Hallo,
Ik heb een dochter van 13 weken oud en ik zou graag willen weten wanneer de laatste avondvoeding eraf mag?? En hoe gaat het dan? Dan de laatste fles evt. rijstebloem in doen?? Graag hoor ik hoe jullie dat hebben gedaan…
Groetjes
Hallo,
Ik heb een dochter van 13 weken oud en ik zou graag willen weten wanneer de laatste avondvoeding eraf mag?? En hoe gaat het dan? Dan de laatste fles evt. rijstebloem in doen?? Graag hoor ik hoe jullie dat hebben gedaan…
Groetjes
Niks doen, je merkt het vanzelf als je er steeds meer moeite voor moet doen om haar wakker te krijgen voor de laatste voeding of als ze 's ochtends een keer uitslaapt en de ochtendvoeding overslaat. (Zo hebben wij dat gemerkt met de jongste: schrokken we een keer om half 10 wakker 's ochtends. Dat was voor ons het teken dat de avondvoeding weg moest vallen).
Je kindje moet er zelf aan toe zijn. Dus gewoon afwachten en niks kunstmatig forceren om die laatste voeding eraf te krijgen.
Ik zou niet meteen te scheutig gaan zijn met rijstebloem. Ten eerste is het niet per se nodig om ze de nacht door te laten komen, dus je kunt het beter als middeltje achter de hand houden.
Ten tweede heeft rijstebloem een stoppende werking. Dus ik weet niet hoe het is met de stoelgang van je kindje maar als ze moeite heeft met haar ontlasting, dan geen rijstebloem geven, want dan wordt het poepen er niet makkelijker op.
Groetekes, Sje
sluit me geheel aan bij Sje…
ons zoontje is nu 4 maanden en krijgt nog lekker zijn 5 voedingen (dus ook de late voeding) … zonder rijstebloem! die gebruik ik als redmiddel als het afbouwen écht niet gaat!
beter de laatste fles dan midden in de nacht denk ik altijd maar… en zo erg vind ik het ook niet… nog ff knuffel met mijn mannetje
Helemaal eens met Sje en mini-boy, je kindje geeft zelf aan wanneer het niet meer nodig is. Onze zoon heeft hem helaas nog steeds nodig, maar andere kindjes zijn er veel eerder van af. Je kan er geen peil op trekken, kijk gewoon goed naar je dochter.
Groetjes!
Daar zit ik ook een beetje mee. Morgan krijgt nu om 23.00 haar laatste fles en als ik haar haar gang laat gaan slaapt ze tot een uur of 9 's morgens. Maar ik ben bang als ik die laatste fles schrap (ze krijgt nu 5x 165 (150+5)) dat ze 's nachts weer komt omdat ze een fles te weinig gehad heeft.
Ik heb ook geen idee hoeveel ze weegt nu, We gaan woensdag weer naar het CB.
Groetjes,
Michèle
Hoi Michele,
Als je dochter zo lang slaapt 's ochtends heb je best wat speling toch? Als je dan de laatste fles een paar uur eerder geeft (21.00 uur ofzo), dan zou ze 's ochtends misschien rond 07.00 uur komen. En dat is prima toch? Gewoon eens proberen in het weekend (kan je tenminste uitrusten als ze 's nachts wél besluit te komen, hihi).
Groetjes!
Ja daar zat ik ook al aan te denken Mriek, Maar hoe ga ik dat doen. Ik snap heus wel dat ik een fl;es om 21.00 geven kan Maar ik zit meer met de verdeling van de dag. Ze krijg nu om de 3 a 4 uur. Met exact drie uur kom je te vroeg uit, en langer dan 4 uur redt ze nog niet ook als ze slaapt niet dan is 4.5 uur de max, maar ja zoveel slaapt ze ook niet op de dag.
Groetjes,
Michèle
Hey Michele,
Lastig inderdaad. Wat is haar schema precies dan? Misschien kan ik dan beter meedenken en een suggestie doen.
Groetjes!
Ze begint nu om 7.00 uur, maar dat wordt straks als ik aan het werk ga 6.30. Maar dan moet ik haar wakker maken en dan dus om de drie a vier uur. Ligt eraan of ze wakker is of slaapt. Dus niet echt een strak schema.
Als ik haar der gang kan ze dus tot zo half negen doorslapen. Vandaag zag er bijvoorbeeld zo uit:
7.00 1e fles
slapen tot 10.30
11.00 fles
12.00 tot 13.45
14.00 fles
15.00 slapen en slaapt nu nog
Nu maak ik haar zo wakker en dan krijgt ze haar fles en dan willen we proberen om nu om tussen 21.00 en 22.00 de laatste te geven en dan vanacht in haar eigen bed te laten slapen inplaats van de wagen op onze kamer. Ze slaapt op de dag nu weer goed in haar eigen kamer.
Het nadeel is alleen dat ze wel straks elke dag 6.30 gewekt gaat worden voor de eerste fles, maar dat ze geen vast slaapt ritme heeft. Ze zit nu wel in een sprongetje maar gewoonlijk heeft ze dat dus ook niet. De ene keer slaapt ze zo 4 tot 4.5 uur (ik weet niet of ze langer kan want ik maak haar dan echt wakker, ben bang dat ze 's nachts gaat spoken) en de andere keer slaapt ze helemaal niet tussen voedingen en dan krijgt ze na 3 uur want dan heeft ze echt trek en dan slaapt ze wel na die fles. Dus het is lastig en zeker omdat ze straks naar de creche gaat. Ze willen zich dolgraag aan mijn schema houden maar dan moeten we het wel hebben. En ik weet dat je een baby niet dwingen kan, maar wel sturen.
Groetjes,
Michèle
Hoi,
Ten eerste: fijn dat ze nu op haar eigen kamer goed wil slapen! Heb de verhalen wel gevolgd natuurlijk en ben heel blij voor jullie dat er zoveel vooruitgang al is!
En dan nu over het schema (en dan ga ik even uit van de situatie dat je weer aan het werk gaat en de eerste voeding dus om 6.30 uur is). Ik denk dat ik zou proberen om tussen elke voeding zo’n drieënhalf uur te laten. In het ideale geval zou dan het volgende schema ontstaan:
6.30 uur
10.00 uur
13.30 uur
17.00 uur
20.30 uur
Aangezien de eerste fles dan rond 6.30 uur komt kan ze de laatste voeding best rond 20.30 uur krijgen, want daar zit dan 9 uur tussen en dat redt ze nu ook met gemak toch?
Wat dat slaapritme betreft: dat hebben we hier ook niet. Meneertje slaapt tussen elke voeding hooguit drie kwartier tot een uur (powernaps, haha). Maar ja, hij krijgt echt niet gelijk weer een fles natuurlijk als 'ie wakker wordt. Dus dan ligt 'ie in de box of zit bij mij in de wipstoel en zo rekken we de tijd tot de volgende voeding. Eventueel met speentje. Dat lukt op zich prima. Als Morgen weinig slaapt tussen de voedingen, zou je dit misschien ook kunnen proberen. Maar aan de andere kant, dan slaapt ze na de volgende voeding misschien wel weer heel lang en dan compenseert dat weer. Ik zou er in ieder geval niet langer dan vier uur tussen laten, maar zo te lezen doe je dat ook niet Uiteindelijk zul je heus wel een redelijk ‘vast’ schema kunnen krijgen denk ik.
Onze zoon gaat ook naar de crèche en daar geef ik gewoon aan hoe laat hij z’n eerste fles heeft gehad (meestal rond 6.30 uur of 6.45 uur). Ze weten daar dat hij ongeveer vier uur daarna weer gevoed moet en rekenen dus zelf uit hoe laat de volgende voeding komt. Maar als Erik zich eerder meldt, krijgt hij hem eerder (maar niet minder dan drie uur ertussen).
Nou ja, ik hoop dat je er iets mee kunt. Laat je het nog even weten?
Groetjes!
Oh ja, en op de dagen dat ik niet werk krijgt Erik ook gewoon z’n fles tussen 6.30 uur en 7.00 uur. Zo hebben we toch elke dag zo’n beetje een vast ritme.
Hi Mriek,
Ja dat is ook zeker een verademing. Ze ligt alleen nu weer op de bank te slapen, maar dat komt omdat ze net met ons eten kwam dus even haar en toen wij en ze is dus weer in slaap gevallen. Ik had nu even zoiets van laat maar. Ik weet het consequent zijn, maar ze had pappa al de hele dag niet gezien en dan wil ze ook niet naar boven. Ze gaat straks lekker in bad en dan naar bed. Ze gaat nu ook om de dag in bad, maar als ze naar de creche gaat dan elke dag. We moeten echt een routine gaan beginnen en daar aan vast houden. Dus ook het bad hoort daarbij.
Dat is dus degene die ik zocht. Ik heb geloof ik twee dagen zitten rekenen. Ha ha ha en dat is toch al mijn sterkste kant… NOT. Maar deze ga ik zeker proberen… Zal mij ook wel moeite kosten ha ha ha want ik ben het ook niet echt meer gewend hoewel ik de laatste dagen netjes om kwart voor zeven opgestaan ben om te zorgen dat ze om 7 uur de fles kreeg. Nu dus om kwart over zes opstaan. Hopelijk wil ze wel weer slapen erna want mamma hoeft pas op 8-12 weer te gaan werken… Dus dan is het wel heel vroeg zeker met de powernaps. Hoewel ik moet zeggen dat ze op zich wel redelijk lang slaapt 's morgens. Ha ha ha vandaar dat je nu nog snel geneigd bent om uit te slapen. Enne zij krijgt ook niet hoor als ze na een uurtje al wakker wordt. Maar dit schema gaan we zeker vanaf morgen uitproberen enne op de creche door laten voeren. En ik hou je op de hoogte. Dank je wel nog een keer.
Groetjes,
Michèle
Hoi,
Ik ben sinds begin oktober weer aan het werk en ik moet zeggen: het is even wennen, maar ook wel weer fijn. Erik is helaas vroeg wakker 's ochtends (rond 5.30 uur), dus dan neem ik hem bij mij in bed en dan liggen we nog tot 6.30 uur (soms slaapt 'ie weer, soms ook niet). Papa is dan al naar z’n werk en anders is het ook maar zo leeg in bed, haha. Rond 6.30 uur gaan we dan naar beneden, flesje erin en dan de kleine man aankleden e.d. Ik zorg dat ik de avond ervoor al de kleertjes heb klaargelegd, dat scheelt weer tijd. Haha, elke minuut is heilig! Als Erik is aangekleed leg ik hem in de box en zorg ik dat ik zelf toonbaar word (leve de anti-wallencrème!). Uiteindelijk zijn we meestal rond half acht de deur uit. En dan ademt mama weer uit…
Heel veel succes ermee en hou me op de hoogte! Fijn dat ik kon helpen!
Groetjes!
P.S. Consequent zijn is prima, maar soms moet je ook flexibel kunnen zijn…
Ha ha ha hier is pappa ook al naar zijn werk althans sommige dagen. Er zijn ook dagen dat ie vrij is of later begint natuurlijk. Enne ik hoop dat ze vanacht net zo makkelijk gaat slapen als de laatste dagen op de dag. Ze is wel heel moe steeds. Ik weet niet of dat komt omdat het kouder is of door haar sprongetje maar we zien het wel.
Hier is het ook een ritme zoeken straks, ik heb ook nog 6 katten rondlopen die niet vergeten moeten worden. De eerste dag alleen met Morgan was ik zo met haar bezig dat ik maar niet snapte waarom mijn beesten zo vervelend waren ha ha ha tot ik 6 legen bakken zag
En ik hou je zeker op de hoogte en ik ben alleen maar blij met de hulp hoor. en geloof me flexibel zijn we ook wel hoor, zeker wel, moet er op letten dat we het niet te zijn
Groetjes,
Michèle
Oh wat een nacht en nee ik ga niet vrolijk lopen zingen…
Gisteravond om 22.00 Morgan na haar badje en fles in haar eigen bedje gelegd en ze sliep meteen. Jippie juig jee natuurlijk. Wij om 23.00 ook naar bed en rustig gaan slapen. Babymonitor iets zachter (boven hoor ik haar zo ook, alleen de camera stond aan zeg maar). Niks aan de hand tot half twee. Mevrouw begon te huilen. Ik kon zien dat ze nog sliep alleen ze was haar tul kwijt. Dus mamma eruit en gegeven. Leek erop dat ze doorsliep… NOT. Weer huilen, weer tul kwijt en ze wilde wat vasthouden. Dat heeft ze wel vaker dus ik haar beer gegeven. Dat is een nature bear. Alles puur natuur, geen gewicht en geen dingen die eraf kunnen zeg maar. dus mocht ie op haar liggen geen probleem. Ze bleef moppperen tot ze haar beer ging bevoelen zeg maar. Dat heeft ze gedaan tot ze in slaap viel. Het hele geheel duurde zo’n 20 minuten. Alleen om half 3 weer huilen en weer tul. Om half vier weer toe wel weer door huilen, alleen niet hard, meer mopperen. Even overwogen om een fles te gaan maken maar terwijl ik me in me jogginbroek en duster hees is ze weer in slaap gevallen. Om half 5 liep pappa’s wekker af en om kwart over zes die van haar zeg maar voor eten. Ik heb haar wakker moeten maken en daarna ging ze wel weer slapen, maar mamma was niet blij zeg maar. Om kwart over negen kwam ze weer, even bij mij gelegd en geknuffeld. En nu ligt ze weer te slapen. Het is dat ik zo bezoek krijg…
Heb ik er nu alleen goed aan gedaan om haar alleen haar tul terug te geven even handjes vasthouden en meer niet. Dus dat ik geen fles gemaakt heb??? Ze zit ook midden in een sprongetje, en dit was de eerste nacht sinds weken dat ze weer in haar bed sliep en het weer werkte ook niet echt mee hoewel ze daar niet echt last van leek te hebben.
Groetjes,
Michèle
Oh, wat vervelend zo’n nacht! Kan me je twijfel heel goed voorstellen. Maar zolang ze tevreden was met haar tul en haar beer etc. heb je er goed aan gedaan geen fles te maken. Als ze écht een fles had gewild, was ze echt telkens niet weer in slaap gevallen hoor! Dan had ze het je echt wel laten weten. En een sprongetje kan hier heel goed mee te maken hebben, onze meneer zit er ook middenin en dat merk je bij hem direct aan het slapen vooral.
Dus: goed gedaan meid! En veel sterkte vandaag met de kleine meid, hopelijk maakt ze het je verder niet al te lastig. Mijn kleine man ligt nu in bed, maar ligt al tijden te mopperen. Slapen ho maar… wat een werk soms hè?
Groetjes!
Wij hebben net visite gehad van mijn stiefbroer met vrouw en zoontje. Heel gezellig en ook Morga had het goed naar haar zin. Ze is nu alleen dood moe en heeft honger dus zo een fles en dan de wagen in, Mamma moet toch even een paar boodschappen doen en in de wagen slaapt ze ook heel goed. Beter soms zelfs.
Ja ik weet dat ik door moet zetten nu, maar ja beter nu dan wanneer ik weer aan het werk ben, das over twee weken en dan moet ze toch wel gewend zijn lijkt me. Pappa slaapt zo ie zo overal doorheen… hopelijk vanavond meer rust maar ja dat zien we dan wel weer.
Groetjes,
Michèle
Irritant, van die door-alles-heen-slapende papa’s! Hihi. Hier ook zo eentje. Hoe doen ze dat toch?
Veel wandelplezier! Hier komt niet veel van wandelen vandaag, er zijn net hagelstenen gevallen zo groot als knikkers. Morgen hopelijk wel weer!
Succes vanavond en vannacht!
Ha ha ha geen idee. Morgan ligt hier nog in de wagen te slapen. Ik coma nu geloof ik. Maar dametje heeft vandaag even pech want deze mamma gaat haar gewoon wakker maken nu anders zit ik vanavond weer met drama enne pappa heeft er geen last van.
En hopelijk beter weer morgen ja, dan gaan mamma en meisje weer mee naar de voetbal, anders blijven we lekker thuis. Ga ik maar een appeltaart bakken of zo
Groetjes,
Michèle
We duimen voor zon!
Maar ach, appeltaart is ook oké toch?
Loopt het een beetje met het schema vandaag?