Borstvoeding... wel/niet

Ja net 14 weken zwanger en nu al een vraag over borstvoeding. Dit komt omdat het kraamburo wil weten of je wel/niet borstvoeding wil gaan geven…

Ik voel me schuldig als ik nee zeg … maar vond het zo tegen vallen bij Jurian. Het verpeste eigenlijk mij kraamtijd… de eerste 2 weken echt niet genoten… alles deed zeer. Na 2 weken ook gestopt… maar volgens de arts had hij toen het belangrijkste gehad…

Wat moet ik nu bij de 2e? Schiet ik tekort als moeder als ik het hem/haar niet ook een klein poosje geef?

Het geeft me denk meer rust als ik het niet doe… het is toch al zo spannend omdat Jurian een huilbaby was en die angst er toch in zit…!!

Snappen jullie mij beetje?

Kijk ik zou zeggen probeer borstvoeding, maar bij mij ging alles goed!

Ik zou met je eigen gevoel meegaan en als je er echt zo tegenop ziet is dat natuurlijk ook niet gezond, dit veroorzaakt onnodig stress! Ik wens je iig veel wijsheid toe!

ik zou zeggen doe het niet!
ik heb bij lieke bv gegeven en vond het verschrikkelijk. bij mirte twijfelde ik ook heel erg. tot op het laatste moment (net bevallen) wist ik het niet (erg he?)
Mijn kraamhulp die er toen was zei meid als je zo twijfelt doe het dan niet.
want als je het wel wilt moet je er voor 100% achter staan anders lukt het toch niet.
Ik heb toen dus gekozen om het niet te doen. en heb me geen moment schuldig gevoeld. Eigenlijk alleen maar opgelucht dat ik het niet heb gedaan. Ik heb nu vanaf dag 1 genoten en dat was bij lieke niet gewoon door die BV

succes met je beslissing

Groetjes Gytha

Ik had een zeer kleine kans dat ik bv kon geven. Morgan kon zo ie zo mijn tepel niet pakken dus 3 dagen gekolfd en dat deed zo’n pijn dat ik gestopt ben. De verpleging in het ziekenhuis zei ook als het zo tegenstaat of stres geeft moet je het vooral niet doen. Stress voelt de baby aan en das ook niet goed. Dan gewoon lekker de fles, daar worden ze ook groot en sterk van.

Groetjes,

Michèle

Ik hebhet bij Joey geprobeerd, en na 4 dagen weer gestopt. Ook bij mij deed alles zeer, en het lukte ook niet. Ze hebben er in het ziekenhuis toen erg op gehamerd om vooral door te zetten, en smeerden me tepelhoedjes enzo aan, maar toch heen Joey haast geen slok binnen gekregen, verging ik van de pijn en viel hij ook heel veel af waardoro ze al moesten bij voeden. Toen ik eenmaal had besloten een flesje te vragen werd er nog moeilijk gedaan ook! Maar ik voelde me opgelucht en kon eindelijk gaan genieten!
Bij Jessey heb ik om dezelfde reden als jij weer getwijfeld of ik het wel of niet zou doen. Wat mij betrof niet, maar ook dat schuldgevoel wat knaagde, en zeker het te zeggen tegen de kraamzorg enzo.
Toch ben ik heel blij dat ik er niet aan begonnen ben! het drinken ging gelijk goed en Jessey zit al weer bijna op haar geboortegewicht! Ik lek nog wel, maar heb er geen pijn aan gehad!
Ik zou zeggen, volg vooral je gevoel, en laat je niet beinvloeden door schuld gevoelens en wat anderen er van vinden! Succes!
Voel je je trouwens al wat beter?

Ook hier een moeder die zegt: als je er nu al tegenop ziet en het voor onrust zorgt, dan niet doen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik weet niet of je bij jou een lactatiekundige in de buurt hebt, maar misschien kun je daar eens langsgaan. Die kan je misschien nog verder helpen!

Bij mij lukte het ook niet waardoor de kraamtijd niet echt leuk was. Bij een volgende zou ik voor flesvoeding kiezen. Geeft mij denk ik een hoop rust en geen stress.

Liefs

Als je er al gespannen aan begint omdat het de vorige keer tegenviel, zou ik er niet eens aan beginnen als ik jou was. Dan komt de melkproduktie toch niet goed op gang als je niet gemotiveerd borstvoeding zit te geven.

Je moet er helemaal achter staan en het graag willen. Denk je er niet zo over, dan gewoon lekker flesvoeding geven. Niks mis mee.

Je schiet niet tekort als moeder als je de baby geen borstvoeding geeft. Voel je daar vooral niet schuldig over.
Je schiet tekort als moeder als je aan borstvoeding begint terwijl je daar eigenlijk niet achter staat en als er geen drup melk op gang komt waardoor die kleine mop voortdurend honger heeft. Dan schiet je tekort als moeder.

Als jij je fijner voelt bij meteen beginnen met flesvoeding, gewoon lekker doen!

Groetekes, Sje

Tuurlijk schiet je niet tekort als je geen borstvoeding geeft. Als je het kunt en wilt dan is het mooi en anders is een fles toch ook prima. vind het wel vervelend voor je dat het de vorige keer niet gelukt is. Is toch wel jammer van alle energie die je er in gestopt hebt. heeft je kraamhulp je toen wel goed geholpen? Je kunt idd ook een lactatiedeskundige inschakelen als het straks weer niet lukt. Wil jou niet de schuld geven maar het ligt vaak wel aan de techniek. Misschien heeft je kraamhulp daar niet goed op gelet? Want borstvoeding hoort geen pijn te doen. Ik heb toen ik zwanger was van Rens ook een voorlichtingsavond bijgewoond daar heb ik ook veel aangehad qua tips.Rens heeft overigens de eerste 6 weken met een tepelhoedje gedronken hij hapte ook niet goed aan waardoor ik kloven kreeg. daarna zonder problemen verder gevoed. Ik zou je niet schuldig gaan zitten voelen als je de fles gaat geven. Borstvoeding geven kost heel veel energie zelfs als alles goed gaat. Je kan het natuurlijk ook gewoon op z’n beloop laten. Gewoon proberen en als het niet gaat overstappen op de fles.en je dan niet schuldig gaan zitten voelen. Doe wat je hart je ingeeft en laat je geen schuldgevoel aanpraten.

Groetjes Ramona

Ik wilde Eva wel graag bv geven, maar ik had al zo’n vermoeden dat ik het niet fijn zou gaan vinden. Ik vind het namelijk al een akelig gevoel als er een stofje op mijn tepel zit, laat staan als er een mondje zit te kriebelen! Ik probeerde het wel, maar het deed verschrikkelijk zeer. Er kwam niks, maar het ziekenhuis drong het heel erg op. Ik moest kolven en ze legden Eva constant aan. Ik vond het niet fijn. Thuis, met de kraamhulp erbij, kwam er alleen maar bloed. Het deed zo’n pijn, dat ik totaal verkrampte zodra ze met Eva aan kwam lopen. Ik ben er toen mee gestopt. Je moet het zelf ook fijn vinden. Bv is best tijdrovend, zeker omdat je voedt op verzoek en kindjes soms langzaam drinken. En ja, het is het allerbeste, maar Eva groeide altijd prima op flesjes. Ik kreeg best commentaar van mensen die vonden dat ik door had moeten zetten, wat me kwaad maakte. Het is MIJN lichaam en IK bepaal wat ik daarmee doe. Alsof je je kind iets tekort doet. Ik ga de discussie niet eens meer aan. Bij een tweede zou ik bij voorbaat al kiezen voor de fles. Is niks mis mee! Je kunt de bv wel proberen, misschien lukt het nu wel, maar wat de andere meiden ook zeggen: volg je gevoel en doe het alleen als je het echt graag wilt en je er prettig bij voelt!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Oh ja…Jurrian huilde veel, maar dat betekent niet dat je nog een huilbaby krijgt hoor. Dat kan wel, maar het is niet zo dat dat 90% kans is. Elk kindje is anders. Ik huilde ook heel veel, maar mijn zus totaal niet!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik ga het niet weer doen mocht ik ook weer het geluk hebben een kindje te krijgen… die pijn… pfff niet te harden. Dan maar geen borstvoeding maar wel een gelukkige moeder!!! Heel wat waard!

Als ik je bericht zo lees sta je er niet echt achter om borstvoeding te geven. Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt, dus als je geen borstvoeding wilt geven dan moet je dat gewoon niet doen. Als je er al gestrest aan begint, komt dit je borstvoeding en het opgang komen hiervan niet ten goede.

Borstvoeding bij Tim lukte ook niet, dus toen heb ik 3 maanden lang alles afgekolfd. Veel werk, maar op die manier kreeg hij toch borstvoeding. Ik wil het bij een 2e wel weer proberen.

Maar goed dat is voor iedereen anders en je schuldig voelen is wel het laatste wat je moet doen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb het 8weken vol gehouden met een tepelhoedje, omdat mn tepels te klein waren en noah niet goed kon happen.
Bij een tweede zou ik niet weer borstvoeding geven. Het neemt veel tijd in beslag en ook nog eens rust.

Als jij er nu al niet zeker van bent, zou ik lekker de fles gaan geven!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

De beslissing is genomen: ik doe het NIET… oh pak van mijn hart … en dat zegt dus al voldoende!

Bedankt voor het meedenken …

Inderdaad, het feit dat je je opgelucht voelt, zegt al genoeg!

Groetekes, Sje

Het zal voor je zelf ook wel rust geven denk ik, dat je deze beslissing al genomen hebt!
Goed van je!

Zelfs ik zat er namelijk wel eens aan te denken, haha!
En ik vond het ook zo’n opgaaf die bv. Ik had erge tepelkloven en elke week een paar dagen hele pijnlijke harde plekken in mijn borsten. Ik heb het volgehouden (wel 4,5 maand) omdat ik het goed voor hem vond, maar ook omdat ik de druk van anderen groot vond: 6 Maanden bv is wel het beste hoor!
Ik denk dat ik bij een volgende het wel zou proberen, maar er heel snel mee zou stoppen als het weer zo’n pijnlijke aangelegenheid zou worden.

Liefs, Anne

Gewijzigd door - lalala op 21 Jan 2010 14:27:20

Meid ik snap je gevoel heel goed en je hebt de juiste beslissing gemaakt.
Ik zit er de laatste tijd ook aan te denken wat ik zou doen (ben nog geen eens zwanger…zelfs nog geen eens bezig, haha moet je nagaan).
De BV opzich ging goed. Ik had genoeg melk, alleen Dani was zo onrustig, het begon veel pijn te doen en ik vond het zo’n zware opgave dat ik dit helemaal alleen moest doen (zat natuurlijk in mijn hoofd, maar vond dat wel zwaar).

Uit schuld gevoel ben ik een aantal weken doorgegaan (totaal 6 weken inclusief afkolven) omdat ik het ook zo belangrijk vond dat Dani wel BV kreeg en me een slechte moeder vond als ik het niet zou geven.
Nu denk ik daar wel anders over…je moet doen waar je je het beste bij voelt. En waar jezelf ook het meest relaxed bij bent, dat is pas belangrijk voor je kindje!
Weg met het schuldgevoel! Maar volgens mij gaat dat al helemaal goed!

Wat iemand mij toch moet uit leggen hier is dit (ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven en vond het zo makkelijk) wat is er makkelijk aan het geven van een fles? Ik word er altijd benauwd van als ik er aan denk niet te warm/te koud, snachts fles warm maken, hoeveel schepjes melkpoeder, juiste melkpoeder. (Ik wil hier niemand me aanvallen hoor) maar borstvoeding is altijd op de juiste temperatuur, juiste hoeveelheid en substantie, je hoeft niet wakker te worden, ik voede snachts terwijl ik half lag te slapen.
Is het makkelijk omdat iemand anders het kan geven? En dat je je daardoor meer mobiel voelt? Gewoon gezonde nieuwsgierigheid!