Bijvoeding en kma

hier nog een vraagje. sinds weekend ontdekt dat de mijne kma heeft. gelijk begonnen met friso allergy care en ik zie nu al verbetering behalve zijn krampjes door de nieuwe voeding.

ik wil hem wel graag over 2 weken bijvoeding geven. dan is hij 6 maandjes oud. maar weet nou niet wat ik hem wel mag geven en wat niet. heb al een beetje zitten googelen maar kon niet echt iets vinden.

mag ik bijv. olvarit potjes geven of zijn die niet geschikt vanwege kma. en diksap? wat geven jullie je kindjes? of geven jullie helemaal niets dan melk. ik merk nu al dat hij zit te smakken als ik iets aan het eten ben dus heb het gevoel dat hij er echt aan toe is. ook voor mij een fijn gevoel straks omdat ik al vanaf 2en halve maand maar 4 flessen mocht geven aan hem omdat hij zo moeilijk deed om de laatste fles. dus heb altijd het gevoel gehad dat hij wel meer aan zou kunnen.

graag jullie tips en ervaringen hierover…

groetjes,
Selma

dat moet via de diëtiste.de ka zal een verwijzing geven,of anders de ha.dat moet echt stapje voor stapje,en sommige dingen mogen voorlopig nog niet.
wat goed dat je nu al verschil merkt!!!

Ik zou in ieder geval even wachten tot die kleine helemaal gewend is aan zijn nieuwe voeding, en geen klachten meer heeft.
Dan kan je namelijk beter zien waar hij op reageert.

Vervolgens ga je beginnen met of groente, of fruit en geeft het een paar hapjes ongeveer 2-3 dagen achter elkaar, zodat je kan zien of het een reactie bij hem geeft. (geeft het een reactie, een tijdje niet meer geven)

Als hij dan wat verschillende soorten heeft gehad, dan kan je met fruit/groente (wat je nog niet gedaan hebt) beginnen, en hetzelfde opbouwen als eerst.

Olvarit potjes (en andere potjes) zijn geen probleem! en diksap ook niet.
Let wel even op: in sommige potjes zit wel koemelk, maar dit staat er altijd op vermeld. Je moet dus goed elk etiket lezen!
Je kan het natuurlijk ook gewoon vers maken.

O ja, en met brood moet je nog even wachten.
Omdat hij hier nu op gereageerd heeft is het verstandig om ook met gluten (zit in granen, dus oa brood) even te wachten, omdat gluten ook sterk allergeen zijn.
Dit betekend dat er ook veel kindjes op reageren en jouw kleine daar nu extra gevoelig voor is.

Wel kan je het rijstebloem geven (zitten geen gluten in), als je hem toch iets van pap wilt geven.

Handig hè, zo’n diëtist om de hoek

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi ik zou inderdaad net als wat cheyenna zegt naar een dietiste gaan. Zo hebben wij het met mees toender tijd ook gedaan. zo weet je precies wat je wel en niet mag geven. Mees heeft toen ook gewoon potjes gehad en dat was geen probleem.

Gr Patries

je kunt beter niet zelf aanrommelen,want een diëtiste kan je precies vertellen in welke voedingssoorten gevaar zit voor allergie,en wat veilig is.

Lenna heeft ook kma… en ze eet sinds deze week potjes olvarit (ze is 5,5 maand). We moesten eigenlijk wachten tot ze 6 mnd is, maar ze keek het eten uit onze mond. Dus heb naar het CB gebeld en ze zei dat ik er gewoon voorzichtig mee mocht beginnen. Inderdaad goed uitkijken, etikketten lezen en uitkijken met koolsoorten en citrusvruchten e.d. werd me verteld. Ik geef haar nu een paar dagen hetzelfde, mocht ze ergens op reageren, weten wij ook meteen waarop. Het gaat tot nu toe goed!

Groetjes, Elly

dat vind ik echt raar,want wij moesten van het cb toch echt naar een diëtiste.zeker als je kijkt naar de ernst van de allergie van het manneke waar het hier om gaat,lijkt me dat veel verstandiger.ik ken namelijk ook een kindje met kma waarbij de ouders het zelf gingen doen,en dat kindje bleek zo zwaar allergisch voor sommige fruitsoorten,dat ze een epi-pen hebben,voor als het mis gaat.ze hebben dan nog 15 minuten om in het ziekenhuis te komen.
daarom blijf ik erbij dat de diëtiste verstandiger is nu.

Raar maar waar!

Ik vertel alleen mijn maar mijn ervaring.

Wat Selma doet moet zij uiteraard zelf bepalen!

je hebt er ook een hele interessante website voor: www.babyallergie.nl.
Daarop lees je precies hoe je wat en wanneer kunt gaan geven. Ahum duidelijke zin
groetjes,
Wendy

Hoi zal het sterker vertellen, wij mochten niet eens van de ka luisteren naar wat het cb daar over zei. Alles in overleg met de ka en dietiste. Hier is het ook zo bij het cb dat als ze weten dat je bij een ka loopt vanwege kma ze niet eens advies geven daarover.

Gr Patries

bedankt voor de lieve reacties. de reden dat ik deze topic heb geopend is omdat mijn ha niet eens precies weet wat kma inhoud ik moest zelfs vertellen welke voeding hij dan precies nodig heeft etc.

volgende week moeten we naar de ka. dan ga ik er uitgebreid over hebben ook naar een dietiste vragen heeft in dit geval wel zin denk ik. als ik jullie verhalen zo hoor is dat denk ik wel het verstandigste. hij heeft idd een ernstige vorm van kma. daarom moet ik veel voorzichtiger met hem zijn.

ik ben ook niet van plan om eerder te beginnen met bijvoeding. het duurt zo een 6 weken tot ze aan de nieuwe voeding (kma) gewend zijn dus ik wil pas daarna met bijvoeding beginnen. aangezien hij nu ook krampjes hierdoor krijgt (niet zo erg gelukkig) wil ik zijn darmen niet extra belasten hiermee.

in ieder geval erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen. tip van de dietiste neem ik sowieso mee. ook het introduceren van bijvoeding komt later wel heeft geen haast.

Heb je helemaal goed meid, leg het de ka maar voor. Denk dat je a la minute een verwijzing naar de dietiste krijgt. Wens je heel veel suk6 en hopelijk doet de nieuwe melk ook wonderen voor de kleine man, laat je het nog wel ff weten volgende week…

Gr Patries

ik hou jullie zeker op de hoogte. het is pas dag 2 we moeten er even tegen aan kijken…maar dat komt wel goed.

Hoi,
Hier ook een kindje met KMA en friso allergy care (stinkt dat he?!).
Best grappig te lezen hoe verschillend hiermee omgegaan wordt door cb,ha en ka.
Wij zijn nooit bij een dietiste geweest, sterker nog, het is ons nooit aangeboden als mogelijkheid.

In iedergeval kunnen potjes van Olvarit wel, zeker die van 4 maanden.
Goed op het etiket kijken of het koemelk vrij is, het staat heel duidelijk op de potjes aangegeven. Ik begon heel voorzichtig, en heb eigenlijk steeds twee maanden achter gelopen. Dus bij 6 mnd gaf ik de potjes voor 4 mnd, bij 8 mnd die van 6 enz.

De echte liga eerste stap is zonder gluten, kippenei en ook koemelkvrij. En mag dus zeker weten. Met wat water daar een papje van maken, vind ie vast heerlijk!

Fruithapje kan je het best met 1 soort beginnen, b.v. alleen appel of alleen peer. En eerst eens zien hoe dat gaat. Geen citrusvruchten. (ik weet niet of je zoontje van de kma ook eczeem heeft, maar dit verergert het)

Voor wat betreft drinken: Water, slappe thee zonder theine (zoals rooibos), rosevicee. Persoonlijk heb ik niet zo’n goede ervaring met diksap, daar nam het eczeem van toe.

Per 3 dagen maar 1 nieuw ding. Dus b.v. gestart met fruit, dan niet op de zelfde dag ook nog voor het eerst groente. Dan weet je niet meer welke reactie waar nu van komt.

Veel succes!
Het is ook wel erg leuk om wat bijvoeding te geven, er gaat een wereld voor ze open! En zelfs met KMA is er nog genoeg wat ze wel kunnen eten.

Groetjes Carolien.

@mama van Jasper: idd vreemd dat het bij iedereen anders gaat. denk dat het ook te maken heeft met de artsen. de ene is iets voorzichtiger dan de andere. ik merkte gisteren aan mijn ha dat hij niet echt overtuigd was dat mijn zoontje koemelkallergie heeft. vreemd ik zei je kunt het al aan zijn gezicht zien of niet soms? hij gaf wel toe dat de eczeem verminderd was en dat zijn oogjes niet zo dik meer waren. hij slaapt al een stuk beter tja wat wil ik nog meer. hij reageert ontzettend goed op de nieuwe voeding wat de rest denkt interesseert me weinig.

wat bijvoeding betreft daar wil ik idd wel voorzichtig mee zijn. liga zou wel heerlijk zijn! vond ik zelf ook altijd lekker hihi en ja idd 3 dagen lang hetzelfde voeding geven om te kijken hoe ze erop reageren dat had ik ook al ergens gelezen…

ja hoor ze hebben genoeg keus ook met kma heb een dikke lijst geprint van een website wat ze wel en neit mogen hebben maar ik heb voldoende keus moet ik eerlijk zeggen…nou nog een paar weekjes wachten tot de oude voeding helemaal uit zijn lijfje is verdewenen dan ga ik zeker beginnen met bijvoeding want durf nu haast niets te eten naast hem of hij kijkt zijn ogen uit hahaha

ow ja die voeding friso allergy care kan goed stinken ja! vreselijk als hij ook nog een boer laat in mijn gezicht

Haha, ja echt vreselijk!
Super dat je al zoveel resultaat merkt van de nieuwe voeding. Wel jammer dat je daarin dan niet heel veel bevestiging vind bij de arts, maar inderdaad op je eigen gevoel af gaan!

Als hij al zo nieuwsgierig is naar eten, zou ik gewoon met een kwart liga-tje beginnen, waarom nog een paar weken wachten? Daar zit werkelijk niets in, geen kippenei, geen koemelk, geen gluten. Gewoon doen joh, das echt genieten als ie zo heerlijk zit te smullen van een ligapapje!

Groetjes Carolien

Oja, gezien je andere topic,
vastere voeding vermindert ook de refluxklachten…
Nog een goede reden om te starten met de liga!

ja net had ik echt honger dus ging een boterham smeren terwijl het een fles op heeft zit hij toch het eten uit mijn mond te kijken…misschien alleen uit nieuwsgierigheid maar wij krijgen toch ook trek/honger als we een ander zien eten:S wist niet dat liga onschuldig was ga het gelijk proberen met een beetje water…kan geen kwaad denk ik. de andere hapjes kunnen nog wel even wachten

Gelijk heb je, ik ben benieuwd of je kleine manneke er net zo van smult als die van mij. En als het goed gaat kan je een halve, driekwart en vervolgens een hele gaan geven. Sinds mijn zoontje vastere voeding krijgt gaat het met zijn reflux een stuk beter!

Laat even weten of ie er lekker van heeft zitten smullen!
Groetjes Carolien