Borstvoeding

Hoi,

Ik geef mijn dochter sinds haar geboorte borstvoeding, dit doe ik nu al meer dan vier en half maand volledig. Ik ben van plan om borstvoeding te geven totdat ze zes maanden is en dan rustig over te gaan naar vastvoedsel. Hebben jullie tips waarmee ik kan beginnen (vastvoedsel) als ik gedeeltelijk stopt met de borstvoeding tegeven. Ik heb nog niks van het cb gehoord over het eten, mijn volgende afspraak is 19 januari dan ga ik het ook zeker vragen.

Groetjes Silvia en Fleurtje

S.kouwenhoven

hoi silvia en fleurtje.
ik gaf ook volledige borstvoeding en toen we merkten dat diantha aan iets anders toe was zijn we begonnen met een fruithapje (potjes vanaf 4 mnd).
en ik deed ook wel eens een flesje afkolven en daar rijstepap doorheen,dat gaat heel goed.
nu krijgt ze ook een groentehapje maar dat vindt ze nog niet zo geweldig en zeker niet als het te grof is met aardappel of zo.en een danoontje vindt ze ook wel lekker die heb je ook voor baby`s vanaf 4 mnd.dus proberen zou ik zeggen heel veel suc-6.
groetjes melinda mamma van diantha.

Hoi Silvia,

Ik kan je maar 1 tip geven wat “vast voedsel” betreft: maak geen strijd van eten.

Zeker in het begin moeten die kleintjes eraan wennen dat ze hun eten niet meer achter in hun mondje krijgen. Ze krijgen het met een lepeltje voor in hun mondje en moeten leren het naar achteren te transporteren. Dat is moeilijk voor ze. Het ene kindje heeft dat sneller door dan het andere kindje.

Dus gewoon heel geduldig blijven proberen. En als Fleurtje aangeeft (door het wegdraaien van haar hoofdje) dat ze het weer even zat is, gewoon stoppen. Geeft helemaal niks. Zeker als je ook nog door de dag heen borstvoeding blijft geven, krijgt ze echt wel genoeg voedingsstoffen binnen.

Ook straks de overgang naar boterham en ander grover voedsel, gewoon rustig aan proberen en je zult zien dat ze op een gegeven moment ineens de slag te pakken heeft.

En als het een moeilijk etertje zou worden, zeker met het avondeten doen heel veel kleine kindjes moeilijk, niet dwingen, niet zelf in de stress raken want dat werkt alleen maar averechts. Gewoon maar zien wat ze wel eet, daarna wat yoghurt, eventueel wat water laten drinken en einde avondeten. Hoef je je echt niet druk te maken of ze wel genoeg eten (en dus voedingsstoffen) binnenkrijgt, want echt ze krijgt door de dag heen genoeg binnen.

Zie ook, voor als het ooit nodig is, mijn tips in een topic dat Mignon gestart heeft (http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4918) over haar zoontje Patrick dat niet wilde eten 's avonds. En zie ook in topic http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=4989

Dus nogmaals, maak van eten geen strijd. Ik spreek uit ervaring want ons oudste dochtertje (nu 2 jaar en 4 maanden) eet altijd al slecht 's avonds. Als ze 5 hapjes eet is het veel. Soms eet ze helemaal niks. Ze heeft nog steeds haar spekbenen en ze groeit en ontwikkelt prima dus wij zitten zelf altijd heerlijk ontspannen aan de avondmaaltijd en we zien wel wat die kleine mop eet. Eet ze niet, ook prima.

Als maatstaf heb ik de ochtendpap. Als ze die niet extra gulzig eet, weet ik dat ze niet met honger naar bed is gegaan de vorige avond.

Succes met de overgang naar vastere voeding en hou ons op de hoogte he?!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 07 Jan 2006 21:59:05

Ik geef ook nog grootendeels borstvoeding en ben van plan om met 6 maanden (over 2 weken) te beginnen met potjes Eerste fruithap. Eerste dagen maar een paar lepeltjes, daarna kun je kijken of ze meer lust. Aangebroken potjes kun je geloof ik 3 dagen bewaren in de koelkast. Als dat redelijk gaat, ben ik van plan om groenten te introduceren te beginnen met 1/3 potjes Eerste groentehap. Dezelfde manier dus. En dan merk ik wel wanneer ze aan grotere hoeveelheden toe is. Dan wil ik fruit zelf gaan maken (halve banaan en halve appel pureren met staafmixer).

Ik ben nu net begonnen met oefenen met het happen van een lepeltje met rijstebloempap.