Hoi Silvia,
Ik kan je maar 1 tip geven wat “vast voedsel” betreft: maak geen strijd van eten.
Zeker in het begin moeten die kleintjes eraan wennen dat ze hun eten niet meer achter in hun mondje krijgen. Ze krijgen het met een lepeltje voor in hun mondje en moeten leren het naar achteren te transporteren. Dat is moeilijk voor ze. Het ene kindje heeft dat sneller door dan het andere kindje.
Dus gewoon heel geduldig blijven proberen. En als Fleurtje aangeeft (door het wegdraaien van haar hoofdje) dat ze het weer even zat is, gewoon stoppen. Geeft helemaal niks. Zeker als je ook nog door de dag heen borstvoeding blijft geven, krijgt ze echt wel genoeg voedingsstoffen binnen.
Ook straks de overgang naar boterham en ander grover voedsel, gewoon rustig aan proberen en je zult zien dat ze op een gegeven moment ineens de slag te pakken heeft.
En als het een moeilijk etertje zou worden, zeker met het avondeten doen heel veel kleine kindjes moeilijk, niet dwingen, niet zelf in de stress raken want dat werkt alleen maar averechts. Gewoon maar zien wat ze wel eet, daarna wat yoghurt, eventueel wat water laten drinken en einde avondeten. Hoef je je echt niet druk te maken of ze wel genoeg eten (en dus voedingsstoffen) binnenkrijgt, want echt ze krijgt door de dag heen genoeg binnen.
Zie ook, voor als het ooit nodig is, mijn tips in een topic dat Mignon gestart heeft (http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4918) over haar zoontje Patrick dat niet wilde eten 's avonds. En zie ook in topic http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4989
Dus nogmaals, maak van eten geen strijd. Ik spreek uit ervaring want ons oudste dochtertje (nu 2 jaar en 4 maanden) eet altijd al slecht 's avonds. Als ze 5 hapjes eet is het veel. Soms eet ze helemaal niks. Ze heeft nog steeds haar spekbenen en ze groeit en ontwikkelt prima dus wij zitten zelf altijd heerlijk ontspannen aan de avondmaaltijd en we zien wel wat die kleine mop eet. Eet ze niet, ook prima.
Als maatstaf heb ik de ochtendpap. Als ze die niet extra gulzig eet, weet ik dat ze niet met honger naar bed is gegaan de vorige avond.
Succes met de overgang naar vastere voeding en hou ons op de hoogte he?!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 07 Jan 2006 21:59:05