Blaas problemen ... reflux?

Fabienne kan niet tegen de AB … en de HA zegt dat het geen schimmel kan zijn, het alle tekenen heeft van een blaasontsteking …
Tja … ze wil dat we het nu even aan kijken.

Urine vanmorgen is alles behalve troebel, donker gele kleur.
Verder niet meer over gegeven dus dat kan idd niet anders zijn dan van de AB, evenals de diarree. Maar eens even zien of ze vandaag een normale ontlsting heeft.

Ik hou een schimmelinfectie in de blaas zeker in mijn achterhoofd en ga anders gwoon naar een andere huisarts … ik heb er nu 3 gehad …

Ja sorry hoor, ik blijf eigenwijs: zonder microscopisch onderzoek kan niet bepaald worden of er een schimmel aanwezig in urine. Dus als de huisarts dat zomaar zonder verder onderzoek zegt, dan is dat geen garantie dat er echt geen schimmel aanwezig is.

Groetekes, Sje

De huisarts onderzoekt het niet omdat er geen synptomen (pijn, afscheiding) zijn voor een schimmel. Het kan er dan wel zitten maar is niet de veroorzaker van de klachten. Zo’n schimml schijnt ook vanzelf weer over te kunnen gaan. En om nu weer aan de AB te gaan … dan hebben we weer de nodige problemen want AB is ook niet zo gezond!

Voor schimmels hoef je niet aan de antibiotica want antibiotica bestrijden bacteriën en bacteriën zijn geen schimmels.

Die afscheiding waar de huisarts het over heeft is waarschijnlijk vaginale afscheiding. Bij een schimmelinfectie aan de urinewegen komt er sowieso geen vaginale afscheiding aan te pas (tenzij er ook een vaginale schimmelinfectie aanwezig is natuurlijk). Vagina en urinewegen zijn 2 aparte in/uitgangen.

Dus ik vind het nog steeds geen argumenten van de huisarts om de urine niet op schimmels te onderzoeken.

Ik mag een pitbull lijken maar ik heb 13 jaar gewerkt voor antimycotica en ik weet hoe eigenwijs huisartsen kunnen zijn als het gaat om het diagnostiseren van schimmelinfecties. Met meestal vervelende gevolgen voor de patiënten die het betreft, want van een verwaarloosde schimmelinfectie (en die gaan echt niet zomaar vanzelf over) hoef je niet blij te worden.

Groetekes, Sje

Jammer toch dat huisartsen zo eigenwijs zijn. Zeker als de urine toch op de kweek gaat lijkt het me praktisch en verstandig om gelijk ook schimmel in de urine te onderzoeken.
Alsof je zo vaak voor de lol komt … grrrr.
Ik heb het in mijn agenda gezet voor een volgend bezoek aan de HA.

Dank je wel! Sje

Veel huisartsen houden er niet van als mensen uit het bedrijfsleven (bijv. mensen die bij farmaceutische bedrijven werken) komen vertellen hoe een en ander in elkaar steekt.

De artsen zelf hebben tenslotte voor arts gestudeerd, de werknemers van de farmaceutische bedrijven niet. Maar dat wil niet zeggen dat de farmaceutische industrie met al het onderzoek dat ze doen op bepaalde punten niet net wat beter op de hoogte kan zijn.

Die vlieger gaat niet altijd op natuurlijk, maar vooral bij schimmelinfecties denken artsen het nogal eens zo op het oog of op symptomen te kunnen beoordelen. Terwijl sommige schimmelinfecties, allergische reacties, eczeem flink op elkaar kunnen lijken. Sommige schimmelinfecties geven vrijwel geen symptomen. Dan kun je er maar op 1 manier achterkomen of je wel of niet met en schimmelinfectie te maken hebt: preparaatje maken en onder de microscoop.

De farmaceut waar ik gewerkt heb, stelde zelfs gratis setjes ter beschikking aan huisartsen om schimmelinfecties te kunnen diagnostiseren. Hoe makkelijk wil je het hebben?!

En als je dan 13 jaar lang de ergernis van die eigenwijze huisartsn meegemaakt hebt, dan gaan de nekharen overeind staan van zo’n huisarts als die van jullie die het maar gewoon op een blaasontsteking houdt omdat er geen symptomen van een schimmelinfectie te zien zijn. Vandaar dus mijn pitbull-reactie.

Groetekes, Sje

Ja, ik snap je ergenis … en dan zitten hier in de huisartsen praktijk 3 van die eigenwijze huisartsen + 1 nieuwe + een stagiare …

En zo’n stagiaire staat volgens mij al helemaal niet open voor geluiden van buitenaf. Die leeft helemaal nog volgens het studieboek!

En voor hetzelfde geld is er helemaal geen sprake van een schimmelinfectie maar je moet gewoon alles uitsluiten als het een blaasontsteking lijkt die maar niet overgaat. Dan is een schimmel het eerstvolgende waar je aan denkt. Nee…waar je als arts aan zou moeten denken!

Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje

@Sje … morgenochtend gaan we weer naar de HA. Vanmorgen gaf Fabienne weer aan dat het pijn deed van onderen, het oogde ook erg rood dus ik denk dat de urine ook erg zuur is. Ondanks het x per dag wassen en ze was gisteren ook in bad geweest, het maakt geen verschil.

Ze gaat minstens 10x per dag naar de tolet en heeft een luierbroekje bommetje vol urine per dag. Haar belonen met een bakje chips 's-avonds als ze op de wc plast die dag heeft geen nut … wat je ook in het verschiet stelt … ze lijkt er niets aan te kunnen doen.

Als je al die plasje in het luierbroekje optelt bij die 10x dan kunnen we om het kwartier naar de wc voor een plasje … dat kan toch niet goed zijn ??

Ik denk dat zij “achteraf” gezien tegelijk met de AB een virus heft gehad want wij zijn de hele week aan de buikgriep. Bij haar en haar vader is het nu over maar ik kwakkel er nu vanaf vrijdag mee. Niet meer zo water dun gelukkig! Even plat gezegd; je poept je suf op een dag! Het was hetzelfde als fabienne had, je bent er echt even ziek van.

Morgen ga ik de schimmel aan de kaak stellen! en neem de urine mee om wederom weer te checken.

Vervelend dat het toch weer tobben is. Eis dat ze de urine cq urinewegen checken op een schimmelinfectie! Kan best dat dat het helemaal niet is, maar je moet gewoon alles uitsluiten.

Ik weet niet of bloedprikken ook een optie zou zijn.

Kun je pas morgen terecht bij de huisarts of mag je pas morgenochtend komen. Als dat laatste het geval is, dan nu terugbellen en eisen dat je vandaag nog langs kunt komen. Ik vind dat toch altijd zo’n onzin dat je met kinderen pas de volgende dag kunt komen! En zeker in jouw geval, je bent al tig keer voor dezelfde klachten bij de huisarts geweest, ze zouden zich moeten schamen dat ze je pas morgen laten komen!

Heeft ze ooit al eens meer onderzoeken aan de urinewegen gehad? Bij onze huisartsen is het beleid, als een kindje binnen een half jaar 2x een urinewegontsteking heeft gehad, wordt het doorverwezen naar de kinderarts voor verder onderzoek.

Krijgen ze een echo en röntgenonderzoek. Onze jongste is zo op haar 2e doorverwezen. Achteraf bleek er niks aan de hand maar je kunt niet alert genoeg zijn met dit soort dingen.

Misschien is in het geval van jouw kleine meid een echo van de nieren ook geen slecht plan.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Feb 2012 11:45:51

Inderdaad eisen dat je vandaag kan komen. Anders gewoon de eerste hulp in het ziekenhuis bellen en zeggen dat het niet kan wachten. Dan kan je waarschijnlijk daar langskomen. Een urinewegprobleem bij kindjes moet gewoon verholpen worden en liefst zo snel mogelijk. Ik heb zelf vaak blaasontstekingen gehad en daar wil je geen dag langer dan noodzakelijk mee rondlopen!
sterkte en idd ook om verder onderzoek vragen. Overigens is reflux ( wat mijn meisjes hebben in lichte mate) niet te zien op een echo behalve als het ernstige relux is. Bij Minke was de echo helemaal goed en zag er perfect uit, drie weken terug, maar ze heeft toch een urineleider met lichte reflux. Dit was pas te zien met het blaasonderzoek ( mictiecystogram).
groetjes

Dank voor jullie reactie …

Vanmorgen is ze gewoon naar de PSZ geweest omdat ze verder niet ziek is, goed eet en speelt etc. etc. Daar hebben ze haar nog een nieuw pamperbroekje aan gedaan (mij een raadsel waarom en waardoor deze nu weer zo vol zit want zo snel heb ik dit thuis niet) Terwijl ze hier ook veel plast ???

En ja Opa komt straks en die ziet ze niet vaak dus ik dacht morgenochtend half 9, neem ik haar urine mee en gaan we weer overleggen.

Ik denk zelf; een AB want de laatste ging gepaard met een virus waar ons hele gezin last van heeft gehad afgelopen week en doordat zij zo ziek er van was, zijn we met die AB weer gestopt. Helpt dit niet dan kun je dat uitsluiten. Onderussen de plas op de kweek en checken op o.a. schimmel. Werkt dit niet en/of komt er niets uit … de kinderarts.

quote:
Overigens is reflux ( wat mijn meisjes hebben in lichte mate) niet te zien op een echo behalve als het ernstige relux is.

Daarom maken ze ook altijd een röntgenfoto met contrastvloeistof om te zien of er sprake is van reflux van blaas naar nieren. Althans, zo gebeurde dat destijds wel met onze jongste. (contrastvloeistof werd via catheter in de blaas gebracht).

Groetekes, Sje

Sje, dat zeg ik

Oh ja, ik had die medische term even over het hoofd gezien. (Uitgerekend ik zie een medische term over het hoofd! Moet niet gekker worden!)

Groetekes, Sje

Vanmorgen weer bij de HA geweest. Een overduidelijke urineweg infectie zei ze, met nu meer bacterien als de vorige keer.

Een derd kuur gekregen en tevens de laatste; Amoxicilline Clavulaanzuur … volgens haar breed inzetbaar en dus ook schimmel. Helpt dit niet dan gaan we naar de kinderarts in het Ziekenhuis … voor mij is dit ook de laatste keer geweest. Helpt dit niet dan eis ik met spoed een kinderarts want dan loopt Fabienne 2 maanden met een urineweg infectie.
Dat is de grens voor mij …

Gelukkig heeft ze niet continu pijn want dan zou het verhaal anders liggen maar het feit dat ze al weken mt een urineweg infectie loopt moet niet lijden tot een nierbekken ontsteking oid. !!! Kind zit 4 keer per uur op de wc vanmorgen !!!
Niet normaal meer …

Lekkere huisarts die je wijsmaakt dat een antibioticakuur zo breed inzetbaar is dat het ook tegen schimmels helpt. Pure onzin!

Een antibioticakuur helpt tegen bacteriën. Bacteriën zijn geen schimmels en schimmels zijn geen bacteriën. Ze lacht zich suf dat ze je weer met een smoesje weg heeft kunnen sturen!

Antibiocitakuren doen niks bij schimmelinfecties. Net zoals antibioticakuren ook niks doen bij virussen want virussen zijn geen bacteriën en bacteriën zijn geen virussen.

Ik zou lekker vanavond de huisartsenpost bellen en daar de boel voorleggen. Is eigenlijk niet de bedoeling maar je huisarts heeft het zelf uitgelokt dat je andere stappen neemt. Echt ik snap niet hoe ze het in haar hoofd haalt om je weer te laten tobben. Ze had je al lang door moeten verwijzen naar een kinderarts. Sterker nog, ze had ter plekke een kinderarts moeten bellen om te zorgen dat je daar voor dit weekend nog terecht kunt. Waardeloze huisarts, ik kan het niet anders noemen.

Echt, het kan gewoon niet waar zijn dat een huisarts dit 2 maanden laat duren bij een kind! Tijd voor een andere huisartsenpraktijk zou ik zeggen!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Feb 2012 12:02:43

De andere 2 huisartsen reageren hetzelfde op mijn verhaal. Ik kan moeilijk tegen de HA zeggen dat het pure onzin is wat ze zegt. Ik ben geen dokter.
Ik ga er van uit dat een huisarts weet wat ie doet en de huisartsen bij ons zijn toch wel ervaren artsen. De huisarts die ik vanmorgen had heeft zelf op een kinderafdeling in het ZH gewerkt.

Had ze gelijk met en kinderarts moeten overleggen? Tja ik weet het niet.
Een schimmelinfectie is geen huisarts die daar op reageert … hier dan.

Als het echt mis gaat dan ben ik de eerste bij de eerste hulp! Tot dusver is Fabienne niet ziek en ik vind dat je dat ook in ogenschouw moet nemen. Als ik na de kuur geen verschil op merk dan is het direct kinderarts en kan ik daar gauw terecht. Er zijn altijd wel afspraken die uitvallen … heb weleens vaker een versnelde afspraak afgedwongen.

We wachten het af. De eerste hulp nu bellen vind ik toch een paniek actie.

Ik vind het (ook) ongelooflijk dat je niet heel snel bij een kinderarts terecht kan. Je moet het zelf weten, maar ik zou zelf het ziekenhuis bellen en de kinderarts te spreken vragen. Ik weet bijna zeker dat die je (wel…) serieus neemt. Ik snap niet waarom je huisarts dit niet doet. Ik zou er nogmaals op aandringen! Het gaat om de gezondheid van je kind. En wat sneu voor Fabienne zeg.
beterschap,
groetjes

Heb de poli vd kinderarts vanmorgen gebeld … Ik kan op z’n vroegst 19 maart en anders is het april … ze hebben daar ook een wachttijd (niet normaal eigenlijk)
Advies is de AB af te maken.
Vast de afspraak vast laten zetten anders moeten we nog langer wachten … afbellen an altijd!

Ook de HAP zegt eerst AB afmaken dus ja … wat moet je dan?