Baby van 6 maanden vaak wakker 's nachts

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Liesbeth, de trotse mama van Bram, 6 maanden oud.
Bram is een heerlijk, vrolijk ventje dat overdag goed slaapt maar 's nachts lukt het hem nog niet om rustig door te slapen.
Hij wordt per nacht gemiddeld 4 keer wakker. Begint dan (al slapend) te huilen en houdt vaak zijn speen in zijn handjes bij zijn mond.
Wij doen zijn speen er dan in, aaien hem over zijn bol, stoppen hem weer toe en gaan de kamer weer uit.
Het komt heel vaak voor dat hij dan een uur later weer komt. We herhalen dan het ritueel. Soms huilt hij zo hard dat ik hem er maar uit haal en bij ons in bed neem (het is dan meestal al tegen 05.00). Laten huilen hebben we wel eens geprobeerd maar dat houdt hij echt heel erg lang vol en hij geeft niet op.

Ik vroeg me af of er moeders zijn die dezelfde ervaring hebben. Mijn vriend en ik worden zo langzamerhand wel een beetje wanhopig. Het CB bel ik regelmatig maar de adviezen die zij geven werken ook niet echt (o.a. de laatste voeding vervroegen zodat we zijn slaap niet onderbreken).

Alvast bedankt!

Liesbeth

Gewijzigd door - MamavanBram op 29 Apr 2010 12:11:27

Wordt-ie altijd al zo vaak wakker 's nachts of is het iets van de laatste tijd. Als het iets van de laatste tijd is dan kan de oorzaak een sprongetje zijn (zie het oei-ik-groei-boek). Rond de 6 maanden zit namelijk zo’n sprong en die kan o.a. het slaapritme beïnvloeden.

Groetekes, Sje

Hai Sje,

Allereerst: bedankt voor je reactie!
Bram is vanaf zijn geboorte een onrustige slaper. Inbakeren heeft wel geholpen maar dat hebben we nu afgebouwd.
We dachten zelf ook wel aan het sprongetje maar ondertussen zou het dan al wel een erg lang sprongetje zijn aangezien dit echt al maanden duurt.
Wat me opvalt is dat hij dus niet klaarwakker is maar nog half slaapt. Hij ziet er echt uit alsof hij nog moe is en echt wel wil slapen. Soms kunnen we het verklaren met honger omdat hij zijn fles dan heel gulzig leegdrinkt maar er zijn ook nachten dat hij veel wakker wordt en niet wil drinken of een deel laat staan (dit is meestal wel een teken van een sprongetje bij hem).

Groetjes, Liesbeth

Ik weet niet of ik nog steeds nachtvoedingen zou geven op die leeftijd. Voor je het weet zit je over een jaar nog met een fles 's nachts. Hij heeft de leeftijd om verder zonder fles de nacht door te komen. Dus ik zou dat persoonlijk vermijden.

Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je zijn bedje een halve slag of een kwartslag draait? Klinkt heel suf maar dat wil nog weleens wonderen doen.

Groetekes, Sje

Dat hebben we nog niet geprobeerd!
Zijn bed staat nu tegen de muur maar met het hoofdeinde naast de deur.
Ik zou het om kunnen draaien. Dan ziet hij ons wel binnenkomen.
Ga het meteen proberen vanavond.

Groetjes Liesbeth

Mogelijk is dat de oplossing!

Groetekes, Sje

Ik ben het trouwens met je eens over die nachtvoeding… al is het soms wel verleidelijk.
Ben veel te bang dat hij daar dan aan gaat wennen.
Hij zit ook al aan de maximale hoeveelheid voeding dus meer geven is sowieso niet echt een optie.

Maar goed, vanavond de truc met het bed. Je hoort ervan, bedankt zover!

Groetjes Liesbeth

ik herken je probleem heel goed. de mijne deed dat ook tot 4 maanden. elke nacht stipt om 3 uur wakker na het geven van de speen hield het op maar na een half uur was het weer feest dit ging door tot zijn eerste voeding. op een gegeven moment heb ik de slaapgids gekocht via internet. en gelijk maar uitgeprobeerd. we hebben hem 1 nacht lang laten huilen. een paar keer naar hem toe geweest om te troosten maar na ander half uur krijsen was hij ineens stil. daarna hebben we geen enkele nacht tot nu toe nog iets van hem gehoord. hij slaapt nu van 7 tot 7 en is bijna 5 maanden oud. ook de speen hebben we afgepakt. daar had hij gewoon weinig aan. sindsdien is zijn slaapgedrag overdag ook veranderd en heeft hij mijn hulp niet meer nodig bij het in slaap komen en ook niet bij het doorslapen. hoe moeilijk het is zij hebben in hun geheugen geen gevoel voor tijd…dus ze hebben het dan ook niet door dat ze al een uur aan het krijsen zijn…wat voor jou een eeuwigheid lijkt. wel bemoeide mijn man hier heel erg mee heb hem uiteindelijk verteld dat hij even in de woonkamer moest slapen omdat ik het graag wilde uitproberen…uiteindelijk zorg ik voor hem aangezien mijn man werkt. ik was het zat al die gebroken nachten maar het heeft wel in 1 keer geholpen dus de verkoopreclame van de slaapgids liegt niet hoor! het werkt echt!

sorry voor het lange verhaal maar alles wat ik verder heb geprobeerd werkte niet. sprongetjes duren idd niet zo lang. inbakeren helpt soms ook niet werkt soms zelfs tegen. daar zijn we inmiddels ook me gekapt en de speen natuurlijk! ik ben flink trots op mijn aapje!

houd moed meid! even doorbijten dan komt het helemaal goed.

succes en sterkte!

Hallo!

Wij hadden met onze zoon hetzelfde, vanaf dat hij 5 maanden was. Hij kreeg geen nachtvoeding meer, dit wilde hij zelf niet meer. Maar was wel om het uur wakker en al slapende jammerde hij flink. Later werd hij ook echt wakker en ging het jameren over in krijsen. Steeds deden we zijn speen er in en zijn tuttel erbij, maar dat mocht allemaal niet baten.
Uiteindelijk, na een maand gebroken nachten, veel gekibbel en tutende oren hebben we een nachtlampje aan gedaan zodat hij wat kon zien als hij wakker werd. En dat werkte super! We hoorde hem aan het begin nog wat brabbelen tegen zijn knuffels rond een uur of 3 en na een week sliep hij door van 19.00 uur tot 8.00 uur!
Wij kregen de tip van het CB, onze wijkverpleegkundige had zelf ook een zoon van die leeftijd en hetzelfde probleem.
Succes met proberen!

Groetjes, Marloes

Hoi hoi,

Ook onze Justin (5 maanden) is een erg onrustige slaper. Het inbakeren hielp niet, hij werd er nog onrustiger van. Maar hij krijgt nu dus rond 18.30-19.00 de laatste fles en gaat rond half 8 naar bed. Hij wordt dan vaak wakker wanneer wij naar bed gaan. Vaak slaapt hij zelf wel weer in (het is een duimertje). Ook komt het vaak voor dat hij 's nachts wakker wordt, ook dan slaapt hij vaak wel weer in, maar niet altijd. En 's nachts rond 3/4 uur je baby langer dan 10-15 minuten laten huilen is moeilijk… Vandaar dat het ook wel eens voor komt dat hij een klein flesje krijgt. Hij is dan weer tevreden en slaapt vlug weer in. Het is wel zo dat hij er niet aan moet wennen, maar het is ook zo dat mijn man (en aan het eind van de week ik ook) de volgende dag weer moet gaan werken. Ik zou niet weten waar hij wakker van wordt, maar het nachtelijke huilen houdt vast wel een keertje op, toch?

Groetjes Nicole

[/url]

Hey hallo,

Bedankt voor jullie berichtjes en het moed inpraten .
Soms is dat wel even fijn!
We zijn nu een paar dagen verder en helaas is er nog weinig veranderd…
We hebben Brams bed toch laten staan, de enige mogelijkheid zou zijn het bed omkeren maar dan ligt hij eerder op de tocht.
Ik heb de babyslaapgids gedownload maar moest wel even slikken. Het komt toch neer op je kindje laten huilen als ik het goed begrijp. En die speen… Bram heeft die echt nog nodig. Hij heeft nog steeds veel zuigbehoefte en vindt er echt troost in.
We denken inmiddels wel dat hij last heeft van zijn tanden. Als we 's nachts bij hem komen ligt hij vaak op zijn speen te kauwen.
We houden vol, vanavond krijgt hij zijn papfles weer iets eerder.
Hoe slapen jullie kindjes trouwens overdag? En hoe lang? En wat eten ze? Gewoon even benieuwd. Bram maakt nu 2 slaapjes van ongeveer 2 uur. 1 's morgens na zijn fles en even spelen en 1 's middags vanaf een uur of 13.30. Soms denk ik weleens: zou hij misschien meer of juist minder moeten slapen? Meer moeten eten misschien?

Het mysterie van de baby…

Groetjes Liesbeth

Hoi mama van Bram,

Ik heb de slaapgids ook niet toegepast. Ik denk dat je er misschien op latere leeftijd, als ze je meer kunnen gaan uitproberen, wel wat aan hebt maar ik kan het ook echt niet het laten huilen. Met vijf weken kon mijn meisje niet zelf in slaap vallen, was oververmoeid (had ik niet door). Toen heb ik het boekje Baby in een ritme van Stephanie Lampe gekocht. Dit boekje is gebaseerd op de Ria Blom methode maar zónder het laten huilen. En echt waar het kan zonder huilen!

Qua duur slapen. Op dit moment zou jouw baby (gemiddeld genomen!) 2 uur wakker zijn en 2 uur slapen. (en weer opnieuw) Bij ons is het wel zo’n twee uur wakker maar wij zitten rond een uurtje slapen, soms 1,5 uur. Daarnaast bieden wij een duidelijk ritme aan waar ons meisje wel bij vaart.

Ik zou echt de techniek van Stephanie Lampe toepassen (boekje kost geloof ik €12,- bij www.ikbenmama.nl) ook 's nachts. Het houd in dat je wel troost maar probeert het kindje in bed te laten liggen. Je bent heel consequent en duidelijk naar je babietje toe maar ook heel warm en veilig. Het heeft een stappenplan die bij ons met 2 dagen enorme verbetering gaf. Onze dochter kon niet zelf in bed slapen (ander verhaal I know) maar met deze methode sliep ze met twee dagen in haar eigen bedje en viel zelf in slaap en dat zónder te laten huilen!
Mocht je meer willen weten dan zeg je het maar hoor!
Heel veel succes in ieder geval!
liefs,
Wendy

Mijn zoontje is nu ruim 5 mnd en doet 3 slaapjes overdag. in de ochten 2 uur en in de middag ook een uurtje of 2. Het laatste slaapje van ongeveer 17.30 tot 19.00 verloopt wel minder goed. Dan is het vaak huilen en valt hij rond 18-18.30 in slaap. Maar zolang hij toch nog even slaapt breng ik hem naar bed. In de avond brengen we hem tussen 20-20.30 naar bed en slaapt tot de volgende ochtend tussen 6-7 uur. Dat is zo’n beetje het slaapritme. Verder krijgt hij 4 voedingen van ongeveer 200 cc en waarvan er 1 met rijstebloem is. In de ochtend krijgt hij daar ook een fruithapje bij. Echt een gretige eter is hij niet.

Léony

quote:
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Liesbeth, de trotse mama van Bram, 6 maanden oud.
Bram is een heerlijk, vrolijk ventje dat overdag goed slaapt maar 's nachts lukt het hem nog niet om rustig door te slapen.
Hij wordt per nacht gemiddeld 4 keer wakker. Begint dan (al slapend) te huilen en houdt vaak zijn speen in zijn handjes bij zijn mond.
Wij doen zijn speen er dan in, aaien hem over zijn bol, stoppen hem weer toe en gaan de kamer weer uit.
Het komt heel vaak voor dat hij dan een uur later weer komt. We herhalen dan het ritueel. Soms huilt hij zo hard dat ik hem er maar uit haal en bij ons in bed neem (het is dan meestal al tegen 05.00). Laten huilen hebben we wel eens geprobeerd maar dat houdt hij echt heel erg lang vol en hij geeft niet op.

Ik vroeg me af of er moeders zijn die dezelfde ervaring hebben. Mijn vriend en ik worden zo langzamerhand wel een beetje wanhopig. Het CB bel ik regelmatig maar de adviezen die zij geven werken ook niet echt (o.a. de laatste voeding vervroegen zodat we zijn slaap niet onderbreken).

Alvast bedankt!

Liesbeth

Gewijzigd door - MamavanBram op 29 Apr 2010 12:11:27

quote:
Beste Liesbeth,

Mijn dochter Julia heeft echt exact hetzelfde! Ongelovelijk, zelfs alle details kloppen. Hoe gaat het nu met Bram? Welke tips hebben echt geholpen? Onze Julia is nu bijna 6 maanden en ik weet niet wat we verkeerd doen.

Groeten, Nienke

Hoi allemaal,

ook ik herken mij en mijn dochter ontzettend in het verhaal van Liesbeth… Onze dochter is bijna 6 mndn en sliep al heel snel nachten door na haar geboorte… Wat een heerlijkheid! Alleen sinds een aantal weken (niet alle nachten, maar wel 9 van de 10) wordt onze dochter krijsend wakker. Troosten en speen erin en een kus helpen soms, maar dan komt ze na een half uur of een uur weer. Zo blijf je eruit gaan… Wanneer het troosten niet helpt, houden we haar bij ons. Ook wij hebben haar uit frustratie maar bij ons in bed genomen, iets wat ik liever zelf niet aan wil leren. Maarja we werken en moeten ook onze slaap pakken. Ik hoop dat het een fase is, medisch gezien is er niks aan de hand…want anders zou ze ook bij ons in bed blijven huilen. Ze slaapt dan als een roosje. Ik wil dus ook graaaag de tips horen van andere ouders!
HELP!!
Groetjes Esther

Bij 6 maanden kan verlatingsangst al een rol gaan spelen. Wat kan helpen is overdag kiekeboe-spelletjes spelen, zodat ze leren dat je er nog wel bent, ook al zien ze je even niet. Blijven praten tegen ze als je de ruimte even verlaat, dan leren ze ook dat uit het zicht niet betekent dat je er niet meer bent. Sprong meerekenen, dat kan het natuurlijk ook nog zijn. Dromen? Kan allemaal.

's Nachts een klein lampje aan in de kamer of op de gang? Zoals Sje eerder schreef: bedje een halve slag of een kwartslag draaien? Bij huilen (als het echt doorzet tenminste) even heengaan en troosten. Wij deden dat op z’n eigen kamer (desnoods even op schoot nemen daar) en als hij rustig was weer terugleggen en zeggen dat 'ie weer lekker ging slapen. Ook vertellen dat papa en mama dichtbij zijn. Ze begrijpen het misschien nog niet volledig, maar de toon waarop je het zegt kan natuurlijk gerust stellen. Bij ons in bed nemen hebben we nooit gedaan, dan moet je dat straks weer afleren. Zagen we niet zitten.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ik heb vandaag als tip gekregen van het kdv om de handjes in de slaapzak te doen,soort inbakeren. Doen ze ook op het kdv…dan slaapt ze als een roosje. Ik ben het nu aan het uitproberen! Wie weet hebben meer mensen hier wat aan…?

@Miss Esz, ik zal wel weer een zeikerd zijn…maar handjes in de slaapzak? Kan ze al omrollen? Zo ja, dan heeft ze haar armpjes en handjes daarbij nodig. Net als instoppen van de slaapzak onder het matras lijkt me instoppen van de armpjes in het geval dat ze al kan omrollen óók niet veilig. M’n eerdere tips lijken me eerder de moeite waard om uit te proberen, mits dat al niet gedaan is. Een stuk minder onveilig. Ik bedoel het niet als aanval hè, maar reageer gewoon vanuit bezorgdheid.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Je hebt helemaal gelijk,het ging ook een beetje tegen mijn gevoel in…ben best onzeker daarin. Had op internet gekeken en daar wordt het ook afgeraden…!! Dus heb de handjes er net uitgehaald. Slechte tip,niet doen!!!