Zwangerschapscursus/gym o.i.d?


#1

Ik plaats dit topic maar even hier omdat ik graag jullie ervaringen zou willen rondom je voorbereiding op de bevalling middels een zwangerschapscursus of iets dergelijks. Misschien dat niet iedereen het ‘zwanger’ hoekje leest, vandaar dat ik het even in mama’s hoekje plaats.

Ik heb namelijk geen idee wat ik moet gaan doen, ik ben niet super sportief, dus ergens heb ik wel het gevoel dat ik iets ‘moet’ gaan doen, bij Jasper deed ik de cursus Gezond en Fit van Icare, wat info, wat ademhalingsoefeningen en gymachtige oefeningen. Eigenlijk vind ik het niet zo nodig diezelfde cursus weer te doen, was er niet helemaal tevreden over maar dat lag ook een beetje aan de sfeer in de groep. Van Jasper heb ik geen natuurlijke bevalling gehad, dus me in dat opzicht weer voorbereiden met ademhalings/ontspanningsoefeningen lijkt me toch ook niet overbodig.

Vandaar eens even hier inventariseren, hebben jullie je met name bij een tweede zwangerschap opnieuw voorbereid met een cursus o.i.d, wat heb je gekozen, en vooral wat vond je daarvan? Wie weet helpen jullie me aan een goed idee!

Groetjes Carolien.


#2

Ik heb zelf niets gedaan, maar daar heb ik achteraf wel spijt van. Een vriendin van mij heeft zwangerschapsyoga gedaan en heeft veel gehad aan de ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Misschien een idee?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#3

Ik heb beide keren niks gedaan, en ook beide keren niet gedacht dat ik wel iets nodig had gehad.
Mijn vriendin heeft zwangerschapsyoga gedaan, en was daar erg tevreden over,
Ik doe nu zelf sinds een paar weken poweryoga, en mocht ik nog eens zwanger worden zou ik misschien wel zwangerschapsyoga willen doen, want het is wel een fijn iets dat yoga

Groetjes Manderijn.


#4

Bij beide zwangerschappen heb ik de cursus ‘zwanger en fit’ gedaan. Dat was hier in de buurt (en wellicht ook bij jou in de buurt?). Een cursus met een 45 min uitleg, grondoefeningen, ademhalingsoefeningen etc en daarna 45 minuten zwemmen. (oefeningen ook goed voor je rug/ bekkenbodem etc).
Vond het een heel geschikte cursus.
Bij de derde voor mij geen cursus meer… na 2 keer heb ik t wel gezien


#5

Ik ben naar een haptonoom gegaan…bij pippy dus ff geen tips over bij de 2e zwangerschap… Ik zag zo’n puf cursus nie zitten had in plaats daarvan een boek gekocht …maar toen ze de bevalling bij de 2e pagina " het magische moment gingen noemen heb ik heb bijna uit het raam gegooid kon ik nie tegen… De haptonoom noem ik altijd de babyfluisteraar… Heel relaxt… Het ging eigenlijk meer om de band die je kan creëren met het baby’tje nog in je buik door het kindje te stimuleren …hoe je die kan prikkelen zodat je reactie krijgt, en ook je vent… En die krijgt meer tips als jij over de bevalling dan de mama…
Ja met die bevalling was ik nogal nuchter… Vrouwen doen het 'ze al eeuwen vroeger zelf zonder dat ze wisten waar het kind nu precies uitkwam dus dacht da loopt wel los( en met me bevalling stonden er 3 mensen daar voor en mee te puffen… ) ik zou het alsk ik een tweede krijg wederom op die manier doen

Pippy is geboren 17.07.2009


#6

Bij de eerste zwangerschap heb ik een zwangerschapscursus gedaan via de thuiszorg (waaronder ook de kraamzorg viel). Eigenlijk was heel die cursus achteraf een luxe biologieles. We kregen ook wel elke les oefeningen om weeën op te vangen en hoe je moet puffen enzo, maar ik kan niet zeggen dat ik er bij de bevalling iets aan gehad heb.

Bij de tweede zwangerschap heb ik zwangerschapsyoga gedaan en dat was een verademing. Ik ben niet zo van de yoga want ik vind het iets wazigs zweverigs hebben, maar die zwangerschapsyoga kan ik echt iedereen aanraden. Vooral de verschillende ademhalingsoefeningen hebben me heel goed door de bevalling heen geholpen.

Zo goed zelfs dat ik alleen de laatste weeën en de persweeën flink gevoeld heb. Alle weeën daarvoor heb ik prima op kunnen vangen.

De eerste bevalling heeft bij elkaar 32 uur geduurd en die heb ik als heel zwaar ervaren. Ik ben ervan overtuigd, als ik voor die bevalling ook zwangerschapsyoga had gedaan dat ik die 32 uur veel pijnlozer doorgekomen was, alleen al door die ademhalingsoefeningen!

De tweede bevalling was een eitje, die zou ik zonder moeite weer overdoen.

Sindsdien adviseer ik iedereen zwangerschapsyoga. Echt een aanrader.

Groetekes, Sje


#7

Ik heb zwangerfit gedaan vond het zeer fijn, de ene week “krachttraining” en “cardio” op een rustige manier en de andere week meer op de bekken gericht, heb er veel baat bij gehad


#8

Ik heb ook zwanger en fit gedaan onder leiding van de fysio (ik weet niet of dat standaard is, maar dat was bij ons zo). 1 keer per week oefeningen (grond, ademhaling, cardio) en in totaal 3 bijeenkomsten “theorie”, waarbij ook de weeën, herkenning van beging bevalling etc kwamen kijken. Ik vond het erg leerzaam!

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#9

Ik heb toen ik zwanger was van Seth een zwangerschapscursus bij iemand thuis gedaan. Wij zijn samen 3x langs geweest, ze verteld dan helemaal wat er gaat gebeuren en samen oefen je met de ademhaling.
De vrouw waar ik was staat heel erg goed bekend hier in de buurt en ik vond het ook erg prettig! Als je zelf even vergat tijdens de bevalling hoe je moest ademhalen, dan wist mijn vriend het nog wel, dus dat vond ik er ook fijn aan.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers


#10

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Zwanger en fit heb ik bij mn zwangerschap van Jasper gedaan, daar was ik niet helemaal tevreden over, maar zag dat ze een verkorte cursus hebben voor bij een tweede zwangerschap dus misschien ga ik daar uiteindelijk nog wel voor.
Met Yoga heb ik niet zoveel, mn collega doet momenteel zwangerschapsyoga, zij is er heel tevreden over, maar als ik haar verhalen hoor dan denk ik niet dat ik me er bij op mn gemak voel. Ben er nog steeds niet helemaal uit, de keuze is hier in de buurt overigens niet zo groot… Maar ik vond iets nieuws; ZwangerschapsPilates, dit word ook begeleid door een fysiotherapeut.
Ben benieuwd of hier nog iemand is die daar ervaring mee heeft??

Groetjes Carolien.


#11

Ik heb bij zowel Tim als Daan zwangerschapsyoga gedaan. Ik ben helemaal geen yoga type en heb al helemaal niets met al het “zweverige” wat hier vaak bij komt kijken.

Maar ik vond de cursus echt heel erg leuk. Er werd verteld wat je kon verwachten van de bevalling, welke technieken je het beste wanneer tijdens het weeen opvangen het beste kan gebruiken. En verder gewoon heerlijke ontspanningsoefeningen.

Na de cursus van Tim wist ik alles al. Maar ik vond het fijn om bij Daan weer iets te doen. Puur om even bewust met mezelf en de zwangerschap bezig te zijn. Tenslotte is een 2e zwangerschap vind ik al heel anders als een 1e, omdat je er al een hebt rondlopen. Waardoor je er minder mee bezig bent.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#12

Twee keer met veel plezier zwangerschapsyoga gedaan. Nou ben ik sowieso van de yoga, dus was een logische stap. Bij de tweede inderdaad wat Sandra zegt: Even met jezelf en je zwangerschap bezig zijn, erbij stil staan.

Aan de eerste cursus heb ik een vriendin en een goede kennis over gehouden, je kunt het zomaar treffen! Bij de tweede minder enthousiast over de groep, maar wel weer genoeten van de yoga zelf.

Succes met je keuze!

Lfs



#13

Ik ben niet zwanger van de tweede maar van Dion ben ik naar een infoavond over bevallen in het ziekenhuis geweest omdat ik daar wilde bevallen en een avond naar de verloskundigepraktijd die een infoavond over bevallen had en nog z’n avond maar dan over borstvoeding (daar heb ik heel veel aan gehad)
Verder ben ik een paar weken naar zwangerschapsyoga geweest en ik heb daar wel wat aan gehad moet ik zeggen en nu 3 jaar later heb ik nog steeds contact met een groepje meiden die ik daar heb leren kennen dus dat is ook wel weer leuk.

En omdat je al een ukkie in de ronte hebt lopen is yoga misschien wel lekker om even tot rust te komen want gym of zwemmen is weer zo inspannend.
Die lerares van ons was wel van het type zweefteef maar wat ik leerde is ga mee op de golf van je wee en zwem niet tegen de stroom in laat het maar komen enz. enz. nou dat heb ik gedaan en Dion was in 6 uur tijd geboren en ik hoorde achteraf dat de verloskundige me zo rutsig en relaxed vond.

Gewijzigd door - vlokje03 op 19 Apr 2012 20:54:55