al zo hard. ik ga het vandaag proberen en geef m dan eerst 1 boterham. dankjewel
ikb en benieuwd hoe het gaat ik laat het weten!

nog iets…
ik heb gehoord dat chocomelk (logisch ook) en fristi (???) slecht is voor je kind
maar ik heb altijd bosvruchten drinkyoghurt die suiker vrij is. mag dat dan ook niet??
wat is er eigenlijk slecht aan dat spul dan?

haha weer een bericht
hij heeft net 1 boterham MET korstjes gegeten!
het ging echt supergoed! hij deed er wel bijna een kwartier over en ik heb hem ongeveer 100 ml halfvolle melk erbij gegeven en als “toetje” een plakje bob de bouwer worst (opgerold zoals de slager dat doet als ze een plak worst geven aan kinderen haha)
hij zit nu lekker in zijn kinderstoel naar timy het zwarte schaap te kijken met zijn worst in zijn hand
en ook hier geld weer: wat ben ik toch trots op hem!