4 talen per dag

Hoi, mijn dochter is nu bijna 19 maanden en zegt een aantal woordjes zoals mama, papa, die, baby, lief, takk (dank je: IJslands) maar verder zegt ze nog weinig, ik probeer haar nu het woord ‘neus’ te leren en het komt er al 2 weken uit als ‘pleus’ haha, haar oren zijn in orde, dat is gecheckt maar ze hoort 4 talen per dag: IJslands (papa) Nederlands (mama) Engels (papa en mama tegen elkaar) en Luxemburgs (vrienden en kennissen)

Ze is motorisch wel heel erg vlot, in de speeltuin doet ze dingen die andere leeftijdgenootjes voorlopig nog niet doen zoals helemaal alleen van de grote glijbaan en over de wiebelbrug… maar ik dwaal af (is ook iets wat ik graag deel natuurlijk hihi)

Nu is mijn vraag of er hier meer moeders zijn die hun kinderen meertalig opvoeden en die ervaring met mij willen delen.

Liefs Mandy mama van Selina en overtuigd lactivist

Ja hoor, hier ook eentje die zit te modderen met 4 talen. Nederlands (ik), Engels (papa en ik), Spaans (met familie en buitenwereld), Quitchua (op ons werk waar ze met Quitchua vriendinnetjes speelt). Ze is jonger dan jouw dochter, en zegt alleen maar “hola”, “papa” en “apisch” (dat is “amen”).
Ik heb gelezen dat deze kinderen op een latere leeftijd pas gaan praten, rond hun vierde jaar, maar dan spreken ze wel ineens alle 4 talen vloeiend. Nou, ik hoop het maar. Ik probeer Engels als haar moedertaal mee te geven, en de rest als “erbij- taal”.
Ik heb nu wel door dat ze me begrijpt in 3 talen, als ik bijv. zeg “we gaan naar bed” of “geef papa een kusje”. Ze reageert dan gelijk.
Hoe verdeel jij het NL en het Engles dan?
Leuk om te lezen dat er nog iemand met dit soort situaties zit.
Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Hey wat leuk, jij zit echt in dezelfde situatie als wij.
Het Engels spreken we niet tegen haar maar papa en ik spreken dat met elkaar dus ze hoort het wel continu, vooral omdat papa thuis is dus dat wordt niet tegen haar gesproken maar soms praten papa en ik met elkaar tegen haar en dan is het wel Engels, voorlopig spreken wij full-time IJslands en Nederlands tegen haar en als ze naar school gaat dan komt daar ook nog full-time Luxemburgs, Frans en Duits bij (dat is geen bewuste keuze, dat gaat hier gewoon zo)

Wat een prachtige naam hebben jullie je dochter gegeven zeg (even tussendoor )

Hier moet in principe Luxemburgs de hoofdtaal worden maar dat wordt moeilijk meteen aan te leren omdat ik me niet zo goed uit kan drukken in Luxemburgs en oma (papa’s kant) geen Luxemburgs verstaat.

Maar pas met 4 jaar?? Jeetje das wel erg laat maar goed dan hebben ze ook wat, niet ieder kind spreekt 4 talen vloeiend met 4 jaar

Zullen wij contact houden, dan kunnen we elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen van taal bij onze kinders

Liefs Mandy en Selina

Misschien stel ik nu een heel domme vraag, maar wat is een lactivist??

Groetjes,

Michèle

Is geen domme vraag hoor Michelle, het komt van het Engels en betekend lactation activist oftewel borstvoedings activist…

Het is relatief nieuw in Nederland, wij geloven voor 100% in borstvoeding en niet in KV, KV zien wij als puur alternatief (nog na donor-melk) en niet als keuze, wij kunnen ook niet snappen dat er moeders bewust kiezen voor kunstvoeding.

Ook strijden wij voor het voeden in het openbaar en proberen de mensen duidelijk te maken dat er niks obsceen is aan openbaar voeden.

Als je er nog meer vragen over hebt of gewoon interesse dan kan je me wel een PB sturen want anders gaan we wel erg off-topic hihi

Gewijzigd door - mommy2007 op 14 Apr 2009 12:51:53

Oh ha ha ha ja ik kan geen borstvoeding geven dus vandaar dat ik me daar nooit in verdiept heb. Ik geloof dat ik wel eens ruzie gehad heb met een mevrouw die ook puur bv was. Die verweet mij niet goed voor mijn kind te willen zorgen terwijl het geen keuze is van mij.

BV in het openbaar vind ik moet ook kunnen hoor enne als ik had gekund had ik Morgan graag zelf gevoed. Maar helaas. Enne bedankt voor de uitleg.

Groetjes,

Michèle

Graag gedaan hoor en wat verschrikkelijk jammer dat het niet mogelijk was bij je, ik hoop dat het niet een té groot gemis was voor je

Ik had me er al op voorbereid. Ik heb een aantal jaar terug een borstverkleining ondergaan dus de kans van vrij nihil.

Groetjes,

Michèle

Ik heb ook fv gegrven niks mis mee ieder zijn keus bij mij waren er ok andere orzaken een rol de eerste lukte het niet en bij de tweede had ik zoiets van weer flesvoeding

Gewijzigd door - lieke33 op 14 Apr 2009 15:44:04

Ha ha ha ik had de ijdele hoop dat pappa er dan ook eens uit zou gaan 's nachts. Dat bleek een illusie

Groetjes,

Michèle

quote:
KV zien wij als puur alternatief (nog na donor-melk) en niet als keuze, wij kunnen ook niet snappen dat er moeders bewust kiezen voor kunstvoeding.

Met het risico op het ontketenen van een discussie…hoezo is KV geen keuze? Natuurlijk kan je kiezen om óf BV óf KV te geven. Dus is het een keuze volgens mij. En wat nu als de BV zo dramatisch slecht verloopt dat zowel moeder als kind helemaal in de lappenmand zitten? Dan wordt de keuze voor KV nog niet gesnapt? Nou ja, hoe dan ook…heb er moeite mee als er op deze manier wordt geoordeeld. Ieder is vrij in z’n keuze naar mijn mening en ik zal dan ook zeker geen moeders veroordelen die BV geven. Maar doe het andersom dan ook niet.

Zo, dat is eruit…

Groetjes!

Mriek dat is duidelijk en ben het helemaal metje eens

moest wel enorm lachen hoor dat is eruit hahahahhaha

Ten eerste: dit topic gaat helemaal niet over BV
Ten tweede: werd mij een vraag gesteld die ik netjes en volledig heb beantwoord
Ten derde: waarom moeten mensen zoals de laatste 2 altijd meteen in de verdediging schieten?
Ten vierde: Ben ik een mega lactivist en kan ik het niet snappen (en daarom ook m’n respect verliezen) als men niet probeert of na enige tegenslag meteen overvliegt op de fles alsof dat even goed zou zijn als borstvoeding, laat ik je uit de droom helpen… in Bv 160 afweerstoffen en in KV nog geen 40! Einde discussie over borstvoeding tegen KUNSTvoeding want daar gaat dit topic niet over dus bedankt voor het vergallen van dit topic.

Ik zou niet in de verdediging schieten als ik me niet voelde veroordeeld. En hou niet zo van veroordeeld worden, dat doe ik bij anderen ook niet. Vandaar dat ik even wilde reageren, anders kropt het maar zo op en dat is tenslotte ook niet goed. Einde discussie inderdaad.

Enne Lieke, fijn dat ik ook nog iemand aan het lachen heb kunnen maken…

Groetjes!

Gewijzigd door - Mriek op 14 Apr 2009 19:21:11

precies einde discussie

kunnen we de discussie borstvoeding versus flesvoeding ergens anders voeren aub.
kan niet tegen het moeten in dit verhaal of het nou pro of versus of tegen is…
dat er onder iemands naam overtuigd lactivist staat prima. ik ben ergens anders van overtuigd. ook goed

ik ben alleen maar mammmie van 3 kids

en ik wens geen gedoe op ikkeben want niemand zal er ooit uitkomen.Doe wat jij goed denkt te doen voor je kind en nu gaan we het weer over 4 talen hebben…

zo blij is met kids die 2 talig opgevoed zouden kunnen worden en heee nee ze kunnen alleen nederlands en geen bulgaars…

Dank je wel Kim, ik wordt hier niet goed van, dit topic is helemaal vergald nu.

Maar goed weer over de talen:

Selina heeft vandaag weer een woordje geleerd en dat is Moien, dat betekend hallo in het Luxemburgs, ik was zo trots ze zei het ineens helemaal uit haar eigen :smiley:

quote:

zo blij is met kids die 2 talig opgevoed zouden kunnen worden en heee nee ze kunnen alleen nederlands en geen bulgaars…

Maar hier moeten ze wel, ze heeft een IJslandse oma en hier zal ze op school wel Frans, Duits en Luxemburgs moeten leren, of ze nou wil of niet, ik denk dat als er een taal is die ze niet meteen zal kennen dat dat Engels is want dat spreken we niet direct tegen haar, verder worden alle talen tegen haar gesproken.

Maar wel jammer dat ze geen Bulgaars willen spreken, dat zou toch ook wel tof zijn

wat goed dat ze vier talen leren de kinderen

Ze leren hier in principe op school vanaf het eerste jaar Luxemburgs en Duits (het meeste schriftelijke in Duits) en in het 3e jaar dan krijgen ze ook full-time Frans dus voordat ze naar de middelbare school gaan spreken ze al 3 talen vloeiend, dan krijgen op de middelbare school ook Engels erbij maar thuis leert ze natuurlijk voor dat alles IJslands van papa en Nederlands van mij dus uiteindelijk zal ze 6 talen spreken waarvan in ieder geval 5 vloeiend.

We hebben er dus niet bewust voor gekozen maar we zijn er wel erg blij mee want ze kan er in haar toekomst een hoop voordelen uithalen :smiley: