Boekjes lezen

Ik heb een paar hele leuke boekjes voor Eva, zoals een boekje van Dribbel. Eva moet Dribbel dan zoeken en dan kan ze bv een klok openmaken om te kijken of hij daar misschien zit. Ik heb ook een boek van de Kiekeboepoes en van de Teletubbies en vormen. Ik ben zelf dol op lezen en vind het belangrijk dat Eva ook leert door te lezen. Maar zodra ik haar op schoot zet (dat wil ze zelf) om een boekje te lezen, trekt ze het uit mijn handen en gaat ze ermee op tafel slaan. Ik kom nooit verder dan bladzijde 1! Ik liet zien hoe ze Dribbel moest zoeken, maar ze had er geen interesse in en vond het leuker om het boek op tafel te rammen.

Nu vind ik het niet erg dat ze (nog) niet zo heel veel om voorlezen en boekjes kijken geeft, maar veel mama’s leren hun kindje woorden met een boekje. Dat schijnt goed te werken. Maar Eva slaat het boek dicht voor ik één woordje heb kunnen opnoemen! Natuurlijk leert ze ook van wat wij tegen haar zeggen, maar hoe kan ik haar nou bv een vorm leren of wat een ‘bal’ is? Ik geef haar wel een bal en zeg dan ‘bal’ en ze weet ook wel wat een bal is, maar ik had het wel fijn gevonden als ze ook zou kunnen leren met een boekje. Lukt dat bij jullie wel?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Maak je geen zorgen, dat gaat allemaal vanzelf goedkomen! Ook zonder boekjes. Als je gewoon veel met haar praat en veel dingen benoemt (Kijk, dat kindje heeft een bal!), dan komt dat vanzelf goed.

Ik vroeg me toen de oudste nog een baby ook altijd af hoe ze in bijv. een abstracte vorm van een afbeelding toch dat voorwerp konden gaan herkennen en op de een of andere manier lukt dat ze gewoon. Dus ook bijv. een hele abstracte afbeelding van een boom, een auto, een olifant, wat dan ook, die herkennen ze op den duur. En dat allemaal zonder boekjes!

Als die kleine meid dus nog niks geeft om voorlezen of in boekjes bladeren, niet forceren. Ze leert het allemaal toch wel, ze is alleen geïnteresseerd in leren op een andere manier van via boekjes.

Vergeet niet dat ze via kinder-TV (Sesamstraat, Dora, etc.) ook heel veel leren!

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je kind een dom blondje wordt.

Groetekes, Sje

Ik probeer het bij Merel ook wel eens. Maar ook hier hetzelfde… Ze wil graag zelf het boekje lezen (het liefst met de onderkant boven…) en ook de bladzijden omslaan. Maar dan wel zo snel dat ik niet de kans krijg om haar voor te lezen… Ik laat haar maar. Het voorlezen komt vanzelf wel.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

Hier zijn ze nu 6 en bijna 5 en ze hangen aan mijn lippen als ik ze voorlees! Dus ooit komt het goed!

Groetekes, Sje

Ok, dat komt dus helemaal goed! Er zijn natuurlijk ook volkeren die helemaal geen boeken hebben en die kunnen ook communiceren met elkaar, maar toch. Ik herinnerde me dat mijn moeder en zus met boekjes zaten en dat mijn neefje dan ‘hond’ zei ofzo. Wij praten veel tegen Eva. Af en toe moet ik dan lachen om mezelf. Ik loop dan met haar in de AH en dan zeg ik: ‘Oh, mama moet alleen nog even wc-papier halen. Kom, we gaan naar het wc-papier!’ Alsof Eva dat snapt. Maar ik vind het belangrijk om te benoemen wat we doen en het is ook gewoon gezellig, dat geklets! Als ze met zo’n kletsmama als ik niet leert praten, weet ik het ook niet meer, haha. Maar ik vind het zo gezellig, samen een boekje lezen. Hopelijk komt dat nog. Vooral sprookjes voorlezen straks lijkt me super! Voorlopig maak ik me dus niet druk als ze weer eens de boekjes tegen de tafel aan smijt of er op gaat kauwen!

Ze snappen meer dan je denkt hoor, zeker als je altijd al veel tegen je kind praat.
Ik deed het al vanaf de babytijd. En dat begon dan bij zaken als luier verwisselen, eten geven etc, maar op een gegeven moment ging ik ook zelfs aan de baby in de maxicosi uitleggen dat ik nog toiletpapier moest meenemen, als ik in de supermarkt was. Niks mis mee! (En als je maar genoeg blijft hameren op het bestaan van closetpapier worden ze misschien nog wel eerder zindelijk ook! )

Groetekes, Sje

Bij ons verschilt het nog wel eens, soms kan ik het hele boek uitlezen en andere keren word het door de kamer gesmeten, zal wel de leeftijd zijn

Seth is wel heel erg geinteresseerd in boekjes, maar zit het liefst zelf op de grond, of bij ons op schoot in een boek te bladeren. Soms wijst hij dan de plaatjes aan, en doen moeten wij het geluid maken.
De andere keer wil hij het liefst alleen bladeren, van achter naar voor enz… ik laat hem dan maar.
Misschien een idee om op de bank te gaan zitten, dat kan ze ook niet op de tafel rammen Verder komt het vanzelf…
Enne… k hou weer minder van boekjes vorlezen, maar Seth vindt het wel leuk, haha!

Liefs, Anne

[img]http://lb1f.lilypie.com/eMdZp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Wij hebben thuis de afspraak dat boekjes voor op de bank zijn samen met pappa of mamma. Als ze dus van schoot vertrekt, dan mag haar boekje niet mee. Dit is ontstaan omdat ze alle boekjes opat…

Nu heeft ze 1 boek waarmee ze mag lopen en alles, maar bij de rest weet ze dat we het samen doen. Vaak mag ze zelf de bladzijde omdraaien, maar dan houd ik em even op die bladzijde en doen we wat er staat, soms een verhaaltje, soms een klepje opendoen of of een knopje drukken en soms een liedje. We hebben een boek waar een bladzijde met een vis is en dan zingen we visje visje in het water. Tegenwoordig begint ze zelf te schommelen op schoot en zegt ze sisje sisje op de wijs! Nou, wij trots natuurlijk! Maar ik dwaal af. Als we dat een tijdje samen gedaan hebben, mag ze zelf het boek vasthouden en ermee aan de slag, maar wel op schoot. Dat werkt bij ons redelijk goed. Nora is dan ook GEK op boeken!

Ik weet niet of je ook voor het slapen voorleest, wij doen dat al vrij lang bij Nora en vaak hetzelfde boek (balotje en het paard). Het hoort bij haar ritueel en een tijdje geleden was dat ook het enige moment waarop het boek vrijwillig heel liet. Ik denk omdat ze moe is dan. Misschien een idee om op dit moment te beginnen?

En anders… tja geduld en Sje vertrouwen dat het allemaal goed komt!

Maar ik snap jou hierin goed hoor! Het is gewoon gezellig om lekker samen te lezen. Gekke is bij Nora dat ze super beweeglijk is en niet van schoot zitten houdt, dan zou je denken dat boekje lezen niets voor haar is, maar zij is er dus gek op.

Liefs!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

@ Liske, opeten? Heb je niet van die speciale boeken, geplastificeerd of van dik karton, Jada krijgt die boeken als ze zelf wil lezen. Sommige zijn heel dik, met maar een paar bladzijde, andere gewoon geplastificeerd, daar kunnen ze dus op knauwen, maar niet opeten. Mama heeft andere voorleesboeken die kapot gemaakt kunnen worden, dus dat mag alleen met Mama en Papa gelezen worden (onder streng toezicht, hahahahh)

@malawimama: Haha, dan ken je Nora nog niet, die laat zich niet tegenhouden door een beetje dik karrton als haar tandjes doorkomen, was vooral heel erg, nu niet meer zo, hoor! maar dat karton at ze echt letterlijk op. Kan niet zoveel kwaad, maar wel zonde, toch!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ik vind haar nog jong, wacht gewoon rustig af. Geef haar boekjes die niet snel kapot kunnen gaan (bij de wibra heb ik afgelopen week kleine boekjes met dieren gekocht voor 1euro per stuk en bij de action hebben zo ook vaak leuke boekjes voor weinig geld) en laat haar eerst lekker zelf aanrommelen met de boekjes.
Straks zal ze er vanzelf in gaan kijken en dan kun je lekker samen gaan kijken en voorlezen

Helaas doen kindjes niet altijd wat wij graag willen, en daar hoord dit lezen ook bij.

Hier zijn de boekjes ook nog niet echt favoriet hoor. Wel al pogingen gedaan maar er is meer interesse in andere dingen. Het komt inderdaad wel, ze eet ze in iedergeval niet meer op.

Groetjes,

Michèle

Hier is Aaron heel geinteresseerd in boekjes.
Ik koop alleen boekjes met dikke bladzijdes zodat hij niks kapot kan scheuren.
Hij heeft een boekje van plop die hij op het moment het liefst bekijkt…over de dag heen geregeld en smiddags voordat hij naar bed gaat…daarin zitten draaibladen waar telkens een ander iets opstaat.
Aaron kan wel heel goed meekijken en er rustig voor zitten.
Hij wil het liefst (dat merken we goed) dat we zeggen : waar is de vogel-waar is de hark-waar is de schommel zodat hij alles aan kan wijzen…hij doet dat met veel plezier.
Hij zegt nog niks maar weet precies wat iets betekent en hoe het heet.

Dus hier veel plezier met boekjes kijken en lezen!

Gr, Danielle

Jesse moest tot zijn eerste verjaardag ook niks van boekjes weten en nu is hij er helemaal gek op. Komt wel goed met Eva hoor.

liefs

Lilypie Tweede Ticker

Alicia ligt altijd in bedje en Ligt lekker met haar giraffe te knuffelen en ik zit in de wipstoel langs haar bedje een boekje voor te lezen zodra het boekje uit is leg ik het boekje terug en nog voordat ik het boekje terug heb gelegt ligt ze al met haar giraffe te duimen en onderweg naar dromenland.

Misschien kun je het ook zo proberen??? Als ze niet al te graag het boekje moet hebben dan he or

Groetjes Nicole

Mama van Alicia ( 04-11-2008)

Lilypie 6 - 18 Ticker

Hahaha, Eva eet ook altijd boekjes op. Ik heb jullie vast ook al wel verteld over de studieboeken van papa, waar ze héél geïnteresseerd in bladert. Die gaan over techniek! Misschien is het wel een jongensmeisje, haha. Eva vindt het leuker om dingen kapot te maken, of om ergens mee te rammen. Ik denk ook wel dat het nog komt, maar ik dacht even van: hoe leert ze dan bv een begrip kennen als ze niet weet hoe iets er uit ziet? Maar wij zien hier ook niet alles en toch weet je hoe iets er uit ziet. Het is wel goed om veel met haar te praten en dat doe ik dus ook. Bv daarstraks in de file, in de regen. Dan zeg ik: ‘Pff Eva, wat een regen he? En veel auto’s. Zie je alle lampjes van de auto’s?’ en soms zegt ze dan ‘jaaaaa’. Ze begint nu ook wel te snappen wat ik vraag. Ik vouwde de was op en vroeg of ze me wilde helpen. Dat deed ze. Nou ja, helpen…ze pakte een sok en ging die knuffelen. Maar dat vindt ze wel leuk. Of ik vraag of ze de klep van de afwasmachine mee dicht wil doen en dan gaat ze echt staan en duwt ze 'm met twee handjes dicht. En er komt hopelijk inderdaad wel een tijd dat we 's avonds voor het slapen gaan lezen (doen we nu nog niet) en dat we sprookjes kunnen lezen!

@ liske, hahahah oohh echt!!! nee dat doet Jada niet, ze heeft nooit echt zoveel last gehad van haar tanden dat haar boekjes er aan moesten geloven!

@ Rainbow, Eva knuffelt dus ook alles dood op het moment?? Dat doet Morgan ook alleen niet mijn was want die geeft ze aan de katten dus daar laat ik haar niet mee helpen, maar ze gaat wel de schoenen pakken als ik zeg dat we weggaan. En van de week bij oma kwam ze ze zelf brengen, zo van we zijn klaar met eten, kunnen we nu weg???

Groetjes,

Michèle

Ik heb 1 heel oud boekje van nijntje
Dat is al 13/14 jaar oud en daar zitten van die stickers in die je keer op keer kunt gebruiken
Dit is het enige boekje waar hij een min of 10 mee op schoot kan zitten en dan is hij met de stickers aan t rommelen
Hij komt er zeker ook 1 keer per dag mee aanlopen en dan moeten we even met m zitten
Helaas kan je ze niet meer kopen
Ben al stad en land afgelopen Niet meer te krijgen
De stickers zijn ook iets dikker dan normaal dus erg geschikt voor peuterhandjes
Ben dus wel extra zuinig op dit boekje Wat ik overigens voor 50 cent in een tweedehands winkel heb gekocht Maar waar we al voor 500 euro plezier van hebben gehad

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers