Alternatief voor liga

Nog een vraag. Ik heb liga gekocht, maar nu zag ik dat daar suiker in zit. Ik wil niet dat Julia met 6 maanden al suiker eet. Straks wordt ze net zo suikerverslaafd als mama!`Wat zijn suikervrije alternatieven naast rijstwafeltjes?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Kijk eens in een natuurwinkel Rainbow. Weet niet of ze ze bij jullie hebben maar de keten waar mijn vriend voor werkt heeft heel veel filialen en daar hebben ze voor onze meiden ook genoeg aan koek en zo zonder de gerafineerde suikers, hooguit alleen natuurlijke suikers.

Groetjes,

Michèle

ja je hebt ook bisquitjes zonder suiker, die mogen ze ook hebben (zit ook b.v. in nestle pyjama papje en ik ga er niet vanuit dat daar suikers in zitten)

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Soepstengels zijn ook een alternatief.

Groetekes, Sje

Je kunt ze ook een broodkorst geven om lekker op te kauwen en te sabbelen.

Ik heb er nooit op gelet wat er allemaal in zit. Tim krijgt ook iets van een liga of babykoekje tussendoor. Worden ook aanbevolen door het CB, dus lijkt me dat het geen kwaad kan. Ze zullen niet meteen suikerverslaafd worden alleen maar door zo’n koekje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi Sandra,

Het rare van cb’s is dat ze allemaal anders zijn. Vanmorgen was ik op een voorlichtingsbijeenkomst over eten en daar waren ze niet dol op liga geven. Veel suiker en door fruit heen gemixt was het ook nog best gevaarlijk ook, omdat het dan te weinig met speeksel gekneed wordt en dus droog is en moeilijk eetbaar. We hebben ze allemaal gehad en ik ga ze ook geven,maar niet te veel!

Ja, af en toe wordt je gek van die adviezen. Wij hebben toen Tim 7 maanden was van het CB een heel A4tje gekregen met voedingsadviezen. Daar stond dus als middagtussendoortje babykoekje, soepstengel of broodkorst. Ik doe het in ieder geval nooit door fruit ofzo heen. Zie het nut er niet van, want het is juist goed voor de motoriek om het ze zelf te laten eten.

Groetjes,
Sandra

Precies, ik ga ook voor de korstjes, de stengel en af en toe een lekkere liga. Vanille Nutrix en allerlei yoghurtjes van Danone werden ook sterk afgeraden. Ik begin er nu nog niet mee, kinderen hoeven nog geen zuivel nu zeiden ze, maar voor het lekkere vind ik dat ze dat best eens mogen. Ik denk dat het alleen slecht is als ze het te veel krijgen en wennen aan zoet. Yoghurt was veel te zuur…je moet het allemaal maar weten!

Morgan heet vanavond een paar hapjes Yogolino gehad. Niet dat ze van mij nu aan de toetjes moet, maar ik had haar visrisotto gegeven en dat vond ze echt niet lekker, ze moest er erg van huilen, ik vond het zo zielig en ik wilde toch ook weten of ze het luste dus ze heeft een kwart bakje gehad, mamma had de rest opgegeten, maar dat weet zijn niet

Groetjes,

Michèle

door het fruit heen?? nee dank je … dan heeft hij gelijk 2 dingen in 1 x op. Ben blij dat ik het beetje kan verdelen over de dag. Vanmiddag heeft hij lekker een broodkorst op… heerlijk vondt hij het… ben wel blij dat de stofzuiger is uitgevonden met die liga’s en broodkruimels

Ze stimuleren als je brood ga geven altijd broodkorst mee te beginnen (heb ik niet gedaan) … maar deze mama dacht dat hiermee de korst (dacht ben gek … .die harde dingen) ipv het kontje… dom!

Mini Boy, ze mogen de korst EN het kontje hoor! Ze raadden we aan om een dag oud brood te geven, omdat dat minder aan het gehemelte bl;ijft plakken, maar of ik dat ga doen? Weet ik nog niet!

Yogolino klinkt erg lekker Michele! Ik snoep af en toe ook van de banaan als Julia er iets van laat staan…wat NIET gebeurt, want ze vindt het zelf zo lekker. Ik lik met een vinger het schaaltje uit… Ja, ik kan natuurlijk voor mezelf ook een vol potje kopen he, maar dat gaat me wel te ver! Visrisotto…bleeh, klinkt ook vrij vies…en gisteren op de bijeenkomst bleek ook dat veel kindjes, net als Morgan, niet van kiwi houden: te zuur!

Ik kreeg ook het advies van het CB om brood te geven wat 1 dag oud is. Ik heb dat vanaf het begin niet gedaan. Ons brood ligt in de vriezer en ik haal het er pas uit als Tim moet eten. Ik laat het ontdooien en dan geef ik het hem en dat gaat prima.

Groetjes,
Sandra

Hoi Rainbow, je geeft aan dat je iet wilt dat je kindje suiker binnenkrijgt. Heel goed hoor. Wil wel even aangeven dat er in potjes eten heel veel suiker toegevoegd is. Wellicht kan je het beter zelf maken zodat je zeker weet dat je kind geen suiker krijgt.

Groet Loes

Ha ha ha ik maak soms een beetje extra fruit Rainbow, kan mamma mee snoepen, alleen Morgan wordt pislink als je aan haar eten komt, alleen die risotto kon haar dus gestolen worden.

Vanavond maar gewoon bruine bonen met appel en rundvlees. Een klassieker met een nieuw tintje zeg maar

Groetjes,

Michèle

quote:
Hoi Rainbow, je geeft aan dat je iet wilt dat je kindje suiker binnenkrijgt. Heel goed hoor. Wil wel even aangeven dat er in potjes eten heel veel suiker toegevoegd is. Wellicht kan je het beter zelf maken zodat je zeker weet dat je kind geen suiker krijgt.

Groet Loes

Over welke potjes heb je het nu dan ??

M.

Eh inderdaad. Het is echt NIeT waar dat potjes suiker bevatten. Dat heb ik nagevraagd bij Nutricia en op het cb. Alleen natuurlijke suikers, maar die zitten ook in fruit. Stel je voor, dan zouden alle Nederlandse babies moddervet zijn. Is echt een fabel hoor, potjes zijn even goed als vers. Het is maar waar je voor kiest. In veel toetjes zit overigens wel heel veel toegevoegde suiker!

Hoi, het was een keer op tv bij de keuringsdienst. Er is onderzoek naar gedaan en blijkt dat er zo’n 5 klontjes per potje in zitten.

Het is geen aanval hoor. Ik heb puck ook potjes gegeven, ook toen ik dit wist.

oh, zo las ik het ook niet joh. Maar waarom staat er dan zonder toegevoegde suikers op met grote letters??? Mis ik dan iets?

ja, dat is het vreemde. Ik weet het antwoord ook niet. Ik weet wel dat ik best ben geschrokken toen ik het zag. Ben uiteindelijk ook overgestapt op vers eten. Als het potjes eten proeft is het ook veel zoeter dat vers eten.
Ik weet dat er hele discussies zijn geweest hier, wellicht dat je wat kan terugvinden bij de zoekoptie.
Wellicht op de site van de keuringsdienst.

Ik wil niet zeggen dat wat je zegt niet klopt loesie, maar de keuringsdienst van waren zijn ontzettende muggenzifters. Zelfs natuurlijke suikers vallen zij over. Maar zoals er op de site van Nutricia staat (olvarit is van Nutricia) is er niks toegevoegd want dat mag bij de wet niet. Ik weet niet welk merk zij getest hebben, maar ik neem niet aan dat olvarit de wet gaat overtreden, Niks zo streng als de controle op babyvoeding.

Groetjes,

Michèle