Zwanger worden


#1

Hoi allemaal,

Ik ben Joyce en op 28 april ben ik getrouwd

Op 16 maart heb ik mijn laatste pil geslikt en van 20 t/m 24 maart heb ik de onttrekkingsbloeding gehad. Na een cyclus van 25 dagen ben ik van 14 t/m 18 april ongesteld geweest. Die cyclus duurde 24 dagen en ik ben van 8 t/m 10 mei ongesteld geweest. Ook heb ik gekeken wat de symptomen zijn van een eisprong en ik denk dat ik die rond 18 mei heb gehad…

Vanaf de trouwdag zijn we met condooms gestopt, daarvoor wilde ik nog een natuurlijke menstruatie hebben.

Ik vind het best lastig om te begrijpen hoe de cyclus nu werkt zonder de pil, ik kon er de klok op gelijk zetten en nu moet ik tellen wanneer het zal komen. Als mijn cyclus rond de 24 dagen blijft duren zou ik rond 2 juni weer ongesteld moeten worden. Maarja deze cyclus kan ook heel anders in elkaar zitten, wie zal het zeggen?

Maar, ik wil natuurlijk graag zwanger zijn! Ik had niet gedacht dat het me zo in beslag zou nemen maar ik wil er heel veel over lezen en ik wil de cyclus begrijpen en weten wanneer ik vruchtbaar ben! Ik vond het wel een beetje deprimerend hoe weinig kans er lijkt te zijn in een maand om zwanger te worden! Een kapot condoom bijvoorbeeld, hoe toevallig dat je dan net vruchtbaar bent!

Ik lees op internet dat het vaker voorkomt dat na het stoppen met de pil het maanden duurt voordat het lichaam alles weer heeft opgepakt en weer zelf hormonen aanmaakt en je zeker de eerste keer een hele lange cyclus kunt hebben. Maar omdat ik al gelijk een korte cyclus heb, vraag ik me af of ik hieruit mag concluderen dat mijn lichaam niet aan het ontpillen is en ik zelf al, in ieder geval, 1, eisprong gehad heb?

(Ik heb in totaal 11 jaar de pil geslikt, van 2007 tot 2009 had ik 2 jaar een Mirena spiraaltje.)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Joyce


#2

Ontpillen is een fabeltje. Je kunt gewoon meteen na stoppen met de pil al zwanger raken. Dus het kan makkelijk dat je een eisprong hebt gehad.

Groetekes, Sje


#3

Hoi,

Je kunt idd meteen zwanger worden hoor, maar je lichaam reageert wel anders zonder pil. Dat had ik ook en dat is best wel verwarrend soms, vooral om dat je er meer op gaat letten. Ik vond het ook wel mooi, want ik leerde mijn lichaam wel beter kennen, met de pil is het toch anders. Ik merkte de eerste maanden dat ik gestopt was met de pil geen verschil qua lengte van de cyclus. Pas na een paar maanden (4 of 5) werd mijn cyclus langer. Ik weet niet of dat echt kwam doordat ik gestopt was met de pil, maar ik denk het wel. Dus dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn misschien, maar misschien ook niet hoor, das bij iedereen anders. Sorry, daar heb je ook niet veel aan . Waar je wel op kunt letten is slijmverlies, daar merkte ik het bij mij vooral aan waar ik zat in de cyclus.

Groetjes Kaatje


#4

En nog van harte gefeliciteerd met je trouwen!!


#5

Hoi Joyce,
Eens met Se en KaatjeK je kunt na het stoppen met de pil meteen zwanger zijn en dus een eisprong hebben gehad.

Zelf heb ik 14 jaar de pil geslikt toen ik stopte met de pil om zwanger te worden. Wat bij mij wel het geval was mijn lichaam ontzettend heeft moeten wennen om het op eigen kracht te regelen zeg maar. Zo werd ik na het stoppen 3 maanden niet ongesteld. Het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ik enige regelmaat kon ontdekken in de cyclus. Op een gegeven moment had ik een cyclus van 32-35 dagen gemiddeld. Hierdoor was de eisprong best lastig te bepalen want ik voelde het ook niet of zo. Wat je wel als “regel” zou kunnen hanteren is ongeveer 14 dagen voordat je ongesteld wordt is de eisprong. Kan een dag eerder, kan een dag later. Dus bij een cyclus van 28 dagen zit de eisprong dan bij dag 14. Word je eerder ongesteld dan is de eisprong ook eerder geweest. Word je later, zoals ik, dan is de eisprong ook later. Wat ik op een gegeven moment heb gedaan zijn ovulatietesten. Zo kon ik nagaan wanneer mijn eisprong zou zijn.

Groetjes Daniëlle