Algehele achterstand kleuter

hoi,

afgelopen maandag moest Senna weer naar de logopediste, en ik vertelde daar dat Senna voor buisjes zou gaan, en dat ik daarvan overtuigt ben dat haar spraak dan ook zal verbeteren. Maar ze zei al direct dat ik daar geen wonderen van moest verwachten. En dat het echt in haar hoofdje zit. Dus ik voelde me alweer een droom minder. Aankomende maandag krijgt ze weer opnieuw de testen die ze anderhalf jaar geleden ook kreeg en die ze eigenlijk niet goed deed.

we zullen het allemaal wel weer zien,

groetjes

Car

Vervelend dat de logopediste dit zo tegen je zegt. Ze had ook eerst even de testen kunnen afwachten. Ben je verder wel tevreden over deze logopediste?
Daan heeft een hele goede logopediste. Ze vertelde dinsdag dat ze enorm tevreden was, ze vind hem zo vooruit gegaan. Ik zelf merk dat ook.
Hij kwam dinsdag uit school met een liedje dat hij zong, ik kon het hele liedje verstaan.
Kikkertje mag ik oversteken
Heb je wel goed uitgekeken
ga toch naar het zebrapad
anders ben je plat (de laatste zin weet ik niet meer zo gauw hihi)

Nou hopen dat Senna de logopediste maandag laat zien wat ze kan en dat ze dus een goede dag heeft. Succes!!

3 oktober ga ik naar het MKD om te kijken.

groetjes Esther

hoi,

echt heel goed hoor dat hij die liedjes zo goed kan zingen, Senna komt ook wel eens thuis met liedjes maar kan het niet echt heel goed verstaan en dan vraag ik, he zing dat nou nog es een keer? tja, dan doen ze het niet heheh

over de logopediste, tja ben wel tevree op zekere hoogte, ze had wel gezegt dat Senna enorm vooruit was gegaan, ze brabbelt niet meer in haar zinnen.

het viel alleen tegen dat ze mijn hoop op verbetering na de plaatsing van de buisjes eigenlijk wegnam. Ik weet ook niet of ik haar moet geloven, ikzelf heb namelijk wel het gevoel dat het daarna beter zal gaan.

op school gaat het ook goed, ze heeft alleen nog steeds moeite met bepaalde opdrachten die andere kinderen wel goed doen. Ze krijgt binnenkort hulp via het rugzakje (heel blij mee). en de juf heeft eigenlijk verder niet echt heel veel moeite met senna, ze kan lekker spelen en heeft geen gedragsproblenem, en ligt goed in de groep bij de andere kinderen,

groetjes weer

car

zoals ik jullie had ik al geschreven heeft senna op 10 oktober buisjes gekregen en is een behoorlijk grote neusamandel verwijderd.

en ik kan nu al verschil merken. vorige week zei ze tegen me, mamma, ik kan goed door dit oortje luisteren. dus je snapt wel dat ik een gat in de lucht sprong.
haar uitspraken zijn verbetert en ze zegt nu al dingen die me echt verassen die zo rechtstreeks van juf afkomen. Echt knap.
afgelopen maandag gingen we wel naar de lopgopediste en die vond het ongelofelijk dat senna lijmoren heeft terwijl ze goed scoorde met de luistertesten.
overigens heeft ze naar mijn idee de test goed gedaan. Maar moet nog de uitslag afwachten over een week.

ze heeft nog steeds geen begeleiding van school, het duurt allemaal zo lang. ik zag wel dat er een nieuwe interne begeleider is, maar vanuit de stichtig van het rugzakje zijn er nog steeds problemen. terwijl ik hier gewoon een goedkeuring heb liggen. we wachten maar weer af.

waar zit iedereen? tis hier eng rustig!!!

groetjes maar weer

Car

de begeleiding die mijn dochter krijgt heet het rugzakje. Vanuit de overheid krijgt de school geld om voor mijn dochter een ambulante meester of juf, vanuit het speciaal onderwijs aan te stellen om mijn dochter 4 uur per week te begleiden.

ik heb daarvoor de goedkeuring vanuit het rugzakje al liggen maar hun zeiden dat ik hier thuis nog formulieren heb, nou die heb ik dus nooit gehad, en daarom duurt het zo lang. We zijn niet de enigste met dit probleem.

tja en zelf een begeleider instellen kan ik echt niet betalen.

groetjes Car

hoi allemaal,

ik ben maar weer eens een gesprek aangegaan ivm het rugzakje, het duurt eeuwen voordat dat eens allemaal rond is zeg pfffffffff.

toevallig had ze gesproken met de interne begeleidster, en 12 december komt er iemand om Senna een ochtend te observeren. dat werd wel tijd hoor, maar goed ik ben er blij mee.

ze heeft ondertussen ook testen gehad weer bij de logopediste, met haar taalbegrip is ze 8 maanden opgeschoten, in anderhalf jaar tijd. is niet echt heel veel natuurlijk. met haar woordenschat is ze heel veel opgeschoten, maar dat wordt aankomende maandag getest.

hoe is het bij julie allemaal?

tis zo stil.

groetjes car

hallo,

Bij onze dochter hadden we toen ze anderhalf jaar was wat twijfels over haar ontwikkeling dus na vele nachten erover slapen toch maar naar de huisarts en de stap naar kinderpsychiatrie gegaan. En onze twijfels bleken niet onterecht. Er werd ons na een aantal testen afgenomen te hebben. Ze was toen bijna 4 jaar. en bleek een ontwikkeling te hebben van een meisje van 2 a 2,5 jaar… dus dat hield in dat ze een verstandelijke beperking had… dus geen basisschool … maar ja wat dan…
we hebben SPD ingeschakeld… en ruim 2 maand later zat ze op een kinderdagcentrum…
na een half jaar op het KDC bleek dat ze gelukkig wel leercapaciteiten had maar ja welk soort speciaal onderwijs kom je dan terecht… dus moest eerst een iq test gedaan worden. en dat was nog een grotere schrik… een iq van 53 algemeen. dus dat hield in ZMLK onderwijs… Ze gaat nu ruim 1 jaar naar ZMLK en het is zon voortuitgang geweest…

We zijn nu bezig om onze middelste te gaan testen… het gaat niet goed met hem… dat vermoeden hadden we al langer dus toch maar kijken wat er aan de hand is. wij komen er niet meer uit… dus zelfde weg naar de psychiatrie… en daar kregen we een formulier voor school… en dat was de grootste schrik… het blijkt op school nog minder te gaan dan thuis… maar nooit iets van gezegd… dus we hopen nu dat we voor het einde van dit jaar duidelijkheid hebben wat er met hem aan de hand is…

handen vol aan dat stel van ons…

groetjes janneke

hoi janneke,

mag ik vragen waarom je ging zorgen maken over je dochter toen? wat waren voor jou de aanknopingspunten?

mijn dochter krijgt al vanaf 3,5 jaar logopedie
ons lichtje ging eigenlijk branden omdat ze heel laat met praten is begonnen en ze is nu bijna 5 en ze is met praten nog niet op niveau.

haar iq is getest op 61 en een achterstand van 1. 4 jaar.

ze gaat gewoon naar de basisschool en in december gaat ze begeleid worden via het rugzakje.

mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden maar zegt ook nog steeds bitter weinig.

hij kan wel bepaalde woordjes zeggen maar past ze in de praktijk niet toe.

groetjes car

Hoi allemaal,

Hier ook weer eens een berichtje van mij. Wij zijn inmiddels bij het MKD wezen kijken. Het was best confronterend maar toch kregen we ook wel een goed gevoel erbij. In januari kan hij als het goed is heen.
Er is ook een juf van het MKD bij Daan op de kleuterschool wezen kijken. Misschien kon ze nog wat tips aan de juf geven om de maanden te overbruggen die hij nog op deze school zit.
Zij was meer dan positief over Daan en vond hem dan ook veel beter overkomen dan in de verslagen te lezen was. En dat vind ik dus ook, ben blij dat zoiemand dat ook vind.
Ze kon dan ook geen tips geven, ze vond het allemaal goed gaan. Ze vond hem erg leergierig en dat hij snel dingen oppakte. Tuurlijk heeft hij zijn dingen maar hoor maar ze vond het allemaal nog wel meevallen. Ze denkt dan ook niet dat hij heel lang op het MKD zal blijven. Ze gingen uit van 1 tot 1,5 jaar maar zij dacht dat het mss wel eens sneller kon gaan en dacht aan 4 maanden. Nou ja we zien wel. Ik hoop dat ze hem helpen zijn achterstand in te halen.

Verder gaat het erg goed met Daan, hij gaat steeds meer en beter praten. Zijn IQ was al getest in juni op 105 dus dat wisten we al.

Afgelopen dinsdag is hij weer bij de logopediste getest op zijn taalbegrip. In januari scoorde hij 79 en in mei 74, hij was dus achteruit gegaan. Maar dinsdag scoorde hij 83, bijna gemiddeld (normaal is tussen de 85 en 115). Weliswaar laag gemiddeld maar ik ben ontzettend blij met deze vooruitgang.
Volgende week wordt hij weer op zijn zinsopbouw en woordenschat getest. Ben benieuwd hoor.

Op school gaat het verder ook goed met Daan. Iedereen vind hem leuk en niemand vind hem raar of anders. Hij heeft zelfs zijn eerste verjaardagspartijtje van een klasgenootje. Vond het zo leuk dat hij was uitgenodigd.

Car wat fijn dat je verbetering ziet bij Senna na haar buisjes!! En dat met haar taalbegrip, ik zou het nog even de tijd geven hoor. Ze heeft nog maar een maandje haar buisjes dus het is logisch dat ze niet in een keer haar achterstand heeft ingehaald.
Wat balen dat het zo lang duurt met dat rugzakje zeg.

Zo Janneke jij hebt zeker je handen vol zeg. Maar wat heerlijk dat het zo goed gaat met je dochter.
Ik hoop dat er ook snel meer duidelijkheid komt over je zoon.

Car, je zoontje is dus ook niet zo vlot met praten. Ik zou zeggen hou hem goed in de gaten, en ook zijn gehoor. Hoe vroeger je erbij bent des te beter.

Daan zijn zusje Esmée wordt volgende maand pas 2 en ze kan ontzettend goed praten. Ze praat vaak al hele zinnetjes, is echt een vlotte tante hoor. Ook wel eens leuk.

groetjes Essie

hoi,

morgen wordt senna weer getest bij de logopediste, voor haar woordenschat. en daar is ze echt wel enorm op vooruit gegaan.

gelukkig moet ik 16 dec naar het cb voor mijn zoontje, dus ga ik het er uitgebreid over hebben. ik maak me er echt zorgen over, ik denk zelf dat hij ook dezelfde kant op gaat.

essie, zo zie je dat al die scores momentopnames zijn. ik vind het alleen dat jou logopedist al zo snel die scores kan uitrekenen. Hier gaat er weken overheen voordat ik es was weet.

groetjes maar weer

car

Poeh, om het verhaal een beetje te kunnen begrijpen moesten we even terug in de tijd… Nou wat een verhaal zeg…
Je hebt inmiddels het gevoel dat Senna vooruit gaat, dan zal de logopedist dat zeker opvallen. Verder kunnen we hier nog niet veel over zeggen, omdat we het hele verhaal nog niet goed genoeg kennen…
Dan kunnen we momenteel jullie alleen maar succes en sterkte toewensen!

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)
shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)
kleinefajah.dreumessite.nl

hoi,

bedankt voor je lieve reactie, een beetje steun kunnen we allemaal gebruiken.

groetjes car

Hoi,

Onze dochter was zowieso van het begin af aan zoals wij het toendertijd noemde een meisje met een eigen willetje… Ze wilde dingen veel te vroeg.
Op een bepaald moment toen ze anderhalf was begon ze vreemde dingen te doen. In een heftige driftbui met haar hoofd tegen een pilaar van hout aanslaan. gevolg een ei op haar hoofd. Ze wilde dingen niet doen zoals kruipen en lopen… je moest haar lokken met dingen. Ze huilde ontzettend veel al vanaf geboorte af aan.

Waar ik vooral op af ben gegaan is de ontwikkeling van kinderen van haar leeftijd in onze omgeving. En tuurlijk elk kind is verschillend en groeit in eigen tempo maar bij haar was het zo kon ze de ene dag totaal niet lopen en de volgende dag liep ze de hele kamer door. Ze heeft een ontwikkeling met pieken en dalen. Je kon er geen pijl op trekken hoe en waar ze mee bezig was. Zo deed ze er niets aan en zo kon ze het… over 1 nachtje slapen.
We hebben toen een heel goed gesprek gehad op het consultatieburo en met onze huisarts gehad en die hebben ons doorverwezen.
En ik ben heel blij dat we toen die stap hebben genomen.

Ik hoor nu veel dat ouders niet die stap durven te nemen. Er is bij mij maar een ding wat ik belangrijk vind… en dat is toch je kind. Hij of zij moet gelukkig kunnen zijn op welke plek of manier dan ook. Dus dan ga ik liever een paar keer voor jan met de korte achternaam naar kinderpsychiatrie om dan te horen van er is niets waarol ,e zich zorgen over hoeft te maken dan dat ik het niet doe en er wel iets aan de hand is.

En zo is het nu ook met mijn middelste. Hij is het laatste jaar ontzettend baldadig, boos en verdriet, loopt achter met zijn taal. Hij gaat nu een half jaar naar de logopedie en met haar heb ik een gesprek gehad over hoe zij het vond gaan. Zat er schot in. Nee dat was dus niet het geval of niet in die mate dat zij verwacht had.
Daarnaast is hij ontzettend druk, agressief. en onzindelijk overdag. Dus dat waren allemaal signalen die ons aan het denken hebben gezet.

Ik kan maar 1 ding zeggen. twijfel je over de ontwikkeling van je kind op welke manier dan ook. ga naar je huisarts. Mijn huisarts is gelukkig van mening dat ouders toch het beste weten/ voelen of er wat aan de hand is…

groetjes janneke

hoi allemaal,
maandag 12 december is senna geobserveerd door een abulante begeleider, en zijn visie is dat ze cognitief beter is dat ze verwacht hadden. Het sociale emotionele vlak is het wat minder maar daar valt heel goed mee tewerken. jullie snappen wel dat ik heel blij ben met dit nieuws. Zeker omdat er flink wat problemen verwacht werden. We hebben al wat tips gekregen voor senna. zo hebben we het contactschriftje dat heel handig is, omdat senna haar verhalen nogal warrig overkomen, en waar we ons op gaan focussen is het samenspel tussen haar en andere kinderen.

hoe is het bij jullie?

ik hoop weer snel van jullie te horen

groetjes car

Hoi allemaal,

Car hoe is het nu met Senna?? Hoe waren de resultaten bij de logopediste?
Fijn te horen dat het zo goed gaat met haar.
En hoe gaat het nu met je zoontje?

Angelique hoe gaat het met Wes??

Daan is inmiddels sinds 13 januari op het MKD gestart. Hij heeft het er vreselijk naar zijn zin en ik moet zeggen ik ben er ook wel blij mee dat hij daar zit. Ik zag er erg tegenop maar denk dat we toch een goede keus hebben gemaakt. Het ontlast mij ook een hoop. Ik moest namelijk naast mijn werk ook nog met Daan wekelijks naar logopedie en fysiotherapie. Nu krijgt hij alles daar. Geweldig toch. Is voor Daan ook prettiger.
Op het MKD werken ze ook met zo’n contactschriftje. Erg prettig want dan kun je gericht vragen stellen en krijg je echt leuk contact zo met je kind. Daan gaat nog steeds erg goed vooruit met zijn spraak maar het blijft het grootste struikelblok, de communicatie met hem. Al moet ik zeggen dat het wel steeds beter gaat nu zo met dat schriftje. En hij is de laatste maanden enorm vooruit gegaan dus als hij zich in dit tempo door blijft ontwikkelen heb ik goede hoop dat het allemaal wel goed komt. Sociaal emotioneel loopt Daan ook achter. Hij wordt daar op het MKD geobserveerd en begeleid. Ze gaan hem weerbaarder maken en helpen zijn achterstand in te halen voor zo ver natuurlijk mogelijk is. Maar alleen al door de kleine groepjes verwacht ik dat zijn ontwikkeling heel snel zal gaan. Hij zit er nu voor de 2e week en ik zie nu al vorderingen. Maar ja wat wil je nu nog maar 5 kindjes (worden er 8 of 9) met 3 begeleidsters!!
Verder geniet ik ook enorm van Daan, ben heel erg trots op hem.

groetjes Essie