Afleren speen

Hoi
Minke heeft nu een speentje waar ze mee slaapt en wat ze krijgt als ze overdag heel hangerig is ( vaak einde middag). Nu wil ik eigenlijk graag de speen afleren en hem alleen nog voor in bed gebruiken. dat vind ik nog wel even prima. Maar… ze gilt het uit als ik de speen niet geef als ze moe/ jengelig is. Ja het is een dametje hoor!!
Is dit voor meerdere kindjes lastig geweest en hoe hebben jullie het aangepakt? Gillen negeren en doorzetten? Of heeft ze hem nog “nodig”? Kan ik het beter afbouwen als ze wat groter is of maak ik het daarmee nog lastiger…
Ik heb soms spijt dat ik haar eraan heb laten wennen, maar ze had zoveel zuigbehoefte toen ze net geboren was dat het toen wel heel fijn was. Voor haar en voor papa en mama . Nu heb ik schrikbeelden in mijn hoofd van een spelende peuter met een speen in haar mond, zoals mijn overbuurmeisje van drie ( !) . Geen gezicht!
Tips anyone?
groetjes!

Hier komen de spenen het bed niet mee uit en het gebeurt wle dat dylano hem vast heeft als ik hem uit bed haal maar dan leggen we hem samen in bed. nu is dylano nog wle jonger natuurlijk. Ik neem hem wel altijd mee als we weggaan

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday Ticker

Morgan krijgt hem eigenlijk ook alleen maar als ze echt moe is. Moet zeggen dat ze er anders ook niet echt naar taalt en als je hem wel geen (wel eens uitgeprobeerd natuurlijk) haalt ze hem uit haar mond en gooit hem ergens neer. Maar misschien laten wennen eraan dat ze hem niet meer krijgt dan. Ik heb zo ie zo een slaaptul en als ik haar 's morgens uit bed haar blijft die in der bed liggen dus dat weet ze ook. Als ze echt al goed wakker is haalt ze hem zelf uit haar mond. Op het moment is het wel even tul voor en tul na, maar ja ze is weer aan het springen. En het valt me op dat als ze moe is dat ze gaat duimen.

Groetjes,

Michèle

ideaal michèle alleen niet om het af te leren maar das van later zorg

Groetjes Michelle

hoi
Ik zou hem pas echt gaan afbouwen als ze het wat meer begrijpt. Emma krijgt hem ook als ze moe is of in be. Maar tijdens spelen etc niet! Das toch wel ok? ze zijn er nu eenmaal zo aan gewend. Zolang ze hem niet in heeft tijdens alle andere momenten…

Tenzij je het zelf heel graag wilt, dan moet je even door de zure appel heen bijten. Misschien een knuffeltje waarmee ze kan knuffen als ze moe is?

groetjes Gidget

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ze duimd alleen als ze heel moe is dus vlak voor ze naar bed gaat enne zowel ik als Mervin waren duimers alleen als ze we heel moe waren. En inderdaad afleren zien we later wel. Wat ik zo ie zo niet wil is praten met een speen of duim in. Zelf nu als ze wat tegen me wil ‘zeggen’ haal ik de tul uit der mond en dan mag ze ‘praten’. Want dat vind ik niet netjes.

Groetjes,

Michèle

nee inderdaad dan dat ding uit de mond.

Groetjes Michelle

Ja dat staat zo dom vind ik. Je mag ook niet met volle mond praten

Groetjes,

Michèle

Linette, hier hetzelfde hoor. Erik krijgt ook de speen als 'ie moe of jengelig is (idd, meestal einde middag) en in bed. Ik denk dat we 'm gewoon nog even blijven geven als 'ie echt moe is en dus niet alleen in bed. Hij heeft geen knuffeltje voor troost (geeft 'ie niets om) en ook z’n duim bestaat niet voor 'm. Zonder speentje wordt het dan gewoon drama en dat is voor hem én voor ons niet leuk…

Afbouwen van het speentjesgebruik buiten het bedje laten we dus nog even voor wat het is. Maar wil daar wel mee starten als 'ie straks één is geworden, als ik het idee heb dat 'ie het ook een beetje begrijpt.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ha Mriek, volgens mij lijken onze kindjes soms nogal op elkaar !
Ik herken je verhaal mbt knuffels; Minke geeft hier ook niets om. Mijn vriend zegt ook dat we best nog even kunnen wachten en ook ik geef eerlijk toe: als ze zo jengelig, is het ook wel fijn als ze met de speen tevreden is…!

Linette, je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Je bent nog hartstikke vroeg! Hier op het CB wordt geadviseerd om tegen de 2de verjaardag de speen te gaan afbouwen. Onlangs ( voor ik dat wist) heb ik ook geprobeerd om Jack zoder speen te laten slapen. Op zich ging dat wel alleen duurde het veel langer voor hij sliep. Jack krijgt de speen ook alleen in bed of als hij erg moe is na het eten ofzo. Hij is nu 17 maanden.
De speen heeft wel invloed op de taalontwikkeling dus ik zou het gebruik minimaliseren voor zover mogelijk.

Groetjes van Christa

Hmm mijn cb vond dat ik met 6 maanden al moest gaan bouwen dus ik heb gevraagd of ze wel goed bij de hoofd zijn. Dat is trouwens iets wat ik regelmatig moet vragen daar hoor, maar dat terzijde. Nu is het haar troost samen met knuffedoek. Alleen knuffedoek hebben we echt alleen in bed en als ze in der wipper zit als wij eten dan heeft ze soms der tul in en dan heeft een kreukkonijn waar ze mee speelt. Compleet tevreden is ze dan en wij kunnen rustig eten. En zij is lekker onstpannen en daardoor slaapt ze ook lekker in.

Groetjes,

Michèle

@Linette: het lijkt er wel op! Haha. Het advies van het cb van Christa bevalt me wel, we zitten dus safe tot onze kleintjes 2 jaar zijn…

Groetjes!

Mij werd gezegd dat je tegen die tijd dat ze ongeveer 2 zijn ook beter kan uitleggen dat de speen weggaat…Zoiets als: je bent nu een grote jongen/meid, dus gaan we samen de speen opbergen. Tenminste dat stel ik me er dan bij voor hahaha.
Ik ben benieuwd of Jack dat tegen die tijd begrijpt, nu zou hij me alleen bevreemd aankijken hahahaha!

Groetjes van Christa

Haha, dat denk ik ook! Ik denk wel dat het inderdaad makkelijker wordt als je het kan uitleggen. Het zal dan hoogstwaarschijnlijk ook wel op protest stuiten, maar dan kan je het in ieder geval ‘bespreken’. Nu zit dat er inderdaad nog niet in, haha. Conclusie: hier wordt nog eventjes gewacht met wegnemen van de speen!

Groetjes!

@ Linette: je hebt de slaapgids he? Daar staat een paragraaf in over het afleren van de fopspeen! Enne…hier zeggen ze ‘voor het einde van het eerste levensjaar’. Het is dus telkens anders!

Eva krijgt de speen zeker in bed, samen met knuffelpopje Mascha, al is ze daar niet echt wild op. Ik vind Mascha zelf leuker…Ze gooit haar vaak ergens bovenin haar bed! Arme Mascha! Ik geef de speen ook als ze hangerig wordt of als ze erg dreint omdat ze moe wordt en ze niet meteen kan slapen. Verder zo min mogelijk overdag. Ze hoeft 'm lang niet altijd en speelt er vaak wat mee (op z’n kop in doen, schildje vastpakken en bekijken). Afbouwen doe ik voorlopig echt ook niet hoor, dan slapen we 's nachts helemaal niet meer hier!

Groetjes Rainbow, trotse mama

@ Linette: je hebt de slaapgids he? Daar staat een paragraaf in over het afleren van de fopspeen! Enne…hier zeggen ze ‘voor het einde van het eerste levensjaar’. Het is dus telkens anders!

Eva krijgt de speen zeker in bed, samen met knuffelpopje Mascha, al is ze daar niet echt wild op. Ik vind Mascha zelf leuker…Ze gooit haar vaak ergens bovenin haar bed! Arme Mascha! Ik geef de speen ook als ze hangerig wordt of als ze erg dreint omdat ze moe wordt en ze niet meteen kan slapen. Verder zo min mogelijk overdag. Ze hoeft 'm lang niet altijd en speelt er vaak wat mee (op z’n kop in doen, schildje vastpakken en bekijken). Afbouwen doe ik voorlopig echt ook niet hoor, dan slapen we 's nachts helemaal niet meer hier!

Groetjes Rainbow, trotse mama

*linette; maak je dus geen zorgen en geen spookbeelden voor de geest halen. Ik vind het heerlijk dat Jurian zijn duim al snel had gevonden… als hij nu wakker is ligt hij lekker te duimen! Heb dus geen tullendienst snachts etc. Maar waar ik spookbeelden van heb is dat die duim nooit af te leren is én dat is straks bij een logopedie loop omdat hij niet goed kan praten oid. Dus denk maar zo liever tul in de mond dan die duim die ze altijd bij hebben… iemand daar tips voor?

Voor wij zelf naar bed gaan kijken we altijd nog om het hoekje bij Jurian en leggen we hem nog ff goed. Ook ligt hij dan nog vaak met zijn duim in zijn mond. Deze halen we er dan uit… zodat ik weet dat hij niet heel de nacht met duim in de mond/mond open ligt. Maar verder geen idee hoe ik hem dit ooit ga afleren…

ik wil je je hoop niet ontnemen mini-boy maar madelon is 18 en die duimt nog steeds als ze heel moe is en om in slaap te komen, Ik heb van alles geprobeert maar helaas. maar ze heeft gee nspraakgebrek ofzo dus het kan allemaal meevallen en er voorlopig gewoon van genieten dat je je bed niet uit hoeft.
Dylano uimt dus niet maar heeft indd speen maar moet er vaak toch wel 2 keer uit 's nachts dus. Dus weet nog niet of ik wel zo blij met de speen ben hahahaha.

Groetjes Michelle

@Rainbow: Morgan heeft knuffedoek in bed. Dat is echt een doek en meer niet. Maar daar heeft ze zelf voor gekozen. Waarom laat je Eva niet zelf iets kiezen. Laatst stond ik met morgan voor haar vensterbank en ontdekte ze een kreukkonijn (das hetzelfde als een kreukboek maar in de vorm van een konijn) ze pakte hem zelf en nu is het een van haar favo speeltjes. Alleen maakt ie te veel herrie om de slapen, maar met slapen is het die badstof slab en niks anders. Maar misschien dat Eva ook iets vind dat ze heel mooi of leuk vind en dat ze daar wel troost in vind 's nachts.

Groetjes,

Michèle