Andijvie maken

Hahaha, ik heb weer iets hoor! Ik had ineens erge trek in andijvie met rookworst (nee, ik ben zeker weten niet zwanger), maar…ik weet eigenlijk niet hoe ik dat moet maken! Erg he! Eva heeft het al bij oma op en ze at bijna haar vingertjes erbij op!

Ik heb bijna een kilo aardappelen en een grote zak gesneden andijvie. En nu? Kookcursus voor anti-kokje Rainbow!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 17 Nov 2009 12:06:31

Ik ben toevallig vandaag een dagje vanuit huis aan het werk, dus ik loop zo even voor je naar beneden. Heb namelijk een grote stampotpan met daarop een recept voor boerenkool, hutspot en andijviestampot. En andijvie is niet echt mijn favoriet, dus dat wordt hier bijna niet gegeten.

Ik laat het je zo even weten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

dit is zoals ik het altijd maak:

Benodigdheden:
Andijvie
Aardappels
Spekjes
Rookworst

Kook de aardappels goed gaar, Geen pap, maar wel stampbaar. Doe de andijvie in een vergiet en was deze goed schoon indien nodig. Bak de spekjes goed uit.
Giet de aardappels uit over de andijvie. Zo wordt deze meteen geblancheerd. Daarna stamp je de aardappels. Beetje bij beetje doe je de antijvie erbij en daarna de spekjes. Voeg ook het vet van de spekjes toe en een scheutje melk. Zo blijft het lekker smeuig. Dan serveer je het met de rookworst erbij.

Enne Rainbow er is een receptenonderdeel he

Groetjes,

Michèle

Ooow, wist ik niet! Ik ga daar zeker eens op kijken, want ik ben niet zo’n keukenprinses. Ik bedoel, wie kan er nu geen andijvie maken! Hahaha. Maar met jullie recepten moet het wel lukken. Ik heb ook een stamper, dus dat komt goed. Papa houdt er niet van, maar Eva en ik wel!

Daar komt ie dan :

• 400 gr andijvie
  • 1200 gr aardappels
  • 80 gr boter
  • 4 kopjes water (500 ml)
  • peper, zout, noodmuskaat
  • melk
  • rookworst

Doe de aardappelen met water in een pan en kook ze in 30 minuten gaar. Giet het water af en stamp de aardappelen met een scheut warme melk, boter, zout, peper en een beetje nootmuskaat. Roer er de rauwe gesneden andijvie door. Een rookworst erbij en klaar.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Eet smakelijk!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Wij vinden het ook heerlijk. Vorige week nog een grote pan verse boerenkool gemaakt en mij mij bleef eten. Nou zei ze hij is eigenlijk nog beter dan de mijne… Das toch een geweldig compliment.

Groetjes,

Michèle

Dat is zeker een geweldig compliment Michelle.

Ben alleen benieuwd wie mij mij is

Ik ben dol op stampotten als hutspot, boerenkook en vooral zuurkool. Maar van andijvie ben ik geen fan. Moet het misschien ook gewoon weer een keer proberen. Mijn moeder kookte het vroeger tot snot en sindsdien heb ik het nooit meer zelf gegeten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Eh bij mij sandra…

Enne ik kook andijvie niet want dan hou je niks over… Hutspot ben ik geen fan van, maar ik ben ook niet dol op grote hoeveelheden ui.

Groetjes,

Michèle

Nee, mijn moeder kookte het dus echt tot snot. Misschien ga ik het recept wat op die pan staat dus ook maar eens proberen. Want daar staat ook bij dat je de andijvie er zo rauw bij moet doen.

Sorry, maar nu weet ik het nog steeds niet. Want je schrijft mij mij bleef
eten Dus nu weet ik nog niet wie er bij je is blijven eten !

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Leuk, wij hebben gister nog met succes andijviestamppot gegeten. Ongeveer zoals Michèle het maakt, alleen met een beetje boter erdoor om het extra smeuig te maken en voor pappa en mamma lekker maggie erbij!

Even een tip: Wij hebben gister de ouderwetse, nostalgische unoxworst gebruikt voor erdoor (weet de benaming niet meer precies, maar ligt niet bij de standaard rookworsten) en die was echt HEERLIJK! Net zo goed als de hemaworst

Veel plezier met maken!

Nog een tip: als je nou dat gedoe van aardappels stampen wilt voorkomen, je hebt ook pakjes waar je kokend water bij moet doen, roeren, en je het stamppotpuree, dan ben je dus in 20 minuten klaar met alles, doen wij weleens als we weinig tijd hebben… voor de echte keukenprinsessen is dat …

liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ooooh heerlijk Rainbow! Wat een goed idee Ik ga je na-apen, mijn schoonmoeder kotm mee eten, dus dan is een grote pan andijviestamppot wel makkelijk, en heeeeel lekker!
Ik heb er ook nog altijd een zakje Jus voor stampot van Knorr bij, om een kuiltje te maken en de rookworst in te dippen, mmmmm! Niet heel gezond natuurlijk, maar wel erg lekker, hihi! Eet smakelijk alvast!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

@ Liske aardappels koken en stampen duurt net zo lang alleen je hoeft niet te schillen

Groetjes,

Michèle

Persoonlijk houd ik niet zo van rauwe stampot dus ik kook de andijvie altijd 2-3 minuten mee met de aardappelen dat is ook makkelijker voor Jada om te eten! Maar de rest van de recepten wel een beetje het zelfde! Beetje boter, melk en soms doe ik er een beetje mayo doorheen } hahahaha
Succes iig! Heb je oma niet gebeld, voor haar recept?

@ Michèle: het is ook niet dat het veel moeite is om te doen, maar je moet er wel lang op wachten voordat die aardappels lang genoeg koken en als je laat uit je werk komt of nog boodschappen moest doen ofzo en je wilt toch op tijd eten, ben je een stuk sneller klaar met zo’n zakje. Qua smaak scheelt het niet enorm vind ik. Alleen heb ik het gevoel, en dat zal ook wel zo zijn, dat echte aardappels gezonder zijn, dus meestal stampen we ook gewoon verse aardappels.

liefs!

Hahaha, ik dacht nog: best een saaie topic, maar hop, meteen toch weer een hoop reacties van smulpaapjes! Grappig! Ik weet niet of het straks andijvie gaat worden, want mijn vriend gruwelde al toen ik het voorstelde! Misschien toch maar iets anders maken, ik lust ook wel zalm uit de oven. Hmmm! Ik weet nu hoe ik de anduvie moet maken, dus mijn lover moet er toch maar een keer aan geloven hoor! Met een rookworstje! Zalig!

Zo af en toe kan het geen kwaad liske alleen ik vind vers lekkerder dus dan maar iets later eten.

Groetjes,

Michèle

Hahaha, je hebt gelijk hoor!

Wij hebben er alleen van die dagen tussen zitten, dat we anders met Nora’s schema helemaal vastlopen. Dus dan is de keus of Nora een potje, of even iets snels fixen. Nou hebben we een nasi recept dat echt in 10 min klaar is en lekker en gezond is, dus op die dagen gaan we meestal voor nasi!

Wat een burgelijkde huisvrouwen zeg, lekker kletsen over recepten… hahaha!

liefs

hmm lekker andijvie met spek
maar wij koken de andijvie ook altijd mee met de aardappelen
hou niet zo van rauwe andijvie

Ha ha ha en dat terwijl ik op me werk zit Liske

enne wij eten bami vanavond. Morgan een potje. Doe moet nog niks van bami hebben en als ik het klein maak wil ze het ook niet. Dan een potje

Groetjes,

Michèle

Nou dan ook nog maar even hoe wij de andijvie eten:

Aardappelen koken, met 1 ei erbij.
Speklappen, goed marineren, met zout en kerriepoeder en bakken met een grote ui.
Andijvie even wokken, en aardappelen, andijvie en ei door elkaar stampen, met water, melk of jus.
Ui en spek erop en smullen maar, echt heerlijk!!
Liefs, Anne

Lilypie First Birthday tickers