Zwangerschaps ischias

hoi hoi…

Gisteren bij de verloskundige geweest en even verteld van de klachten waar ik nu ruim een maand mee loop. Pijn in rechterbil die uitstraalt naar knie. Vooral bij lopen (been naar voren zetten), maar eigenlijk altijd zeurend aanwezig. En last van onderrug. Inmiddels ook soms last van stuitje. Hangt af van hoe goed de stoel is waar ik op zit.
Tja… haar conclusie: ischias. Komt vaker voor bij 2e of 3e zwangerschap.
Voor mij is dit nu inderdaad de 2e zwangerschap (nu 28 weken zwanger).
Tje… als je zo even googled… ik hoop maar niet dat t erger wordt. Verloskundige had zo iets van ‘als je t goed kan handelen dan geen fysio, anders gewoon naar fysio gaan’. Tja…
En veel rusten zit er niet in. Heb hier nog een meisje van net 10 maanden oud!
En moet nog 3 maanden qua zwangerschap.
Zijn er meer mensen hier die hiermee ervaring hebben?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!!

Hoihoi, ik had in mijn eerste zwangerschap een lichte vorm van ichsias. Ik had alleen de pijn in mijn billen die jij noemt. Het was echt vreselijk, dus ik weet er alles van helaas… Op een gegeven moment moest ik gewoon stil blijven staan omdat ik niet meer kon lopen van de pijn…
Het enige wat bij mij hielp was echt rustiger aan doen. Bij mij is het gelukkig niet erger geworden en de laatste weken was het zelfs weg. Dat kwam vooral omdat ik gewoon echt rustig aan heb gedaan.
Dus hoe moeilijk het ook is met een kleine dreumes van 10 maand erbij. Probeer het tillen zoveel mogelijk over te laten aan iemand anders als dit mogelijk is. Echt zo weinig mogelijk zwaar tillen. Ook boodschappen, doe liever vaker in de week een paar kleine boodschapjes dan alles in 1 keer.
Verspreid het huishouden zoveel mogelijk over de week en doe op een dag zo weinig mogelijk tegelijk.
En vooral niet stofzuigen! Laat je man/vriend dat alsjeblieft doen. Ik heb het toen wel een keer gedaan en ben toen flink door mijn rug gegaan en heb de hele dag krom gelopen van de pijn… Daarna heeft mn vriend het hele stofzuigen overgenomen. Dat mocht ik niet meer doen van hem en terecht natuurlijk
Heel veel sterkte ermee en geef alsjeblieft je lichaam toch zo veel mogelijk rust, hoe moeilijk het ook is…

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ha Hanna,

dank je wel voor je reactie. Tjee… jij hebt t dus ook niet makkelijk gehad bij je vorige zwangerschap. Maar wel een lieve vriend dat hij veel voor je deed!
Heb je nu bij deze zwangerschap ook weer kans op ischias of dat toch weer niet?
Ik ga inderdaad maar wat rustiger aan doen… ben de laatste tijd ook meer moe. Maar goed, ook al ruim 6 maand zwanger dus zal er wel bij horen. Misschien maar s middags echt een middagdut als de oudste ook slaapt. Voel me net zo’n oud vrouwtje soms!
Huishouden spreid ik al over de week en int weekend doet mijn man ook t een en ander (dweilen, zuigen enzo). Gelukkig hebben we sinds paar weken een kruimeldief… die was eigenlijk voor t knoeien van ons dochtertje met haar maaltijden… maar komt nu wel erg goed van pas!
Hoe ist verder met jou zwangerschap nu?

Groetjes!

Hoihoi,

Ik ben nog niet zo lang zwanger dus ik heb nog nergens last van. Ik kreeg het inderdaad ook ongeveer met 6 maanden. Dus ik ben benieuwd of ik het dit keer ook krijg. Geen idee, elke zwangerschap is anders dus het is echt afwachten.
Ik had het vooral heel erg als ik een lang eind had gelopen. Dan kon ik niet meer zitten en staan van de pijn
Ik had niet zo’n hele vreselijke zwangerschap als het klinkt hoor Ik had de eerste 6 maanden helemaal geen kwaaltjes. Echt helemaal niks! Ik ben niet misselijk geweest en heb helemaal geen last van mn darmen gehad. Ik had pas ongeveer met 6 maand dus lichte ichsias maar het was licht he! Dus ik had het niet de hele dag door. Maar echt als ik te veel had gedaan of te lang had gelopen. Gelukkig was ik toen al achter de kassa gezet op mn eigen verzoek Dus ik deed geen zwaar werk. Al had ik aan het eind van de dag elke dag hele erge pijn in mn rug van het zitten. Ook al werkte ik maar 5 uur per dag Als ik wel last had van ichsias deed het heel erg pijn, maar ik had het dus gelukkig niet heel erg vaak. Dus al met al is die zwangerschap heel erg meegevallen hoor Deze zwangerschap is nu al zwaarder Haha

Het was wel makkelijk want bij mijn vorige zwangerschap ging mijn vriend nog naar school, dus was hij elke dag vroeg thuis. Dat is helaas nu niet meer zo. Dus als ik het wel weer zou krijgen dan zou ik echt het stofzuigen hem inderdaad in het weekend laten doen. Dan maar wat minder vaak stofzuigen, maar je eigen lichaam is op zo’n moment 100 keer belangrijker
En als ik jou was zou ik zeker weten 's middags samen met je dochtertje gaan slapen! Ik ben pas 12 week zwanger maar zelfs ik ga af en toe 's middags lekker tukken hoor

Oooh nee net nu we het er over hebben gehad Ik heb vandaag een erg drukke dag gehad. Hele huis geschrobd van onder tot boven voor morgen Sylvie haar verjaardag. Daarna wezen zwemmen en boodschappen doen en toen we thuis waren meteen alles opgeruimd en ja hoor ik krijg ineens pijn in mn linkerbil Ik hoop maar niet dat het nu al begint, ik ben pas 12 week!!

Oeps… da’s wel heel vroeg!
Voorzichtig aan doen!

Trouwens domino, je moet je nog even melden voor het meldplichttopic Je staat er nog niet tussen

dank je! inmiddels gedaan hoor!

Ik ken het pijnlijke-bilgevoel ook, … auw!
Echt een rottige pijn vond ik dat, maar tegelijkertijd vond ik dat ik niets te klagen had want dat was werkelijk het enige waar ik in mijn zwangerschap last van had! En verder was ik een beetje eigenwijs, tuinieren, boodschapjes doen en de zware tas maar even in de auto tillen…tja ik voelde me kiplekker dus waarom niet? Maar een volgende dag mocht ik het dan bezuren (eigen schuld…dikke bult!)
Als ik er veel last van had dan ging ik op een hete kruik zitten (zo’n rubberen dan he?!) dat vond ik wel prettig. Verder kon ik niet veel verzinnen om het kwijt te raken. Idd rustig aan maar ja… !

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hoe is het nu inmiddels met je? Heb je nog erg veel last? Lukt het om iets rustiger aan te doen? En stofzuigen doet je man?
Ik heb na die dag dat ik zei dat het bij mij al begon de volgende dag ook nog last gehad en gelukkig daarna niet meer Lag dus toch aan de drukte rond Sylvie haar verjaardag

Dank je voor je belangstelling! Nou ja… t gaat. T blijft toch wel op t zelfde nivo hangen gelukkig.
Ik probeer s morgens zo veel mogelijk te doen (elke dag iets) en als Elisa dan slaapt (tussen 10 en 12 op bed slaapt ze 1,5 uur) ga ik in elk geval tussen 11 en 12 ff lekker liggen En dalijk lekker in t zonnetje. 's middags lig ik gewoon ook nog een keertje op de bank als zij slaapt. hihi doe ik dat niet val ik s avonds op de bank in slaap als mijn man en ik samen filmpje kijken ofzo .
Vorige week zwangerschapscursus gehad en met zwemmen volg ik hem. Moet zeggen dat ik me daardoor beter voelde! De oefeningen die we doen zijn ook begeleid door een bekkenfysiotherapeute… dus dat scheelt ook.
Doe verder wel rustig aan hoor. Neem op tijd rust. Zuigen doe ik wel zelf paar keer per week, maar niet zo heel veel last van… en we hebben 2 katten ronddolen dus ik moet wel. Mijn man doet wel vanaf nu op vrijdag de grote boodschappen uit zijn werk. Dat scheelt! Zijn er gelijk ook eens andere dingen in huis, is ook wel eens leuk .
Mijn man is wel bang dat ik er iets aan over hou… dus ik moet absoluut voorzichtig aan doen van hem. Hij is bang dat ik bijv incontinent wordt ofzo omdat je dat veel hoort bij bekkenproblemen en bevallingen… zit ik inderdaad niet op te wachten!

maar blij te horen dat t bij jou maar eenmalig was nu… hopen dat t bij drukke dagen niet gaat terugkomen!

Oh dat is in ieder geval fijn dat het niet erger word en je het een beetje in de hand hebt. Goed van je dat je zoveel rust want je hebt het zeker weten nodig.
En als het wel erger word, dan moet je man toch echt 's avonds uit zn werk maar even snel stofzuigen Hij is zelf ook bang dat je er wat aan overhoud dus hij heeft het zeker weten voor je over!
Fijn dat de zwangerschapscursus helpt! Dat is ook weer een hele opluchting.
Je word niet zomaar incontinent hoor Maar wel lief dat hij zich zorgen maakt
Ik heb het gelukkig niet meer gehad maar ja ben ook pas 13 week nu he, dus wat niet is kan nog komen Al hoop ik van niet!!
Heel veel sterkte!!