nou mensen van dit forum, ik wilde eerst even zeggen dat het me spijt dat ik heel weinig op het forum ben en dat ik wel lees maar niet reageer op berichten van andere mensen( ik heb er helaas geen tijd voor)
wel wilde ik jullie laten weten dat we nu weten wat Alessandro heeft.
vorige week zijn we gebeld door de kinderarts en er is uit het bloed onderzoek gekomen dat hij een GLUTEN INTOLERANTIE (coeliakie)
ik had geen idee wat het inhield. maar ik ben al aardig wijs geworden van het gegeven. ik moet ook wel zeggen dat ik me ben rot geschrokken want het is best een veel omvateend iets.
even kort
het is een ziekte van de dunnen darm. doordat die geen gluten kan verdragen maakt het de darmwand kopat.( er zijn continu ontstekingen) de darmvlokken worden daardoor vernietigd. de darmvlokken verliezen daarmee hun hele belangrijke waarde, en dat is: het opnemen van voedingswaarde uit je voeding!! daarom ziet alessandro zo wit, valt hij af en is zeer prikkelbaar en huilerig, groeit niet in lengte e.d.
de enige remedie is een zeeeer streng gluten vrij dieet. zijn hele leven lang. hij kan er niet overheen groeien daar hij een intolerantie heeft en geen allergie.
om de diagnose 100% te garanderen moet hij op 23 nov onder algehele narcose een darm ondezoek ondergaan waar er een bipt van zijn dunne darm word genomen. als blijkt dat zijn darmvlokken zijn verdwenen heeft hij coeliakie.
daarna mag/kan hij met het dieet beginnen en moeten we al na een week of drie een heel ander kind te zien krijgen.
hij blijft daarna streng onder controle om zijn lengte en gewicht in de gaten te houden en zijn ontwikkeling. ook krijgen we begeleiding van de dietist
nou het is een heel verhaal, maar dan weten jullie in ieder geval wat er aan de hand is hier. het vergt zoveel energie voor hem en voor ons op dit moment. maargoed ik hoop op betere tijden en dat betekent dat ik ook weer meer op dit forum zal komen…
ik lees dus wel hoor!!!
knuffel van maureen een bezorde moeder. xxxxx