3 boterhammen op de creche

Ik was even benieuwd naar jullie mening. Thuis krijgt Tim altijd 2 boterhammen tussen de middag. 9 van de 10 keer gaan die helemaal op. Meer dan 2 boterhammen geef ik nooit en hij doet het hier prima op. Op de creche geven ze brood totdat de kindjes zelf stoppen met eten. Nu eet Tim dus erg vaak 3 boterhammen. Aan de ene kant heb ik zoiets van het is gezond en hij verbruikt op de creche misschien wel meer energie dan thuis. Zoetigheid hoeft hij niet, dus het is altijd vleeswaren of smeerkaas. En hij eet zijn avondeten ook gewoon netjes op. Aan de andere kant vind ik het wel erg veel voor een kind van nog niet eens 2. Ik eet er zelf 3 tussen de middag, dus dan eet hij net zoveel.

Twijfel dus of ik er iets van moet zeggen of niet.

Groetjes,
Sandra

Er is aangetoond dat kinderen geen rem hebben als het gaat om eten. Dus of je ze nu 1, 2 of 3 boterhammen geeft ze gaan op. Tuurlijk sommige kindjes geven aan dat ze niet meer hoeven, maar das meer omdat ze heen zin hebben om te eten dan omdat ze vol zitten. Bij morgan hebben ze dit op het oude kdv ook gedaan en ik wil dat niet. 2 is zat voor zo’n klein lijfje. Althans dat vind ik. Want de maag wordt ook opgerekt en dan is het straks nooit genoeg meer zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Ik vind 2 ook meer dan genoeg hoor. Jesse krijgt thuis en op het kdv 2 boterhammen. Als we hem meer zouden geven zou het trouwens ook wel opeten.

Liefs

Ik vind 3 boterhammen ook behoorlijk veel. Persoonlijk zou ik er wat van zeggen.
Peuters hoeven maar 1 tot 2 boterhammen per dag te eten in feite… mochten het er dan 3 in totaal zijn is dat natuurlijk ook goed. maar dat is wat ze zeker nodig hebben. (stond in dat boekje van marga schiet) Maargoed hij krijgt er al 3 in de middag…vind dat nogal.

Wat michele zegt klopt: vaak geven kinderen niet aan dat ze genoeg hebben. Als ze iets lekker vinden waarom dan niet gewoon dooreten?
maargoed. dat wist ik ook al toen rico nog baby was, met zijn melk, hij had nooit genoeg en maar spugen…

Jij bent tim zn moeder, jij bepaald hoe of wat.

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100513/lRiv.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“89” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/mGJ4p2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Jun 2010 10:43:43

In de voedingswijzer die wij thuis hebben voor kindjes van deze leeftijd staat dat ze max. 3 boterhammen op een dag ‘mogen’. Dus het zou wel kunnen, maar ik moet zeggen dat ik het persoonlijk ook veel vind. Als jij dat ook vindt en Tim lijdt er geen honger door, dan zou ik bij het kdv aangeven dat je 2 boterhammen genoeg vindt. Jij bepaalt als ouder, niet zij. Toch?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

ja per dag Mriek, maar als hij in de middag al 3 boterhammen krijgt…
ik neem aan dat hij s’ochtends ook brood eet, en misschien dan ook al 1 of 2.

Mij is ook geleerd 3 op een dag dus 1 's morgens en twee 's middags en als ze pap eten dan is het 's morgens pap en 's middags 2 boterhammen.

Groetjes,

Michèle

ja mij is niet echt iets geleerd hierover of ik heb het ook nergens gelezen toen ik begon met s’ochtends brood geven.
maar bij rico gaat het net ietsje anders.
hij wil nooit echt ontbijten als hij wakker is. dus krijgt hij dan warme melk.
om 10 uur wil hij wel eten. dus dan krijgt hij een stuk fruit en 1 sneetje brood met kaas of worst en een beker roosvicee.
S’middags krijgt hij 2 boterhammen, 1 met vlees/kaas, en 1 met pindakaas/stroop/jam/speculoos net wat ik uit de kast trek. hij eet het eigenlijk altijd prima op dan. alleen met korsten gooit hij maar ja dat doet hij altijd.
heb m vandaag overigens weer zn brood af moeten pakken…maar integenstelling tot de laatste maanden, had ik nu alleen het laatste stukje af hoeven pakken ipv de halve zooi
uhm… even terug komen op wat ik zei. hij krijgt dan ook nog een halve beker melk die soms wel soms niet op gaat.
en dat was het wel.
heel zelden als we een keer s’avonds niet koken en een boterham met knakworsten of gebakken eieren eten, dan eet hij wel een snee meer dan normaal.
maargoed of het nou 3 of 4 boterhammen zijn moet niet zo’n heel groot probleem zijn als dat wel is gebeurd.
Alhoewel sinds ik dat boekje heb, ik er wel beter op let wat hij eet en hoeveel.

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind idd dat 2 boterhammen genoeg is. Mijn man daarintegen vind het niet erg dat hij er 3 eet. Haha meestal zitten we op 1 lijn, maar hiermee dus niet. En zoals ik al eerder zei natuurlijk is brood gezond, maar vind het zoveel voor een kind van bijna 2 jr.

S’ochtends eet Tim nog steeds pap. Nog niet geprobeerd om hem brood te geven. Maar net als wat Michelle zegt, volgens mij vervangt pap 1 boterham. En natuurlijk eet het ene kind meer dan het andere kind. Dus ja richtlijnen zeggen me niet zoveel. Maar ik vind 2 boterhammen op zijn leeftijd wel genoeg.

Tim houd niet van zoetigheid dus appelstroop en jam krijgt hij al nooit. Vaak 2 boterhammen met vleeswaren en af en toe doe ik pindakaas op zijn 2e boterham. Daar is hij wel gek op.

Groetjes,
Sandra

Ik vind het ook veel Sandra! Volgens mij heb je het hier met ons al eens over gehad? Dat ze Tim 3 sneetjes hadden gegeven en dat je dat veel vond? Dat doen ze nu dus nog steeds?

Eva eet 's ochtends pap en 's middags 1-2 sneetjes brood. Zij houdt ook niet zo van zoet op het brood, dus hier is het pindakaas, (smeer)kaas, pastei, cervelaatworst, ham of kipfilet. Ik hoef met stroop en jam niet meer aan te komen! Ze stopt zelf na 1-2 sneetjes en zet haar bord dan weg, Ze geeft het zelf heel goed aan als ze genoeg heeft. Al zit er vaak ook geen rem op hoor. Laatst hadden we iets met kip en rijst en ze blééf ‘hap hap’ zeggen, terwijl haar bordje al vol zat en ze alles op had gegeten! En toetjes kan ze ook blijven eten als het aan haar ligt!

Ik zou het gewoon aangeven op het kdv, dat je 2 sneetjes meer dan genoeg vindt! Peter kan wel vinden van niet, maar het is hier alle Ikkeben-mama’s tegen hem en dan moet hij maar accoord gaan met 2 sneetjes!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik heb het idd volgens mij wel eens in een topic aangegeven Rainbow en ook dat ik het te veel vind. Want ze doen het idd al een tijdje en nog steeds. Haha Peter gaat het idd verliezen tegen zoveel ikkeben mama’s. Hij gaat er 2 keer per week heen en het is niet zo dat hij er altijd 3 eet. Maar voor mijn gevoel gebeurd het wel steeds vaker.

Tim is gelukkig een hele goede eter, die bijna nooit kliert met zijn eten. Maar als hij echt niet meer hoeft dan geeft hij het ook wel aan. Avondeten gaat meestal op, maar soms laat hij een paar hapjes liggen. Dus dan lijkt het mij wel dat hij echt vol zit. Laatst aten we sperziebonen en nadat zijn bord leeg was riep hij meer. Toen heeft hij er nog wel een paar gekregen. Ik bedoel het is groente, dus dat lijkt me geen probleem.

Groetjes,
Sandra

Oh ja was nog vergeten te zeggen dat ik het toch ga aankaarten vanmiddag als ik hem op ga halen. Dit is zijn laatste dag deze week, want dan is voor deze mama het weekend weer begonnen

Groetjes,
Sandra

De kindjes van mijn zus eten er ook een heleboel weg. 3 soms zelfs wel meer… Maar die snoepen daar en tegen weer helemaal niks. Op het cb zeiden ze dat dit goed was.

En dat afwisseling ook goed is. Worst is niet altijd beter dan bijv vruchtenhagel. Dit ivm de vetten etc die erin zitten. Dit heb ik weer van de diëtiste. Je kan bijv smorgens beter begin met boterham Vruchtenhagel dan met kaas.

Jurian eet smorgens 1 boterham en smiddags ook 1 heel soms 2.

ja ik weet niet Rico eet eigenlijk haast nooit zoet dus die ene keer dat hij het wel krijgt eet hij het opzich wel goed op.
maar buiten het zoete om…
is idd pindakaas een alternatief…maar Speculoos vinden veel kindjes ook vaak lekker.

Hai hai,

Ik werk zelf op een kdv, en wij geven de kindjes vaak max 3 boterhammen. Het komt best wel vaak voor dat kinderen meer eten bij ons dan thuis. Het kdv vraagt vaak meer energie van ze. En daarbij krijgen ze bij ons smiddags na het slapen vaak alleen nog maar wat te drinken en een biskwietje of een soepstengel of wat yoghurt.
Wij eten brood om half 12, om 15 uur krijgen ze dan nog dat tussendoortje en de meeste kindjes worden pas rond 17u opgehaald en als je als mama dan nog eten klaar moet maken duurt het dus nog best even voordat je ukkie weer wat krijgt.

Daarom kiezen wij ervoor om ze gewoon 3 boterhammen te laten eten als ze daar zin in hebben, maar je moet zeker doen wat voor jouw goed voelt.

XxX Mamsje Didi

Heey,

Ik vind 3 boterhammen ook wel veel, maar als hij verder ook alles eet, en zijn gewicht enz. gewoon goed is, kan het wel denk ik.

Wil wel even zeggen dat kinderen op deze leeftijd JUIST WEL aangeven als ze genoeg hebben, vanaf een jaar of 4/5 veranderd dat, en dan eten kinderen meer als ze meer voorgezet krijgen, maar nu dus nog niet.

Seth eet eigenlijk ;s ochtends en 's middags 1 boterham. Af en toe een cracker, of een stukje fruit erbij. Hij heeft hier eigenlijk altijd genoeg aan.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Zien eten doet eten…ook bij kinderen. Heb zelf jaren op een kdv gewerkt en ook daar wilden de meeste kinderen meer eten dan thuis. Kwamen ouders met het verzoek van max. 2 boterhammen, dan respecteerden wij dit en gaven hier gehoor aan. Ik zou het gewoon aangeven hoor.

Wij zijn hier thuis trouwens niet zo streng met ‘gezond’ broodbeleg. Julian is gek op jam en appelstroop en mag zelf kiezen wat hij op zijn brood wil. Hij krijgt ook wel eens tomaat of aardbeien op zijn brood (met een heel klein beetje suiker er over heen). Hier wordt gemiddeld 2 1/2 boterham per dag gegeten.

Over pindakaas gesproken…wel eens naar de goedkopere pindakaasjes gekeken? Ook niet geheel suikervrij

Dani krijgt ook altijd 2 broodjes. Soms gaan die zo snel op dat hij er zo nog 1 op kan volgens mij, maar ik stop ook na 2 broodjes. Daarna krijgt hij nog een beker met Optimel en dat vind ik genoeg als middageten.
Ik vraag me soms zo ie zo af waar al dat eten in zo’n klein maagje blijft, hij eet soms meer dan mama (al snoept hij wel minder dan mama)

En hier ook vaak eerst hartig en daarna zoetigheid. Vaak appelstroop. Is hij helemaal gek op en vind ik ook een gezond beleg (wel suikers, maar ook ijzer). Heb laatst ook schuddebuikjes op brood gedaan, maar dit krijgt hij niet heel vaak.

Hylke heeft ook tegen dat hij 2 werd een periode gehad dat hij 3 boterhammen wilde eten tussen de middag.
Heeft een maand of anderhalf geduurd, en toen weer terug naar 2,
soms 1 boterham tussen de middag.
's Morgens zit krijgt hij 2 boterhammen, maar die gaan tegenwoordig
niet meer helemaal op.

Hij snoept ook niets tussendoor.
alleen een koekje in de ochtend en een koekje in de middag.
(Thuis tenminste, op het kdv weet ik niet)
Zo af en toe weer een uitschietertje naar meer dan twee boterhammen.
Maar dan het extra in de vorm van een stukje beschuit of cracker.

Moraal van dit verhaal: Tim zit nu even in een flinke groeispurt
(of dat lichamelijk of geestelijk is maakt niet uit), en heeft nu even
veel meer energie nodig. Echt: over een paar weken wordt het weer minder.

En daarnaast: wat voor brood geven jullie thuis, en wat voor brood
krijgt hij op de creche? Zit ook veel verschil in!!

M.

@Anne, wil je niet in de rede vallen maar wat je zegt klopt eigenlijk niet altijd.
het is idd wel zo dat kinderen vaker nee gaan zeggen op deze leeftijd, maar dat heeft meer met een machtstrijd te maken dan met geen rem hebben.
Als baby kunnen ze vaak al niet aangeven genoeg te hebben.
de misschien een aantal baby’s wel maar veel drinken gewoon door.
Rico had dat ook, met als gevolg dat hijv aak te vol was en spuugde.
die heeft hij nu ook nog met enige regelmaat. vooral als het gaat om dingen die hij echt lekker vind.
Pas als ze echt goed kunnen praten en duidelijker kunnen aangeven hoe of wat geven ze vaak ook beter aan of ze genoeg hebben of niet.
Ook ik heb op een kdv gewerkt, en dat was een leeftijdsgroep 2.5 tot 4. de kindjes die ouder waren gaven het vaak wel aan en de jongere kindjes niet.
Op de kleuterschool heb ik kindjes opgevangen. (overblijfmoeder) tussen de middag.
die zeiden ook regelmatig dat ze nu geen honger hadden o.id.
Ik zie rico dat alleen maar doen als hij chagerijnig is of moe anders kan ik m vol blijven stoppen zit geen rem op. helaas