Zwanger worden na zwangerschap

Heej allemaal,

Mijn vriend en ik zijn op 10 april mama en papa geworden van Alex.
Nu was mijn vraag of het een goed idee is om nu al terug zwanger te zijn?
En kan ik nu al terug zwanger zijn zonder dat er dingen mislopen en is mijn lichaam al terug herstelt om de zwangerschap goed te laten verlopen?

Het kan wel. Als je bv geeft, is de kans echter klein.

Het is je eigen keus om nu al zwanger te willen/kunnen zijn. Twee in amper 1 jaar, is wel heel erg druk…

Hoi,

Ja, het kan, Ik ken mensen bij wie het per ongeluk zo snel is gegaan. je lichaam is pas na een aantal jaar echt hersteld van een zwangerschap, maar de vraag is of je daar op wilt wachten. Wel zal je verloskundige het je waarschijnlijk afraden. Zij kan ook uitgebreider uitleggen wat de risico’s zijn.

Persoonlijk moest ik er zo snel na mn bevalling niet aan denken om weer zwanger te zijn, maar ik heb in mijn omgeving gezien dat het wel degelijk kan. Als je geen borstvoeding geeft, ben je zo snel na de bevalling extra vruchtbaar.

Mijn advies is: bespreek het met de verloskundige, zodat je goed weet waarin je begint. En… onderschat het eerste jaar met je baby niet. Dat valt sowieso niet mee en als je dan ook nog zwanger bent…

groetjes

Het kan idd maar behalve dat het druk is (dus emotioneel en psychisch zwaar) zijn er een aantal statistieken die daar niet voor pleiten. (lichamelijk) Bijvoorbeeld verhoogde kans op vroeggeboorte. Als je een keizersnede hebt gehad adviseren ze trouwens om minimaal 1 jaar te wachten. Ieder zijn keuze natuurlijk! Maar ik zou er niet aan moeten denken vind 1 peuter al zwaar genoeg! Maar goed hoor van alle mama’s die er hun hand niet voor omdraaien!

heey,

Ja, het kan… dat heb je al gelezen denk ik.

Maar ik raad het je zeker niet aan!
Ik las in je andere topic dat je nog erg jong bent (net als ik), en ik denk dat je er verstandig aan doet als je er nog even mee wacht. Het wordt namelijk steeds pittiger, en straks begint het echte opvoeden pas.

Ik kan natuurlijk ook niet kijken naar jullie financiële, emotionele situatie, maar ik zou er echt even hel erg goed over nadenken!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Alles kan. Er zijn ook mensen die per ongeluk heel snel zwanger worden na een zwangerschap. Maar toen ik zelf was bevallen, begon de verloskundige toch wel over anti-conceptie, omdat ‘het echt niet aan te raden is om binnen 9 maanden weer zwanger te zijn’. Nou wilden wij dat echt niet, dus ik vroeg niet verder. Maar er zijn blijkbaar toch wel risico’s aan verbonden. Lichamelijk is een zwangerschap ook nogal iets, dus verkijk je er niet op. Ik ken een stel waarbij het binnen vier maanden raak was en zij hebben gewoon een kerngezond kindje. Het betekent niet dat het niet goed gaat, maar het is wel iets voor je niet te licht over moet denken. Vind ik dan. En je bent inderdaad pas 19, waarom heb je zo’n haast dan? Als je nu 40 was…Je hebt nog zoveel tijd!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik werd zwanger van de 2e toen de 1e 7 maanden oud was. Zit dus 16 maanden tussen. Ik heb het nooit als extra druk ervaren. Komt mogelijk omdat de oudste een makkelijk goed luisterend kindje was (en nog steeds is) en omdat je nog zo middenin de luiers enzo zit dat je die 2e er “gewoon even bij doet”.

Voor zowel groot als klein leeftijdsverschil is iets te zeggen. Ik vind het heerlijk zo met dat kleine leeftijdsverschil. Ze zijn echte vriendinnetjes van elkaar en kunnen heerlijk samen spelen. Eigenlijk merk je alleen maar verschil in leeftijd omdat de oudste inmiddels kan lezen en de jongste daar net mee begint (moet nog aan groep 2 beginnen, maar ze wil het zo graag leren). Verder merk ik geen verschil tussen de 2 dames.

Zou het zo weer op dezelfde manier doen.

Maar net wat de anderen ook zeggen: het moet wel lichamelijk mogelijk zijn. Je hoort regelmatig dat als een tweede kindje echt heel snel op het eerste kindje komt, het tweede kindje wat zwakker is qua gezondheid en vatbaarder is om ziek te worden. Gewoon omdat het een start heeft gehad in een baarmoeder/lichaam dat nog niet helemaal hersteld was van een vorige zwangerschap.

Dus ik zou persoonlijk nog even wachten. 2 maanden na de bevalling weer zwanger raken is wel heel erg snel.

Groetekes, Sje

Mijn dochtertjes schelen 1,5 jaar. Ik was dus na 9 maanden weer zwanger van de tweede. Bij mijn verloskundigenpraktijk adviseren ze minimaal 6 maanden te wachten met de volgende zwangerschap. Ik heb hetzelfde als Sje; de tweede doe je erbij, maar dat gold niet voor mijn zwangerschap, want dat vond ik wel pittig. Ik merkte echt dat mijn lijf het zwaarder had bij Neeltje, ook al kon Minke zelf al lopen, je moet toch nog veel tillen ( auto in en uit, trappen, commode, in en uit eetstoel) en vergis je niet wat dat doet met je bekken. Ik liep echt te waggelen de laatste maanden van mijn tweede zwangerschap. Ik denk dat je beter even kan wachten dan geef je je lijf even wat meer hersteltijd.
groetjes

Ja klopt, de 2e zwangerschap is wel wat zwaarder bij zo’n klein leeftijdsverschil. Want inderdaad, je moet tillen, aankleden, uitkleden, compleet verzorgen. En je kunt niet makkelijk zeggen, ik duik mijn bed in, want je hebt een kleintje, rondlopen of rond kruipen en voor dat kleintje moet je wel door.

Groetekes, Sje

Wij hebben bewust gezegd eerst wat zelfstandigheid te willen bij Morgan als we voor de tweede gaan dus volgend jaar gaan we het weer proberen. Maar mijn tante was 3 maanden na de eerste zwanger van de 2e. Ze hadden haar verteld dat ze niet zwanger kon worden tijdens de bv, dat kan dus wel

Overigens heeft mijn neefje wel heel veel moeten missen van zijn moeder door de komst van zijn zusje. Zo moest ie van de bv af en moest zindelijk worden. Maar goed dat is zoals mijn tante is.

Maar mij persoonlijk lijkt het heel erg druk.

Groetjes,

Michèle

Borstvoeding is inderdaad geen anticonceptiemiddel!

Groetekes, Sje

ja het kan natuurlijk wel maar persoonlijk zou ik het niet doen.
kinderen zijn nog redelijk rustig voordat ze anderhalf zijn
daarna begint te sport en als je er dan nog een kleine baby bij hebt… maargoed dat is mijn mening… ik zou in ieder geval wachten tot rico uit de peuterpubertijd is haha!

over borstvoeding,
als je borstvoeding in combinatie met de minipil hebt, dan is het WEL veilig, zonder borstvoeding is de minipil niet veilig genoeg.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker