2de kindje kort na het 1ste

Dag mama’s,

hoewel mijn dochtertje nog maar 5 weken oud is, denken mijn vriend en ik reeds aan een 2de (ja, zelf een 3de en 4de, maar we zullen zien).
We willen de kindjes graag kort na elkaar zodat ze niet te veel verschillen in leeftijd. Dit lijkt me het leukste voor hen als ze wat groter zijn. Hoewel ik me kan inbeelden dat mijn vriend en ik dan best wel wat drukke jaren tegemoet gaan.

Nu heb ik gemerkt dat er hier op het forum veel ouders zijn met kindjes waar er slechts 1 jaartje tussen is. Graag had ik jullie mening hierover. Lukt dit praktisch gezien? Is de vermoeidheid niet te zwaar? Hoe beleven jullie dit? Wat vinden jullie het beste leeftijdsverschil tussen de kindjes?

Groetjes.

Zoals je aan mijn tickers ziet schelen onze dochters maar 1,5 jaar. Ik was weer zwanger toen Minke 10 maanden was. Neeltje is vandaag precies 4 weken dus op dit moment hebben we het best zwaar met natuurlijk nog nachtvoedingen enzo maar hopelijk is dat over een maand of 2 over…!
Ik was er ook snel na Minke weer aan toe en wilde graag een tweede niet te lang na haar als dat zou lukken. En dat lukte Wel adviseren ze vanuit mijn verloskundigenpraktijk om minimaal 6 maar beter 9 maanden te wachten met zwanger worden na je bevalling. Dit omdat je lijf deze tijd nodig heeft om te herstellen.
Groetjes!

Lilypie First Birthday tickers

Joey is bijna 15 maanden, en als alles goed gaat word morgen ons tweede kindje geboren. Joey was dus 6 maanden toen ik weer zwanger was.
Hoe dat gaat met drukte kan ik dus nog niet zeggen, maar wel dat twee keer zo kort na elkaar zwanger zijn HEEEEEL zwaar is! Ik moest ivm een keizersnede 6 maanden wachten om weer zwanger te raken, anders had ik ook al eerder gewild, maar achteraf gzien is het maar goed dat er ten minste nog 6 maanden tussen zat. Ik vond deze zwangerschap echt heel erg zwaar en raad je ook aan om te zorgen dat je goed hersteld bent van de vorige zwangerschap en bevalling, eigenlijk ontzwangerd bent, waar 9 maanden voor staat, voor je aan een volgende begint!
Maar het is inderdaat wel heel leuk om de leeftijden zo dicht op elkaar te hebben. dat was bij ons ook de reden dat we zo snel al voor een tweede gingen1

Hoi,

Ik wilde mijn kindjes niet te snel achter elkaar.
Wilde zowiezo dat de oudste al kon lopen en niet dat je er 1 hebt die nog kruipt ofzo.
Ik vind het bij ons erg prima zo. De oudste wordt in mei 5 en de jongste in juli 3.
De oudste kleed zich al zelf aan. Krijgt alleen haar truitje soms nog niet aan/uit.
Gaat zelf al naar de wc en trekt de hele boel weer omhoog.
De jongste moet je nog helpen met aankleden/uitkleden.
Er zit 2 jaar tussen en dit is eigenlijk heel leuk zo.
Tuurlijk is er wel eens ruzie onderling, maar ze zijn ook gek met elkaar en kunnen soms heerlijk knuffelen.

Als je je kindjes heel dicht op elkaar krijgt en de 1ste kan nog niet veel zelf zoals lopen bijv. lijkt mij dit erg zwaar.
En zoals Linette schrijft het is beter om 6 tot 9 mnd te wachten om je lichaam weer te laten herstellen.
Ik was eerlijk gezegt ook blij dat ik even geen dikke buik meer had en dat het rustig was in de buik.
Ik kon me nu weer vrijer bewegen en was ook niet zo snel moe.

Alleen als je al wat ouder bent(40 ofzo) en je wilt er graag 2 dan zou ik me kunnen voorstellen dat je ze dicht op elkaar neemt.

Groetjes lisan.

Groetjes Lisan.

Toen onze oudste 7 maanden was, werd ik zwanger van de tweede. Er zit dus bij ons maar 16 maanden tussen beide dames!

Heerlijk! Ik vond het niet eens heel veel drukker toen de jongste geboren was en de oudste nog maar zo klein was. Je zit nog zo in de babytijd met de oudste dat die jongste daar gewoon in meegaat. Gaat in een moeite door.

Ik heb het dus nooit als extra druk ervaren en nu ze wat groter zijn (oudste is 6 en jongste wordt binnenkort 5) kunnen ze heerlijk samen spelen. Ze doen niet voor elkaar onder. We krijgen zelfs nogal eens de vraag of het een tweeling is. Haha!

Groetekes, Sje

Dan heb je zeker ook een nieuwe kinderwagen nodig… eentje waar er twee in kunnen of niet? Anders kun je nooit alleen met de twee op stap? Of zie ik dat verkeerd???

Het lijkt mij ook wel wat. Iris is nu 5 maanden, ik wil al snel wel weer. Maar mijn man wil een jaar wachten. Dus volgend jaar met oud en nieuw weer los! We zien nog wel even! hahaha.

Tandemwagen (of duowagen wordt het ook genoemd) nodig inderdaad.

Groetekes, Sje

Bedankt voor de reacties!

Ik moet eerlijk bekennen dat de kriebels nu nog meer zijn toegenomen, als gaan we hier ook nog even wachten tot mijn lichaam weer helemaal ‘ontzwangerd’ is. Maar aangezien ik nog maar 25 ben en redelijk sportief, ga ik er van uit dat het redelijk snel kan gaan.
Ik zou het schitterend vinden om voor mijn 30ste 4 kleine drummeltjes te hebben. Volgende week moet ik nog op nacontrole bij de gynaecoloog en als daar alles in orde is, dan zullen we niet te lang meer wachten.

Nou dan wens ik je veel succes met zwanger worden (gelukkig is het proberen geen straf ) en ik hoop voor je dat het snel lukt als jullie dat graag willen.
Houd ons op de hoogte als het zover is he?

Onze boy is 18 maanden en op zijn verjaardag (juli wordt hij 2 jaar) dan verwachten wij onze 2e spruit. Helaas zit er een domper op omdat ik zo misselijk ben … dus tel ik de maanden af en kan ik ‘nog’ niet echt genieten dat we weer een kindje mogen krijgen. Maar ben wel erg benieuwd hoe het gaat. Jurian was een huilbaby … en die angst zit er toch best in. Maar ik zal nooit zeggen dat deze spruit niet welkom is… zeker wel! Liever vandaag nog dan morgen… alleen de misselijkheid breekt je. En daar sta je als je graag zwanger wil worden niet bij stil.

Kindjes snel achter elkaar is voor later erg leuk. Ze kunnen leuk met elkaar spelen. Maar wat ook voordeel voor nu is. Je hebt je ritme van baby verzorgen etc nog zo in je.

Lisan - 2 jaar verschil is toch niet zo groot. Als je kijkt naar 9 maanden zwanger en 9 maanden ontzwangeren dan is het een voorrecht als het je in die periode al lukt. Tenminste is mijn mening!

Ook hier twee kindertjes redelijk dicht op elkaar. Fréderique is van 29-10-2007 en Gerben van 10-06-2009. Ik vind dit ideaal. Je zit toch nog in de luiers. Het lijkt mij veel moeilijker als je al schoolgaande kinderen hebt en er komt dan nog eentje bij. Moet je weer opnieuw beginnen. Ik heb trouwens wel een duowagen (Kees, achterelkaar) aangeschaft. Kan ik in iedergeval met beide kids op stap

Marleen (trotse mama van Fréderique en Gerben

Hier ook 2 kindjes vlot op elkaar. Marijn was 1,5 toen Dion is geboren. Drukker…nee, niet echt. Je zit nog in het ritme en een tweede gaat er makkelijk bij tussendoor.
Ik denk dat het wel uitmaakt wat voor kind(eren) je hebt. De een vraagt meer aandacht/zorg dan een ander.
Marijn is een aanwezig actief mannetje en Dion is heel rustig en dit gaat goed samen. Wat denk ik ook een voordeel is om ze vlot opelkaar te hebben is dat kinderen nog niet snel jaloers worden en het besef nog niet hebben om hun aandacht te moeten delen, en als ze die leeftijd dan wel hebben bereikt weten ze niet beter dan dat het altijd zo is geweest dat er een broertjes of zusje is.
Als ik jou was Mama van Annabel zou ik zeker wachter totdat je dochter 6 maand is. Ook al ben je jong en sportief je lichaam heeft wel heel wat te verduren gehad en alles moet weer op zijn plek vallen/komen. Als je kindje nog jong is moet je ze veel tillen en vanaf de helft van de zwangerschap wordt dat een stuk zwaarder voor je lichaam.

Een duowagen is zeker een aanrader Ik heb zelf de Kees de luxe, bevalt goed. Als Dion in wandelwagen komt wil ik deze verkopen en dan een duozit van Mutsy kopen. Hier heb ik het onderstel van en luchtbanden rijden wel een stuk prettiger.

Ik zou er wel inderdaad minimaal 6 maanden mee wachten.
Toen Lucas 3 maanden was bleek ik zwanger te zijn, ik zou uitgerekend zijn op zijn verjaardag. Dit is toen mis gegaan. Volgens de huisarts gaat het vaak mis wanneer je zo snel weer zwanger word ik heb op de echo ook zelf kunnen zien dat mijn baarmoeder nog lang niet ontzwangerd was. We hadden zoiets van we zien wel wanneer de tweede komt maar nu ben ik toch maar aan de pil gegaan, dan wachten we echt tot Lucas minimaal 9 maanden is.

Ik zou nooit 2 kinderen snel achter elkaar willen, of het moet wel heeeeel snel zijn haha.
Nee 2 kinderen in 2 verschillende leeftijden waarbij de eerste ‘nog niet veel kan’ en de eerste geboren word lijkt mij een ramp, vooral ivm voedingen, slapen ect.
Als de oudste wakker is ligt de jongste in bed en als de oudste naar bed gaat word de jongste weer wakker, op het moment dat de jongste weer naar bed kan staat de oudste weer op…bleh nee.

Nou wil jij graag 4 kinderen, maar ik denk dan weer: wat als je nu zwanger zou raken van een tweeling…weet je hoe druk je het dan gaat krijgen met 2 (misschien wel prematuur geboren) baby’s en een kindje van nog geen 2 jaar??
En ga niet zeggen; tweelingen komen niet voor in de familie dus ik zal geen tweeling krijgen, want die opmerking ken ik als geen ander en toch verschillen mijn kinderen maar 1minuut

Succes met je keuze, misschien dat je er over een half jaartje anders over denkt

Ik moet zeggen dat de bedtijden best meevallen. Marijn slaapt tussen de middag best lang dus 's middags een uitstapje maken is al lastig (als we echt wegmoeten maak ik hem vaak eerder wakker) en een baby kun je makkelijk meenemen als je gaat wandelen want dan liggen ze lekker te kijken of te slapen in de kinderwagen en zo kun je toch een deel van je boodschappen doen. Bij ons begint de dag meestal tegen 8 uur beide de kleren aan en naar beneden om samen te eten en daarna spelen, wandelen enz. Je moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken en ik denk altijd nu is de tijd voor de kinderen en als ze slapen (overdag of 's avonds) is het tijd om te poetsen.
Ik heb niet het gevoel dat ze veel minder aandacht krijgen omdat ze vlot op mekaar zitten want volgens mij moet je biede keren je aandacht verdelen. Ik betrek Marijn vaak bij het verzorgen van Dion bv luier vasthouden, lotiondoekje pakken, flesje vasthouden (duurt meestal maar een paar seconden), en zo zijn er nog meerdere dingen waar ze mee kunnen “helpen”. Marijn is dan ook echt een trotse broer Dion krijgt de hele dag kusjes en aaien over zijn bolletje lieffffffff

Maar zo zie je maar weer dat je je eigen keuzes moet maken omdat iedereen er weer anders overdenkt.

Ik heb maar 1 dochter die in maart 2 word, maar ik moet er echt niet aan denken! Ik heb het veelste druk met werken, huishouden en lekker egoistisch “mezelf” hahahh Knap van mensen die het wel kunnen (ma ma was 24 met 4 kids, onder de 6) maar ik vind het echt al druk genoeg!

@ pranger7: ik ga zeker nog enkele maandjes wachten hoor. Met de kindjes kort op elkaar bedoel ik dan ook ongeveer 1,5 tot 2 jaar er tussen. Mijn lichaam moet eerst weer fit genoeg zijn om het 2de kindje zo goed mogelijk in te laten groeien. Dus we gaan er pas voor vanaf dat Annabel 6 maanden is. Ondertussen oefenen we al een beetje.

@ jolan: als het een 2-ling is, dan is het zo. Ik ga zeker niet beweren dat het niet zou gebeuren, want mijn opa had een 4-ling als zusjes. Verder in de familie geen meerlingen, maar het kan natuurlijk altijd. Wat de drukte betreft, moet ik eerlijk bekennen dat ik enorm veel steun heb aan mijn vriend. Aangezien hij thuis werkt als zelfstandige, kan hij regelmatig inspringen waar nodig. Ik merk nu al dat het een enorm voordeel is.

@ mama van Fréderique: ik denk dat het idd makkelijker gaat omdat je nog in de luiers zit. Dat is ook de reden waarom mijn vriend en ik niet té lang willen wachten.

Bedankt mama’s voor de vele toffe reactie!!

Nu alweer “oefenen”, 5 weken na de bevalling?!
Daar moest ik dan destijds weer niet aan denken. Maar da’s niet gek na een vacuüm-pomp-bevalling geloof ik.

Groetekes, Sje

Nee hoor Sje, da’s niet gek. Hier ook een pomp mét knip (jaja), na 12 weken durfde ik er weer voorzichtig aan te denken…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Haha, hier dacht ik na 3 weken al, hmm… leuk!!
Maar ik wist ook heel snel dat het niet leuk was
Had een flinke scheur en veeeel (!!) hechtingen.
haha… toen hebben we nog maar even heel lang gewacht!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers