@Bakmama: nou petje af dat jij dat allemaal wel zo goed aanpakt dan, maar je schrijft nergens dat jij ook wel eens een steekje laat vallen waardoor je mij het gevoel geeft dat jij het allemaal zo perfect doet, en ik niet omdat ik wat minder concequent ben geweest mbt het boekje. Nou ik heb het dus wel zo aangepakt, so what, Dat is nu eenmaal gebeurd, ik schaam me daar niet voor hoor, ga niet doen alsof ik nooit een steekje laat vallen, mensen weten precies hoe ik in elkaar zit, en weten wat ze aan me hebben omdat ik ook de minder positieve eigenschappen van mij durf te belichten.
Artikel Kindermishandeling
Het is simpel zat, iedereen maakt fouten! Vaak zul je later zien, waar het wat anders had gekund.
Ik ben het wel eens met dat de kinderen slecht luisteren. Normen en waarden krijgen ze niet meer mee. En het valt me altijd op dat bijna iedere moeder zegt dat ze normen en waarden heel belangrijk vinden, maar dat het maar weinig zijn die er ook naar handelen.
Ik vind de meesten ook te soft opvoeden, we praten niet over de jaren 30, dan ga je terug in de tijd dat onze oma en opa werden opgevoed.
En over mishandeling. Alles wat je je kind onthoudt aan noodzakelijke zorg, is mishandeling volgens mij. Er zijn zoveel mensen die hun kind altijd beneden laten slapen (kind komt nooit in de diepe slaap), krijgt altijd prikkels (de moeders vinden zelf dan wel dat ze rust hanteren), dit vind ik ook de nodige zorg onthouden.
oh en ik wilde eigenlijk ook nog zeggen dat ik in dit geval ook eens ben met Inge en Michele. Ik snap heel goed dat zij zich aangevallen voelden, en idd die merkkleding merken de kids nu nog niet, maar straks, als ze ouder zijn wel, en persoonlijk gezegd zou ik als ouder zijnde daar echt voor waken. Maar dat is meer omdat ik vroeger nooit merkkleding had, en daardoor een buiten been was op de middelbare school, wnat degene die wel merkkleding droegen, voelden zich een stuk beter dan bv mij, die geen merk kleding droeg. Dus ik zou dat niet zo snel gedaan hebben. Kijk 1 broek of trui van een bekend, duurder merk, dat is geen probleem, maar daar blijft het ook echt wel bij. Punt is dat ook daarin geld, als ze gewend zijn dat zo te krijgen, dan weten ze straks ook niet wat de waarde er van is, dat dit niet voor iedereen geld etc.etc. Of je ze nou verwend met speelgoed, of met kleding, nu, op deze leeftijd maakt dat geen zak uit volgens mij, zolang je het maar niet koopt omdat je verder geen aandacht aan je kind wil besteden. Want dat is de verwaarlozing op deze leeftijd. , het gaat erom als ze wat ouder worden, zich meer bewust van hun omgeving, wat die hebben, of juist niet hebben, speelgoed of merkkleding. daar gaan ze hun onderscheid in maken. dan krijg je kinderen die niet bij pietje wil spelen, want die heeft geen DS, maar klaasje wil niet bij henk spelen, want daar wil hij niet gezien worden, want die draag geen tommy hilfigger. dat is ook een vorm van verwaarlozing in mijn optiek
Het is om het even.
daarnaast maakt het naar mijn idee niks uit hoeveel kleding of speelgoed een kind heeft, het gaat erom dat dit niet gekocht wordt zodat ze verder geen aandacht aan het kind hoeven te besteden, en het gaat erom, dat niet alles wat ze willen, zomaar kunnen krijgen. Dus wat ik al benoemde, dat ze de waarde leren van het geld, weten dat ze er voor moeten werken om geld te hebben etc.etc.
liefs woezel
@delmira, kindermishandeling is op verschillende manieren, en iedereen heeft zijn eigen referentie kader op het gebied wat zij mishandeling vinden, en wat niet. Volgens de wet echter, maakt de helft van de moeders op dit forum zich schuldig aan kindermishandeling, want ook de regelmatige tik op de billen/handen wordt volgens de wet gezien als kindermishandeling.
liefs woezel
@bakmama&Michele; ik vond dat ook overkomen als een vervelende reactie tegen jou bakmama, helaas werkt het nu eenmaal wel zo dat je inderdaad in Nederland niet (teveel) mag laten merken dat het goed gaat de reactie van Michele vond ik ook jaloerzig overkomen klein beetje als steek onder water, en ben het met je eens dat kinderen zich niet bewust zijn als ze jonger zijn dan een jaar of 10, of ze een broek aanhebben van 50 euro. Wèl ben ik het met Michele eens dat ik dat ook wel erg duur vind (aangezien ze het kapot kruipen/spelen en hooguit 2 mnd aankunnen) ik denk dat Michele dat meer bedoelde te zeggen maar het kwam er verkeerd uit…(?) maar dat terzijde. Wij zitten ook niet helemaal zonder maar ik krijg het niet over mijn hart om in deze fase van Joaquin
s leven zo
n dure kleding te kopen om bovenstaande reden.
Ik ben het wel helemaal met het artikel eens in de zin dat verwennen slecht voor je is. Grenzen stellen zijn goed, en dat doe je ook met de aankoop van spullen lijkt me. En ben ook dan helemaal ‘jaren 30’ haha als het gaat over de 3 RRR: Rust Regelmaat en Reinheid!
Groetjes Ghis x
@Woezel: precies, en dat is geen mening maar een feit volgens de wet. dan verwen ik rico liever met leuke dingen en leuke dingen doen , en geef ik hem pedagogisch verantwoorde straffen dan dat ik me zo laat verlagen tot het met regelmaat tikken geven. het is ook hier op 1 hand te tellen namelijk.
Gewijzigd door - MamavanRico op 05 Jul 2011 10:20:28
Ik vind het een beetje vreemd om te stellen dat je je kind verwent als je ze merkkleding aangeeft. Dus in dat opzicht begrijp ik de aanval tegen bakmama totaal niet. Als je het geld hebt en het daaraan uit wilt geven prima toch. De een geeft het uit aan kleding de andere aan andere dingen. Hihi anders zouden de leveranciers van merkkleding ook niet kunnen leven. Bakmama is echt de enige niet die merkkleding koopt. Rainbow bijv. doet dit ook, nu weet ik dat zij ook gewoon bij Hema etc koopt. Maar ook veel merkkkleding. Wat is daar nu toch mis mee?
Ik koop geen merkkleding, maar begrijp best we dat er mensen zijn die dit wel doen. Ik kan het mezelf niet veroorloven om alleen maar merkkleding te kopen. En ten tweede wil ik dit ook niet en vind ik andere kleding net zo goed.
Verder ben ik het zeker wel met dit artikel eens. En ik krijg er echt kippenvel van als ik dan zo’n artikel lees over een kind wat mishandeld wordt etc. Je hoort het vind ik steeds vaker dat mensen geen belangstelling tonen voor hun kind en veel te veel met werk en andere dingen bezig zijn.
Dat er veel meer kindermishandeling voorkomt komt denk ik doordat er nu veel meer vrouwen werken dan vroeger. Vroeger konden vrouwen zich fulltime met opvoeden bezig zijn en nu is dat toch anders. Neemt niet weg dat ik vind dat je ook kan werken en de tijd voor je kind kunt nemen. Je kiest tenslotte zelf voor kinderen.
Ik ga niemand aanvallen, want iedereen die ik hier ken vind zijn kind op nr 1 staan. En ja iedereen zal de opvoeding op een andere manier aanpakken. Als je zelf het idee hebt dat je het goed doet is het toch prima. De een vind dit streng de ander dat, daar kom je toch niet uit. Maar persoonlijk vind ik het niet terecht dat je iemand aankijkt die veel geld hebt. Want om het nu maar over bakmama te hebben aangezien het daar nu veel over gaat. Zij voed haar kinderen op met normen en waarden. En geeft hun kinderen mee dat ze ook moeten werken voor hun geld etc.
Waar ik zelf heel erg op tegen ben is slaan. Ik heb Tim 1 keer een zachte tik gegeven, maar zelfs daar ben ik zelf van geschrokken. Komt ook omdat ik best makkelijk door mijn ouders vroeger geslagen ben. En niet heel zachtjes ook. Als zij kwaad waren dan uitten ze dat met slaan naar ons en niet met woorden. En ik weet nog hoe weinig impact dit op mij had. Behalve dat ik het uiteraard verschrikkelijk vond om geslagen te worden.
Ik probeer mijn kinderen zoveel mogelijk met normen en waarden op te voeden. En natuurlijk zal ik hier en daar ook best fouten maken. Maar ik weet bijv. van mezelf dat ik erg consequent ben. Maar net als iedereen zijn we mensen die fouten maken. Waar ik bijv. slecht tegen kan is dat kinderen tegen iedereen maar jij zegt. Tim en Daan hoeven tegen ons geen u te zeggen, maar ik wil wel dat ze dit tegen oudere mensen zeggen. Soms hoor ik kinderen gewoon de voornaam van hun moeder gebruiken. Maar goed zo kan ik nog wel even doorgaan haha. Iedereen moet dit voor zich weten.
Groetjes,
Sandra
nee de aanval naar mij, die is zeker wel te begrijpen? Is het nodig zo fel te reageren op mij omdat ik misschien iets minder concequent kan BLIJVEN in sommige opzichten? ik hou dr niet van als mensen doen dat ze zelf nooit geen fouten maken. en dan bij een simpel voorleesboekje een sneer te geven… Daarbij ging het over verwennen dat ik dat dus wel doe, waar ik een reactie op krijg van haar. maar ik ben niet degene die weet ik hoeveel geld uit (kan) geven voor mijn kind. ik verwen rico wle op andere manieren, door leuke dingen te doen die dus niets hoeven te kosten.
enne wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. nogmaals… haar aanval naar mij of michele toe slaat net zo goed nergens op.
quote:
@ Inge, je formuleert het totaal verkeerd: Jij voelt je aangesproken! Miremady kets in mijn ogen de bal naar je: vang hemIk gaf haar daarin gelijk!!
het ging mij om je felle reactie na mijn bericht. alsof ik mijn kind verwaarloos omdat ik soms wat minder concequent ben.
het gaat mij niet om merkkleding? Rico heeft ook wel is merk kleertjes aan. maar ik heb het geld er niet voor om alles van merkkleding te kopen en ik vind dat ook niet nodig. ze groeien er snel genoeg uit.
Daarbij zei ik juist dat ik rico ook best veel verwen, maar niet altijd met dingen die geld kosten. ik nam aan dat het daardoor al duidelijk genoeg was dat ik en Rico veel samen dingen doen en dat ik dat onder verwennen versta en niet het ene cadeau na het andere geef… hoewel ook ik af en toe koopdrang heb en gewoon zin heb om iets leuks voor hem te kopen. ik zie daar het probleem niet in. maar nu kwam het zo over alsof jij verwennen niet oke vond maar laatst nog wel zei: ik weet niet wat ik voor ze moet kopen, ze hebben alles al.
dat is in mijn ogen een beetje dubbel hoor. Rico heeft niet alles, hij heeft best wel wat maar hij kijkt er nauwelijks naar om, waarom zou ik dan nog vanalles blijven geven. hij geniet meer van een wandeling in de natuur, zodat hij stenen kan bekijken en verzamelen, boomstronkjes op kan tillen om te kijken of er piertjes of miertjes onder zitten, en achteraf een ijsje te eten. DAT vind ik verwennen, en daar is helemaal niets mis mee!
en wat je zegt over die tets voor zijn billen, als jij het zo met het artikel eens bent zoals je zelf aangeeft, ben je het dus ook niet eens met die manier van aanpak want dat verstaat de wet OOK onder kindermishandeling. Klopt zo was dat vroeger niet, maar tegenwoordig dus wel las ik laatst nog in de krant (paar mnd terug) daarbij… als rico zo’n driftbui zou krijgen waar jij over spreekt. (wat hij ook wel is gehad heeft) laat ik hem gewoon uitrazen, en als hij zichzelf pijn zou doen. zou niet weten hoe want als hij naar de muur loopt hou ik hem gewoon vast. dan slaat ie me maar. dat liever dn dat ik hem een tets zou geven hiervoor…juist omdat een driftbui voor een peuter ook beangstigend is. Ik heb rico een scheutje water over zijn haartjes laten lopen. Dat is een andere “intense sensatie” zoals ze dat met een mooi woord noemen om tot bedaren te komen.
Overigens… wat ik ook al eerder zei, deins ik er niet voor terug om eerlijk over mijzelf te zijn. ik ben geen toetsenbord heldin die mij voordoet alsof ik nooit fouten maak. en jij benadrukt alleen maar wat je goed doet in je commentaar op anderen en niet waar jij af en toe de plank volledig mis slaat.
Trouwens ik weet niet wat je wil zeggen met het ene kind gaat naar italie en de ander naar canada.
Waar dat op slaat ten aanzien van mijn bericht of dat van een ander. Maar Wij zijn bv. naar centerparcs gegaan. Rico heeft de tijd van zijn leven gehad en wij hebben er alleen maar nara gekeken zonder dat wij zelf ook echt wat gedaan hadden. wij zaten daar met een drankje naar onze knappe lieve zoon te kijken die los ging in de ballenbak. wij hebben ons geweldig vermaakt alleen al daarmee.
een kind hoeft niet naar amerika om het leuk te hebben in mijn ogen. Dat kan ook in Nederland Prima. En wanneer ik een leuke vakantie heb??? Als rico dat heeft!
Gewijzigd door - MamavanRico op 05 Jul 2011 12:39:26
Hihi ja!
Weg met vakanties
Weg met de kermis
Weg met Jungle kamers (germ arme Joaquin)
Weg met Disney
Weg met uiteten gaan
hahaha nee alle gekheid op een stokje, iedereen moet zelf invullen wat men denkt dat het allerbeste is voor hun eigen kind(eren)! Ga er dan ook vanuit dat iedereen hier op het forum best slaagd voor een pedagogisch verantwoorde opvoeding… Ik zou ook wel graag alles wat er te koop is van Catimini inslaan hoor! Maar ik vind dat nu nog te zonde van m`n geld. Maar dat is mijn mening en als je het kunt kopen en je vind het niet zonde wààrom niet dan! Toch?
Ik lees het verwennen meer als dat werkende “full time” ouders vaak het kind even snel een zakje chips geven om het rustig te houden, niet 1x per week maar een aantal keer per week en dat het niet blijft bij een zakje chips. Cadeautjes om het kind zoet te houden zodat mama snel even kan eten koken of iets kan doen wat zij belangrijk vind omdat ze de hele week hard heeft gewerkt. Ik denk dat het kind in kwestie veel te weinig ECHTE aandacht krijgt, laat staan een gedegen begeleiding/opvoeding.Tegenwoordig praten we over de vrije opvoeding wat op mij overkomt als; ZIJN WE OVERAL VANAF !! Men moet en wil ook zoveel en het kind maakt het niet uit of het een merkbroekje aan heeft of niet. Wel samen een puzzeltje maken en die aai over het bolletje, de troost en de liefde + ALLE BASIS VOORWAARDEN om hem/haar klaar te maken de buitenwereld in te gaan. Denkend aan veiligheid, zich kunnen uiten in sport en spel, vertrouwen, creativiteit, autonomie, zichzelf mogen en kunnen zijn … Hebben al die full time werkende moeders daar de tijd voor? Volgens mij schieten de moeders daar in tekort. Daar mee wil ik voorkomen dat we een discussie krijgen over thuisblijfmama’s en werkende mama’s want naast een part time baan kun je er denk ik ook voldoende zijn voor je kind.
De ouders bellen liever een paar keer op het mobieltje en verder mag het kind het uitzoeken … dat vind ik wel erg. Mama en Papa zijn om 18 uur weer thuis en dan begint de volgende stress fase … dat zijn toch geen rustige, stabiele, veilige situaties.
Wat dat betreft vind ik de jaren 30 ook niet zo verkeerd , heel veel problemen van nu hadden we toen niet. We zijn misschien een beetje door geschoten en moeten weer een beetje terug naar de basis, een balans vinden in verwennen en de kinderen leren dat je niet zomaar iets krijgt. Laat ze maar lekker auto wassen bv.
ik jaloers??? Waarop? Ik kan Morgan ook merk geven, maar ik vind het te duur om een kind wat zo hard groeit zulke dure kleren te geven. Of moet ik jaloers zijn dat mijn mannetje niet zoveel verdient?? Denk dat de mijne meer thuis is als ik jou af te zo hoor.
Waar het mij om gaat dat ik jou alleen maar aan de ene kant hoor alles moet strak en kinderen mogen zeker niks te zeggen hebben en als ze niet luisteren dan moeten ze maar aan tik krijgen. Alles gedrilt en strak en oh wee als ze tegenspraak durven te hebben en ze mogen zeker niet verwend worden en aan de andere kant komt het regelmatig voorbij dat je klaagt over hoeveel je kinderen wel niet hebben. Beetje tegenstrijdig vind je niet. Komt over als iemand die het prima vind om naar de buitenwereld te pronken maar binnenshuis is het heeeeeeel anders.
Dit baseer ik op topics die je zelf opent en waar jij op reageerd. Dit is geen jalouzie want dat is een eigenschap die ik op dit punt niet eens bezit. Geloof ik benijd je echt niks integendeel. Maar puur op wat ik lees.
MAAR ga ik er nu bij zeggen, en dat geld ook voor de mamma’s die vinden dat ik blijkbaar jaloers ben. Het is blijkbaar wel oke dat Bakmamma iedereen bekritiseerd en vind dat haar manier altijd goed is. En als iemand kritiek op haar heeft dan word die persoon maar aangevallen of uitgemaakt voor jaloers ding?
Groetjes,
Michèle
@michele ik heb je niet uitgemaakt voor ‘jaloers ding’, ik zei dat ik dat ‘zo vond overkomen’ dat is heel iets anders.
(Als je mijn stukje iets verder doorleest, zie je dat ik je tegelijk ook verdedig).
Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 05 Jul 2011 13:45:00
@Ghis- hartje -Joaquin ik heb ook geen namen verder genoemd. Ik heb alleen mijn standpunt aan waarom ik niet jaloers zou zijn, en dat ik het alleen maar frapant vind dat het altijd bakmamma’s wil is wet is en dat op het moment dat iemand tegen bakmamma in gaat er wel sprake zal zijn van jalouzie, of afgunst of iets dergelijks.
Groetjes,
Michèle
Wat michele zegt is ook mijn standpunt zoals jullie gelezen hadden.
Ik wordt er ook gewoon een beetje simpel van dat sommige van jullie haar verhaal blijkbaar niet goed lezen, wat zij allemaal zegt en doet, en zo gauw iemand een keer haar mening over haar geeft is het allemaal niet eerlijk. Kom nou op zeg! En hoezo jaloezie? vind dat ook een beetje een rare beredenering, want als jullie topics van Michele gelezen zouden hebben zouden jullie ook weten dat Morgan Nike schoentjes heeft gedragen (roze!) wie zegt dat zij dat zo nu en dan niet voor dr koopt? wat een bullshit! en is iemand die geen merk koopt gelijk minderwaardig ofzo? ik koop net als Michele: SOMS iets van merk. maar vaak ook niet. het gaat erom wat er daarna wordt gezegd maar jullie pikken er een aantal woorden uit wat er wordt gezegd, terwijl het haar er in dat geval om ging, dat er wordt gezegd: teveel verwennen is niet goed… maar ondertussen wel dure kleren geven en niet meer weten wat ze voor hun kinderen moeten kopen.
maar dat laatste dat wordt weer niet gelezen. want volgens mij lezen jullie een zin, en dan “OH daar ben ik het niet mee eens! BAM reageren!” en de rest van haar of mijn verhaal wordt niet meer gelezen. Volgens mij bakmama’s verhalen ook niet anders zou het jullie wel opgevallen zijn dat bepaalde reacties terecht waren.
quote:
Hebben al die full time werkende moeders daar de tijd voor? Volgens mij schieten de moeders daar in tekort. Daar mee wil ik voorkomen dat we een discussie krijgen over thuisblijfmama's en werkende mama's want naast een part time baan kun je er denk ik ook voldoende zijn voor je kind.
zoals je zegt zonder discussie JA daar hebben full time werkende moeders tijd voor en NEE morgan krijgt geen chips of cadeautjes om haar zoet te houden terwijl ik kook.
Groetjes,
Michèle
Ohnee hoor ook ik hoef daar geen discussie over aan te gaan. ik hou rico echt niet zoet met snoep, ik heb een hekel aan zoete rommel. af en toe krijgt hij het maar dan strijk ik ook over mijn hart. Rico is al blij met een kaasje.
en koekjes eten ja dat krijgt hij inderdaad, maar vaak bakken we die vooraf ook samen
Dames, dit gaat heel erg lijken op het viva forum waar een tijd geleden over gesproken werd omdat daar iemand van ikkeben afgezeken (sorry voor het woord) werd. Dit is toch niet gezellig meer!
Ik begrijp ieders standpunt. Maar mensen, je kunt niet altijd met iedereen door één deur en dat moet je ook niet proberen. Vergeet niet dat het tekst op een scherm is dat vaak zo anders wordt opgevat dan dat het bedoeld wordt. Is het niet veel verstandiger om mensen privé te mailen (als je ergens veel moeite mee hebt) dan elkaar in het openbaar aan te vallen? Want (en ik wil daar niemand mee aanvallen/kwetsen ofzo) het zijn vaak dezelfde mensen die moeite met elkaar hebben. Moet je elkaar dan zo blijven aanvallen als je van elkaar al weet dat je het niet met elkaar eens bent?
En verder…iedereen voedt op zijn/haar manier op en we doen onze best om het goed te doen. De één geeft graag wat meer uit aan speelgoed en de ander wat meer aan kleding. Is dat nu zo erg? Nee, want iedereen die hier op het forum komt, komt hier niets voor niets: we houden van ons kind en willen het beste voor hem/haar anders waren we hier niet beland met vragen of problemen, toch?
Ik sluit me helemaal aan bij Freubeltje, fijn dat ik het niet opnieuw hoef te typen. Thanks Freubeltje
Einde discussie? Als je dit als ‘buitenstaander’ van de discussie leest, denk je echt dat het nergens over gaat. Laat het los, je hoeft het niet eens te zijn en accepteer dat.
Groetjes,
M