Alsnog borstvoeding geven?

Pfff ik durf deze vraag niet goed te stellen, want ik ben dat ik nu heel raar over kom… Maar ik doe het toch maar, want hoe langer ik twijfel, hoe moeilijker het word…
Ik heb bij Joey borstvoeding proberen te geven, maar na een paar dagen had hij nog steeds geen slok binnen gekregen, en was hij al zo veel afgevallen dat hij bijvoeding kreeg.
Het lukte niet doordat mijn tepels zo zacht waren en deels naar binnen getrokken, en Joey was veel te druk om goed te happen. Zelfs met een tepelhoedje lukte het niet. Ik was er toen inmiddels zo zat van dat het me geen moeite meer koste om over te gaan op flesvoeding, hoe jammer ik dat ook vond.

Nu bij Jessey heb ik tijdens de hele zwangerschap niet eens getwijfeld of ik het wou proberen, ik had totaal geen zin in dat gedoe, en zeker niet na die moeilijke bevallig/keizersnede, tevreden gaf ik haar haar eerste flesje.
Ze is morgen al weer twee weken, en de laatste dagen begin ik steeds meer spijt te krijgen dat ik het niet geprobeerd heb! Het lijkt me nog steeds heel mooi om te doen voor je kindje, en ik weet natuurlijk dat het het allerbeste is.
Bij Joey heb ik geen schuldgevoel gehad dat het niet is gelukt, ik had mijn uiterste best gedaan… Maar nu heb ik wel een beetje een schuldgevoel, want ik heb geen poging gedaan, al weet ik dat ik daar zo mijn reden voor had.

Dit keer vind ik het juist met de flesjes helemaal niet lekker gaan, al is het per fles verschillend, meestal lekt er allemaal melk langs de mondhoekjes naar buiten, en meestal is ze aan het eind van de fles zo moe dat ze in slaap valt en daardoor de laatste 20-30 cc niet op drinkt, met als gevolg dat ze amper 2 à 2,5 uur later al weer honger heeft. Dan rekken we de tijd tot minimaal 3 uur na de vorige fles met een speentje, maar dan is ze weer te moe van het zuigen zodat de fles weer niet leeg gaat. De laatste dagen denk ik steeds, met borstvoeding heb je dat allemaal niet…
Net heb ik geprobeerd of ze wou happen, en dat ging heel goed! Ze pakte de tepel direct, en de tepels zijn nu ook heel anders, echt een speenvorm zeg maar, niet heel stijf, maar ook niet zo zacht als bij Joey toen. Ze heeft een minuutje ofzo gezogen, en het deed geen pijn. Er kwam natuurlijk niet echt iets uit, en zeker niet genoeg om haar enorme hongeer te stillen, want papa was net haar flesje aan het maken.
Ik lek nog steeds melk, vooral als Jessey huilt of als ik haar de fles geef, of als ik in bed op mijn zij lig.
Nou mijn vraag dus, zou het nog kunnen of ben ik al te laat? Is het niet raar om er na 2 weken nog mee te beginnen? Kan ik daar nog steeds hulp bij krijgen van een lactatiedeskundige? En heeft er iemand ervaring met zo laat nog te beginnen met borstvoeding?

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ik denk dat het nog zou kunnen. Mogelijk heb je wel opstarthulp nodig van Syntocinon. Dat is een neusspray die speciaal gemaakt is om de toeschietreflex op gang te brengen.

Dus als je het inderdaad graag wilt (dat zou ook al heel goed mee kunnen helpen bij het op gang helpen van de produktie), morgen gewoon een lactatiedeskundige bellen om te overleggen hoe je het het beste aan kunt pakken.

Groetekes, Sje

Ja wat Sje zegt lijkt me een goed idee! Gewoon je lactatiekundige bellen. Die hebben hier allemaal trucjes voor! Zelfs geadopteerde kids zou je daardoor kunnen voeden met de borst! Succes iig!

Mijn schoonzus heeft bij de eerste opstartproblemen gehad en die is geloof ik of na een week of na twee weken als nog bv gaan geven en dat ging prima alleen hoe of wat weet ik ook niet precies, Als het graag wilt inderdaad even bellen.

Groetjes,

Michèle

Dankjewel dames, ik ga het gewoon proberen! Ik heb net het cb gebeld, maar daar kan ik vanmiddag pas mijn vraag stellen, tussen half 2 en half 3 kan ik weer bellen.
Ik heb echt geen flauw idee wat ik er van moet verwachten, en of het nog zal lukken, wel zal het eerst even heel wat moeite kosten.
Tegelijk komen nu ook wel een aantal nadelen in mij op, maar ik denk niet dat die tegen de nadelen van de flesje opwegen. Ik denk vooral aan voeden met mensen er bij, dat lijkt me niks en zou ik ook niet kunnen. Natuurlijk kan ik dat zo veel mogelijk beperken, maar als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders ben, en mijn broer zit er ook, dan zou ik dat toch moeilijk vinden.
Ook kan ik bij borstvoeding niet bij Jessey weg gaan, een middagje alleen de stad in bijvoorbeeld, of een avondje shoppen wat ik nog tegoed heb voor mijn verjaardag van mijn moeder… Maar dat zijn dus vooral dingen die voor mij vervelend zijn, en ik wil natuurlijk het beste voor Jessey!
Ik vraag me ook af of ik dan direct helemaal geen fles moet geven of toch wel, want ik heb natuurlijk niet direct genoeg melk… En tepel en fles tegelijk is toch verwarrend?
Kan iemand mij zeggen hoe dat gaat als je bijvorobeeld net bij de bushalte staat, en de baby heeft honger… Dan kun je natuurlijk niet direct gaan voeden, maar een speentje om tijd te rekken kan ook niet heb ik begrepen? Bij flesvoeding voed je gewoon om de 3 uur, en kun je alle uitstapjes daar om heen plannen, maar hoe doe je dat dan met borstvoeding als je op verzoek voed?
Pfff wat een onzekerheden nog, en het is nog lang geen half 2! Hahaha
Ik hou jullie op de hoogte!

Niet zo druk maken meid!!
In het begin is het misschien onregelmatig, maar na een tijdje komt er regelmaat in, ook als je op verzoek voedt.
Je moet natuurlijk wel even wachten tot alles goed loopt.
Bij mij kwam Seth bijvoorbeeld om de 3 uur, en ik kon dus goed plannen hoe en wat we het zouden doen.

Over het voeden met mensen erbij: Dat heb ik gewoon gedaan. Dekentje eromheen en je ziet er niets van. Ik zat ook gewoon te voeden bij de v&d, als je er dan wat voor doet zien mensen er ook niets van.
maar dat is natuurlijk een eigen keuze!

Liefs, Anne

haha ja joh voeden met anderen erbij deed ik ook met mijn oudste, rustig hoekje opzoeken, zorgen dat je trui of jas praktisch je borst bedekt en je ziet niks.
Bovendien heel veel mensen vinden dat gewoon oke hoor en degene die dat niet vinden…jammer dan…dat is dan hun probleem!!
V&D, Hema…t kan overal. Met de fles moet je net zo goed een rustig plekkie zoeken…

Anouk als ze al aan een fles gewend is kun je ook afkolven zo kun jij ook nog wat voor jezelf doen als het straks allemaal loopt.

Groetjes,

Michèle

Gewoon proberen. Ik zou haar regelmatig even aanleggen, dan snapt zij hoe het werkt en jij gaat vanzelf dan melk produceren.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Als je op bezoek gaat bij iemand kun je altijd vragen of je even in een aparte kamer kan zitten. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad om te voeden in het openbaar, deed het zelfs in de V&D Ook kun je best een dagje weg, alleen dan moet je kolven en zij moet dan met de fles gevoed worden! En heel belangrijk voo nu, niet teveel stressen! Vraag het CB en een lactatiekundige! Ik duim iig voor je!

Speen geven om tijd te rekken kan wel Anouk. Eerst stond er 6 weken voor dat ze geen speen mochten hebben om tepel-speen-verwarring te voorkomen maar dat is niet meer. Zodra je merkt dat je kindje de tepel goed pakt en prima drinkt, mag een speen om te sussen gewoon gebruikt worden.

Jouw kleine dame heeft al spenen gehad omdat ze met flesvoeding begonnen is, dus volgens mij maakt het in het geval van Jessey helemaal niet meer uit of ze een speen krijgt naast borstvoeding.

Groetekes, Sje

Inderdaad, speen geven bij borstvoeding kan wel. Merel had vanaf het begin al een ontzettende zuigbehoefte en de eerste dagen in het ziekenhuis adviseerden ze zelfs om een speen te geven. Jessey is de fles al gewend, dus ik denk dat dat wel goed komt.
Ik zou me ook niet zo druk maken over het weggaan en ergens anders voeden. Je kunt inderdaad kolven en kun je niet vragen of je even in een slaapkamer of andere kamer mag voeden als je bij anderen bent? Ik nam ook wel eens afgekolfde melk mee als ik ergens heen ging. Ik heb Merel zelfs al eens in de auto borstvoeding gegeven. Het was weliswaar donker en ik deed m’n jas er wel iets over heen, maar niemand die het opviel.

Oh, en… Ik vind NIET dat je raar overkomt!! Ik vind het juist goed dat je toegeeft aan je gevoel. En op het cb kunnen ze alleen maar blij met je zijn, want daar wordt borstvoeding wel eens over gestimuleerd (vind ik)

Suc6 meid!

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

Ik vind ook niet dat je raar overkomt Anouk! Ik vind je juist een superheld dat je gewoon eerlijk toegeeft dat je gevoel toch meer bij borstvoeding ligt! Zijn zat moeders die dwars door hun borstvoedinggevoel heen toch maar doorgaan met flesvoeding omdat ze bang zijn voor reacties van anderen.

Jij gooit gewoon eerlijk je gevoel eruit en bent niet bang voor evt. rare reacties van anderen. Want mensen die je nu veroordelen dat je alsnog overstapt op borstvoeding, die zijn pas raar!

Groetekes, Sje

Nou ik ben zo blij dat ik toch de stap maar heb genomen! Ik heb het CB gebeld, en die waren inderdaat blij verrast! Ze vonden het heel goed dat ik alsnog wil proberen borstvoeding te geven, en adviseerden me een lactatiedeskundige te bellen, omdat het niet makkelijk zal zijn in het begin. Die heb ik ook gebeld, maar dat was al na het telefonisch spreekuur. Ik heb de voicemail ingesproken, en als het goed is word ik binnen een uur terug gebeld. De voicemail 'vertelde’ook dat er momenteel een technische storing is, en als ik binnen een uur nog niet terug gebeld werd, dat ik dan zelf nog eens moest bellen. Dat is over 10 minuten, dus ga ik zo maar even doen. Tot dat er hulp komt moet ik gewoon een flesje blijven geven, maar wel steeds proberen aan te leggen.
Nou ik ga mijn best doen, ik hoop echt dat het alsnog gaat lukken, het lijkt me zo bijzonder! En ik denk dat dit ook mijn laatste kans is om het nog mee te maken, want mewer kinderen komen er denk ik niet! hihih

Goed bezig! Topwijf ben je!

Groetekes, Sje

Dankje
Helaas krijg ik die lactatiekundige niet te pakken! Jammer, want morgen is het al weer de 15e dag… Ik heb net geprobeerd haar weer aan te leggen, maar nu lukte het niet, ze heeft een kleine 10 seconden gezogen, en toen liet ze los… Daarna was ze veel te beweeglijk en kreeg ik het niet meer voor elkaar
Ik denk dat ik daar ook echt advies bij nodig heb, want ik heb geen idee hoe ik haar het beste kan vasthouden enzo. Toen ze me met Joey hielpen in het ziekenhuis, moest hij aan mijn zijkant liggen met de beentjes onder mijn oksel, omdat mijn buik nog pijn deed van de keizersnee…
Ik probeer het voor de volgende fles weer een keer, en vannacht denk ik ook maar, al heeft het zo nog niet echt nut… Hopelijk kan er morgen gelijk iemand komen helpen, want ik word nu al wel weer een beetje onzeker…

Snap ik dat je onzeker wordt. Heb je iets besloten waarvan je weet dat het goed is, komt niemand je helpen. Maar je doet het prima hoor en gewoon adem blijven halen.

Groetjes,

Michèle

Er zijn toch lactatiedeskundigen die 24 uur per dag bereikbaar zijn? Heb je al via Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geprobeerd? Daar heb ik destijds informatie-avonden bijgewoond toen ik zwanger was van de oudste en die dames gaven aan dat ze 24 uur per dag bereikbaar waren.

Groetekes, Sje

Og wat goed, ga ik gelijk proberen te bellen Sje! Dankjewel Het CB gaf me het nummer van de lactatiekundige van de kraamzorg die ik heb gehad, en die heeft een spreekuur van 9-3 uur…

Ik heb een boekje over bv en daar staat iets in over relactatie
het is heel goed mogelijk om alsnog bv te gaan geven.
Je kan ook een bericht plaatsen op www.borstvoedingsforum.nl
daar werken ook lactatiekundige op de site die je snel van advies kunnen voorzien.

Maar het beste is dat er iemand bij je thuis komt om je te leren de baby goed aan te leggen en je kan voorzien van adviezen.
Vaak wordt z’n consult vergoed door je zorgverzekering.

Hou ons op de hoogte, ik ben benieud hoe dit afloopt.
Ik heb ons zoontje 8 maanden zelf gevoed.

Heb je een kolfapparaat want die zal je nodig hebben, om de bv goed opgang te krijgen.