Muriel is 6 maanden en 2 weken. ze wil het liefst de hele dag door zitten. Wij doen dit wel regelmatig even en ondersteunen haar dan want ze kan nog niet zelf zitten. ook bij ons op schoot na de fles zit ze altijd rechtop. Nou was mijn moeder hier gister en die zij dat dat te belastend voor haar ruggetje is. Is dat echt zo? Ik schrok er wel een beetje van.
Baby laten zitten
Hoi Muriel,
Nee hoor, als je dochtertje zich aan je handen op kan trekken en zelf haar hoofdje rechtop kan houden kan het volgens de manueel therapeut geen kwaad. Ik heb het nl. ook nagevraagd voor mijn moppie rond die leeftijd. Ze mag best zelf zitten als ze maar niet te moe wordt. Dat merk je als ze hun hoofdje niet meer rechtop kunnen houden. Ik durfte het daarvoor ook niet echt en bleef haar onder haar armpjes steunen. Nu ik dat minder doe gaat ze ook beter zitten
Ik doseer het nog wel hoor. De manueel zei nl. ook dat het niet de juiste volgorde is, eerst liggen op buik en tijgeren/kruipen en dan zitten en dan lopen. Maar dat gaat niet voor alle kindjes op volgens mij.
groetjes,
Wendy
Goeie vraag! Ons Leonie kan sinds 3 weken zelf recht zitten zonder steun… en ze was nog maar 5 maand. Nu wil ze ook constant rechtop ziten maar houd haar zelf in evenwicht door haar handjes naar voren de plaatsen, Nu zit ze dus steeds met haar gewicht naar voren en dat lijkt me niet goed voor de rug en ik leg haar dan ook weer neer.
Ze heeft ook haar handjes om de boxspijlen en dan zit ze veel rechter.
Vroeg me dus af of dat ook slecht voor de rug is als ze met haar handjes naar voren zit.
Leonie
13-12-2009: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm
6 maanden: 8700gr./lengte 67 cm
HOi Leonie,
Ik zou juist denken dat dat minder belastend is voor de rug. Ze heeft niet haar hele gewicht op haar ruggetje maar verdeeld over haar lijfje. Eigenlijk is het een bijna kruiphouding toch?
Moppie doet dat ook maar stort dan vaak opzij. Hi hi
groetjes,
Wendy
Hoi
Het zitten met de handjes naar voren zoals map84 omschrijft is de eerste fase van het zitten. Hierna komt het recht zitten met knietjes gebogen en daarna gaan ze recht zitten met de beentjes recht naar voren.
Groetjes Nancy
Zo weer een opluchting… ik kan ze dus gerust zo laten zitten.
Nou moppies mama ik blijf er wel bij hoor en komt nog wel eens voor dat ze naar links of rechts aan het hellen is
Ik ben trouwens Marja en mijn dochter heet Leonie
Ik denk dat leonie zo goed kan zitten ivm met haar brede kontje
Leonie
13-12-2009: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm
6 maanden: 8700gr./lengte 67 cm
Hoi Marja,
Dat is weer een zorg minder toch? Ik had het gisteren ook weer. Ik kwam uit mijn werk en zette moppie op mijn schoot met haar gezichtje naar mij toe. Ik deed haar beentjes opzij, langs mijn heupen zeg maar en toen vroeg mijn man of dat geen kwaad kan voor haar heupjes…tja…toch maar niet meer gedaan. Die onzekerheden, Agrh!!
Hou haar maar goed in de gaten
groetjes,
Wendy
Ja ze trekt zich inderdaad op aan haar handjes en kan haar hoofd al heel goed recht op houden. Soms begint ze een beetje opzij te hangen en dan leggen we haar weer neer. Liggen op de buik doet ze wel eens maar vind ze vaak maar even leuk. Ze rolt ook nog niet om. En tijgeren/kruipen doen we ook nog niet aan. Ze wil alleen zitten Nou ja zal vanzelf wel goed komen. Dat naar voren hangen komt me wel bekend voor zelfs als ze net de fles op heeft daar moet je zelf toch niet aan denken met een volle buik dubbel gevouwen naar voren hangen.
Ikzelf heb er geen verstand van, maar de fysoitherapeut die bij ons langskomt voor Phine is er heel duidelijk over:
Zolang kindjes niet zelfstandig kunnen zitten mogen ze niet rechtopzittend spelen, zelfs niet in de kinderstoel zitten. Dit is te belasten voor de lage rug en het bekken en ze leren een verkeerde (kromme) zithouding aan.
Bovendien is het voor het kind beter om eerst te leren tijgeren en vervolgens gewend te raken aan zittend spelen. Zittend spelen voorkomt dat een kind wordt uitgedaagd om vooruit te komen.
Phine kan sinds ze 8 maanden is goed zelf zitten en doet niets liever, toch mogen wij haar niet langer dan een half uurtje zittend laten spelen. Plat liggen heeft de voorkeur.
Nogmaals: ik weet er niks van , maar wilde toch even laten weten wat ons geadviseerd wordt door een deskundige.
Groetjes,
Anne-Marie
Hier een moeder die er daadwerkelijk mee achter ging lopen omdat ze haar zoontje ook wilde laten zitten. Gevolg: rug overbelast waardoor hij weer (bijna) helemaal alles opnieuw moest gaan leren. De ruggenwervels waren erg ingezakt etc. Gelukkig nog net geen fysio nodig gehad, maar wel pas na het 1e jaar gaan fietsen omdat hij dit dus absoluut niet mocht. Teveel druk op de al overbelaste rugwervels. Dus mama had zichzelf te pakken …
Hoi mini-boy,
Wat vervelend zeg! Arm ventje…
Zou je de situatie kunnen omschrijven? Hoe oud was hij toen je begon met laten zitten? Kon hij zelfstandig zitten of moest je hem ondersteunen? Kon hij zijn hoofdje wel zelf overeind houden etc?
Ik vind het zo lastig. Moppie vindt zitten echt zo fijn, ik doe het maar een paar keer per dag kort. In de ikea kinderstoel bij het avondeten en af en toe bij mij op schoot…
groetjes,
Wendy
Mijn zoontje is ook (door onrust) ingebakerd geweest. Dus dit kan ook de oorzaak van slappe nekspier en zo hebben. De hoofdoorzaak dat de rug beschadigd was, is omdat ik hem teveel liet zitten. Dus niet zomaar 5 minuten, maar wel 15 minuten bijv. En ondanks dat ik vond dat ik hem goed ondersteunde bleek dit toch onvoldoende. Als ze zelf nog niet kunnen zitten dan zeker nog niet in de kinderstoel zetten. Dit doe je denk ook niet voor 5 minuten (die zijn nl zo om). De arts gaf aan dat ze zelf eigenlijk aan moeten geven te kunnen zitten. Dus niks forceren. En zo moest ik dus ook weer opnieuw beginnen. Hem overal neerleggen en zelf laten oefenen om te zitten. Wat wel heel belangrijk was, is hem/haar op de buik leggen zodat hij/zij het hoofd omhoog kan doen. Dat is heel goed voor de nekspier, en ongemerkt dus ook voor de rugwervels. De leeftijd dat kindjes vaak op de fiets etc meekunnen is volgens mij ergens bij 9 maanden … zeker niet eerder. En al helemaal niet als ze maar half half kunnen zitten… Kijk maar eens hoeveel druk er op zo’n nek en ruggetje komt. Vooral als je door een hobbel ga, en die zitten er genoeg …
Ik geef dit alleen als tip hoor, niet als verwijt. Ja verwijt naar mezelf destijds!
Om me nog maar eventjes met het verhaal te “bemoeien”: het gaat met het laten zitten dus niet om het zitten in een wipstoel, of het zittend leunen tegen mama of papa, maar vooral het geforceerd zitten in een actieven zit, waarbij het kind nog ondersteund moet worden.
De fysio zei tegen ons: je kunt een kind pas laten zitten wanneer hij zelf een te bolle rug kan corrigeren in het bekken naar een goede nette rechte rug.
Phine kan dat nu goed. Dus zitten is voor haar geen probleem, maar zelfs bij haar (omdat ze nog niet tijgert of kruipt) mag ze niet lang zittend spelen.
Wij moeten het protest dat ze geeft bij neerleggen negeren en haar zelf op onderzoek uit laten gaan. Na een paar minuutjes mopperen neemt ze weer initiatief tot actie.
Bij ons werkt he wel, alhoewel het me af en toe wel tegen de borst stoot, omdat ik weet hoeveel meer plezier ze heeft met zitten…
Ik snap je dilemma maar al te goed!
Succes hoor!
Hallo dames! Hier ook een ventje dat sinds een paar dagen kan zitten (7 mnd) en meteen ook niet anders meer wil… Ik vroeg me al af of dit goed is want hij hangt ook flink voorover (bijna met zn neus op de grond, knap hoor! of gooit zichzelf soms ineens achterover. Gelukkig zit ik er dan als vangnet achter… Maar als ik hem neerleg protesteert ie, zitten is natuurlijk veel leuker dan liggen! Hij is trouwens ook dit weekend begonnen met tijgeren (achteruit…) en eet ineens een halve boterham achter elkaar…wat gaat het ineens hard!!
Moet volgende week met hem naar fysio en dan zal ik ook nog eens vragen wat zij ervan vindt, het voelt toch niet helemaal goed om hem zo in elkaar gedoken te zien zitten - ook al doet ie het zelf zonder ondersteuning. Groetjes!
Hier ook een mama die haar dochter snel liet zitten, met als gevolg dat ze ging billenschuiven en niet meer uitgedaagd werd tot zelf zitten, kruipen/teigeren. Zolang ze nog niet zelfstandig kan zitten, ook niet doen! Dat is inderdaad slecht voor de rug. Ik moet eerlijk zeggen dat 6 maanden ook nog wel jong is om al te gaan zitten. Je kunt wel oefenen met haar zodat ze leert om zelf te gaan zitten, maar inderdaad niet forceren.
Groetjes Natasja
mijne is totaal niet geinteresseerd in zitten! heeft het ook nooit gewild. hij was eerder met omdraaien van rug naar buik, tijgeren gaan oefenen…en nu bezig met kruipen…dat zitten komt vanzelf wel heb ook altijd het idee gehad dat ik zelf niet moest oefenen met zitten omdat ik altijd bang was dat ik hem zou forceren…zeer slecht voor de rug dacht ik altijd en dit bevestigde de fysio ook wel eigenlijk…hij wilde wel al staan met 2 maanden. ook dit mocht ik niet stimuleren…het komt vanzelf wel denk ik.
Toch maar even een stapje terug doen. Op schoot laten we haar vaak wel even zitten na de fles. Soms hangt ze tegen ons aan maar ook vaak genoeg zit ze echt zelf rechtop. Of zit ze en hangt helemaal naar voren om haar voeten te pakken. Tegenwoordig vind ze het ook leuk om half over ons heen te liggen dus dat scheelt al weer. Maar ook op de grond of in de box lieten we haar toch wel regelmatig even zitten. Want zodra je naar haar toe loopt dan is het gelijk handjes naar voren en hoofdje omhoog. Je komt dan zo snel in de verleiding.
Wij weten het ook even niet meer. Tessa is nu bijna 4 mnd oud en wil niet meer in de armen liggen. Ze blijft steeds proberen om rechtop te gaan zitten dmv omhoog te komen door haar buikspiertjes te gebruiken. Dus zoals wij dat ook doen als we liggen en willen opstaan. Ze wil dus alleen maar bij ons zitten op schoot. Wij moeten haar hierbij wel ondersteunen. Soms laat ik haar even een paar tellen los en blijft zij ook zitten. Maar dat is maar echt een paar seconden.
Moeten wij haar nu juist stimuleren om rechtop te zetten en hoe kunnen wij dat het beste aanpakken? We hebben een meegroeistoel en ook een wipstoel die we daarbij zouden kunnen gebruiken. Kruipen doet ze overigens niet maar is al wel heel sterk in de rug en nek. Op haar buik houd zij zich wel omhoog.
Edit: dat van haar nekje en omhoog komen op haar doet ze al vrijwel vanaf dat ze 2 wkn oud is. Nekje zelfs bij haar geboorte al.
Gewijzigd door - Denmannl op 18 Dec 2011 13:48:37
@Denmannl, Mijn zoontje wilde dat destijds ook, volgens het CB moesten we zoveel mogelijk stimuleren om te liggen, omdat dat beter zou zijn voor zijn rug/nekje…
Maar hij vond het verschrikkelijk! Als we hem neerlegden huilde hij alleen maar! Wilde ook zo snel gaan zitten, staan etc.
Wij hebben het niet echt extra gestimuleerd, maar als hij zo duidelijk aangaf te willen zitten, volgde we hem hierin, en gaven hem dan zoveel ondersteuning als hij nodig had.
Hij lag met 3 maanden ook al niet meer in de kinderwagenbak, maar in de wandelwagenzitting (wel in ligstand uiteraard, maar dan lag ie niet helemaal plat), omdat hij anders alleen maar huilde…
Overigens vond hij het wel altijd een fijne houding om op zn rug op mijn benen te liggen als ik op de bank zat. Dat was eigenlijk de enige manier waarop hij op schoot wilde
En verder in de box, legden we hem vaak op een voedingskussen, of in de wipstoel. Want ook daar wilde hij niet platliggen.
Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat Tessa ook wel eens de neiging heeft om als ze tegen je aanhangt, zich afzet met haar beentjes. Dus probeerde te staan