Artikel Kindermishandeling

Onderstaand artikel las ik net op de website van de Telegraaf. Triest en zorgelijk tegelijk. Waarom een kind op de wereld zetten en er niet voor kunnen zorgen of onvoldoende? Waarom is het kind toch weer de dupe?

We kunnen niet meer opvoeden AMSTERDAM - Ouders schieten steeds vaker tekort in de opvoeding van hun kinderen. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling (AMK) van Jeugdzorg Nederland, dat maandag werd gepubliceerd.

Pedagische verwaarlozing

Ouders stellen te weinig grenzen, verwennen kinderen te veel, stellen geen belangstelling in hun hobby’s of zorgen voor te weinig structuur en regelmaat. Het AMK noemt het pedagogische verwaarlozing en krijgt er twee keer zoveel meldingen over dan drie jaar geleden, toen de instantie met de registratie begon. Ook blijken kinderen veel vaker getuige van geweld in huis.

Driftbuien

Kinderen die worden verwaarloosd hebben geregeld driftbuien of zijn juist heel somber of teruggetrokken, laat een woordvoerster van Jeugdzorg Nederland weten. Het AMK kreeg vorig jaar ongeveer 30.000 meldingen van deze vorm van kindermishandeling binnen. Het is de meest voorkomende vorm.

Getuige huiselijk geweld

Op de tweede plaats staat het getuige zijn van huiselijk geweld met circa 18.000 meldingen. Geweld zien is volgens de onderzoekers net zo schadelijk als zelf het slachtoffer zijn van geweld. De woordvoerster legt uit: „Als je ziet dat bijvoorbeeld je moeder vaak in elkaar wordt geslagen, kan dat de norm worden voor kinderen. Daardoor kunnen ze later een verstoord gedrag krijgen, waarbij ze gaan slaan of zich laten slaan.”

Verschrikkelijk om dit te lezen ik snap ook niet hoe je dit kunt doen (of juist 'niet’doen) wat zouden die ouders er aan kunnen doen om het te veranderen… het is belangrijk om naar een oplossing te kijken, toch?
Wel fijn om te weten dat ik in ieder geval niet bij deze doelgroep behoor!

Lilypie Second Birthday tickers

ja sorry maar ik ben het met bepaalde dingen totaal niet eens. dat als je je kind verwend dat dat onder verwaarlozing valt? vind het een beetje tegenstrijdig. ik verwen rico best wel, (binnen de grenzen uiteraard) hij krijgt niet altijd ALLES, maar al had ik het geld… haha dan kan ik niet beloven dat hij het niet zou krijgen. Mits ik het gepast vind uiteraard…
en grenzen stellen IS nu eenmaal moeilijk in sommige situaties, ik heb b.v. soms moeite met concequent blijven (niet om het te zijn maar om het te blijven)
en ik denk dat elke ouder daar zo nu en dan wel moeite mee heeft.
om die dingen nou onder verwaarlozing te laten vallen vind ik echt te belachelijk voor woorden.
verder ben ik het wel eens met het hele stuk en vind ook ik dat een kind rust en regelmaat nodig heeft.
als rico al een keer iets te laat naar bed is geggaan is ie al helemaal opgefokt de ochtend erop. maar goed… stel rico zou echt elke keer de pan uit vliegen bij wijze van… zou hij idd meer grenzen krijgen… maar rico gaat er nooit overheen (vooralsnog) dus hoef ik ze ook niet aan te scherpen.

dat huiselijk geweld ja daar lees ik idd ook veel over. vreselijk… ik zag gisteren nog een uitzending van van god los (niet de film maar de serie) waarbij de vader losse handjes had mbt de kinderen en zijn vrouw…vreselijk ik kreeg echt een brok in mijn keel… als je je kind aan zoiets bloot stelt dan ben je echt niet helemaal normaal hoor! ik snapte ook niet waarom die moeder niet meteen vertrok, je kind moet NOOIT de dupe worden van zoiets… vreselijk hoeveel angst een kind hierdoor krijgt…jeetje…

Gewijzigd door - MamavanRico op 04 Jul 2011 19:03:00

@ mamavanrico ik denk dat in dit geval verwennen gezien word als alles krijgen aan materiale dingen, maar geen liefde en aandacht en kinderen die alles mogen doen wat ze willen zonder regels en grenzen zoals een kind van 3 die zelf beslist wanneer hij naar bed gaat maar dan ook zichzelf in bedje moet krijgen. Dat is heel wat anders dan je kind wat extra’s geven en een keer wat makkelijker zijn.

Maar ik denk dat verwaarlozing veel erger is dan geslagen worden. Slaag voel je op een gegeven moment niet meer en dat stopt op een gegeven moment, maar verwaarlozing stopt nooit.

Groetjes,

Michèle

Triest genoeg verbaast het me niet, omdat het natuurlijk m’n werk is.

@Inge, verwennen = verwaarlozen -> een kind krijgt alles wat het wil, zonder max. Dat kind wordt ouder en moet studeren en dan een baan vinden en behouden. Het is alleen nooit geleerd dat je voor dingen moet werken in het leven (alles kwam tenslotte altijd aanwaaien). Gevolg: geen goed leven voor jezelf kunnen opbouwen. Dan wordt zo’n kind op latere leeftijd de dupe van het overmatig verwennen zonder grenzen van z’n ouders. En dan is zo’n kind dus verwaarloosd.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

@Michele en Mriek: ik las het artikel op omroepbrabant op een andere manier en daar werd het idd uitgelegd dat kinderen werden verwend maar geen liefde/aandacht kregen, en daarom dus spullen om ze zoet te houden. daar ben ik het dus ook totaal niet mee eens. maar daar werd het dus wel duidelijker geformuleerd dan in het artikel van hieronder. daar komt het net zo over dat als je je kind verwend of geen duidelijke grenzen stelt je kind gelijk verwaarloosd wordt en dat vind ik dus onzin. maar hoe jullie het nu brengen (zo stond het ook in het andere artikel wat ik las) dan is het ineens wel heel duidelijk en dan ben ik het ook met jullie en het artikel eens.

@Bakmama: ik weet niet wat je nu suggereerd maar ik neem aan dat je je bericht op mij doelde. Ja ik vind het soms moeilijk concequent te zijn, en nu verwaarloos ik mijn kind wil je dat soms zeggen? en vroeger hadden kinderen wel respect? noem je dat respect? kinderen kregen er vroeger met een liniaal langs en ouders waren veel harder en gaven hun kind een tik op de billen en weet ik wat nog meer, zo ging dat vroeger. ik noem dat geen respect, ik noem dat angst.

Gewijzigd door - MamavanRico op 04 Jul 2011 20:37:12

@ Bakmamma ik vind jou redenering een beetje krom hoor. Begrijp me niet verkeerd maar iemand die 50 euro voor een broek voor een peuter niet duur vind, die regelmatig aangeeft hoe makkelijk ze wel niet alles kan doen en laten omdat er zoveel verdient wordt en regelmatig roept dat ze niet meer weet wat ze haar kinderen moet geven omdat ze alles al hebbemn moet bij mij niet aankomen dat ze vind dat kinderen te makkelijk opgevoed worden. Want dat wordt voor mij een beetje ongeloofwaardig.

Groetjes,

Michèle

Inge, vroeger hadden ze indd meer respect voor ouderen ed. en dan gaat het niet eens over heel vroeger hoor. Kijk is naar jezelf, jij bent nog jong net als mijn dochter en jij hebt neem ik aan wel respect voor ouddere, en je zegt u tegen vreemden ed.

En ik neem niet aan dat je met een liniaal kreeg Mijn dochter in ieder geval niet Maar als ik nu soms kinderen van 4 jaar hoor praten, denk ik toch echt dat moet Dylano niet in zijn hoofd halen want dan kan hij van mij zijn excuus aanbieden en wacht hem thuis nog een fikse straf.

En dat betekent dus indd consequent zijn in de zijn van, jezelf inhouden als je je eigen loopt te ergeren in een winkel aan andere mensen, op de fiets etc. geef zelf het goede vb hoe moeilijk af en toe ook, want ik ben echt geen heilige.

Madelon heeft nu al tegen dylano gezegt als mama nee zegt hoef je niet door te zeuren want dat word nooit een ja. En ja dan ben ik misschien wel streng, maar als ik dan mijn dochter zie, weet i kwel waar ik het voor gedaan heb.

verder ben ik het ook geheel met dat artikel eens en voor een deel weet ik ook wel een oorzaak denk ik,. We krijgen nl steeds vaker op latere leeftijd kinderen en ik ga mezelf maar na, ben nu 42 en als ik hier nog een paar dagen bij zou werken geloof ik niet dat ik nog veel fut voor Dylano zou hebben en dan geef je indd makkelijk in materieel opzicht. Je hebt zelf een korter lontje en dan gaat het al snel fout denk ik.

Liefs Michelle

Tja en dan praten over dat teveel verwennen niet goed is… ik verwen rico minder dan haar en waarom ik heb het geld er niet voor om hem kleren van meer dan 50 euro per stuk te geven en weet ik wat nog meer.
Rico krijgt van mij kleine dingetjes, die hem toch tevreden maken en waardoor ik het gevoel heb dat ik hem toch een beetje kan verwennen. gisteren b.v. gingen we naar een manifest waar een clown was die van balonnen diertjes konden maken. dat koste me nog geen cent en rico was blij. we zijn lekker gaan wandelen en we hebben paddenstoelen gezien en bestudeerd. we hebben piertjes gezocht en hebben een ijsje gegeten. nou in totaal was ik 2 euro kwijt en mn mopje had een superfijne dag en was dus in mijn ogen lekker verwend! het hoeft geen geld te kosten! verwennen in materialistische zaken hoeft helemaal niet. ik verwen rico lekker veel, maar het kost me nauwelijks geld en daar ben ik trots op!

@ Inge ik las het vanmiddag in de krant en toen dacht ik ook van huh was er mis met verwennen. Hier hebben wij nu net de teugels even aan getrokken, dat had je al gelezen in we gaan het anders doen en het werpt al vruchten af in ze zin ze heeft weer beter gegeten, maar ik moet er ook voor waken dat ik niet te makkelijk wat meeneem enne morgen heeft hier zeker ook een stem in huis, hij geld niet altijd maar ook zij mag zeggen wat ze wel en niet wil. Dat is het leren wat een democratie is en leren voor je mening uit te komen. Ik geloof dus zeker niet in een jaren 30 drill opvoeding. Integendeel.

Groetjes,

Michèle

@Michelleik heb het over vroeger, zij praat over de jaren 30. dat is bij mij vroeger…
en tuurlijk ben ik ook wel concequent maar ik heb er ook zo mijn redenen voor waarom ik het moeilijk vind altijd (dus niet nooit!!) concequent te zijn. en dan heb ik het niet over: goh ga maar een uur later naar bed. nee hij gaat gewoon op vaste tijden slapen en heeft regelmaat in alles. maar b.v. dat ik zeg: geen boekje vanavond! omdat hij de hele tijd stout aan het doen was… en dan is hij later die dag heel erg lief b.v.
dan lees ik toch een boekje voor maar een klein verhaaltje ipv 2 of 1 grote. snapje? in die zin ben ik minder concequent.

@Michele: nee ik heb er een gruwelijke hekel aan aan dat soort mentaliteit (jaren 30 dril zoals jij dat zo mooi omschrijft)
maar… En ook Rico heeft hier een stem in huis. maar ik tolereer geen grote mond (NEEEEE EEETTEEEEE b.v. als ik zijn bord weg zet als ie weer is gooit) en ik pik het ook niet als hij de hond slaat of mij of wat dan ook. hij wordt gewoon voor zijn daden “gestraft” maar niet op de manier zoals dat “vroeger” ging. maar op mijn manier, wat dus ook pedagogisch verantwoord is. dus op zijn kamer zetten b.v… dat werkt hier echt als een tierelier!

Gewijzigd door - MamavanRico op 04 Jul 2011 20:57:50

@ Michelle ik leer morgan ook waarden en normen en ik ben ook consequent maar in alles zijn uiterste en dat moet je wel met me eens zijn

Groetjes,

Michèle

Tuurlijk zijn er uiterste Maar je bent het toch wel met eens dat er een deel 12, 13 jarige nu al totaal losgeslagen zijn, zal vroeger ook best wel, maar als ik lees dat een 12 jarige met een mes op zak loopt, denk ik toch dat er wat schort aan de opvoeding of ze zien het van thuis.

Inge daar ga je in mijn ogen de mist in,Als ik zeg geen boekje op een geven moment dan blijft het geen boekje ook al is hij daarna nog zo lief. Leg wel nog een keer uit waarom ik dus niet voorlees. Maar hij zal er echt niet slechter van worden nog, maar als hij ouder word gaat hij dat wel uitbuiten, want dan weet hij als ik naderhand lief doe mag het toch wel, snap je mijn punt? En ik kan me heel goed in jou situatie plaatsen, want je hebt je al teveel zorgen om Rico moeten en nog maken en dan word het denk ik wel een ander verhaal.

Liefs Michelle

@ Michelle dat is zeker waar, maar ik denk dat datzelfde tuig er vroeger ook was alleen zat de media er minder op. Alleen niet om te discrimineren vroeger was het pietje bel en nu is het Hassan abdoeladi en dat is wat de mensen meer stoort en meer klachten geeft. Gelukkig is dit percentage kinderen dat zo opgevoed is nog altijd in de minderheid.

@ Inge daar heeft michelle wel gelijk hoe goed ik jou ook begrijp.

Groetjes,

Michèle

@Michelle: ja ik weet dat ik daarmee in de mist ga, maar kom op we zijn allemaal mensen en we maken allemaal “fouten” geen 1 ouder is perfect, al doen sommige alsof er totaal geen kruis aan hun huis hangt, maar idd wat je zegt, gewoon om de zorgen die we gehad hebben rondom Rico alvanaf dag 1 van zijn geboorte. en bepaalde dingen die hij nu nog moet meemaken wat sommige van ikkeben weten maar lang niet allemaal, ben ik gewoon iets gemakkelijker, omdat ik vaak ook begrijp waarom hij die dag gefrustreerd was Niet dat dat alles goedmaakt trouwens hoor! ik bedoel wat ik al aangaf… ik zet hem echt wel op zijn kamer als hij zich stout heeft gedragen. en ik ben ook duidelijk in mijn woorden. ik zeg bv. nooit: jij bent stout. ik zeg altijd: je gedraagt je nu stout.
ik durf echt heel hard te zeggen: ik doe het prima! Ondanks dat ook ik als ouder heus wel eens de mist in ga

Gewijzigd door - MamavanRico op 04 Jul 2011 21:17:39

Inge,Dacht jij ik niet ,ben ook maar een mens met al zijn goede en slechte dingen

Michèle,

Daar heb je wel een punt waarschijnlijk. mij maakt het niet uit of ze blank of bruin zijn, Erger me net ze vaak aan “nederlanders”

Liefs Michelle

Oh inge ik ben ook geen heilig boontje hoor en ik zeg ook wel eens ja als ik eerst nee zei. Maar ik merk wel dat morgan daar nu een loopje mee genomen heeft en daarom hier nu even de teugels strak.

Groetjes,

Michèle

En gelijk heb je. als rico er een loopje mee gaat nemen gaat dat ook hier gebeuren, maar ik ga het niet al toepassen als het nog niet nodig is toch? dat doet lijkt mij niemand. als ik het met mijn methode onder controle heb is het goed. gaat hij dwarser doen, ga ik ook dwarser doen

@Michelle: gelukkig maar zeg! hahaha

@ michelle ik net zo goed hoor, ik wil alleen zeggen dat het altijd bestaan heeft, in alle tijden en in alle rangen en standen. Alleen praten we er meer over nu en wordt er meer aandacht aan besteed en misschien is het wat meer dan vroeger, maar laten we inderdaad niet doen of iedereen altijd maar even braaf geweest is. De kinderen die toen waarden en normen hebben meegekregen geven ze ook weer door. Ze zeggen niet voor niks waar je mee opgevoed bent raak je mee besmet.

Groetjes,

Michèle

[Ik ben het ook eens met het artikel. Ik verwen echter Bo ook, hij krijgt veel te veel van mij, maar dat is meer omdat hij snel is uitgekeken en meer uitdaging zoekt. Hij is nooit het type geweest om eindeloos een toren te bouwen van houten blokjes bv. Ja hij deed het 1 keer, en dan is de aardigheid er voor hem van af, want hij weet toch hoe het zit, dan vind hij het gelijk al niet leuk meer. Op deze leeftijd maakt het denk ik ook nog niet zo gek veel uit, ze maken constant grote ontwikkelingen door, wat weer ander speelgoed vereist,ik denk meer dat als ze ouder worden, het een probleem word. Bo vraagt nu ook wel eens in de winkel dat hij iets wil hebben. Ik zeg dan ook eigenlijk behoorlijk vaak dat hij dit niet krijgt want mama heeft daar geen centjes voor. Ik zeg dan ook altijd dat papa en mama werken om centjes te krijgen. Ik vind het erg belangrijk dat Bo de waarde van het geld leert, en dat zal nu nog niet kunnen, maar wanneer hij ouder wordt wel. Als ze bv 8 of 9 zijn, en dan alles krijgen wat ze willen en vragen, dat vind ik niet goed, zo werkt het niet in het “echte” leven, vroeger moesten wij bv een klusje doen zoals de auto wassen, waar we geld mee konden verdienen en daarmee dus konden sparen voor datgene wat we wilden hebben. Vanaf het moment dat we mochten werken, op mijn 15e , moesten wij dat ook, wilden we extra geld hebben om dingen te doen, of om bv merk kleding te kopen als we die graag wilden hebben. Mijn moeder gaf ons dan een x bedrag voor kleren, en alles wat we meer wilden of nodig hadden, dat moesten we zelf betalen. Ik ben ook groot voorstander om het op die manier aan te pakken, want zoals er ook gezegd wordt, ze moeten zich wel staande kunnen houden in het “echte” leven, en leren dat er gewerkt moet worden voor het geld, en op die manier de waarde er van leren.
Consequent ben ik wel, nee is nee, en blijft ook nee. dat weet Bo, neemt niet weg dat hij het toch wel probeert hoor. Hoort bij de leeftijd.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers