Beginnen met zindelijkheid: Ze geeft het aan!

Er zijn ontzettend veel topics over zindelijkheid, vandaar dat ik even een nieuwe maak, anders ben ik lang bezig om te vinden wat ik zoek denk ik
Ik heb wel wat gelezen, maar dus lang niet alles.
S word over een maand alweer 2 jaar! En ik vind dat we nu toch eigenlijk wel eens mogen beginnen met iets van zindelijkheidstraining.
Maar hoe begin je?
S geeft bijna niks aan. Niet voor ze moet poepen of plassen maar ook niet erna…
Ze heeft even gehad dat ze het keileuk vond op de wc te zitten maar dat is nu ook weer over en ze heeft nog nooit ook maar iets gedaan op de po of wc…
Wat hebben jullie gedaan? Op vaste tijdstippen drinken geven en dan 15 min. erna op de wc?
S drinkt op dit moment gewoon de hele dag door. Ze krijgt een pakje drinken en als die op is, krijgt ze een nieuwe.

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:15:21

hoi, je zou misschien kunnen beginnen met wat boekjes lezen die daarover gaan. Bijvoorbeeld Lotje op het Potje of van beertje Bobbi hebben ze die ook. Dan kan je haar eerst uitleggen hoe dat allemaal werkt zeg maar en wat de bedoeling is en kijken hoe ze dat dan oppikt en ermee omgaat. 2 jaar is overigens nog jong hoor. Als ze het aangeeft zelf ok, maar als ze dat nog helemaal niet doet zou ik nog niks gaan forceren. Wel bijvoorbeeld die boekjes introduceren zodat ze er een beetje mee bekend raakt. Succes!

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

Eens met mama1980; zo lang ze zelf nog niets aangeeft, zou ik rustig aan doen. Desnoods zet je een potje in de kamer en kijk je wat ze daarmee doet. Erik ging er soms met kleren en al op zitten en soms zette hij 'm op z’n hoofd Gaat Sylvie wel eens mee kijken als één van jullie naar het toilet gaat? Ook een teken dat het hun interesse heeft.

Ze is nog jong joh, kalm an!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Als een kindje zelf nog niet aangeeft interesse te hebben in zindelijkheidstraining dan heeft het weinig zin om voor de 27 maanden te beginnen. Dan kan het zelfs averechts werken.

Dus ik zou voorlopig niks doen en afwachten of ze zelf interesse gaat tonen.

Groetekes, Sje

Haha okee ik dacht dat juist de meeste kinderen van deze leeftijd in ieder geval al wel eens op het potje zitten. Ik heb het boekje bobbi op het potje inderdaad een tijdje terug gekocht. De po staat ook in de kamer, maar daar heeft ze nooit op willen zitten, alleen op de wc zelf. Ze gaat heel vaak mee kijken en vind het reuze interessant. Ze gaf laatst een keer aan dat ze moest poepen en toen zette ik haar op de wc. Toen ging ze vrij snel mopperen dus heb ik haar er weer afgehaald, luier aangedaan en je raad het al, nog geen 5 minuut later had ze gepoept
De interesse is er dus wel, maar ze lijkt wel bang?
Waar ik vooral mee zit is dat ze nu haar hoektandjes doorkomen ontzettend vaak zure luiers heeft en heel dun. Dan zit echt alles er onder en krijgt ze heel erg uitslag. Ze heeft de laatste tijd zo vaak pijn daar, ik vind het echt heel zielig en ik dacht als ze dat nou op het potje of de wc kan…
Maar goed, ik ben dus te snel We zullen het maar weer even laten rusten dan. Thanx!

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:15:56

Poepen is vrijwel altijd moeilijk voor die kleine moppen. Dat is iets psychologisch.

Groetekes, Sje

Hi Hanna,

onze oudste is iets jonger dan Sylvie, ben nu met haar spelenderwijs begonnen met het potje. Maar net wat Sje al zegt… als ze iets ouder is er echt mee aan de slag. hier denk ik aan van de zomer. Maar kan me voorstellen dat jij begint int voorjaar…
Onze oudste heeft t potje op haar kamertje. In t begin liet ze er wel eens van haar knuffels in ‘rijden’. Nu af en toe zetten we haar erop. Bijv als ze uit haar middagslaapje komt en luier is droog. Ze gaat dan wel eerst spelen maar na paar minuten zeg ik dat ze even moet stoppen met spelen en plasje meot maken. Heel soms komt er wat. Toevallig ging t vanmiddag mis… net van t potje af (Voor t naar bed gaan) ging ze plassen. tja… vloerbedekking geraakt.
Verder zet ik haar op t potje als ik merk dat ze ca 2 uur na d’r drinken amper geplast heeft. en ze mag op t potje als ze erom vraagt (‘bokkebok’)… Soms komt t me niet uit en heeft ze 5 minuten later haar luier vol met poep. Maar meestal geeft ze t niet aan hoor…

esmeralda was avonds zindelijk en daar hoefte we niks aan te doen, ze had vaak droge luiers en zo heb ik hem in eens afgedaan en het ging goed.
Overdags hebben wij toen hartje zomer gewoon onderbroekje aangedaan, en haar verteld waar ze moest plassen.
esmeralda wou niks van potje weten want ja papa en mama gingen daar toch ook niet op, dus hups op de wc.
ongeveer 2 weken heeft het geduurd dat ze het door had dat ze moest en is het goed gegaan.

Net wat de andere mama’s al zeggen als ze zelf niet aangeeft dat ze moet plassen heeft het denk ik nog heel veel zin.
Wij hadden idd ook een boekje, maar dat boeide haar niet. Leuk een verhaaltje maar ze had niet zoiets van dan moet ik mijn plasje ook op de wc gaan doen.
Rond haar 2de verjaardag ben ik idd ook begonnen. Eerst alleen maar een onderbroek aan en om de 15 min naar de wc. Maar eigenlijk alles ging in de broek, heel af en toe een plas op de wc.
Ik heb het toen losgelaten en haar weer een luier omgeplakt. Pas met 2en half ben ik weer begonnen en toen was ze binnen een week dag en nacht zindelijk.
Ze moeten er echt aan toe zijn. Je kan het bijna niet afdwingen.

Ik heb haar trouwens zindelijk gekregen door haar in haar blote kont te laten lopen. En hou er helemaal niet van, een “naakte” dochter in huis…gelukkig is het een meisje dus ze had dan een rokje aan. Maar dit werkte het beste. Want in het begin als ik haar een onderbroek aan deed plaste ze er toch nog in.
Dus dan maar in de blote kont…en het was hier maar voor 1 week :smiley:

Succes!

Ik heb al wel vaker gezegd, het is soms net of mn meisjes meelezen op dit forum Dezelfde dag nog dat ik dit had gepost geeft S ineens WEL aan dat ze moet plassen/poepen of het al heeft gedaan. Als ze heeft gepoept komt ze nu naar 1 van ons toe en zegt poep en wijst naar haar kont.
Vanmorgen heeft ze zelfs voor de allereerste keer een plas op de wc gedaan!!! Ik ben zooooooooooo trots!!!
Ze zei ineens poep en wees naar haar kont. Dus ik haar luier uitgedaan, niks te zien. Dus ik haar op de wc gezet en achter de deur gaan staan. (Ben er achter gekomen dat ze gewoon niet wil dat ik er bij ben?) En even later roept ze en ja hoor een plas!! Haar rompertje was wel nat geworden want die hing ervoor… Ik had hem niet ver genoeg opgerold
Ik ben zoooooooooo trots!! Het begin is er!!
Ik heb alleen geen idee hoe nu verder? Haar op vaste tijdstippen op de wc zetten of alleen als zij het aangeeft?

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:16:35

Wat leuk dat er nu al mee bezig is! Nora heeft ook zo’n periode gehad voor haar tweede, maar die was vrij snel weer over. Met 2 jaar en 8 maanden was ze er echt klaar voor.

Ik zou het nu houden bij de keren dat zij het zelf aangeeft. Denk dat ze het anders vrij snel zat is en de wc ineens niet meer zo leuk is. Dat is zonde, natuurlijk!

Het schijnt trouwens dat heel de dag door drinken sowieso niet heel goed is. Volgens mij voornamelijk voor de tandjes. Voor het plassen zal het volgens mij niet zoveel uitmaken.

Succes met je kleine meid!

Lfs

Goed zeg! Ik zou het houden bij de keren dat ze het zelf aangeeft. Niet gelijk een project van maken, dan loop je de kans dat ze het snel zat is. Als ze het regelmatig zelf aangeeft, dan zou je haar op vaste tijden erop kunnen zetten. Na het wakker worden, voor en na het middagslaapje en voor het slapen gaan 's avonds. Goed bezig!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@goudvisje20, wat goed dat ze het nu aangeeft! Maar hoe doe je dat dan? Op de wc zetten terwijl jij achter de deur staat? Hier zakt ze er dan gewoon doorheen hoor haha. of heb je zo’n toiletverkleiner erop zitten.

mama1980

@mama1980: Hahaha! Ja we hebben inderdaad een wc bril verkleiner, anders zou het niet goedkomen nee We hebben 1 met een zachte zitting van winnie the pooh

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:16:53

Goed zeg!!! Jasper heeft rond die leeftijd ook een fase gehad dat hij het wel meldde maar is daar weer mee opgehouden toen hij met rode billen het luierverschonen veel te pijnlijk vond! Nu weet ik precies wanneer ie bezig is, want dan verstopt ie zich stilletjes in een hoekje…

Misschien nog een tip, op DVD 5 van het zandkasteel (ik kocht m bij C1000) staat het filmpje plassen en wassen. Jasper is gek van het zandkasteel, en in dat filmpje gaan Toto en Sassa naar de wc, met makkelijk en vrolijk liedje erbij;

O o o WC
wat fijn dat jij er bent
eerst vond ik het een beetje eng
maar nu ben ik gewend

Je zou ook eens op youtube kunnen kijken of het filmpje erop staat.
Ik zing het nu met Jasper als hij op de wc gaat, en dan vind ik m natuurlijk net zo’n kanjer als toto en sassa!

Beetje moeilijk voor jou, maar ik zing dan mn eigen versie erbij;
ooo wc, wat fijn dat jij er bent, nu hoef je straks geen luier meer, je bent een grote vent!

Met een beetje creativiteit kan je er misschien een rijmpje voor een meisje op maken

Succes!
Groetjes Carolien.

Lilypie Pregnancy tickers

Ik ben gisteren met onze zoon bij het CB geweest en daar gaf de arts ook aan dat ik het potje in de kamer kon zetten. Dat heb ik nu dus gedaan, maar hij liep er direct mee naar “onze” wc om aan te wijzen dat het daar ook kon, haha.

Ik heb hem alleen uitgelegd dat hij plas en poep op het potje moet doen. Toen ging hij er met kleren aan op zitten, maar vooral woezel en zijn knuffelhond moesten erop.

Onze zoon praat nog niet, dus ik laat het potje gewoon in de kamer staan de eerste tijd en ga hem met een boekje voorbereiden. Zolang hij niet praat, lijkt het me bijna onmogelijk om hem zindelijk te krijgen.

Lilypie First Birthday tickers

S wil echt absoluut niet op de po. De po is voor haar zusje, de wc voor ons en voor haar. (Ja we doen A al op de po , wou dat ik dat met S ook had gedaan, zo veel makkelijker…)
S kan al heel goed praten Maar tot nu toe is het nog maar bij dat ene plasje gebleven
Ze zei gister weer poep, dus ik haar op de wc, riep ze mama, ben je? Dus ik er heen, heeft ze niks gedaan. Ik heb haar luier aangedaan en toen draaide ze zich om, wijst ze naar de wc en zegt poep, poep, poep. Dus nu zit ze me gewoon voor de gek te houden

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:17:42

Lees ik nu goed dat jullie serieus een kind van 5 maanden op de po zetten???

mama1980

@mama1980: Ja, waarom vind je dat vreemd? Dat was ‘vroeger’ de normaalste zaak van de wereld. Mijn moeder heeft dat bij ons allemaal gedaan en wij waren allemaal voor onze eerste verjaardag zindelijk. A past precies op de po, want de po is in eerste instantie ook uitgevonden voor zulke kleine kinderen. En als A op de po heeft gepoept en ik zeg goedzo grote meid, dan krijg ik een lach van oor tot oor. Voor haarzelf is het ook veel makkelijker. Ze hoeft veel minder moeite te doen, omdat er niks voor zit wat het tegenhoud. Ik hou haar heus wel vast, want ze kan natuurlijk zelf nog niet zitten Maar aangezien ik een thuisblijfmama ben en alle tijd van de wereld heb (bij wijze van) wil ik A ook proberen zo zindelijk te krijgen. Veel makkelijker voor haar en ons en het scheelt straks een hele hoop geld in luiers als het lukt.

Gewijzigd door - goudvisje20 op 10 Mar 2012 15:18:26

@goudvisje20
Je kind moet natuurlijk wel zelf aanvoelen wanneer het moet plassen of poepen. Een kind op vast tijden op de po zetten worden ze naar mijn idee niet zindelijk van want ze geven het zelf niet aan.
Een vriendin van mij vertelde dat zijn 's morgens op het potje werden gezet (anderhalf jaar) en ze er pas vanaf mochten als ze iets hadden gedaan. Nou sorry hoor maar dat gaat mij te ver.
Het kind moet er zelf aan toe zijn en hetzelf aangeven en dan pas zijn ze zindelijk en niet als mama ze op vaste tijden op het potje of de wc zet.
Vroeger deden ze dat misschien wel meer maar het was niet normaal zoals jij omschreef.