Zwangerschapsverlof en vakantiedagen

Nog 6 weken en dan ga ik met verlof. Nou heb ik voor dit jaar 27 dagen staan. Ik werk 3 dagen, dus dat betekend dat ik 9 weken vakantie zou kunnen nemen. Omdat het nu lichamelijk best zwaar gaat worden, neem ik alvast wat vrije dagen op. Maar nu zei mijn teamchef dat ik door mijn zwangerschapsverlof wat minder dagen krijg. Toen ik zwanger was van Merel was ik uitzendkracht en kreeg ik vooraf geen vakantiedagen. Weten jullie hoe dit zit en of er dagen verrekend gaan worden?

Groetjes Natasja

Dat klopt niet. Je bouwt vakantiedagen op door het jaar heen. Dit loopt gewoon door, ondanks zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dus over dat verlof bouw je gewoon vakantiedagen op en heb je dus helemaal niet minder vakantiedagen. Er wordt dus niets verrekend. Als je hier met je werkgever niet uitkomt, zou ik de bond inschakelen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons verlies je geen verlofdagen door zwangerschapsverlof.

Wat jouw teamchef zegt is absoluut niet waar. Je bouwt tijdens je verlof je normale hoeveelheid vakantiedagen op.

Wat lekker trouwens dat je nog maar 6 weken hoeft te werken. Dat begint al echt op te schieten. Hihi voor mij nog maar 8 weken, maar 6 klinkt toch alweer dichterbij

Groetjes,
Sandra

Je hebt gewoon recht op 16 weken zwangerschapverlof, en daarnaast heb je je vakantiedagen nog.
Misschien heeft je teamleider het anders bedoeld, opbouw overuren/verlofdagen.

Hebben je een P&O adviseur. Anders zou je daar even contact mee op moeten nemen, Die kunnen het je heel goed uitleggen.

Je zegt dat door het lichamelijke zware werk je niet meer volledig aan het werk kan, Misschien kun je regelen met je teamleider dat of je lichter werk kunt gaan doen of dat hij je voor een aantal % ziek meld. Jij hoeft dan niet je vrije dagen op te maken. Zonde!
Ik ben in het begin van de zwangerschap erg misselijk geweest, vooral s’morgens. Met mijn baas had ik geregeld dat ik een uur later mocht beginnen en dat ik s’middags een half uur eerder naar huis kon. Voor dat anderhalf uur per dag werd ik ziek gemeld.

Succes

Je hebt wel veel verlofdagen hé? Ik lees dat je drie dagen werkt per week en dan nog 27 vakantiedagen? Ik werk voltijds en heb er maar 20…
Heb ook nog wel ADV-dagen, maar dat is wat anders.

Wat de rest zegt, klopt inderdaad. Bij zwangerschaps en -bevallingsverlof lever je geen dagen in.

Ik weet niet of je daarna ook ouderschapsverlof opneemt, maar daar lever je wel vakantiedagen op in. Stel je werkt nu 3 dagen en neemt na je bevallingsverlof een jaar lang 1 dag ouderschapsverlof op, dan geldt voor dat deel van het jaar dat je maar 2/5 van je vakantiedagen ontvangt, waar dat normaal 3/5 was. In elk geval, zo is het bij onze CAO. Dus misschien dat je baas daarop doelde. Maar houd je rechten goed in de gaten hoor! Volgens mij moet je die baas van jou sowieso goed in de gaten houden, want die zou jou volgens mij tijdens je weeen nog door laten werken. let goed op jezelf hoor!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

@ Pjukje: Ik heb geen lichamelijk zware baan, maar een kantoorbaan. De zwangerschap op zich wordt lichamelijk gewoon zwaarder. Daar komt ook bij dat we al een kleine hebben rondlopen. Het was mijn eigen voorstel om wat vakantiedagen op te nemen. Anders krijg ik ze nooit op en ik vind het zonde om ze uit te laten betalen. Dan gaat een groot deel naar de belastingdienst. Vorig jaar heb ik buiten om 3 weken vakantie ook bijna geen dagen opgenomen.
Het kan inderdaad zijn dat ze het anders bedoelde ivm de opbouw. Zij dacht echter zelf dat ze toen zij met zwangerschapsverlof was ook wat uren in had geleverd. Maar dat kan dus ook wat anders zijn.

@ sophievdb: Bij ons heb je recht op 36 dagen op basis van fulltime dienstverband. Dat is inclusief ADV. Ik heb recht op 60% omdat ik 24 uur werk. Maar ik heb ook nog dagen van vorig jaar meegenomen en ik had ook veel overuren waar we tijd voor tijd voor krijgen. Vandaar dat ik begin met 27 dagen.

@ Liske: Ik heb een hele goede baas hoor. Het ligt meer aan mezelf. Ik neem meer hooi op m’n vork dan ik soms aankan. Mijn teamleider gaat af op mijn eigen oordeel omdat ze weet dat ik het echt wel aangeef als het niet meer lukt. We zijn de afgelopen weken door omstandigheden onderbezet geweest, waar niemand wat aan kon doen. Daardoor heb ik wat meer gewerkt omdat ik me ook niet lekker voel als ik weet dat mijn collega’s het bijna niet aankunnen. Het ligt echt meer aan mijzelf hoor. Maar nu ga ik dus op mezelf letten. Vanaf volgende week heb ik 2 halve dagen vrij en een week voor m’n verlof nog een week vakantie.

Groetjes Natasja

Ah oké, inclusief ADV dagen… Die had ik er niet bijgeteld.
Wij mogen geen verlof overnemen van het ene jaar naar het andere, alleen overuren wel.
In ieder geval, misschien dacht je baas dat je ADV dagen moet inleveren dan? Bij ons is dit niet het geval bij zwangerschapsverlof, bij gewoon ziekteverlof wel.

Hallo,

Ik dacht dat je wel ADV dagen inleverd bij zwangerschapsverlof. Je krijgt immers een ADV dag/maand omdat je meer uren presteert dan je contract (voltijds presteer je vb 40 uren ipv 38/week, maar je contract is 38u/week en daarom ADV dag ter compensatie)
Maar als je in zwangerschapsverlof bent, presteer je die extra uren niet en krijg je bijgevolg ook geen ADV dag toegekend. Je ADV dagen verdien je niet, zoals je andere vakantiedagen, op basis van het vorige gewerkte jaar, maar in het jaar dat je effectief werkt. Dus die ADV dagen worden wel herrekend. Je gewone vakantiedagen gelukkig niet .

Groetjes,

Tamara

Dat was dus ook wat ik bedoelde. Alleen dat bij ons in het bedrijf voor zwangerschapsverlof géén ADV- dagen worden afgetrokken. Weet niet dat dit van bedrijf tot bedrijf afhangt.

@ Tamaraenkoen: Dan zal dat het waarschijnlijk zijn. Ik zal eens bij pz gaan informeren.

Groetjes Natasja