Hai,
Zoals al eerder geschreven is is Zwakbegaafdheid niet erfelijk, iedereen kan het krijgen, zelfs door een heftig auto ongeluk kun je byv hersenletsel oplopen en vervolgens functioneren op het niveau van zwakbegaafdheid. Mijn zoontje is te vroeg geboren, en is daardoor zwakbegaafd, (er zijn ook gradaties in zwakbegaafdheid) en let wel, een IQ test kán duidelijkheid geven maar vaak zijn ze een moment opname, en dat kan juist weer voor verwarring zorgen, byv mijn zoontje heeft soms een iQ van 86 en soms van 70…en op het ene onderwerp scoort hij hoog, en op het andere laag…zwak begaafdheid is een IQ tussen de 70 en 85…Wat ook weer een rare redenatie is want iemand die dyslecties is scoort meestal vrij laag op een IQ test, terwijl die gene gewoon moeite heeft met lezen, dat zegt niets over sociale vaardigeheden of denkvermogen, terwijl een heel intilligent persoon wel autisme kan hebben…Ik vind dat moeilijk vast te stellen… Ik ken mensen met een licht verstandelijke berperking, waar je bijna niets aan merkt!!! Dus ik kan me best voorstellen dat als Mammy schrijft dat ze niet direct aan haar vriend kon merken dat hij zwakbegaafd is, dat ook best zou kan zijn. Waarom??? Omdat de meeste mensen ervan uitgaan dat bepaalde Handicaps heel erg duidelijk te zien zijn, Maar dat is zeker niet zo!! Dat komt door een verkeerd beeld van handicaps, een IQ van 85 is lager dan gemiddeld maar zeker niet dat dat van iemands gezicht of gedrag af te lezen is hoor, Iemand met een licht verstandelijke beperking kan prima functioneren in de maatschappij, dat hoeft helemaal niet zo op de oppervlakte aanwezig te zijn! (dat is pas vaak met een IQ rond de 50 en dat is niet zwakbegaafd maar Verstandelijk Gehandicapt, en ook daar zijn weer vele gradaties in) Vaak merkt de omgeving pas later bij wat ‘ingewikkeldere dingen des levens’ (vaak van organiserende aard ) dat iemand daar moeite mee heeft, of dat iemand in bepaalde gevallen wat anders reageerd…de prikkelverwerking is ook anders, en soms moeten ze het ‘laten bezinken’, maar daar kun je ook niet uit concluderen dat iedereen die ‘anders’ reageerd op bepaalde dingen ook direct maar zwakbegaafd is, zoiets is niet zo 1,2,3 vast te stellen, want alleen IQ zegt ook niet veel over iemands sociale vaardigheden! Als iemand sociaal sterk is, maar echt niet kan leren/studeren, ben je dan zwakbegaafd??? Terwijl byv een hoogbegaafde proffessor eenzaam binnen zit omdat hij sociaal zwak is, en dus geen vrienden kan maken…Wie is dan gelukkiger? Ik kan me storen aan de toon van sommige reacties, die maar direct schrijven,…Merkte niet dat je vriend zwakbegaafd is???en waarom neem je er dan een kind mee…Jakkes! Als zij nou van die man houd??? en ja hij is dan misschien niet zo intilligent…so what! Zouden jullie dat ook van een blinde man zeggen…zo van Oh daar moet je geen kind mee nemen want hij mankeert iets?? Bedenk goed datjullie misschien gezonde kindjes hebben maar dat dat ook anders had kunnen zijn? Ook gezonde mensen kunnen nl een kindje krijgen wat iets mankeerd, er zijn geen garanties in het leven wat dat aangaat. Ik krijg bij dit soort reacties vaak het gevoel dat er tussen de regels staat, Oh dat zijn ‘zulke’ mensen, zij zal ook wel niet zo heel slim zijn als ze niet eens gemerkt heeft dat ze een zwakbegaafde vriend heeft’.
Tuurlijk schrijft niet iedereen zo, maar er zitten wel een paar van dat soort reacties tussen…die dat niet eerlijk opschrijven uiteraard, maar het in een verkapte vorm wel bedoelen. Dat komt ook voort uit de drang dat we in deze maatschappij IQ ziek zijn geworden, alles hangt tegenwoordig af van je leerprestaties, en ambachtscholen zijn er bijna niet meer…want wie wil er nou nog timmerman worden als je een of andere kekke baan als Junior Accountant kan vervullen waar je uiteraard een ‘Master’ of een Bachelor voor moet hebben gehaald… Ouders projecteren dit op hun kinderen, en gaan dan vervolgens zo een enge cursus van Mutsy bestellen zodat je kindje op 3 jarige leeftijd vloeiend engels spreekt…vreselijk…
Sorry maar dit gaat me zo aan het hart, ik kan er kwaad om worden…
Trouwens, kan me heel goed voorstellen dat als je zwakbegaafd bent dat je er niet mee te koop loopt en dat maar te pas en te onpas aan iedereen verteld, dan zullen de meeste mensen je niet eens een kans geven! dan ben je al een dombo voor je jezelf hebt kunnen bewijzen, laten we eerlijk zijn mensen…zou jij een zwakbegaafd meisje op je kindje laten passen?? Nee…waarschijnlijk niet, en waarom omdat de term zwakbegaafd vaak verkeerd gebruikt word, er word vaak over zwakbegaafd geschreven, terwijl je dan over verstandelijk gehandicapt spreekt. Zoals er geschreven word door Sann als je niet aan je vriend direct merkt dat hij zwakbegaafd is dan zal het idd wel niet zo van een aard zijn dat het heel belemmerend is, en daarbij is met zwakbegaafdheid heel goed te leven. En Mammy je lijkt me een goede moeder want je let al goed op je kindje en probeert al informatie in te winnen, en je kindje in goede banen te leiden. Sucses!