3 r's

Ze hebben het allemaal over de 3 r’s van regelmaat rust en reinheid maar ik snap nog steeds niet helemaal hoe of wat ermee word bedoeld.
Mijn baby gaat slapen word wakker om te eten doe hem een schone pamper aan knuffel er even mee en leg hem dan weer in bed en zo gaat het de hele dag.
Ik ben ook vaak van huis, boodschappen doen naar de winkel voor kleren of iets dergelijks, want ik ben niet iemand die echt kan thuiszitten.
Dan zal het zeker wel niet goed zijn dat mijn kinderen een van drie en de ander 8 weken ook de hele tijd met mij mee moeten.
Houd het in dat ik meer thuis moet zijn en de kleine gewoon in bed moet leggen om te slapen of hoe moet ik het zien.
Word er niet echt wijs uit…

Diana.

Ben ik nog een keer.
Ik moet ook zeggen dat ikzelf ook helemaal geen regelmaat ken. Heb geen vaste tijden voor eten drinken etc. Weet ook niet goed wanneer ik het huishouden moet doen, ben dan bang dat ik de oudste van 3 dan weer verwaarloos dus er word hier overdag zeer weinig gedaan en dan als ik zin heb ga ik 'savonds een keertje beginnen terwijl ik dan weer op tijd naar bed moet omdat de jongste nog iedere nacht om eten komt en mijn man er niet uitgaat.
Dus ik ben zelf ook heel onrustig, en als iets beter gepland zou kunnen worden op de een of andere manier zou ik zelf misschien ook wel rustiger worden.
Hoe doen jullie dat, jonge kinderen en huishouden???

Diana.

ook hier lukt het niet altijd de 3 r te volgen. inderdaad zoals thamar al zegt ieder kind is anders en iedere dag is anders. gewoon naar je kind kijken dat is het belangrijkste.

ik probeer wel een beetje regelmaat te houden maar dat lukt niet altijd, merk wel als ik er van afwijk dat ze onrustig wordt.

op het Cb hebben ze makkelijk praten en gooien ze je dood met de 3 r.
gewoon per dag bekijken dat lijkt me het beste, en als het even gaat en ze heeft goed geslapen trek ik er ook even tussen uit.
heerlijk

groetjes gytha

Regelmaat was hier wel belangrijk, ik merkte beide keren dat dit beter was voor de kinderen en nu nog merk ik dat. Tuurlijk heb hier ook wel eens van die dagen dat daar een uitzondering op is. Maar kinderen hebben duidelijk baat bij regelmaat, althans de onze wel. Gewoon een vast stramien, avondeten, even spelen nog, badderen en dan nog naar beneden een rijstwafeltje knabbelen en wat drinken terwijl we even aapjes kijken op tv. Hierna naar bedje. Maar nu met de vakantie zijn er regelmatig uitzonderingen natuurlijk.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Jaja de 3 rs ze zijn best belangrijk Bij Robin zat er helemaal geen regelmaat in pfff kreeg het ook niet voor elkaar Toen Justin geboren was meteen mee begonnen en ja moet zeggen Als het klokje savonds op 7 uur staat geeft Justin al zelf aan dat het badje tijd is
Dan nog ff lekker een fles drinken met melk en hup bedje in
Tuurlijk gaat hij ook wel eens later naar bed maar dat merk je echt aan hem
word hij vervellend
Maar goed het is dus best belangrijk om de 3` r erin te krijgen in je normalen leventje

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

ook bij ons zijn de 3r een basis in de opvoeding, ik houd er niet van als mensen de hele dag met hun kinderen slepen, lucas en lars hebben echt een vats patroon de hele dag door en nu lucas wat ouder wordt kan hte iets soepeler maar voor lars houden we alles strak aan en dat is niet altijd leuk want spontaan even weg is niet altijd goed maar aan een moe kind heb je ook niets en het is maar tijdelijk

Misschien een stomme vraag dan maar wanneer doen jullie dan boodschappen en gaan jullie nooit eens echt shoppen of op visite en dat soort dingen.
Daarom word ik niet echt wijs uit die 3 r.
Moet dan echt iedere dag volgens een vast patroon gaan, zo laat wakker, zo lang mag je de fles drinken dan schone pamper, zo lang knuffelen en dan zijn bed in. en dan een paar uur later hetzelfde. Alleen komt er 's-avonds nog zijn badje bij, of zit ik er helemaal naast???

Diana.

Hoi Diana,

ik probeer mijn schema ook zo vast mogelijk te houden omdat ik merk dat Zoë dan het beste slaapt en tevreden is.
De grote boodschappen doe ik altijd op zaterdagochtend als mijn man thuis is en een klein boodschapje met de wandelwagen meestal rond 12 uur. Dan heeft Zoë om 11.00 uur de fles gehad, driekwartier gespeeld en dan kan ze nog mooi wat rondkijken in de wagen en tegen de tijd dat ik thuiskom slaapt ze dan meestal. Vaak laat ik haar dan tot de volgende fles in de wagen liggen.
Het huishouden doe ik meestal 's morgens als ze slaapt op mijn vrije woensdag (ik werk nl. 4 dagen) en 's avonds, maar als ze in de box ligt te spelen, ga ik ook rustig even staan stofzuigen.
Nu heb ik het geluk dat Zoë heel goed alleen kan spelen, 1-1,5 uur in de box. We hebben ook echt geprobeerd haar dit vanaf het begin aan te leren, door haar niet de hele tijd op schoot te pakken of boven die box te hangen. We doen dat natuurlijk ook geregeld maar niet continu.

Groetjes,
Inge

Tegenwoordig kun je ook mooi je boodschappies s`avonds doen, dat scheelt al. Wij namen ze gewoon mee maar wel op rustige momenten zodat het niet zo lang duurde. Winkelen doe ik niet graag dat scheelt. Tuurlijk blijf je niet alleen thuis, we gaan ook wel eens gezellig weg, maaaaaaar pas na de slaapjes of de rit moet lang genoeg zijn dat ze een tukje in de auto kunnen doen wat overeenkomt met hun tijden. Regelmaat zorgt voor stabiliteit en daarmee voor zekerheid en dat is belangrijk voor de hummeltjes. Echter we hebben nooit bedacht dat ze zo lang mogen doen over een fles of dat het een bepaalde knuffeltijd is. Dat vind ik erg onnatuurlijk. Knuffelen doen we door de hele dag door als ze wakker zijn. De basis is gewoon de eet- en slaap-tijden. Het komt zich ook niet op de minuut nauwkeurig want soms hebben ze meer honger dan een andere keer en zullen ze langer over een flesje doen. Dus wel een basisschema voor regelmaat maar ook niet meteen te krampachtig.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ook hier hou ik me nog altijd aan de 3 r’s
Niet altijd even makelijk natuurlijk want je wilt ook wel es wat.
Maar als ik echt een hele dag lekker wil gaan shoppen.
dan bel ik mijn moeder op en gaat mijn zoontje daar lekker spelen, en ook
bij oma heeft hij het zelfde ritme als thuis.
en boodschapjes? hij gaat gewoon elke zaterdag ochtend mewt ons mee.
Maar toen hij kleiner was ging ik vaak even alleen de grote boodschappen doen
en bleef mijn man met de kleine thuis.

Groetjes Marianne mama van Ruben

ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je kindje regelmaat krijgt dat het weet waar het aan toe is voorspelbaarheid dus na het eten even spelen en als ik moe wordt ga ik naar bed en tuurlijk kan je er wel eens vanaf wijken maar beprek dat en ik doe ook meetsla s’avonds boodschappen of in het weekend en anders een kleine boodschap op een tijdstip dat het voor de kids uitkomt ja als je aan kinderen begint schuift je eigen leven even naar de achtergrond maar dat is niet erg als het daardoor rsutiger verloopt

RRR Ik kan niet zonder!
Op afwijkende dagen had ik zo 2 chagerijnige kindjes…
Tja, bij mij weten ze precies waar ze aan toe zijn en ik wijk nauwelijks af

Ze zijn nu 5 maanden en ik merk dat ik nu af en toe best iets kan afwijken,
als ik me daarna maar weer meteen aan het ritme houd…

Vanmorgen dokters bezoek en daarna Fotoshoot bij de AH, het was geen wandeltijd
en normaal slapen ze… Ging prima! Daarna meteen het gewone ritme weer opgepakt en ze slapen nu weer als roosjes. Als ze straks wakker worden is het wandeltijd en ga ik ff met ze naar de stad.

Het is een tijd lang afzien maar het wordt steeds makkelijker!

groetjes Mirjam

Ik ben nu al twee dagen thuis en moet zeggen dat het allemaal goed gaat, Justin huilt in ieder geval niet meer zoveel en hij slaapt tussendoor weer goed.
Was vannacht om half vijf wakker geworden heb hem zijn fles gegeven schone pamper en om 5 uur lagen we weer in bed. Hij heeft geslapen tot half 9 heb hem toen fles gegeven en daarna in bad gedaan rond half 10 lag hij weer in bed. Geslapen tot 13.00 uur, flesje gegeven en nu ligt hij weer te slapen.
Allleen ben ik nu bang dat hij overdag teveel slaapt en dan 's-nachts nooit gaat doorslapen omdat hij overdag zoveel slaapt, heeft iemand hier nog tips voor???
Jullie hebben het ook over fles geven en dan spelen met de baby en hem daarna nog in de box laten spelen , maar nu is mijn vraag wat spelen jullie dan??? Justin is 8 weken oud en doet niet meer als rondkijken, dus weinig spelen. Ik zet zijn muziekmobile boven zijn box aan en daar kijkt hij dan wel naar, maar volgens mij is hij voor spelen toch te jong!!!

Diana.

ik geef lieke eerst de fles als ze wakker is, daarna even eten laten zakken en knuffelen op schoot. daarna even in de box lieke speelt ook nog niet zoveel maar kijkt wel erg naar haar mobieltje dit is voor haar al spelen. meestal begint ze dan te gapen of te jengelen en is dan moe dan gaat ze weer naar bedje toe.
slaapt dan 2 tot 3 uur en dan begint het rigeltje weer van voor af aan.
deze regelmaat heeft ze ook nodig.
anders wordt ze erg huilerig en nu is ze opgewekt als ze wakker wordt.

groetjes gytha mama van lieke

Hoi Diana,

“spelen in de box” is inderdaad misschien een rare term voor 8 weken, maar Zoë lag dan op haar gemak naar de muziekmobile te kijken en ik had zo’n sliert van Nijntje daar pakte en sloeg ze steeds naar. Spelen op schoot was meer “komt een muisje aangelopen” etc.
Zoë sliep met 5 weken 's nachts al door van 23.00-7.00 uur en die sliep overdag ook nog zoveel dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Sommige kinderen hebben gewoon langer voeding nodig 's nachts.

Groetjes,
Inge

Ik ben ook geen thuiszitter, maar toch is het me gelukt om de regelmaat erin te houden… Ik neem standaard het campingbedje mee als ik op visite ga. Zodra Jeske haar slaapzak aankrijgt vallen de oogjes automatisch dicht, hoe wakker ze een minuut geleden nog was…
Winkelen is altijd met de gewone kinderwagen… Slaapt ze ook lekker in, al is ze dan wel meer moe voordat ze in slaap valt. Kijken is namelijk ook erg leuk…
Het huishouden doe ik alleen als Jeske haar ochtendslaapje slaapt. Dat is 2 uur, dus dan heb ik het meeste wel gedaan…
Maar goed met een kind van 3 erbij… Misschien moet je die gewoon laten helpen… Eigen speelgoed opruimen… Beetje vegen of zo…

Ik draai het dan inderdaad om… Jeske is meestal een half uur voor haar fles wakker… Dus ik ga haar halen, schone luier, even met mama spelen, fles, even alleen spelen, terug naar bed…

Maar als het echt langer is dan een half uur, dan zou ik het zo doen…
Met mama spelen, alleen spelen, fles, schone luier, naar bed…

quote:
Allleen ben ik nu bang dat hij overdag teveel slaapt en dan 's-nachts nooit gaat doorslapen omdat hij overdag zoveel slaapt,
En babytje van 8 weken oud slaapt best veel nog Daar zou ik me niet te druk om maken Justin van mij was ook een heerlijke slapen Dronk een flesje lag even heerlijk nog bij mij te kroelen nog even in de box en daarna lekker weer naar zijn bedje En dat dag in dag uit Justin sliep met 8 weken ook door s`nachts Maar ja neem Robin die is tot 8 maanden s`nachts gekomen en die was overdag heel veel wakker En wat ik heb gemerkt toen was dat Robin een erg onrustig kindje was met geen regelmaat hoe hard ik het ook probeerde

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Hoi Thamar en Paula,

Als Zoë ver voor de voeding wakker wordt gaat ze meestal ff in de box/wipper/mama spelen. Dan flesje, schone luier en toch nog ff in de box. Ik hoef haar dan echt niet gelijk in bed te leggen want dan slaapt ze absoluut niet.
Wel speelt ze dan korter in de box. Ik houdt meestal aan dat ze in totaal ong. max. 2 uur wakker is en dat klopt bijna altijd.

Groetjes,
Inge

als Lieke eerder wakker is gaat ze ook eerst in de box-knuffelen op schoot en dan de fles. als ze 1 uur en 15 min wakker is is dat veel voor haar. smorgen’s en savond’s is ze het wakkerste. als ze eerder wakker is genieten we gewoon van de extra tijd.
maar ja 2 maanden dan mag je ook nog veel slapen.
lieke sliep bij 5 weken al door. 23.00 laatste fles en dan slapen tot 7.00-730 uur

groetjes Gytha

Gewijzigd door - gytha en Lieke op 24 Jul 2007 20:46:22