Bijten op crèche

Erik is vandaag voor de tweede keer op de crèche gebeten door een jongetje in zijn groep van anderhalf jaar oud. Twee weken geleden in z’n vinger en vandaag in z’n voorhoofd. Hij doet het bij meer kindjes en het is een probleem dat volgens de leiding de aandacht heeft, zowel op de crèche als bij de ouders thuis. Het jongetje wordt gestraft en Erik getroost. Blijkbaar helpt het straffen niet, want hij blijft het doen.

Ben vandaag ook echt boos geworden. Ik snap heus wel dat ze niet altijd toezicht op dat jochie kunnen houden, maar ik wil m’n kind achterlaten met het gevoel dat 'ie veilig is. Daar betalen we ook grif voor tenslotte.

Eén van de leidsters gaf aan dat we bij het locatiehoofd melding konden maken hiervan, een klacht indienen als het ware, en dat ze dan meer in handen hebben om “andere middelen” in te zetten (heb vergeten te vragen wat ze hiermee bedoelde).

Hebben jullie hier ervaring mee en nog tips hoe we hiermee het beste om kunnen gaan? We weten trouwens welk jochie het is, zouden we ermee naar de ouders kunnen stappen of moeten we het eerst via de crèche spelen?

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Je geeft al aan dat de ouders het weten, maar ja wat doen die eraan. Wij hadden een joch op de creche dat andere kindjes sloeg ook de baby’s als ie de kans kreeg. Morgan heeft ook een ram van hem gehad toen ze net 4 maanden oud was. Hij is nu weg, maar het kdv probeerde alles in de hoek zetten en zo. Maar ja zijn moeder deed er niks tegen dus thuis mocht ie alles en iedereen slaan.

En ik weet niet wat zij bedoelen met maatregelen. Misschien een time out of zo? Ik weet niet wat ze nu doen. Eigenlijk zou dat joch een keer gebeten moeten worden door een kindje, vaak stoppen ze dan wel.

Groetjes,

Michèle

Wat ze nu doen is hem gewoon alleen ergens neerzetten in een kinderstoel en hem bestraffend toespreken. Weet niet wat ze bedoelen met andere middelen, heb dat dus niet gevraagd.

Wat jij zegt klopt inderdaad, als ze thuis niet streng zijn…die vader kennen we dus vaag en die komt nogal soft over…zou me niets verbazen als ze echt geen idee hebben wat ze eraan kunnen doen (die ouders bedoel ik).

Argh, word er gewoon weer boos van.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Hoi
Ik ben zelf ass. leidinggevende op een kinderdagverblijf en wij hebben soms ook dit soort situaties.
Je kan hier niet zo heel veel aandoen
je via de leidinggevende een klacht indienen en dan kan de leiddinggevende in gesprek gaan met de ouders.
als het kindje dit vaker doet kunnen ze overwegen om een pedagoog erbij te halen en te gaan kijken waaruit dit gedrag voortkomt
dat is wat wij iig doen op het kinderdagverblijf.
Je weet nooit wat er thuis allemaal gebeurd.
Ik zou gewoon naar leidinggevende gaan klacht indienen en als dit vaker gebeurd eisen om een pedagoog erop te zetten.

hoop dat je iets kan met dit antwoord
groetjes saartje

[img]http://lb1f.lilypie.com/VE0rp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

hoi
werk zelf ook in de kinderopvang en mijn kinderen zitten ook op t kinderdagverblijf. daar zit ook een kindje die bijt. verschrikkelijk. snap dat je je rot voelt, want je zit er niet op te wachten dat je kind gebeten wordt als je hem weg brengt. leidsters kunnen hier weinig tegen doen, als dat kindje goed in de gaten houden.
ik zou ook een klacht indienen bij de ledinggevende. dan gaan ze er toch eens over praten wat ze hier aan kunnen doen.
dan wordt er ws tijdens een vergadering even op ingegaan en inderdaad bij ons als t bijten niet overgaat, wordt er extra hulp bij gehaald. eventueel gesprek met ouders van dat kind.en dan niet even bij t ophalen, maar gewoon een extra gesprek. het is wel vervelend dat de ouders er weinig aan doen, want vaak heeft dit probleem toch wel zijn redenen.
zou zelf ook wel boos zijn hoor.

groetjes jolanda

groetjes jolanda

@Saartje en Jolanda:

Ik kan zeker iets met jullie reacties, bedankt. Dan ga ik volgende week dus inderdaad met de leidinggevende daar in gesprek. Goed om te weten dat het bv. mogelijk is om een pedagoog in te schakelen. Tegelijkertijd heb ik naar hen toe zoiets van: er moet iets aan gedaan worden, dus verzin maar iets. Het is niet aan mij om dat hun te moeten vertellen. Maar wel goed om in het achterhoofd te houden. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

ach arme erikje, wat zielig!
doet ie dat alleen bij Erik?
Ik zou idd ook gewoon met die leidinggevende gaan praten dat ze maar eens met die ouders moeten spreken…ik zou persoonlijk niet weten wat ik moest doen als rico andere kindjes zou bijten.
maar ik heb wel geleerd op school (opvoedingsleer overigens niet af kunnen maken wat ik nog wel ga doen) dat rond anderhalf jaar (sommige) kindjes wel een "fase"hebben dat ze andere gaan bijten niet zo zeer alleen kinderen maar ook gewoon volwassenen en soms zelfs dieren. het schijnt een fase te zijn wat vooral voorkomt bij kindjes die ineens naar een kdv of peuterspeelzaal gaan en in principe gewoon “ouders” missen en uit “stress” gaan bijten.
lijkt me een logische verklaring dus misschien moet 1 van die ouders er is even bij blijven dat dat kind ook kan wennen aan een dagverblijf, en voelt hij /zij zich gewoon niet prettig zonder papa en mama en reageert het zo af.
nouja hopelijk kun je er wat mee.
geef erik maar een kus op zn voorhoofd!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

ja Mriek denk wel dat het juist goed is als je verdere stappen onderneem. Ook naar die ouders toe. Het is wel heel naar en vervelend maar weet nl uit ervaring wat het is als je kindje dit doet. Mijn neefje deed het ook, alleen niet bijten maar haren trekken. Echt heel erg. Mijn schoonzus vond het verschrikkelijk, maar hij was hierin niet te corrigeren. Uiteindelijk op aandringen een onderzoek gekregen om te kijken waar zijn gedrag uit voortkwam en bleek hij dus een vorm van autisme te hebben. Hij zit nu op speciaal onderwijs en het gaat hartstikke goed met hem. Bedoel er mmaar mee te zeggen dat het niet altijd negatief hoeft te zijn als je verdere stappen onderneem…

succes

@Inge: hij doet het ook bij andere kindjes. Hij heeft dus niet speciaal iets tegen Erik en daar ben ik wel blij om. Wat jij zegt weet ik ook (door m’n werk weet ik natuurlijk ook veel van de ontwikkeling van kinderen en wat daarin ‘normaal’ en afwijkend is) en ben me er heel erg van bewust dat het op die leeftijd kan voorkomen. Tegelijkertijd denk ik: allemaal leuk en aardig, maar het is wel mijn kind dat ik al twee keer met een bijtwond heb opgehaald. Voelt niet echt relaxed. Dus ondanks dat het best ‘normaal’ voor de leeftijd kan zijn, vind ik het toch niet acceptabel… En ik zal 'm morgenochtend meteen je kusje geven…

@mini-boy: het ging ook al door ons hoofd heen, misschien heeft dat jochie wel een stoornis. Hoe dan ook hoop ik wel dat het ophoudt en wat ze daarvoor moeten doen maakt me eigenlijk niet veel uit. Wat sneu dat je neefje autisme heeft, maar gelukkig weten ze het en zit 'ie op een goede school nu. Hij trekt nu ook geen haren meer?

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

morgan trekt wel aan haren en ze pakt spenen af van andere kindjes, maar we hebebn verder nog geen klachten gehad

Groetjes,

Michèle

Zolang er geen enorme tanden in het voorhoofd van een ander kind staan zal het niet tot klachten komen denk ik Michèle…

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Ik zou toch een gesprekje aangaan. Hoe rot en begrijpelijk het ook is dat dit kindje dat doet en het niet te voorkomen is, jullie vertrouwen jullie kleine man aan veilige handen toe, althans daar mag je vanuit gaan. Hoe het in elkaar zit is een tweede, maar voor jullie telt nu in eerste instantie alleen jullie kleine man. Die moet zich veilig kunnen voelen ! Daar heeft hij gewoon recht op en het laatste wat je wilt is dat je eigen kleine hummel strakjes niet meer er heen wil.
Wellicht is er iets aan de hand met dat menneke, maar als niemand er iets tegenin brengt, zal er ook niet verder gekeken gaan worden terwijl het me toch duidelijk lijkt dat dit wel erg nodig is. Hij doet dat ook niet voor niets lijkt me.

Dus zowel voor je eigen kostbare ventje als ook voor de kleine bijterd zou ik er zeker verder iets mee doen.
Ik ben wel erg benieuwd hoe het verder gaat.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Precies Asje, dat willen we zeker niet, dat Erik straks iets tegen de crèche gaat krijgen. Bovendien is 'ie zelf juist zo’n lief en sociaal jongetje en het zou erg zijn als dat hierdoor verpest zou worden. Ik ben wel overtuigd hoor, volgende week ga ik bij het brengen even met de manager in gesprek.

Ik zal hier wel laten weten hoe het gesprek is verlopen en hoe het verder gaat. Hoop zo dat ze er iets aan gaan doen, want ik merk wel dat het me echt bezig blijft houden.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Nee Mriek zo erg is het zeker niet, en je hebt ook helemaal gelijk hoor. Dat jongetje dat nu weg is bij ons kdv daar waren ook veel kindjes bang voor, dus het is zeker een last.

Groetjes,

Michèle

nee precies dat begrijp ik zeker Mriek.
ik zou het ook hebben en idd in mn achterhoofd: het zal er wel bijhoren.
maargoed het is jou kleintje en je wil natuurlijk dat ie tegen alles beschermd wordt en dat is logisch.
ik wil hier alleen maar mee zeggen dat de ouders denk ik weinig kunnen doen behalve dan wat ik al eerder aangaf, het kan een teken van verlatingsangst en stress zijn en het zo afreageren op die manier.
daar heb jij misschien verder niks aan maar je zou dit wel kunnen aankaarten als idee om eens te proberen dat die moeder/vader er eens een uurtje bij blijft en zo afbouwt per keer.
ze moeten dan niet zeuren: ja maar ik moet werken" het gaat hier om hun kind dus moeten ze maar wat regelen…tja…

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

@Michele: wel fijn dat dat jongetje bij jullie weg is. Dat is toch ook wat, vier maanden oude Morgan die een klap krijgt van zo’n kereltje? Je zou 'm toch haast zelf de nek omdraaien…helemaal omdat je dan natuurlijk nog lang niet ontzwangerd bent…

@Inge: ik hou het in m’n achterhoofd. In eerste instantie laat ik het initiatief bij hen om het op te lossen, maar als er nou niets uitkomt kan ik opperen om er zo’n pedagoog bij te halen of die ouders een tijdje te laten komen als hun kind er ook is. Wel fijn om ideeën achter de hand te hebben. Thanks voor het meedenken!

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Ze hebben het ook niet aan mij verteld maar aan pappa die haar kwam halen. Die reageert iets nuchterder dan mamma

Groetjes,

Michèle

Slim van die leidsters, haha. Knap dat Mervin rustig reageert, mijn kerel is gelukkig ook wel zo diplomatiek dat 'ie rustig blijft, maar diep van binnen…

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Oh ja hij ook wel hoor, maar zijn verstand zegt toch wel dat hij met 36 geen knulletje van 1.5 jaar kan gaan meppen. Mamma denkt alleen maar MIJN BABY…

Groetjes,

Michèle

Herkenbaar, hier precies hetzelfde. Grappig.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker