Afgeplat hoofdje

Hallo allemaal,

Ik ben een ‘verse’ moeder en weet nu absoluut geen raad meer met het afgeplatte hoofdje van mijn dochter. We gaan al naar de fysio, en die raadde mij aan om haar op haar zij te laten slapen. Dit weigert mijn dochter echter. Ze draait zich in haar zijliggingskussen altijd weer op haar rug (of ze draait haar hoofd zo dat ze weer naar boven kijkt). Nu is ze 3 maanden oud en haar hoofdje begint platter te worden. Kan iemand me vertellen of dit platte koppie weer rond wordt zodra ze kan zitten of blijft dit zo?

Ik ben ook al met haar naar de osteopaat geweest. Er is motorisch niks aan de hand. Alleen een voorkeursligging.

Hallo,

Als ik jullie was zou ik meer info gaan zoeken over helmtherapie. Je kindje krijgt dan een helmpje aangemeten om verdere “plat” groei te verkomen.
Er is volgens mij inmiddels ook al een ander Topic over helmtherapie.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.

Gr Egberta.
Ps: welkom op ikkeben. Fijne tijd hier

Lilypie First Birthday tickers

Hey!
Ik ken je verhaal helemaal.
Mijn zoontje had ook een afgeplat hoofdje en heb me daar heel veel zorgen om gemaakt,
hij kreeg er zelf een kale plek van op de plaats waar het plat werd.

Ik heb toen aan Kind & Gezin om raad gevraagd,
en zij vertelden mij dat het weer helemaal inorde ging komen en zn
haartjes ook gwn zouden terug groeien na een tijdje.
Maar hij moest wel veel meer in wisselhouding, zodus als hij wakker was regelmatig op de buik,
en niet te veel in de relax.

Hij is nu 19 maanden en er is niets meer van te merken
Zodra ze haar hoofdje zal kunnen heffen zal je meer kunnen doen met haar.
Het komt wel goed! Maar je zal wel geduld moeten hebben…

Groeten
Tanja

Mama van Diego 19 maanden

Hoi,

Welkom op ikkeben!

Onze jongste had ook een voorkeurshouding en kreeg fysiotherapie.
Ze lag ook graag naar 1 kant.
Wij kregen het advies om een doek opgerold achter haar te leggen, dus bij haar hoofd en dan naar haar rug.
Dit ging goed.
Ze hoefde gelukkig geen hemlpje op.
Haar hoofdje is ook een klein beetje afgeplat, maar gelukkig zitten haar haartjes er nu overheen en valt het niet meer op.

Groetjes lisan.

Is haar hoofdje aan de achterkant of de zijkant plat.

Bij ons zoontje was het zijn achterhoofdje (sterrekijkertje hihhhih) hij wilde alleen maar op zijn rug liggen met zijn neus naar het plafond gewezen.
Ineens voelde ik ook dat zijn hoofdje plat werd en ik schrok me rot ik denk dat hij toen 6 weken was ongeveer.
Ik was toen bij het CB en daar zeiden ze dat het wel goed kwam als hij meer ging draaien in bed.
Ik moest wel af en toe zijn hoofdje naar links of rechts leggen zodra hij in slaap was gevallen.
toen hij een maand of 5 was ging hij wel eens op zijn zij liggen in zijn slaap en vanaf 7 maanden ook op zijn buik en hij kon inmiddels zelfstandig gaan zitten en zijn hoofdje is nu weer een prachtig rond bolletje !!!
Het is dus vanzelf weer goed gekomen zoals het CB al zei.
Maar ik denk als ze een voorkeurshouding heeft voor de zijkant dat dat dan een ander verhaal is.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb op dit moment problemen met mijn internetverbinding vandaar dat ik het nu even kort moet houden. Omdat ik alles al geprobeerd heb laat ik haar maar slapen zoals ze wilt en overdag doen we vaken oefeningen op de buik en praat ik met haar terwijl ze op haar zij ligt.
Meer kan ik denk ik ook niet doen. De fysio wilt bij 5 maanden over helmtherapie praten, maar ik vind dit nogal ingrijpend. Ik hoop dat haar hoofdje zichzelf corrigeerd. Maar met verdere afplatting zal ik over helmtherapie nadenken.

hallo izzie

bij onze kleine meid kwam ik er achter dat ze met haar hoofdje naar het licht draaide ( overdag ) en heb dus elke dag het bedje gedraaid ze ging toen zelf met haar hoofdje richting het licht (de ene dag naar links de andere naar rechts) we hebben toen ook voor s 'nachts een lampje gekocht en die elke dag weer aan de andere kant van het bed gehangen, werkte bij ons als een trein, maar ik weet natuurlijk niet of het bij jullie een licht kwestie is?
ik dacht, ik geeft toch maar even een reactie!

Lieve groet Monique,

Als laatste redmiddel zou je nog een chiropractor kunnen proberen.
Die doen ook wat aan de houding dmv de wervelkolom goed zetten.

Verder blijven stimuleren een andere kant op te kijken! Ook als je haar vast hebt, haar hoofdje op het niet-platte deel leggen, zodat de andere kant kan rusten of bijtrekken, zelfde verhaal met verschonen en aankleden.
Succes!
Liefs, Anne

[img]http://lb2f.lilypie.com/2boYp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

Hoi,

Herken dit helemaal,
wij lopen op dit moment ook bij de fysio voor het zelfde probleem.
Onze kleine meid haar hoofdje was ook behoorlijk plat en ze had/heeft een kale plek op haar achter hoofdje.
We zijn nu drie keer bij de fysio geweest en die heeft ons een aantal tips gegeven.
idd op haar zij in haar bedje leggen, maar mevrouw pruimt dit ook niet…
We hebben toen een opgerolde handdoek in haar bedje onder het matrasje gelegd zodat de ene kant van het matras omhoog komt.
En ja hoor dit lukte wel.
Verder hebben we al het speelgoed en de mobiel die aan de box hangt om de dag verwisseld dus de ene keer alles naar rechts en toen weer naar links.

Heb het toch allemaal wel goed wat aandacht gegeven want ik ben zo bang voor hempje…
Afgelopen donderdag zijn we weer bij de fysio geweest en het gaat heel goed, ze heeft nu al geen voorkeurs kant meer.

En dat kale plekje, ze verliezen nu ook natuurlijk hun nestharen
dus dat komt wel goed!

Succes.
Groetjes Corine

Dat kale plekje is inderdaad normaal.
Seth heeft dit ook gehad, ondanks dat hij nog een mooi rond hoofdje heeft.
Dat komt vanzalf goed!
Enne… als ze een haar hebben zie je het natuurlijk niet

Liefs, Anne

[img]http://lb2f.lilypie.com/2boYp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

Hallo Corine,

Een handdoek in haar bedje onder het matras? Dit heb ik nog niet geprobeerd. Kan je me daar meer over vertellen. Moet ik haar dan ook op haar zij leggen?

Liefs,

Izzie

Hoi,

Herken dit helemaal,
wij lopen op dit moment ook bij de fysio voor het zelfde probleem.
Onze kleine meid haar hoofdje was ook behoorlijk plat en ze had/heeft een kale plek op haar achter hoofdje.
We zijn nu drie keer bij de fysio geweest en die heeft ons een aantal tips gegeven.
idd op haar zij in haar bedje leggen, maar mevrouw pruimt dit ook niet…
We hebben toen een opgerolde handdoek in haar bedje onder het matrasje gelegd zodat de ene kant van het matras omhoog komt.
En ja hoor dit lukte wel.
Verder hebben we al het speelgoed en de mobiel die aan de box hangt om de dag verwisseld dus de ene keer alles naar rechts en toen weer naar links.

Heb het toch allemaal wel goed wat aandacht gegeven want ik ben zo bang voor hempje…
Afgelopen donderdag zijn we weer bij de fysio geweest en het gaat heel goed, ze heeft nu al geen voorkeurs kant meer.

En dat kale plekje, ze verliezen nu ook natuurlijk hun nestharen
dus dat komt wel goed!

Succes.
Groetjes Corine
[/quote]

Hoi Izzie,

Het is de bedoeling dat je een grote handdoek oprold en deze dan aan de linker of rechterkant onder het matrasje neerlegd.
Je moet dan de handdoek zo neerleggen dat het matrasje iets omhoog komt op de plek waar de kleine ligt. En er dan voor zorgen dat het matrasje niet te hoog komt te liggen aan 1 kant zodat ze niet op haar buik rolt (maar je kan dan natuurlijk ook een op gerolde handdoek tegen haar buikje leggen)
Ze zal dan automatisch ietsje op haar zij rollen.
Ze komt dan in ieder geval op haar linker of rechter kant van haar hoofdje te liggen en niet op haar achterhoofd en niet helemaal op haar zij.
Als ik Anne-Fleur dan in haar bedje neerlegde rolde ze automatisch iets naar de kant waar de handdoek niet lag.
Je moet de handdoek wel iets naar de zijkant van het matrasje neerleggen.
Na ieder slaapje verwissel je de handdoek van de ene naar de andere kant.
En s’nachts haalde ik de handdoek weg en legde haar gewoon op haar ruggetje.

Moeilijk om dit allemaal uit te leggen op “papier”…
Ik hoop dat het gaat lukken want bij ons heeft het echt gewerkt net zoals de speeltjes verwisselen in de box.
Je zag haar heel langzaam meer naar rechts kijken (haar voorkeurskant was links)
En ze draaid nu volledig van links naar rechts.
Oh en nog een tip: wij geven de fles op onze knieën.
Ze ligt dan helemaal recht met haar beentjes tegen je buik. Je hebt dan goed oog contact met de kleine.

Succes en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Liefs Corine

Bedankt. Ik zal dit vandaag proberen. Misschien accepteert ze het wel, aangezien ze dan wel alle kanten op kan kijken. Ik denk dat bij de zijlliggingskussen dat het probleem was. Ze wilt graag alles kunnen zien. Maar zodra ze in slaap valt, dan valt haar hoofdje vanzelf naar rechts.

groetjes,

Izzie

Hoi Izzie,

Het is de bedoeling dat je een grote handdoek oprold en deze dan aan de linker of rechterkant onder het matrasje neerlegd.
Je moet dan de handdoek zo neerleggen dat het matrasje iets omhoog komt op de plek waar de kleine ligt. En er dan voor zorgen dat het matrasje niet te hoog komt te liggen aan 1 kant zodat ze niet op haar buik rolt (maar je kan dan natuurlijk ook een op gerolde handdoek tegen haar buikje leggen)
Ze zal dan automatisch ietsje op haar zij rollen.
Ze komt dan in ieder geval op haar linker of rechter kant van haar hoofdje te liggen en niet op haar achterhoofd en niet helemaal op haar zij.
Als ik Anne-Fleur dan in haar bedje neerlegde rolde ze automatisch iets naar de kant waar de handdoek niet lag.
Je moet de handdoek wel iets naar de zijkant van het matrasje neerleggen.
Na ieder slaapje verwissel je de handdoek van de ene naar de andere kant.
En s’nachts haalde ik de handdoek weg en legde haar gewoon op haar ruggetje.

Moeilijk om dit allemaal uit te leggen op “papier”…
Ik hoop dat het gaat lukken want bij ons heeft het echt gewerkt net zoals de speeltjes verwisselen in de box.
Je zag haar heel langzaam meer naar rechts kijken (haar voorkeurskant was links)
En ze draaid nu volledig van links naar rechts.
Oh en nog een tip: wij geven de fles op onze knieën.
Ze ligt dan helemaal recht met haar beentjes tegen je buik. Je hebt dan goed oog contact met de kleine.

Succes en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Liefs Corine
[/quote]

Laat je het me nog even weten of dat het gelukt is?

Hoi Izzie,

Als iemand jou een tip geeft en jij wilt haar wat vragen, dan hoef je niet het hele verhaal over te tikken hoor.
In jouw geval zet je dan Hoi Corine enz.
Wist je misschien niet., dus dacht schrijf het je even.

Groetjes Lisan.

Hai Lisan,

Ik druk op het knopje reageer met quote, en dan krijg ik het hele verhaal. Ik hoef het hele verhaal niet over te tikken. Ik dacht dat het wel makkelijk was om het te laten staan, dan ziet ook iedereen waar ik het over heb.

Hoi Izzie,

Als iemand jou een tip geeft en jij wilt haar wat vragen, dan hoef je niet het hele verhaal over te tikken hoor.
In jouw geval zet je dan Hoi Corine enz.
Wist je misschien niet., dus dacht schrijf het je even.

Groetjes Lisan.
[/quote]

Hoi Izzie,

Wist niet dat dat kon.
Welk knopje bedoel je?
Wel handig eigenlijk!

Groetjes Lisan.

Hallo Lisan,

Sorry, ik bedoelde het knopje reageren met citaat. Staat bovenaan het bericht.

groetjes,

Izzie

Hallo Corine,

Het is helaas niet gelukt. Ik ben zojuist gaan kijken en mevrouwtje ligt weer lekker in haar voorkeurshouding.
Van familie krijg ik al te horen dat haar hoofdje platter en schever is geworden. Ze is zo’n leuke meid, lacht en praat graag. Ik vind het alleen jammer dat ik daar niet meer van kan genieten door dit probleem.

Liefs,

Izzie

Hoi Monique,

Ik wil het 's nachts wel proberen met een lampje, maar ben bang dat ze daarna niet meer in het donker wilt slapen. Nu slaapt ze ontzettend goed in een donker kamertje en komt ze alleen voor de voeding. Daarna valt ze weer in slaap.
Hebben andere moeders ervaring met het slapen met een nachtlampje?

Liefs,

Izzie