Baby van 13 maanden eet slecht

hallo

als ik zo even kijk naar andere kindjes van zijn leeftijd, eet en drinkt mijn zoontje wel erg slecht.
zijn schema is ongeveer zo:

6 uur fles 200 cc
9 uur pap
13.00 pap
17.00 uur potje van 6 maanden,want wil geen stukjes
en om 20.00 uur fruithapje vanaf 4 maanden

hij drinkt dus de hele dag niet,wil hij absoluut niet
brood eet hij ook niet,want alles weigert hij.
en als ik het hem zo geef dan speelt hij er mee.
of trekt het met zijn tanden een stukje eraf en spuugt het eruit.

wat kan ik doen??

ybruinenberg

Een normaal ritme aannemen? Met eten op tijden dat je hoort te eten?
En voor de rest; doorzetten met wel brood, en geen alternatief bieden!
Hij is 1 geweest, en zal toch echt eens van die ene fles en 2x pap af moeten!

Manderijn

Mijn zoontje at helemaal geen pap, dat vond hij zo vies mar wat moet je dan ???
Ik gaf hem een broodpapje want brood eten kon/wilde hij toen nog niet.

Misschien helpt het jou zoontje om de overgang van pap naar brood te maken, lichtbruin of tarwe brood nemen, korstjes eraf en dan in stukjes in een schaaltje en warme melk eroverheen.
Of geef hem eens een korstje om op te knabbelen of een droge soepstengel zo went hij er aan dat vast voedsel droog is en een grove stuctuur heeft.

En ik zou hem in de loop van de ochtend ook fruit gaan geven, zou hij een geprakt banaantje lekker vinden? en als dat lukt kun je het ook op een stukje brood smeren en het hem geven.
Ik heb een mixer waar een blenderbakje bij ziten daar krijg je alles heel glad gepureerd mee, zo kan je ook varieren met fruit en het steeds iets grover maken.

Iets anders dan zijn melkie wilde Dion eerst ook niet maar dat kwam uiteindelijk vanzelf goed.
Wat hij heerlijk vond was sap (de gele) van … mmmhhhh ik dacht Friso het staat bij de baby producten in de winkel in een fles met een schroefdop, ik deed het dan in een fles met 3-standenspeen want uit een tuit of beker dronk hij toen nog niet.
Langzaam maar zeker begon hij roosvisee te drinken, en later had ik sucses met de rietjes beker van Nubby (nadat ik van alles had geprobeerd)

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt zou ik ook doen.
wat zegt het CB hievan?

Ik ben het met manderijn eens en idd een normaal ritme aan leren en toch dat brood door zetten.
En ik lees dat je fruitpotjes geeft van 4 mnd, ik zou dat vervangen voor stukjes fruit, ik lees dat die geen stukjes wel maar ooit zal hij het moeten leren en is het een kwestie van door zetten en straks weet tie niet beter.
Want als jij een alternatief aan blijft bieden hoe klein ze ook zijn ze hebben het door en zit je straks met een nog groter probleem, dat die straks niks anders mee wil en accepteerd.

Ik verbaas me vlokje, dit jongetje is 13 maanden! 4 maanden potjes? Blender?
Wanneer moet hij dan leren eten?
Kijk, als een kind echt niet lust, dan snap ik dat. Daar doen we hier ook niet moeilijk over, maar brood is wel een groot bestandsdeel van je maaltijden per dag! Ontbijt, lunch, denk het weg en er blijft erg weinig over!
En 20.00 uur fruit, dan is hier de dag om (voor de kinderen) en kunnen ze hoog uit nog een slokje water krijgen!

Manderijn

Mandarijn,
Ja Dion was 6 of 7 maanden en toen at hij brood als ontbijt en lunch maar in het begin als broodpapje en een maand later at hij een kostje en daarna al hele boterhammen en stukjes fruit begon iets later maar ik pureerde het dan heel grof, bv appel kreeg hij toen nog niet weg maar een banaantje weer wel.
Vanaf 1 jaar at hij alles wat wij ook eten en ook op onze tijden natuurlijk.
Ik wilde haar alleen op weg helpen en ik snap ook wel dat het zorgelijk is dat een kindje van 13 maanden alleen pap en potjes voor 4-6 maanden eet.
Maar je kan toch niet van de een op de andere dag geen pap meer geven of wel soms? dus ik dacht als ze nu eerst een broodpapje maakt voor bv een week en dan met brood beginnen om eerst aan de smaak te wennen.

Maar Yvon, eigenlijk vind ik dat je contact moet opnemen met het CB of huisarts en vragen naar een deskundige want het is natuurlijk niet gezond dat je kindje dit voedingspatroon heeft en misschien kan jij en je kindje begeleiding krijgen want soms weet je je ook geen raad meer als moeder.

Sterkte

ik vind het echt heel raar dat je kindje dit voedings patroon heeft. Zo ver ik weet er daar geen medische reden voor, anders had je dit waarschijnlijk al wel vermeld.
Hoe kom je er bij om om 20:00 fruit te geven? dan hoort een kleine al lang in bed te liggen (op uitzonderingsdagen na dan he)! Daarnaaast is fruit iets voor de ochten of middag!! En waarom geen stukjes? dat hoort hij makkelijk te kunnen!! Ik begrijp het echt niet, want hij komt echt een heleboel voedingsstoffen te kort!!!
Weet je wta een normaal ritme is? de tijden kunnen wijzigen , afhankelijk van hoe laat je kindje wakkker is!!

700 brood , beleg glaasje gewone melk

930 1,5 tot 2 stuks fruit in stukjes en een glaasje diksap of ranja
1130/1200 brood , beleg glaasje melk of diksap
1530 koekje of fruit en een glaasje drinken
1730 warme hap aanlsuitend een toetje
1900 glaasje drinken , douchen etc. en uiterlijk 1930 ongeveer naar bed (mag ook 20:00 zijn hoor)

mijn advies? proberen om dit schema aan te houden, dat het dan niet allemaal stukjes zijn (bv fruit) das nog niet heel erg, zolang hij maar dit schema heeft. Brood leert hij snel genoeg te eten, en bel het cb, maar wees niet verbaasd als zij ook afvragen waarom dit schema zoals je nu hebt is ontstaan!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi!

Ben t met bovenstaande reacties eens!
Ons meisje is nu ook 13 maanden en haar patroon is als volgt:

7 uur: wakker worden en wassen, aankleden
8 uur : 1 snee brood met beleg. ca 150 cc melk.
10 uur: koekje en roosvicee (tuitbeker/gewone beker)
slapen (zit nog net op 1 slaapjes hier, overgang naar 1)
rond half 1: snee brood met beleg. en 150 cc melk
rond 15.15 fruit in stukjes (bijv banaan, peer, gekookte appel, perzik etc). En tuitbeker roosvicee/ beker met water.
18 uur: met ons mee-eten met de pot en een toetje.
s avonds nog wel wat melk voor t slapen gaan
Uiterlijk 20 uur in bed zijn. (maar meestal rond 19.30)

avond eten krijgt ze ook in stukjes. Ik weet dat wij vaak wat laat eten voor een kleintje, zou je rond half 6 kunnen doen.
En ze eet met ons mee. mochten wij iets eten wat zij absoluut niet lust of mee kan eten… tja dan krijgt ze wat anders. En een potje (8+ hier) heb ik achter de hand voor als wij heel toevallig een keer weggaan/ niet thuis eten. Maar dat is zelden…

Inderdaad proberen aan vaste structuur te laten wennen dmv broodkorst, soepstengel etc. Zo gaat t gelijdelijk. Hebben wij vanaf denk ik 6 maand gedaan met broodkost… 7 maanden at ze brood. Hier lust ze geen pap.

En goede tip van de anderen eens met huisarts of CB te praten. Neemt je zoontje geen loopje met je?? zo van… hmmm wel lekker makkelijk die pap enzo.

En tuurlijk hebben ze dagen dat ze meer of minder eten. Maar daar zou ik me dan niet zoveel van aantrekken. De ene dag eten ze de oren van je hoofd en de volgende dag laten ze t brood staan…

Misschien kán hij wel geen stukjes eten? Heb je al eens overwogen om logopedie te proberen? Dat heeft niet alleen met praten te maken, maar ook met dit soort dingen. Misschien kan het CB je doorverwijzen. Ik vind het ook een beetje een vreemd schema…

Groetjes,
M

by the way… Yvon, hoe gaat t nu met slapen met je zoontje? Kan me herinneren dat je tijdje terug ook postte dat dat zo slecht ging… dat hij s nachts beneden in campingbedje lag te huilen… uren aaneen toch? Zo kregen jullie ook geen rust/slaap. Kan me voorstellen dat je daar wanhopig van werd en tja… dat je dan allang blij ben als hij overdag maar iets eet (pap dan…).
Joh inderdaad… wie weet is er wel gewoon wat meer aan de hand?? Hoe voel je jezelf eronder? Gewoon aan de bel trekken hoor bij huisarts of consultatieburo!
Laat je wel weten wat je gaat doen en hoe het verder met je zoontje gaat? Is hij overdag wel vrolijk?? En gaat hij naar kinderdagverblijf of een oppasoma/moeder ofzo? Hoe doet hij het daar? Of ben jij volledig thuis met hem?

Sterkte!!

Zolang je alternatieven aan blijft bieden zal hij brood blijven weigeren. Ik zou wel eerst even met het CB hierover hebben hoe je het het beste aan moet pakken. Wellicht ook even naar de logopedist om een en ander uit te sluiten, wellicht is er wat aan de hand??? Hier was het ook een lange weg. Maar doorzetten hoe moeilijk ook is erg belangrijk. Hier zijn er ook dagen dat hij bijzonder slecht eet (zoals vandaag pffffffffff). Normaal eet hij tussen de middag 2 sneetjes en vandaag 3 kleine stukjes, tjaaa en hij blijft nee zeggen, tja dan niet. Ervaring leert inmiddels wel dat ze uiteindelijk wel honger krijgen en gaan eten. En ze kunnen heeeeel lang zonder eten. Die kleintjes zijn slim en hebben direct door als jij met alternatieven aankomt…sterkte.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Met 13 maanden is je kindje trouwens al een hele dreumes!

hallo allemaal
ik heb het met de cb over gehad,maar die zeiden toen dat het ooit wel goed kwam.
blijkbaar heeft hij nog geen intresse ervoor!
en hij groeit goed,ik blijf het aanbieden,maar hij spuugt het er gewoon uit.
krijg het er niet in.en drinken overdag al helemaal niet.hij duwt mij steeds weg.
en zelf drinken doet hij ook niet,dan speelt hij ermee.
weet echt niet wat ik kan doen,ik heb nu ook zoiets van,komtvanzelf wel.

en met slapen,gaat nu weer beter.hij slaapt soms de hele nacht door,soms word hij nog een keertje wakker.maar slaapt dan snel weer in.
dus dat ims weer in orde gelukkig

ene dat hij om 20.00 uur fruit krijgt,dat maak ik zelf wel uit.

ybruinenberg

hoelang is het geleden dat je met het CB gesproken hebt?
Zou er een mediche oorzaak voor kunnen zijn?
Ik zou me er wel zorgen over maken hoor, ik snap ook wel dat je een kind nietkan dwingen tot eten maar toch.

Eet hij wel liga of zo of een lange vinger of banaantje?

quote:
ene dat hij om 20.00 uur fruit krijgt,dat maak ik zelf wel uit.

da’s je goed recht

maar je vraagt hier om advies… dus neem dat stukkie advies dan ook aan ipv te steigeren

en dan ik met mijn druifje van ook 13 maanden
vroeg me af waar jij de fout bent in gegaan

die druif van mij weigert ook veel , maar wil alles zelf doen dus niks geen potjes…die ze trouwens heel lief op eet als een van de andere kinderen een hand op haar hoofdje legt… dusse ik ken wel maniertjes van baby’s die ineens geen baby meer zijn en dan potjes met hele grove stukjes ope eten …
maar afijn lekker een hele banaan en knoeien maar, niks geen spaghetti maar lekkere vlinderpasta je kan het ook anders brengen…niet alleen naar ons maar ook naar je kind

leg het maar voor die neus, knoei maar
en eet

maar als je hier komt voor advies. wijs ons dan niet af… accepteer het en trek er een lering uit

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

6 uur fles 200 cc
9 uur pap
13.00 pap
17.00 uur potje van 6 maanden,want wil geen stukjes
en om 20.00 uur fruithapje vanaf 4 maanden

dat is btw een schema waar ik bang van word

Em doet dit ongeveer

7.30 180cc papfles
8.15 3 happen Yoghurt van papa incl cruesli
8.45 lange vinger …(met dank aan oma)
11.00 banaan (een hele liefst 2)
potje fruit met bicuit of melk

12.15 brood met beleg
eventueel begeleidend melk flesje wel zelf leeg maken anders geen vocht

14 uur broodkorstje of iets dergelijks

16/17uur potje warm

met 2 toetjes(vage c1000 minitoetjes)

18.00 eten wat de pot schaft

gewoon een boontje.aardappeltje whatever we eten op haar bordje en proef en probeer maar. door dat potje van 17 uur heeft ze haar voedingstoffen al binnen
en kan ze naar hartelust proberen
19.30 fles 180ccpeutermelk met pap
waarvan misschien 60 blijft staan

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik vind dit ook een heel raar schema. Sowieso eten de meeste kinderen van die leeftijd slecht. De uitprobeerfase is dan ook echt wel begonnen. ik zou toch proberen om een normaal schema te gaan volgen. En idd zelf laten knoeien. Als hij niet wil eten niet moeilijk doen maar gewoon het eten weghalen. ze hongeren zichzelf echt niet uit.
Ik zou het zo proberen
6uur brood en pas daarna de fles aanbieden
’s ochtends fruit tussendoor geven (zelf ook meeeten wil ook wel eens helpen)
13.00 brood en daarna pas de fles
’s middags tussendoor drinken en een koekje
17.00 uur vers eten zoveel mogelijk in stukjes die hij zelf kan grijpen
en een toetje
evt nog wat drinken voor het slapen.
Ik zou het zo gewoon een week of 2 aankijken.
Als het niet werkt zou ik toch een verwijzing voor logopedie gaan vragen, een kind van die lleftijd hoort gewoon stukjes te eten. bovendien hebben ze dat ook nodig om hun mondspieren te trainen wat belangrijk is voor de spraak.
Ik zou dit echt niet op z’n beloop laten. Als hij eenmaal 2 is worden dit soort dingen nog lastiger om aan te pakken. En laat hem gewoon spelen met eten. Dat hebben ze nodig om goed te gaan eten. Desnoods een vuilniszak openknippen en onder z’n stoel leggen, slab met mouwen geven en lekker laten kliederen.

Groetjes Ramona

@Yvon123: ik zou zeggen wees blij dat er mensen met je mee willen denken. Natuurlijk bepaal jezelf wat je met je kind doet.

Misschien een rare vraag, maar is het uitgesloten dat je zoontje medisch of motorisch misschien niet in staat is om stukjes te eten? Als dit nog niet onderzocht is zou ik dat toch eens laten doen.
Daarnaast is alles wat jij omschrijft precies hoe mijn dochter reageerde toen ik bij haar nieuw eten / drinken aanbood. Ik denk dus echt dat je zoontje het wel makkelijk vind dat hij alles maar door hoeft te slikken en verder geen moeite hoeft te doen om te eten en je dus flink aan het uitproberen is.

(“hij drinkt dus de hele dag niet,wil hij absoluut niet
brood eet hij ook niet,want alles weigert hij.
en als ik het hem zo geef dan speelt hij er mee.
of trekt het met zijn tanden een stukje eraf en spuugt het eruit”)

quote:
hallo allemaal ik heb het met de cb over gehad,maar die zeiden toen dat het ooit wel goed kwam. blijkbaar heeft hij nog geen intresse ervoor!

Sorry hoor maar dit vind ik dus echt een hele vreemde reactie van het CB aangezien het dus niet normaal is dat jou zoontje geen stukjes eet (willen of kunnen even in het midden gelaten) èn een schema heeft van een baby die veeel jonger is!!
De reacties die hier staan zouden een reactie van het CB moeten zijn! Ik kreeg al commentaar omdat ik mijn dochter met 9 maanden nog een FLES pap gaf ipv een bordje!

Maar goed, het feit dat je je twijfels hier uit over het eetpatroon van je zoontje bevestigd dat je zelf ook beseft dat er iets moet veranderen.
In ieder geval succes!
Groetjs Nancy

sorry dit was ook niet verkeerd bedoeld.
maar krijg hem maar eens zover om te eten,ik geef hem elke dag al iets waar hij vanaf kan kauwen,maar soms eet hij het maar meestal spuugt hij het eruit.
en word enorm agressief als ik hem probeer te dwingen.
ik heb van alles geprobeerd,maar niks helpt.

en hij is pas om 8 uur wakker,dus ga hem niet om 6 uur brood geven,dan slaapt hij nog half.

ybruinenberg

Gewijzigd door - yvon123 op 15 Jul 2011 10:08:37