4 talen per dag

daar heb je helemaal gelijk in,mijn zoontje hoorde het woordje alright via indternet spelletje betekent oke mama

huh zeg ik klopt toch mama ja hoor is goed manneke hij is bijna 6

Hihi, gaaf zeg en hij is duidelijk erg bijdehand :smiley:

Liefs Mandy mama van Selina en overtuigd lactivist

Hallo Mandy,

Ik ben zelf Portugees en spreek zoveel mogelijk Portugees met onze kleine.
Als papa er is, spreken wij Nederlands. Mijn ouders zijn beide Portugees, dus als Coen (bijna 15 mnd) bij opa en oma (en tante) komt (ze wonen gelukkig in Nederland), krijgt hij van hun ook veel mee. Ik vind het boeiend om te zien hoe Coen beide talen begrijpt! Hij zegt al duidelijk een paar woorden in het Portugees, zoals àgua (water) en tia (tante). Als ik hem vraag in het Portugees “wil je wat drinken” reageert hij net zo goed als papa hem dezelfde vraag stelt in het Nederlands…! Ook vindt hij Portugese liedjes het einde…

Mijn zusje is nu 18 en ze is ook met deze twee talen opgegroeid en spreekt ze nu beide vloeiend! Ik vind het een pré… en zo ervaart zij het nu op school. Ze is een kei in talen (vooral Frans)

Ik zou dus het vooral blijven doen en aanmoedigen!

Groetjes, Sandra

Sandra

Het is inderdaad een gigantische pré, zoals ik al zei, wij zijn er erg blij mee, vooral ik omdat mijn man ook 5-talig is opgevoed weet hij zelf ook niet beter.

Ik moet zeggen dat Selina in IJslands, Nederlands, Engels en Luxemburgs bijvoorbeeld de zin: wil je drinken of gaan we slapen ze het wel allemaal snapt terwijl ik niet eens Luxemburgs met haar praat, dat doet m’n vriendin wel met haar.

Hier wonen toevallig ook gigantisch veel Portugese mensen en erg veel kleine kindje waar Selina mee op zal groeien dus daar zal ze ook een bekkie Portugees van mee krijgen.

Sorry dat ik nog niet gereageerd had, we zaten nl. zonder internet.
Ik denk dat kinderen 1 taal zullen uitpikken, en deze wordt hun moedertaal. Waarschijnlijk zal dat de taal zijn die de vriendjes en vriendinnetjes op school spreken.
Mijn man heeft veel familie in Canada en alle neefjes gebruiken als moedertaal Engels, terwijl de ouders alleen Spaans spreken. Als moeders wat zegt, dan antwoorden ze in het Engels. Dus, ze begrijpen de andere taal wel, maar kiezen er onbewust voor om 1 taal te gebruiken.

Het lijkt me inderdaad leuk om contact te onderhouden.

Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

hhmmm heb zelf net 2.5 maand zonder internet gezeten, erg vervelend

Ja dat heb ik gehoord, er is 1 hoofdtaal die ze zullen gebruiken en dat zal vast en zeker Luxemburgs worden, de Portugese kindjes hier (mits ze al naar school gaan) spreken ook perfect Luxemburgs…

Ik zal je op de hoogte houden Dootje en ik hoop jij mij ook

Het lijkt mij ook een voorrecht wanneer de kinderen meerdere talen leren van jongs af aan.
Hier leren ze nederlands en limburgs dialect. Daarnaast hebben de meiden nu nog hun eigen taaltje, dus dat zijn er op dit moment voor hun 3.
Natuurlijk is het makkelijker voor een kind om 2 talig opgevoed te worden dan 4 talig, maarja dan kan die kleine zich straks wel op veel plaatsen verstaanbaar maken en schakelen ze zo over van de ene in de andere taal.
Ik zie er, ondanks dat ze volgens alles pas later praten, alleen maar voordelen in!

Wanneer ik een buitenlandse vriend zou hebben, zou ik het ook fijn vinden wanneer die de kinderen dan zijn taal zou leren, kan altijd makkelijk zijn.

Het is ook echt een voorrecht hoor, ik merk het aan mijn man, -die schakelt zo makkelijk over naar een andere taal, het komt regelmatig voor dat hij Frans, Engels, IJslands en Luxemburgs moet combineren om de 1 dit verstaat en de ander dat (weet je hier nooit)- en dat vind ik zo knap, ik moet ook vaak schakelen tussen Engels en Luxemburgs of Nederlands en Luxemburgs… nou ik raak dan echt in de war, maar bij manlief gaat het allemaal automatisch terwijl hij zelfs pas met 4 jaar de andere talen buiten IJslands heeft geleerd…