Zwanger en leverworst?

Nu ben ik 6 weken zwanger en heb ZO`N ZIN in … man leverworst. Nu zeggen ze dat je daar niet zo veel van mag omdat er orgaanvlees inzit en je dan te veel vitamine A binnenkrijgt wat dan weer aangeboren afwijkingen zou kunnen veroorzaken. Weten jullie daar iets van ?

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Tsja, ik heb zelf veel smeerworst gegeten in het begin (was één van de weinige dingen die ik kon verdragen op een cracker zonder over mijn nek te gaan ) en Steef heeft er niks aan overgehouden hoor!
En smeerworst lijkt mij toch aardig hetzelfde als leverworst (toch?).
Soms lijkt het wel alsof je tegenwoordig niks meer mag als je zwanger bent…
Maar je moet het uiteraard zelf weten!
Succes ermee, hihi!

Groetjes, mamma van Stephan (23 juni 2001)

Hoi Astrid

Ook als je niet zwanger bent is orgaanvlees niet goed.
Ik heb begrepen dat je dat altijd met mate moet nemen.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

niet elkedag maar mag best wel

Tries

Liefs Tries

Ff opgezocht;

De volgende producten worden tijdens jouw zwangerschap afgeraden:

Rauwe melk.
Rauw vlees zoals tartaar, halfdoorbakken biefstuk.
Rauw vleeswaar zoals
filet american, osseworst, rosbief, fricandeau.
Rauwe kip(penvlees).
Rauwe vis.
Rauwe schaal- of schelpdieren.
Kaas van rauwe melk zoals brie, camembert, roquefort.
Onverpakte kaas waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt.
Lever (veel vitamine A welke schadelijk is voor het ongeboren kind.

Eet de volgende producten met mate:

Leverproducten zoals
paté, leverpastei, leverworst. Niet meer dan 15 à 20 gram per dag.
Hierin zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind.
Rookworst, rookvlees, rauwe ham, omdat hier veel zout in zit wat de bloeddruk verhoogt.
Drop, in drop zit glycerinezuur waardoor je bloeddruk kan gaan stijgen.
Zout en zoutproducten, zoals kant-en-klare sauzen en soepen, aroma’s, omdat zout de bloeddruk verhoogd.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

hee astrid, Wat vervelend die trek in leverworst. Misschien is 't een idee om vegetarische leverworst te eten (reformwinkel) want daar zit dus geen orgaanvlees in en de smaak is bijna die van echte leverworst.

o das een goeie, ga ik misschien wel eens proberen. Maar hahaha frikandellen, mayonaise en merquez worstjes doen het nu ook erg goed. Hahaha, ik had bij Evianne eigenlijk helemaal niet van die specifieke dingen waar ik zin in had. Gek he !!!

nou ik heb er ook al heel de zwangerschap zin in. en volgens mij mag je gewoon een boterham per dag eten zonder dat je teveel vit. A binnenkrijgt. ik snoep er eerlijk gezegt wel eens van hoor!!

1 boterham per dag met leverworst, maar wel dun besmeerd heb ik altijd gelezen.

Hahaha stomme ( maar lekkere ) worst is op. Koop maar geen nieuwe effe meer.

Ja, dat is een van de weinige minder leuke dingen van zwanger zijn: dingen moet laten staan. Eén voordeel dat ik nog niet zwanger ben is dat ik nog lekker een rood wijntje kan drinken!

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003