Ik werd zwanger van de 2e toen de 1e 7 maanden oud was. Zit dus 16 maanden tussen. Ik heb het nooit als extra druk ervaren. Komt mogelijk omdat de oudste een makkelijk goed luisterend kindje was (en nog steeds is) en omdat je nog zo middenin de luiers enzo zit dat je die 2e er “gewoon even bij doet”.
Voor zowel groot als klein leeftijdsverschil is iets te zeggen. Ik vind het heerlijk zo met dat kleine leeftijdsverschil. Ze zijn echte vriendinnetjes van elkaar en kunnen heerlijk samen spelen. Eigenlijk merk je alleen maar verschil in leeftijd omdat de oudste inmiddels kan lezen en de jongste daar net mee begint (moet nog aan groep 2 beginnen, maar ze wil het zo graag leren). Verder merk ik geen verschil tussen de 2 dames.
Zou het zo weer op dezelfde manier doen.
Maar net wat de anderen ook zeggen: het moet wel lichamelijk mogelijk zijn. Je hoort regelmatig dat als een tweede kindje echt heel snel op het eerste kindje komt, het tweede kindje wat zwakker is qua gezondheid en vatbaarder is om ziek te worden. Gewoon omdat het een start heeft gehad in een baarmoeder/lichaam dat nog niet helemaal hersteld was van een vorige zwangerschap.
Dus ik zou persoonlijk nog even wachten. 2 maanden na de bevalling weer zwanger raken is wel heel erg snel.
Groetekes, Sje