Zwemles

Welke leeftijd hebben jullie je kind op eerste echte zwemles gedaan of zijn jullie dat van plan om te gaan doen?

Van de een hoor ik dat 5 jaar normaal is, de ander zegt dat met 6 jaar hun armspieren pas sterk genoeg zijn en dat ze dan sneller hun diploma halen.

Als ik Jens met 5 jaar wil laten zwemmen, moet ik hem namelijk vanwege een wachtlijst nu onderhand gaan inschrijven. Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat ie wel een waterrat is in bad, pierenbadje, opblaasbadje en douche, maar totaal niet als ie geen grond onder zijn voeten kan voelen.

Wat is jullie mening/ervaring?

Kun je anders bij de zwemclub niet vragen naar de gemiddelde leeftijd ? En ik denk dat het vrij logisch is dat kinderen water niet prettig vinden nog als ze er geen grond onder voelen, maar ja het erbij vermelden kan ook nooit kwaad toch ?
Heb er nog geen ervaring mee. We zijn met Evianne meteen gaan babyzwemmen en we zwemmen regelmatig nog met haar. 2 weken geleden kon de met de luchtbandjes om de arm voor het eerst drijven, maar Evianne is dus wel gewend dat ze in het zwembad niet kan staan omdat we zo vroeg al begonnen zijn.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Hier beginnen ze vanaf 4 jaar,ik had Nicky ingeschreven en die begint dit jaar op 5 september.
Ben benieuwd hoe hij het vind,
is best eng zo’n eerste keer.

Het beste is even te informeren hoe of wat.
Je hebt warmte baden,voor beginners.
Maar het ligt welke zwemvewreniging je dan hebt.

Ik wens je veel plezier,met het inschrijven en hopen dat de wachtlijst niet zolang is.

Groetjes Bianca

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

hier kan je met 4 jaar pas inschrijven en vanaf de leefdtijd 5 jaar kunnen ze op geroepn worden

maar het verscheelt met gemeente dus zal ff het zwembad bellen daar krijg je genoeg info

Bij ons kan je al met 4 jaar starten. We hebben Kika daarom ook al eeb half jaar geleden ingeschreven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel erg vroeg vind. Maar goed, we gaan kijken hoe het gaat…

Groeten,
Nikki (bag lady)
mamma van Kika (9 april 2001) en Puck (3 oktober 2003)

Ben wel blij met deze topic want ik zat het mezelf ook al een paar keer af te vragen…welke leeftijd…

Groetjes, mamma van Stephan

Ik heb van een collega van mijn vader gehoord (is inmiddels ook met de vut, maar is ook zwemleraar geweest) dat er tegenwoordig te vroeg wordt begonnen met zwemles.
Volgens hem is de ideale leeftijd pas tussen de 6 en 8 (en dan meer naar 8 dan 6).

Ik vind Lucas nu nog veel te jong, vind rond de 6 denk ik een mooie leeftijd.
Vind het ook moeilijk hoor, want tegenwoordig gaan de kids zo vroeg, je kan bijna niet achterblijven.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

Goed, nu weet ik dan zeker dat ik hem nog niet aanmeld.
Het kan toeval zijn hoor, maar ik ken een paar kids die met 4 jaar op zwemles zijn gegaan en enorm lang hebben gedaan over hun A-diploma…
Maar nogmaals…kan toeval zijn…

Op ouders.nl staat een heel verhaal, dat komt op het volgende neer:

• in het algemeen hoor je het advies met 5 jaar (zo jong mogelijk) op zwemles doen
  • jongere zwemmers heb je ook, maar die moeten vrijwel wekelijks blijven zwemmen om het onder de knie te houden
  • kinderen van 6 en 7 jaar hebben betere motoriek om te leren zwemmen en zullen daarom eerder afzwemmen
  • wachttijden worden veroorzaakt doordat 5-jarigen langer over het diploma doen

Als je dat verhaal zo leest, neig je naar een leeftijd van ruim 6 jaar, maar aan de andere kant wonen wij hier ook tussen de sloten in en zou zo jong mogelijk niet onverstandig zijn. Ofwel, ik ben er nog niet uit.

Nee, op zich heb ik dat dus ook.

Afgelopen week bij Center Parcs merk je gewoon dat Steef énorm water-vrij is.
Totaal niet bang, terwijl we eigenlijk nooit zwemmen.

Maar nou gaan we in oktober dus weer naar Amerika en ik vind dat toch best wel eng, zwembad bij het huis (brrr).
Nou heeft hij het vorig jaar ook overleefd hoor, maar juist omdat hij niet bang is, ben IK bang dat hij er zo in springt
Goed opletten doen we natuurlijk al, maar toch…

Maar wat jij dus gelezen hebt, klopt wel met de verhalen die ik ken: heel jonge kids doen vaak langer over hun A-diploma…
Dan neig ik toch ook naar 5,5 jaar / 6 jaar ofzo…

Moeilijk…

O, nou fijn om deze verhalen eens te horen. Ik ga het maar eens navragen bij het zwembad. Vaag zeg. Wij gingen vroeger toch ook niet al op de kleuterschool met schoolzwemmen? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Groeten,
Nikki (bag lady)

Nee, volgens mij is schoolzwemmen pas vanaf 6 jaar toch???

hier was school zwemmen vanaf groep 3 tot groep 4 en na de zomer vakantie is het hier afgeschafd

Ik moet je bekennen dat ik ook dit weer echt een teken vind van wijziging in de maatschappij. Kinderen moeten alles maar kunnen en bezig gehouden worden.

Het liefst drie verschillende sporten, muziekles, scouting, noem maar op. Kinderen hebben het volgens mij veel te druk en wordt te snel van ze verwacht dat ze dingen kunnen.

Net als met zindelijk worden: voor alles is een tijd.

Groeten,
Nikki (bag lady)