Babyvoeding zelf maken?

Hallo allemaal, ikke ben de moeder van onze zoon Niels en die is nu 8.5 mnd oud. Graag zou ik wat tips en advies krijgen van jullie over hoe je babyvoeding zelf kunt maken. En kan je dat dan ook in de vriezer bewaren en hoelang? Ik doe tot nu toe meestal een groente potje vanaf babies van 6 mnd. Dat is nog zeer fijne voeding, nu wil ik graag beginnen met iets grovere voeding, bijvoorbeeld met de pot mee eten maar dat vindt hij maar niks. Babypotjes vanaf 8 mnd. vindt hij nog erger want daar zitten al kleine stukjes in. Hoe maak je nou zelf gemaakte prak aantrekkelijk voor die kleintjes? Graag tips, advies en ervaringen.
Groetjes, Bianca.

Sorry snap de vraag zelf borstvoeding maken niet zo? opvoeren of zo?

Tries

Liefs Tries

Hoi Bianca,

Welkom op deze site!
Ik ben dus ook (een) Bianca (zijn er hier trouwens meerdere van!) en samen met mijn vriend heb ik een zoontje die nu 2,5 jaar is, Stephan.

Stephan heeft vrij lang “potjes” gegeten omdat hij dat lekkerder vond. Er schijnt ook iets doorheen te zitten heb ik ooit eens gehoord, waardoor die kids het zo lekker vinden.
Toch at hij op een gegeven moment natuurlijk ook weleens met de pot mee.
Ik pureerde het gewoon met de staafmixer tot het heel fijn was en deed er meestal een beetje appelmoes doorheen (anders luste hij het niet).

Heel veel succes ermee!

Groetjes, mamma van Stephan

P.S.
Tries?
Het ging toch niet over borstvoeding?
Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Ik dacht dat het over groente ging…

Hallo Tries,
Ik bedoel om zelf groentehapjes te maken.
Als je goed leest staat dat ook wel verder in mijn verhaaltje. Mijn vraag is dus hoe ik het beste zelf groente hapjes kan maken zodat mijn zoon dat lekker vindt. Als je het gewoon gaat pureren wordt het zo’n plakkerige hap.
groeten Bianca.

hahahahahahaha sorry zie je dat brilletje moet er nu echt gaan komen hoor

ik las echt borstvoeding… nou ja

als ik eten maakte maakte ik altijd wat meer en vries het dan in… ik dacht dat je het een maand in de vriezer kan bewaren… dat plakkerige klopt wel beetje meestal deed ik het wat grof in vriezen en dan gewoon prakken met een vork

Tries

Liefs Tries

Gewijzigd door - mama van Jordy & Roy op 27 Feb 2004 21:51:08

Bedankt Tries voor de tip, maar hoe maakte jij die hapjes dan aantrekkelijker voor je kindje?

En tegen dat plakkerige hielp de appelmoes ook meteen…
Twee vliegen in één klap dus (voor ons destijds tenminste).

Bianca?
Heb je al eens appelmoes er doorheen gedaan??

echt aantrekkelijk heb ik het er nooit uit zien vinden… later als ze mee gaan eten met ons dan doe ik alles apart en waar hij bij zit prakje van maken, ze krijgen van mij nooit geen appelmoes door het eten, maar das meer omdat ik gezien heb dat een nichtje overal appelmoes bij wilde zelfs bij nasi enz

Tries

Liefs Tries

tja…eerlijk gezegt heeft mijn zoontje van nu twee jaar tot een jaar ongeveer wel potjes gegeten. ook heel lang potjes van 6mnd. later ben ik net zoals hier ook al een keer beschreven is het eten voor hem aan tafel gaan prakken ik zetten het hem voor en deed net of er niks anders aan de hand was. en… hij at het gewoon op. nu krijgt hij nog af en toe een potje mmar over het algemeen eet hij natuurlijk nu met depot mee. (ik heb ook wel eens gehoord dat een potje niet slechter is als verse groente. nou dit was mijn verhaal maar tips over hoe je en zelf gemaakt prakje aan trekkelijk maakt kan ik je niet helpen. zelf doe ik trouwens ook zeer weinig appelmoes er door heen. sucses ermee

Ik gebruikte ook niet véél appelmoes hoor!
Maar meer voor de smaak en om het niet zo klef te maken.
Enne…ik hoorde van mijn moeder dat ik vroeger ook overal appelmoes bij wilde.
Ik leef nog steeds!

Potjes zijn niet slecht, maar ik vind ze ontzettend duur en vies.
Lucas luste de bloemkool uit pot niet maar wel verse bloemkool.
Hij was helemaal wild van aardappel/sperzieboontjes/tomaat (maakte ik zelf).
Ik maakte 1 keer in de 2 weken hapjes en die vroor ik in.
Wij hebben een stomer en die gooide ik vol met verschillende groenten en aardappels.

Nog een tip: lekker prakken isbn 90-213-3061-x
Dat is een boekje met recepten voor kinderen van 4 maanden tot 1 jaar.

Groetjes Mim

Alle kinderen willen zelf doen. Neem eerst eens een koekje, die je verkruimelt in het fruithapje en geef daarna een koekje in de hand. Kunnen ze lekker op sabbelen. Vanzelf krijgen ze stukjes in hun mond. Sanne is nu ruim 9 maanden en die eet nu echt het liefste met de pot mee. Ze begon met macaroni in een potje om met warm eten aan de stukjes te wennen. Het ligt er wel een beetje aan wat we eten, maar over het algemeen eet ze mee en dat terwijl we al heeeeeeel vaak vals alarm hebben gehad met tandjes krijgen. Ze heeft er dus nog geen enkele. Ze at toen ze 8 maanden was al zelf haar koekje en als je haar een stukje gebakken aardappel geeft peuzelt ze die gewoon op (eigenlijk eet ze alles gewoon op). Heel veel succes

Liefs Kristel

Gewijzigd door - Kristel Verstegen op 27 Feb 2004 23:18:49

Hoi,
Ik ben Eljada,mama van Niels 3,5 en Iris van 14 maanden.
Ik heb bij Niels ook wel zelf babyvoeding gemaakt omdat Niels geen potjes lustte.Ik heb eens een boekje uit de biep gehaald,en daar stonden heel veel leuke,aparte,lekkere recepten in.(er zijn trouwens heel veel babyvoedingsboekjes in de biep hoor!)Daar stond ook in hoeveel je moest maken en hoe je het dan kon invriezen enzo.
Helaas weet ik de naam niet meer maar 1 receptje vond Niels heel lekker.Dan braadde ik wat gehakt rul.en dan bakte ik er 1 ontvelde tomaat in stukjes bij en 1 courgette.tien minuutjes laten sudderen en dan prakken.
succes!
Groetjes Eljada

zo bedoelde ik het ook niet hoor bianca, appelmoes die je in de winkel koopt zit toch vaak een hoop suiker in, en ik ben anti suiker met mijn kids hihi…

oke als je zelf appelmoes maakt wat nog veel lekkerder is dan tja maar ze wennen er heel snel aan zo bedoelde ik het

Tries

Liefs Tries

Hoi Tries,

Dan kunnen we elkaar de hand schudden!
Ik ben namelijk ook “anti-suiker” wat betreft Stephan.

Zo bestaan er bijv. een heleboel soorten Roosvicee.
Maar er zitten er ook een paar tussen ZONDER toegevoegde suiker.
De Vruchtenmix, Bosvruchten en Appel.
Die neem ik dus altijd.
Zou niet weten waarom ik dan MET suiker moet nemen…

Toch begin ik nu wel iets soepeler te worden (moet wel, haha!)
Het gaat namelijk steeds moeilijker om je kind “suikervrij” te houden naarmate ze ouder worden.
Ik bedoel: bij de buren krijgt hij bijv. een doosje smarties, op een kinderfeestje spekjes en ga zo maar door.
Nu kopen we zelf af en toe ook smarties hoor!
Ik bedoel: een beetje lol moet er ook nog aanzitten en ik ben toch echt niet van plan om hem met een “streng dieet” op te voeden (tenzij dat nodig is natuurlijk).

Maar Stephan at zijn eerste patatje bijv. pas een maand of 3 geleden.
Sommige mensen vinden dat overdreven.
Daar krijgen de kids met 1 jaar al een bord patat voor hun neus.
Voor de duidelijkheid: ik vind dat prima hoor!!
Ieder zijn eigen manier.
Maar ik probeer het snoepen enzo zoveel mogelijk te beperken.
Het “leuk” te houden.

Pffff…alweer een verhaal niet kort kunnen houden

Hier laat ik het ff bij hoor! Haha!

Gewijzigd door - Bieb op 28 Feb 2004 21:16:32

Hihi Ik probeer het gewoon zo min mogelijk, dus inderdaad krijgen ze drinken vruchtendrank zonder suiker of light,
koekjes enz zo veel mogelijk zonder suiker… ik merk vooral aan jordy dat ie erg op suiker reageerd bv diaree…

maar echt nie zo dat ie nooit iets met suiker krijgt… en daarbij beter voor de tanden toch hihi

Tries

Liefs Tries

Heb wel gehoord dat de kids maar 1 beker light drinken per dag mogen.
Waar het mee gezoet is (oa sorbitol) is heel slecht voor kinderen.
Daar kunnen kinderen en volwassenen ook weer diarree van krijgen.

Groetjes Mim

Ik denk dat de variatie het belangrijkste is. Laatst vroeg ik aan een vriendin je nu kan bepalen waar je kind aan toe is. Want ik ben erg voozichtig met zout en kruiden maar ook met sapjes. Groeifruit (appelsientje) is voor kinderen maar is dat dan ook goed voor Sanne. Ze zei dat je gewoon goed moet opletten hoe kinderen reageren op een voedingsmiddel en je gezond verstand doet ook veel. sanne krijgt bijvoorbeeld wel een frietje maar eerst krijgt ze gewoon aardappeltjes met groenten en vlees, ook als wij frietjes eten. Als sanne dan haar bordje leeg heeft, mag ze van mij wel een paar frietjes hebben zonder zout. Dat is zeker niet ongezond en ze kan dan zelf eten, en dat is natuurlijk erg leuk.

Liefs Kristel