Ik heb een heleboel adviezen gekregen Sje! dankjewel voor je tip!
Ik heb eerst een vrijwilliger aan de telefoon gehad en die heeft al heel wat tips gegeven, en daarna gaf ze mij een telefoonnummer van een lactatiekundige. Dat was een telefonisch consult en koste me gelijk 30 euro, maar ik heb wel heel wat adviezen en tips gekregen waar ik echt wat mee kan.
Met die adviezen heb ik Jessey net nog weer aan geprobeerd te leggen, maar het lukte weer niet. Dat komt waarschijnlijk omdat ze geen slokje binnen krijgt, en dan laat ze, net als bij de speen/tut weer los en begint wild met haar hoofdje te draaien.
Morgen ga ik een kolfaparaat huren om de melkproductie weer op gang te brengen, en voor vannacht probeer ik haar voor elke fles wel even aan te leggen. Het is niet erg dat er dan niks gebeurd, want het is wel elke keer een stimulatie voor mijn borsten om melk aan te gaan maken, is mij verteld.
Ik heel benieuwd hoe het zal gaan, ik heb in ieder geval de motivatie om er flink mee aan de slag te gaan, ik heb nog iets van een toeschietreflex, want zodra Jessey huilt of onder het geven van de fles begin ik te lekken, en Jessey kán happen, dus reden genoeg om nog door te zetten!
Alsnog borstvoeding geven?
Nou de borstkolf is binnen! Ik heb net beide borsten tegelijk 10 minuutjes gekolft, en uit beide borsten kwam toch wel een eetlepel vol melk ongeveer, dus het is niet helemaal al weg!
Over twee uurtjes ga ik weer kolven, en zo elke twee uur, hopelijk komt het dan snel op gang, zodat Jessey ook eens wat langer dan een half minuutjes aan de borst wil blijven.
Nou, ik kan je vertellen dat er bij mij de eerste keer dat ik kolfde ongeveer evenveel melk uit kwam, en ik gaf al een paar dagen borstvoeding.
Heel goed dus!!
Heb je al wat van de lactatiekundige gehoord verder?
Succes ermee! Enne, je bent goed bezig!
Liefs, Anne
Ja ik heb gisteravond een heleboel info gekregen van een lactatiekundige van borstvoeding natuurlijk, en vanmorgen heeft de lactatiekundige van mijn eigen kraamzorgbureau ook terug gebeld. Mijn vragen had ik al antwoord op, maar toch fijn om haar nog aan de lijn te hebben gehad, ik kan haar namelijk ook gewoon bellen met vragen, en dat kost geen 10 euro per 10 minuten
Toen ik de kolf binnen had heb ik haar ook maar gebeld, en heeft ze me geholpen om dat ding in elkaar te zetten, want jeetje wat een toestand met al die onderdelen! Ik kwam er in m’n eentje echt niet uit! Maar het is gelukt, en ik kan dus kolven nu, en met succes! Ik was er al op voorbereid dat er de eerst dagen waarschijnlijk nog helemaal niks uit zou komen, dus dan lijkt het em al een hele prestatie zoals ik het had
Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik dat met Joey er bij het beste kan doen, want hij zal uiteraard aan de slangetjes gaan trekken als hij erbij is. Waarschijnlijk zal hij de komende week wat vaker in zijn stoeltje zitten met eventueel wat koekjes en fruit ter afleiding Ach ja, een weekje minder gezond eten voor Joey voor een periode supergezond eten voor Jessey
Dat zal vast geen kwaad kunnen… hoop ik… Of heeft iemand nog een ander idee wat ik met Joey kan doen? De box is nu voor Jessey, dus das geen optie meer…
Fijn dat je nu allerlei tips hebt om mee aan de slag te kunnen! Succes! En hou ons op de hoogte he?!
Groetekes, Sje
dankjewel
Iets te spelen in de kinderstoel houd in dat Joey het steesd op de grond gooit, en ik het dan op mag rapen, haha! Dat kan ik dus niet gebruiken onder het kolven, want ik heb zo’n dubbel kolfaparaat en dus geen handen vrij… De tv vind hij ook maar heel eventjes leuk, dus tot nu toe hou ik hem zoet met bakjes fruit en soepstengels, haha! Dat gaat best redelijk, al is het niet echt rustig met Joey er bij.
Hij is nu een nachtje bij mijn ouders logeren, die afspraak stond al, en daar ga ik goed gebruik van maken. Morgen blijf ik lekker met Jessey in bed, ik moet veel huid op huid kontact met haar hebben, en haar ook vaak aanleggen. Tot nu toe is dat niet echt gelukt, dat kolven en Joey nemen al heel veel tijd in beslag. Daarbij snapt Jessey totaal niet wat nou de bedoeling is van die tepels, dus morgen moet ik ook tepelhoedjes halen, ze is die rubber spenen immers al helemaal gewend.
Ik heb op internet ook informatie gezocht over hoe ik haar het beste aan kan leggen, want het gaat ook erg moeilijk. Ik heb grote borsten en als ik geen bh aan heb (ik heb nog geen voedings bh) dan krijg ik Jessey bijna niet onder mijn borsten…
Nu las ik iets over de rugbyhouding, en dat heb ik met Joey destijds ook gedaan omdat het pijn deed om hem op mijn buik te laten liggen na de keizersnee. Het kindje ligt dan aan mijn zijkant, hoofd op schoot, en beentjes onder mijn oksel. Dat heb ik vanmiddag geprobeerd, en gaat al een stuk beter.
Het is wel erg vermoeiend en heel veel werk, maar ik zet nog even door, ik wil het zo graag!
Er komt nog niet veel meer melk uit met het kolven, maar het is al een heel goed teken dat ik uit elke borst steeds een eetlepel vol krijg, met 10 minuten kolven. Ik ben niet helemaal opgedroogd, en dat scheelt zo een week met het opnieuw opgang brengen
Jeetje heb alles zo ff gelezen maar respect hoor. Hoop dat alles straks helemaal op rolletjes loopt.

hmm.
ja moeilijke vraag meid,
weet je, ik kan alleen maar zeggen, als jij je er goed bij voelt meot je het doen, als je even goed nagaat weet je zelf heel goed wat je doen moet… ik kan niet in je kijken dus ik weet niet hoe je je precies voelt enzo…
maar als jij eigenlijk al wel graag wil maar ergens bang bent voor trouble…
ik zou het wel proberen dan.
anders krijg je dadelijk spijt dat je het niet hebt geprobeerd.
en lukt het niet dan lukt het niet, heb je later zoiets van: pff!" dan stop je gewoon.
dan heb je het in ieder geval geprobeerd en hoef je je ook niet schuldig te voelen.
als het niet lukt moet je je helemaal niet schuldig voelen, je hebt met de beste bedoelingen het WEL gedaan…maar het is idd niet voor iedereen weggelegd…
ik heb het 6 weken volgehouden (met 2 weken aftrek volledige bv… want toen ging ik kolven)
en het deed ZOVEEL pijn (vaatvernauwing in de tepel)
maar ik wilde niet opgeven voor mn mannetje…
toch gestopt na 1001 adviezen… en ik was heel blij toen… alhoewel toen rico een week later bij me in bad zat wilde hij daar drinken en toen voelde ik me wel weer even rot… maargoed uiteindelijk en dat weet ik 100% zeker…was stoppen de juiste keuze… en beginnen trouwens ook! want ik had het niet willen missen.
hoop dat je er iets aan hebt?
Waarom voed je haar niet liggend dan? Dan ligt je borst ook gewoon te rusten op het matras en is het mogelijk makkelijker om Jessey goed aan te leggen.
Je bent niet verplicht om zittend te voeden.
En waarom vraag je de huisarts niet om die neusspray Syntocinon om de melkproduktie beter op gang te brengen? Die spray is er speciaal voor! Werkt echt super!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 28 Jan 2010 13:10:35
Ik had ook grote/volle borsten en de kraamhulp adviseerde mij om even een minuutje (of 2) te kolven zodat de grootste druk eraf was. Dit werkte bij mij erg goed. Ik vond de rugbyhouding ook het fijnst om te voeden. In het ziekenhuis heb ik ook liggend gevoed, maar dat vond ik thuis juist niet prettig omdat in het ziekenhuis het hoofdeinde omhoog kon en thuis niet.
Ik vind het trouwens superknap dat je het zo oppakt!! Krijg je nog extra hulp van een lactatiedeskundige? Of moet je het nu helemaal zelf doen?
Succes meid!
Groetjes Natasja
Ik had ook best wel grote borsten, en ik voedde 's nachts liggend.
Ik ging dan zelf met mijn zij op mijn kussen liggen en deed mijn hand onder m’n hoofd.
Seth legde ik op zijn zij, en zo was de tepel precies op haphoogte.
Verder heb ik ook een tijdje tepelhoedjes gebruikt. Je moet ze even goed aanzuigen (Jessey dan) en dan gaat het erg goed, is mijn ervaring.
Heb je een voedingskussen? Die gebruikte ik ook om te voeden, zo kon je ook voeden dat je kindje onder je arm door naar achter ligt.
Heel veel succes!
Liefs, Anne
Ik vond het altijd het makkelijkste in de kleermakerszit met mijn dochter op een van mijn knieeen met haar hoofd en mijn rug ietsjes naar voren, niet altijd het makkelijkste maar vond dat mijn melk daardoor makkelijker toeschieten!
Ik heb de huisarts gebedl voor die neusspray, ik moet na 4 uur terug bellen, omdat de assistente er nog nooit van had gehoord, en wilde overleggen met de arts.
Mijn borsten zijn niet groot/zwaar cvan de melk, die zijn altijd zo groot, ik draag cup h… en dan zijn ze ook nog niet stevig, en hangen dus, plus dat ik voor de rest ook een grote maat heb, en Jessey zo niet goed op mijn schoot kan houden door mijn buik. Ik dacht eerst dit word nooit iets, maar ook dikke vrouwen moeten bv kunnen geven lees ik overal, dus ik zet nog gewoon door.
Op mijn zij liggen lukt het ook niet om aan te leggen… Tot nu toe gaat het redelijk in die rugbyhouding. Het probleem is alleen dat Jessey alleen wil happen als ze honger heeft, en als ze honger heeft, heeft ze weer geen belang bij die tepels waar niks uit komt… Pfff word er wel een beetje radeloos van soms…
Nog even een vraagje over afkolven… heeft iemand dit ook gedaan? Ik heb een medela kolfaparaat waarmee ik beide borsten tegelijk kan afkolven. Dit word ook aangeraden bij relactatie. Is het de bedoeling dat je die dingen de hele tijd vast blijft houden tegen je borsten aan? Want is de bedoeling dat ik het aparaat steeds harder laat 'zuigen’maar ik heb geen handen vrij om aan de knop te draaien. Als ik die flesjes los laat vallen ze er af… Als ik ze trouwens ook niet heel stevig aan druk, lekt de melk er onder uit ipv in het flesje… Nadeel hiervan is dat ik pijn krijg in de schouders, waardoor de melk weer niet goed stroomd… iemand tips?
Ik begin aan de linker kant ook wat last van de tepel te krijgen van het kolven… Ik weet dat ik zo ver moet gaan tot het onaangenaam voelt, maar ik vind het nu na 5 minuten echt pijnlijk worden aan die kant… Is dat normaal? En kan ik er iets tegen doen? elke 2 uur en 's nachts elke drie uur is natuurlijk ook vaak… misschien hoort het er enigzins bij…
Ik ben ook groot en zwaar en heb ook een behoorlijke cupmaat (F). Bij mij was het wel zo dat de productie al wat op gang was. In het ziekenhuis lieten ze Merel ook eerst wat afkolfde melk drinken en legden haar dan aan, maar dat had volgens mij meer te maken met haar zuigreflex.
Wat betreft het kolven… Mij is gezegt dat ik per kant een aantal minuten moet kolven. In totaal 12 minuten geloof. Eerst zeven aan een borst, dan zeven aan de andere borst, dan 3 aan de ene en 3 aan en dan 2.
Krijg je misschien last van tepelkloofjes? Dan werkt Bepanthen wel goed en je borsten zo veel mogelijk lucht geven helpt ook.
Groetjes Natasja
Hoi,
Ik heb ook een kolfapparaat gebruikt. Als het goed is zitten er verschillende standen op (een draai knop). Het is de bedoeling dat je de eerste minuut (ongeveer) wat steviger kolft en 'm daarna wat zachter zet. Zo doet je kindje het ook aan de borst (eerst de productie op gang brengen en daarna rustig drinken). Als je echt pijn krijgt kan het zijn dat je continue op een te hoge stand kolft. Je kolft inderdaad vaak dus dit is best even wennen voor je tepels. Nog een tip van mijn kraamhulp: elke keer een druppeltje melk uitsmeren op de tepel. Moedermelk schijnt het beste medicijn tegen tepelkloofjes te zijn! Je moet de flesjes, of eigenlijk beter het plastic op de tepels, vasthouden. Ik kolfde mijn borsten om beurten, zo had ik altijd 1 hand vrij. Moet je wel zorgen dat je ongeveer evenlang kolft.
Tepelhoedjes heb ik ook gebruikt, IDEAAL!!! Wat een uitvinding! Alleen veel werk met schoonmaken etc. maar dat heb je met een flesje ook.
Heel veel succes met alles enne…respect hoor!!
Groetjes Annemiek
Ik moet zeggen dat ik ook een redelijk grote cup had.
Met mijn zwangerschap G en nu nog maar D…
Misschien moet je het eens 1 voor 1 proberen?
Je moet hem er zo opzetten dat hij helemaal vacuum zuigt, dan kan er ook geen melk uitlekken. (Ik hield er altijd een doekje onder), en als je hem eraf haalt een beetje naar voren schudden.
Tijdens dat ik aan het kolven was hield ik het ding met 1 hand vast en masseerde ik met mijn andere hand de melk richting de tepel.
Misschien werkt dit?
Succes!
Liefs, Anne
@MamavanRico, inderdaad die syntocinon bevat oxytocine. Jammer dat het bij jou niet hielp. Bij mij ging het perfect. Hopen dat het bij Anouk ook werkt.
@Anouk, als je tepelkloofjes krijgt, haal dan bij de drogist of apotheek lanoline-zalf (meestal klein tubetje). Dat kun je erop smeren en dat helpt erg goed. Je kunt, omdat het ook in het mondje van je kindje komt niet zomaar elke crème erop smeren. Die lanoline is verder onschadelijk.
Groetekes, Sje
1 voor 1 kolven zou ik kunnen proberen, maar de lactatiekundige adviseerde me juist allebei tegelijk te doen, omdat ik de productie op gang moet brengen…
Tepelkloofjes denk ik niet dat ik heb eigenlijk… Het doet alleen pijn als ik al een paar minuten aan het kolven ben, en verder niet… Zodra ik het aparaat uit zet is de pijn weg… Het is echt door het zuigen dat het pijn doet, en niet door aanraking ofzo… Maar ik zal die zalf onthouden, ik kan het natuurlijk nog krijgen, of als ik het al heb, zal het misschien eerst erger worden en dan ook bij aanraking pijn doen?
Ik heb de huisarts na 4 uur niet meer gebeld, er was iemand voor het huisbezoek van het CB… Helemaal niet meer aan gedacht die dokter nog te bellen, morgenochtend maar gelijk doen. Ik denk dat ik die spray wel heel goed kan gebruiken, want ik heb echt niks van een toeschietreflex! Het duurt een paar minuten voor er wat melk uit komt. Dat kolaparaat wat ik heb, geeft de eerste 2 minuten korte maar krachtige zuigkracht, juist om een toeschietrefelx op te wekken. Daarbij heb ik warme pittenzakjes op de borsten, ruik ik aan gedragen kleding van Jessey, kijk ik naar Jessey, en luister ik naar haar gehuil als het kolven vlak voor haar honger is als Danny haar de fles gaat geven… Dat zijn allemaal dingen die de toeschietreflex opwekken, maar er gebeurd niks… Het vreemde is dat ik tot de dag voor ik begon te kolven wel zoiets had, want als ik Jessey de fles gaf, of ik hoorde haar huilen, dan begon ik te lekken!
Ik lees overal op internet ook dat het wel twee weken kan duren voor het op gang komt, en sommige vrouwen zijn blij dat er na 5 dagen enkele druppels komen! Wat dat betreft heb ik het geluk dat ik elke keer zo’n 10 cc per borst krijg. Maar omdat dat al sinds de eerste keer kolven was, had ik verwacht dat het bij mij misschien wel wat sneller op gang zou komen, en nu dat niet zo blijkt te zijn is het wel een beetje een teleurstelling!
Nou ja, morgen hopelijk die spray, en hopelijk helpt dit ook! Het werkt toch motiverender als je goede resultaten hebt! Want ooooh wat is dit zwaar en vermoeiend zeg…
Toen ik begon te kolven, kwam er ook pas de 4e dag 30 cc uit. De eerste 3 dagen had ik drie druppels… Zoals jij dat met het toeschietreflex omschrijft heb ik nooit gehad… Ik begon niet te lekken als Merel begon te huilen ed. Althans, dat heb ik niet zo ervaren. Ik hoop dat het lukt, meid!
Groetjes Natasja